Waarom spaakvelgen?

Ik vroeg mij af waarom brandstof auto's (de meeste) spaakvelgen hebben.

Dichte velgen die ik zelf (vaak) o.a. zie bij electro en dacht ik ook wel bij truggy zijn toch het minst vervormbaar en minste luchtweerstand?

Waarom dan niet bij onroad 1:10, 1:8?
Als ik de foto's zie bijvoorbeeld van de IFMAR Wereldkampioenschappen waar de snelste auto's rijden zie ik ook gespaakte velgen zegmaar.

Komt dat omdat door de aerodynamische body die ze daar in de racerij hebben of door de snelheid ofzo?

Laatst bewerkt:
Goeie vraag. Waarom het precies is weet ik niet, maar feit is wel dat je met spaakvelgen gemakkelijk met een hex-schroevendraaier de afstelling van camber/toespoor kunt finetunen zonder de wielen er af te hoeven halen. Daarnaast ziet het er gewoon beter uit, maar daarover kun je natuurlijk van mening verschillen ;-)

Bij pivot ball suspension oftewel kogelkop ophanging kan je met spaakvelgen je wielafstelling veranderen terwijl je wiel op de auto kan blijven zitten. Elektroauto’s hebben vaak geen kogelkop ophanging en daarom kunnen de velgen makkelijk dicht :) Persoonlijk vind ik dichte velgen wel mooi staan en heb ik er ook een aantal sets van voor mijn brandstof offroads en onroad.

Ik denk dat het ook een vorm van uiterlijk en identificatie is.

Sorry voor deze kick, maar ik zag dit op RedRC. Nieuwe disk wheels van IDM 1/8:

2rhl3qc.jpg

IDM Tuned 1/8th scale disk wheels Red RC - RC Car News

Aerodynamic Disk.. vraag me af of het aanslaat en of het dus een meerwaarde is...

Vraag me af of dit nou standaard wordt zoals ik al zei.. Dus of het echt toegevoegde waarde is en blijft. Gezien mijn openingspost snapte ik dit ook niet helemaal waarom voor onroad wedstrijden spaakvelgen worden gebruikt. :) Time will tell...
Toch wel interessant dat er wat toprijders/merken mee komen....

Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit gewoon 'show' is, afgekeken van de F-1. Ik denk dat de aërodynamische voordelen minimaal zijn....

Jaap heeft wel een punt, mij was verteld dat de aerodynamische eigenschappen niet mee gaan in de schaal en blijft 100km/u ook gewoon 100km/u. Net als een F1 rijden we met 1pk/kg en zullen we dezelfde voordelen eruit trekken als een F1 bij 100km/u.
Misschien dat het voor iemand die op de limiet rijdt 0.1 sec op een ronde kan schelen maar voor de gemiddelde rijder zal het waarschijnlijk iets uitmaken dan alleen een stukje uiterlijk.

Wat wel opvallend is is dat de velgen door de jaren heen slapper zijn geworden voor meer grip en ze nu dat voordeel er weer uit halen.

Maar hey, ze moeten wat nieuws verzinnen om wat te verkopen.....

Laatst bewerkt:
....mij was verteld dat de aerodynamische eigenschappen niet mee gaan in de schaal en blijft 100km/u ook gewoon 100km/u.....

Dat klopt! Daarom kunnen ze windtunneltesten ook doen met schaalmodellen en de uitkomsten daarvan 1 op 1 overzetten op full size.

Voorkeur voor spaken heeft ook met het productieproces te maken. Bij een kunststof spuitgiet werk, is het belangrijk om overal een vergelijkbare wanddikte te hebben, zeker bij behoorlijk hoog belaste onderdelen zoals een velg.
Het afkoel proces is dan beter (gehele velg koelt in zelfde tempo af), waardoor je minder spanningen krijgt en het scheeftrekken van de velg (liefst hebben we die recht :rolleyes:) zal niet zo snel gebeuren.

Tweede punt is het gewicht, een spaakwiel is stukken lichter te construeren dan een massief wiel, ook geen groot voordeel ;) Massieve wielen zie je dan ook zelden in voertuigen, behalve wanneer het over iets extreems gaat (snelheidsrecords op zoutvlakten, wielen van een tank).

Tot slot nog de opvang van krachten, axiale krachten (om willen buigen van wiel in bocht) moeten opgevangen worden door de dikte van spaken in de lengterichting van de as. Een schijf zou je heel dik moeten maken of moeten voorzien van ribben om de velg vergelijkbaar sterk te maken. De vervorming van de velg door radiale krachten (haaks op de as) worden omgezet in trekkrachten op de spaken (bij een fiets zou je de spaken kunnen verwisselen voor touwtjes). Die trekkrachten (met uitzondering van de onderste spaken), zijn beter te controleren dan drukkrachten en verdelen zich mooi over de gehele omtrek. :yes:

Je kan bij verschillende merken ook gewoon dish velgen voor je 1/10 rijden.. 'k heb ooit met Team Orion Fresh Kicks gereden (band bestaat niet meer). Dat waren dish velgen waarbij ik dan 1 gatje maakte om de 2.5mm erdoorheen te krijgen :)

Overigens vraag ik me af waarom bij de electro zo goed naar de velg gekeken wordt en bij de brandstof minder.......

Dichte velgen zouden in principe de body aan de zijkanten beter dicht houden en zo ervoor zorgen dat er minder leklucht via de wielkasten naar binnen wordt gezogen en hierdoor creeer je meer downforce. Het is mij al eens opgevallen hoeveel vuil/olie er zich in de achtervelgen bevindt.
Misschien toch eens een lexan plaatje in de velgen plakken...

Gr. RuuRd

Laatst bewerkt:
Dichte velgen zouden in principe de body aan de zijkanten beter dicht houden en zo ervoor zorgen dat er minder leklucht via de wielkasten naar binnen wordt gezogen en hierdoor creeer je meer downforce. Het is mij al eens opgevallen hoeveel vuil/olie er zich in de achtervelgen bevindt.
Misschien toch eens een lexan plaatje in de velgen plakken...

Gr. RuuRd

Wat ik van Boni en Bertin begreep is dat een dichte velg in verband met altijd vlakke spaken (tegen de luchtstroom in) een beter luchtprofiel heeft oftwel minder werverling veroorzaakt en eenvoudiger draaid. Dit komt de rol en wegligging ten goede. Betreffende stijfheid, de velg heeft instelbare schroeven om de stijfheid aan te passen. De caps kan je eenvoudig los en vastklikken.

Posted via Mobile Device

Back