Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Voel je je aangesproken? Wat ik met mijn post wil zeggen is juist dat het onzin is om dergelijke uitspraken over "Phantomvliegers" te doen. Het heeft meer te maken met een grote groep nieuwe instromers, die totaal geen ervaring hebben met modelbouw (zowel theorie als praktijk) en maar een beetje gaan aanrotzooien. Of wat ook kan; mensen die wél ervaring hebben, maar bewust risico's gaan nemen, omdat zij denken dat hen niets kan gebeuren. Zo komen de ongelukken dus in de wereld!
 
Voel je je aangesproken? Wat ik met mijn post wil zeggen is juist dat het onzin is om dergelijke uitspraken over "Phantomvliegers" te doen. Het heeft meer te maken met een grote groep nieuwe instromers, die totaal geen ervaring hebben met modelbouw (zowel theorie als praktijk) en maar een beetje gaan aanrotzooien. Of wat ook kan; mensen die wél ervaring hebben, maar bewust risico's gaan nemen, omdat zij denken dat hen niets kan gebeuren. Zo komen de ongelukken dus in de wereld!

Ik kan de term "Phantomvliegers" heel goed begrijpen. Degene die ook een Phantom hebben maar deze verantwoord gebruiken zullen zich niet aangesproken voelen.
Met phantom vliegers word de onverantwoorde groep bedoeld. Het lijk er op dat deze voornamelijk phantom vliegt.
De inspire 1 komt er achteraan. Dit is een kant en klare heli geschikt voor betere beelden. De grootste doelgroep is de prof fotograaf en de prof filmer. Maar ook de allround media makers voor o.a. webdesign en small video productions.
Helaas is die laatste groep voornamelijk arrogant en hebben schijt aan anderen. Dit is een groep die zonder geweten over groepen mensen en bebouwing vliegt.
 
en verbieden ze het hier word het spul gewoon in het buitenland gekocht en vliegen ze toch.
 
Zoals al zo vaak gezegd; verbieden alleen gaat niets veranderen. Er gebeurt pas iets als er ook gehandhaafd wordt (let op: om dat mogelijk te maken moeten er wel eerst duidelijke regels zijn)
Dat handhaven komt pas als er een goede aanleiding voor is. Dat kan een rechtstreekse klacht zijn m.b.t. een individu, maar ook een aanleiding op bredere schaal. Hoe urgenter de klacht, hoe sneller (en strenger) handhaving zal volgen. En reken er maar op dat, zodra de overheid er "last' van begint te krijgen, dingen ineens snel geregeld kunnen zijn.
 
Als jij op eenzelfde manier omgaat met je F550 als op sommige youtube-filmpjes te zien is, ben ik van mening dat jij net zo goed deel van het probleem bent. Zo niet, dan snap ik niet waarom je je aangesproken voelt.
 
Wat mij betreft is de regelgeving vrij aardig op het moment. het probleem ligt bij het ''mainstream'' worden van het modelbouw vliegen waarbij mensen zich niet aan de regelgeving houden. Als deze mensen worden beboet zullen zij zich sneller aan de regels houden. handhaving is hier in het probleem. Wellicht een nieuwe soort Boa (buitengewoon opsporingsambtenaar).
 
Zolang Phantom piloten niet serieus worden genomen door de huidige rc-gemeenschap,

Acht ik de kans klein dat Phantom piloten zich ook maar iets zullen aantrekken van
de huidige rc-gemeenschap


Ben ooit wezen kijken op een vliegclub, arf schuimpie chessna onder de arm.
Werd niet serieus genomen.. moest maar eerst eens zo'n balsa baksteen in elkaar
lijmen.

Uiteraard controleerde ik hierna niet meer of m'n 35mhz zenders een vrij kanaal hadden of dat er iemand van *die* vliegclub al op bezig was.

Eyyy, als ik niet mee mag spelen.. hou ik ook geen rekening met jou spelletje


Inmiddels al wat wijzer geworden, maar... op deze manier zal het wel werken
 
Zolang Phantom piloten niet serieus worden genomen door de huidige rc-gemeenschap,

Acht ik de kans klein dat Phantom piloten zich ook maar iets zullen aantrekken van
de huidige rc-gemeenschap


Ben ooit wezen kijken op een vliegclub, arf schuimpie chessna onder de arm.
Werd niet serieus genomen.. moest maar eerst eens zo'n balsa baksteen in elkaar
lijmen.

Uiteraard controleerde ik hierna niet meer of m'n 35mhz zenders een vrij kanaal hadden of dat er iemand van *die* vliegclub al op bezig was.

Eyyy, als ik niet mee mag spelen.. hou ik ook geen rekening met jou spelletje


Inmiddels al wat wijzer geworden, maar... op deze manier zal het wel werken
je moet het omdraaien.....de kleine groep phantom piloten die het verpesten voor andere goedwillige phantom piloten verziekt het zo erg dat ook de andere rc communities er ook last van hebben. Alle vrijheden die er waren worden langzaam weggenomen straks.

Je hoeft ook niet naar een club om de basis wetten te respecteren.
 
Klopt, mee eens , zeg ik helemaal niks van.

Alleen... maar... edoch.. ( ge snapt de strekking )

Ondertussen is in de rc-gemeenschap een Phantom zo'n beetje de 924 van Porsche geworden..
"ja ja leuk.. maar het is geen échte"

Net zoals bij motorrijders de A1 ( 11kw ) niet serieus word genomen, en de scooter rijders zijn ook een lachertje .

Geeft niet, mag.. penis meten blijf je altijd houden

Alleen ik denk dat "de rc gemeenschap" ook moet beseffen, hoe harder je roept dat iemand een klootzak is..
Hoe meer die zich als een klootzak zal gedragen.

Ja, ben op dat gebied een watje.. ik geloof meer in educatie en voorlichting, al is het alleen maar voor m'n eigen gemoedsrust.
 
Een basis zou zijn, vanaf de handel een geprint a4'tje

Paar basistips erop, en links naar ( bijvoorbeeld ) dit forum.

Gebruik de google-hits van mbf .. maak een pagina, met basisregels..
"ja modelvliegen is leuk MAAR hou je even aan een paar regels"
* blablablabla* en wees geen lul en vlieg niet in de buurt van de bemande luchtvaart

zo iets
 
Je hoeft ook niet naar een club om de basis wetten te respecteren.


Klopt ook, helemaal waar.

Anders.. want ik bedoel dit te zeggen:

Als er 3 man tegen mij loopt te roeptoeteren dat ik een cowboy ben en nergens naar kijk..

Krijgen ze ook een cowboy die nergens naar kijkt

Alles wat deze cowboy zegt hierna, is niet relevant meer.. want.. het is een cowboy..

Naja.. wie ben ik om dat niet aan dat verwachting patroon te voldoen.



Men neme een gozer, net 18 .. eigen geld.. koopt drone..
Maakt onhandig filmpje , maar zet die trots op youtube.

26 man valt over hem heen, de een scheld hem nog kleurrijker uit als de ander.

Ik weet wat die gast denkt... Valt kapot, je kan me toch niks maken,
wat wou je doen nou.. * grijns *


Of..

Je vertelt hem, leuk filmpje.. ( pas je vliegbeeld even aan, geef wat tips )..
Máár.. je kan dáár beter niet meer vliegen, is niet handig .. geeft gezeur.

De kans dat betrokken gozer zich aanpast ( en wat aantrekt van het commentaar ) , is ineens een heel stuk groter geworden.


T is maar hoe je het brengt, en daar kan menig persoon, ook hier op mbf, nog
heel wat mee bijleren.
En , onbedoeld, helpen ze eigenhandig de zaken naar de kloten... Door hun
eigen eigenwijze starre foei-foei houding.
 
Zeker , "De Phantom Piloot" is geen soort apart ,

Alleen moeten én de Phantom piloten dat worden duidelijk gemaakt,
En de huidige rc-vlieg-kliek , inclusief de clubvliegers én de knvvl


Aangezien mééstal ( vergis je niet, zeker niet allemaal ) de Phantom vliegers de
nieuwe mensen zijn ,
Ligt deze taak bij de meer ervaren vliegers / handel / wetgever / knvvl .. en de -leden- van diverse internet fora waar de nieuwe lichting uitkomt , als ze wat meer willen weten
of een probleem hebben.
 
Het is nu eenmaal een gegeven dat de phantom een kant en klaar product is wat je kopen kan en meteen kan vliegen.. De drempel is kleiner om daarmee aan de slag te gaan.
Zo ook voor mij.. Een 'drone' bouwen ging me nog wat te ver..
Probleem is wel dat er velen zijn die zich niet verdiepen in de regels..

Ook ik heb me in het begin niet verdiept in de regels.. Eerlijk is eerlijk.
Maar ben eens eerlijk.. Wie heeft er nooit binnen de bebouwde kom gevlogen, wie heeft er nooit eens wat hoger dan wettelijk toegestaan is gevlogen ??
Ik denk dat er maar weinig zijn die vooral in het begin wat dingen uit willen proberen.
Zo heb ik ook meer dan 700 meter hoog gevlogen.. Welliswaar in Denemarken heel ver weg van vliegvelden of wat dan ook.
Nu zou ik dat niet meer doen, maar laten we niet overdrijven.. Een boeing haal je niet gauw naar beneden met een phantom hoor.. Zelfs niet als deze in de motor terecht komt.
Een vliegtuig kan, al is het niet de bedoeling, gewoon vliegen en veilig landen met 1 motor minder.. Feit is dat er nog steeds meer kraanvogels, ganzen en andere grote vogels vliegen dan Phantoms op dezelfde hoogte... ;)

Ik denk dat het probleem idd niet zit in de regels die er al zijn, maar in de communicatie ervan... Standaard zou in elke RTf doos een regelement moeten zitten.. Excuses dat ze er dan niet van op de hoogte waren zijn dan makkelijk te weerleggen..
 
Ik denk dat het probleem idd niet zit in de regels die er al zijn, maar in de communicatie ervan... Standaard zou in elke RTf doos een regelement moeten zitten.. Excuses dat ze er dan niet van op de hoogte waren zijn dan makkelijk te weerleggen..

Als sommige mensen nou eens het minimale aan gezond verstand hadden zou dit niet nodig zijn. Sowieso wor dat papiertje up-on-sight in de kliko geflikkerd, accus opgeladen en vanaf voor/achter het huis word de phantom mooi over de hele buurt geleid.
 
Zo kan je op alles wel wat verzinnen dat het niet werkt natuurlijk.

Regelgeving heeft dat ook geen zin, regels of niet. men doet toch wel waar die
zelf zin in heeft.

( en wat dan meteen de hele discussie overbodig maakt )
 
Back
Top