Waarom motoren onder vleugels en niet erboven?

ooit al een boeing 737 zijn wingloading zien verkleinen zoals bij de f-14 en zijn "vouwende" vleugels? dacht het niet :)

Laatst bewerkt door een moderator:
gelden voor de militaire luchtvaart dan andere aerodynamica-wetten dan voor de civiele lchtvaart 8-O

Ik kan mij voorstellen dat stealth en aerodynamica niet geheel samen op gaan. De meeste militaire jagers zijn zonder computers dan ook maar onstabiele dingen...

Scherp? :p
Inderdaad zijn natuurlijk dezelfde wetten, maar de profielen zijn verschillend ontworpen ( gevechtsvliegtuig moet wendbaarder zijn en een lijnvliegtuig moet een profiel hebben met een grote wingloading en weinig verbruik tijdens cruise) kijk maar naar de NACA profielen die het vroegere nasa ontwikkeld heeft tijdens de wedloop naar de beste soorten profielen.
Ook hangen de motoren onder de vleugel omdat daar de grenslaag veel kleiner is dan boven de Koorde, de motor zou dus geen zuivere lucht aanzuigen, daarom dat motoren die onder de vleugel hangen ook een stuk voor de leading edge hangen omdat er vlak aan de leading edge een grenslaag is.
Als je de vleugel onder een aanvalshoek plaatst zoals bij take off of landing zul je bij de stationaire stromingen zien (kan je zien in windtunnels) dat de stroming boven de koorde niet meer aan de vleugel zullen "kleven" maar veel hoger boven het profiel zullen liggen, maw de motoren zullen geen prestaties kunnen leveren.
En zoals eerder vermeld zou dit problemen veroorzaken voor de stabilos achteraan het vliegtuig (kijk maar naar een vliegtuig die land vlak nadat er een grote jet geland is, die zal enorm veel turbulentie ondervinden) alsook hier geld dat de stroming niet meer zuiver zal zijn voor de stabilo en allerlei problemen zal veroorzaken.

Moest het echt nodig zijn haal ik er straks wel even mijn studie bij, maar ben momenteel wat anders aan het studeren :)

ooit al een boeing 737 zijn wingloading zien verkleinen zoals bij de f-18 en zijn "vouwende" vleugels? dacht het niet :)

Ehhh. F18? Swingwings? Daggutniet...
f_18_hornet_9.jpg

Als je nou zou zeggen Panavia Tornado... dan heb je gelijk.
images

raf-panavia-tornado-gr4.jpg

Of de F14 Tomcat, hier met de vleugels naar achteren:
F14b.jpg

em hier met de vleugels naar voren:
F14BankingAgainstMountains.jpg

Hoi ,
@Roel: je hebt gelijk , zijn er minder dan ik dacht. Een springt er er toch uit: Antonov AN-32 prop-versie en de jetversies -72 en -74 , niet echt zwaar maar toch stevig vliegtuig, ontworpen als semi-STOL voor ongeprepareerde start- en landings banen, waar ze er in de voormalige SU veel van hadden/hebben. De motoren zijn ook iets anders geplaatst vanwege het beoogde coanda effect.

De EKRANOPLAN schoot me nog te binnen maar valt er buiten , is geen gewoon vliegtuig. De reden van hoog plaatsen van de motoren is duidelijk, net als bij de BE-200

M.vr.grt., Max

Ik kan mij voorstellen dat stealth en aerodynamica niet geheel samen op gaan. De meeste militaire jagers zijn zonder computers dan ook maar onstabiele dingen...

Correct...
Een F117 zonder boordcomputer heeft de airodynamische eigenschappen van een gebroken stelconplaat.
De Northop B2 idem, en de JSF of een Su-37...

Dat heeft niet zoveel met stealth of aerodynamische eigenschappen te maken, maar met stabiliteit. Die kisten zijn doelbewust instabiel gemaakt en dat heeft meer te maken met de afstand tussen het zwaartepunt en het stabiliteitspunt, dan met de aerodynamica.

Pak jij maar eens een trainer en halveer de staartlengte en schuif het zwaartepunt naar achteren. Vleugelvorm, profielen, enz, is allemaal gelijk gebleven, en toch zal het ding zo instabiel als de hel zijn :P

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo
ik ben geen vliegtuigexpert,maar mn gedachtte is dat als de motoren boven op de vleugels zitten dat de kracht dan voorover wil gaan,dus heb je meer draagvlak/moeite om het toestel recht te houden,
laat maar eens een propellor op een 2 meter hoge stok draaien terwijl je de stok in je hand vast houd,de stok wil voorover vallen door de kracht,
zo zou dus ook het toestel voorover om zn as/vleugel willen torderen,
dus moet je meer tegenkracht hebben om zn neus omhoog te houden,
maar ik ben ook geen vliegtuigontwerper of heet ik wright,
mvg markioo

En dat probleem (als het bestaat) treed niet op bij onder de vleugels hangende
motoren ?
bij zweefvliegtuigen hebben we vaak bovengeplaatste motoren
12112_1248733152.jpg

dat levert bescheiden balansverschillen op, mar niets wat niet gecontrolleerd kan worden.

Odin

Ehhh. F18? Swingwings? Daggutniet...
f_18_hornet_9.jpg

Dat is toch gewoon een Funjet? :mrgreen:

En dat probleem (als het bestaat) treed niet op bij onder de vleugels hangende
motoren ?
Odin

Het probleem bestaan in ieder geval wel. Kijk maar eens naar een Easy Star. Met een flinke brushless motor erin duikt hij bij wat gas geven echt voorover. De kracht van de motor drukt de neus naar beneden. Maar het relatieve vermogensverschil tussen een EZ en een vliegtuig in real life is natuurlijk enorm. Of het in het echt dan ook dermate merkbaar is betwijfel ik.

Dat is toch gewoon een Funjet? :mrgreen:
Voor de vent in de cockpit wel, ja...:D

Burp zei:
Het probleem bestaan in ieder geval wel. Kijk maar eens naar een Easy Star. Met een flinke brushless motor erin duikt hij bij wat gas geven echt voorover. De kracht van de motor drukt de neus naar beneden. Maar het relatieve vermogensverschil tussen een EZ en een vliegtuig in real life is natuurlijk enorm. Of het in het echt dan ook dermate merkbaar is betwijfel ik.

Het zal best merkbaar zijn, ware het niet dat de ontwerpers en de chauffeur van de "echte" kist daar rekening mee houden door bijvoorbeeld in plaats van "een tikkie up" bij de start voor te schrijven en te geven, "twee tikkies up" voor te schrijven en te geven....

Net zo goed als de piloot van een Sopwith Camel er rekening mee moest houden dat hij een roterende motor voor zich gemonteerd had. Iets wat hem in een luchtgevecht bij een bocht naar rechts voordelen gaf, maar in een bocht naar links nadelen.

Sowieso is het een non-probleem voor moderne airliners, daar dat laagdekkers zijn. Zou je daar de motor op de vleugel zetten, zou dat juist het draaimoment verminderen tov. onder de vleugel.

bedenk ook eens stall karakteristieken, bij een motor bovenop de vleugel kan de luchtstroming tijdens een stall ook erg nadelig werken mbt werking van de motor, deze heeft nl liefst een laminaire stroming de motor in...

Back