WAARSCHUWING!!! Vliegen op EX vliegbasis Soesterberg NIET TOEGESTAAN

Status
Niet open voor verdere reacties.
Moraal van het verhaal, nogmaals maar dan net iets anders: gewoon niet vliegen op of in de buurt (binnen eens straal van 3km) van ex vliegbasis Soesterberg.

En we stonden bij poort 3 net na het kleine stukje beton op het asfalt.

Zit nog even goed te lezen en hier nog iets wat om een reactie vraagt
Men kan hooguit nog spreken van een vliegbasis ivm de veiligheid van het gedeelte aan de kant van den Dolder.
........
Vorige week heb ik zelf de vliegbasis bezocht, lag het asfalt van de taxibaan eruit en een fietspad over de hoofdbaan 07/24. Ik neem aan dat niet elke vliegbasis een fietspad over de hoofdbaan heeft lopen en voetgangers toelaat......
Nee, er is geen sprake van een vliegbasis maar van een zeer actieve 1:1 zweefvliegclub, de ACvZ, op het terrein van de voormalige vliegbasis.
Het simpel stellen van het vliegen in een straal van 3 km van een vliegbasis of veld is wel kort door de bocht!
Jongejongejonge. Dat is niet kort door de bocht, het staat in de regeling modelvliegen en lijkt me voor iedereen duidelijk te begrijpen en logisch. Zweefvliegtuigen rondom een vliegveld vliegen ergens tussen de 200m en de grond, ze komen wel eens verkeerd uit en dus veel lager dan je zou verwachten en je hoort ze niet aankomen. Een zweefvliegtuig is een kwetsbaar apparaat wat met rond de 100km/u vliegt en waarvan de piloot achter een dunne plexiglas kap zit.
Met je modelvliegtuig heb je niks te zoeken in die straal van 3km rondom een echt veld.

..... Het simpel stellen van het vliegen in een straal van 3 km van een vliegbasis of veld is wel kort door de bocht!

Van dit soort opmerkingen wordt ik zo verdrietig. :oops:
Er zijn ook mensen die met 50km/uur door een woonerf kachelen. Als ze dan een (stevige) bekeuring krijgen wordt er door sommige mensen ook op deze manier gereageerd. "Je mag binnen de bebouwde kom 50km/uur rijden en om dan op sommige plaatsen maar 15km/uur aan te houden is wel heel erg flauw". Moet je eens kijken hoe die figuren reageren als zij in een woonerf wonen en een kind van hun wordt aangereden door zo'n figuur die vindt dat hij daar best 50 km/uur kan en mag rijden.

Dit zijn gewoon de regels zoals ze al een hele poos geleden zijn opgesteld en die ook jij hoort te kennen! De redenen voor het verbod op modelvliegen binnen 3km van een actief vliegveld zijn ook simpel. Arjan heeft die al enkele keren heel duidelijk uitgelegd.

Jaren geleden ben ik in een zweefvliegtuig in downwind ook eens een modelvliegtuig head-on tegengekomen, en ik moet zeggen dat ik me rot geschrokken ben. Een zweefvliegtuig vliegt op dat moment zo'n slordige 100 km/u, en dat model ook. Het vergt niet veel verbeeldingskracht om te weten hoe dit zou afgelopen zijn als die mij frontaal had geraakt.
Ik kan bevestigen dat je die dingen helemaal niet ziet of hoort aankomen, ook al had ik geen motor en ik hoorde alleen het geluid van de wind langs mijn canopy, toen dat model opeens langszoefde.

Ben het helemaal eens met arjan, ernst en Phaedra. Een zweefvliegtuig hoor je niet en als de zweefvlieger terug komt van een overland vlucht kan hij van elke kant af komen. onderstaande filmpjes beginnen zo'n 5km voor het vliegveld en zo rond de 200m hoogte.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk...en dit gebeurt er als er teveel gevlogen wordt op hoogtes en plaatsen die niet zijn toegestaan: "De Directie Luchtvaart overweegt op korte termijn aanpassingen te doen aan de indeling van het luchtruim. In de eerste plaats vanwege SERA, maar ook vanwege andere overwegingen zoals de toename van het aantal waarnemingen van vliegende objecten op lage hoogte. Hiermee wordt bedoeld de toename van het gebruik van zogenaamde drones dat gepaard gaat met een toename van het aantal near misses."

Bron: KNVvL

Ben eerder benieuwd hoe ze dit denken te handhaven,

Voor de rc-vlieger zelf is het al erg moeilijk om je eigen vlieghoogte te bepalen zonder speciale apparatuur. ( lees, hoogtemeter met telemetrie )

*stel* je hebt je model wél uitgerust met een hoogtemeter , en kan het dus zelf wel zien.
Gaan ze nog een uitdaging krijgen om dit te meten als omstander / controleur.

Het verschil tussen 100 en 200 zie je nog wel 200 - 300 word al erg interessant,
zeker met een kleiner model.

Simpel: modelvliegen alleen toestaan op daarvoor aangewezen velden (net als in België)
Het is al zo vaak gezegd; pas maar een beetje op, de makkelijkste manier van reguleren is domweg verbieden. Controle wordt dan ook een eitje, zie: handheld bellen in de auto.

Onhaalbaar / oncontroleerbaar? Hoe zo dat?
En sinds wanneer gaat het in deze discussie over het aanpassen van de maximum vlieghoogte?

Als we over de indeling van het luchtruim hebben, praten we al snel over de vlieghoogte. We zijn blij met dit overleg en dat we kunnen meedenken over een acceptabele aanpassing van SERA. Maar we zijn ook bezorgd, want naar een beperking van de huidige vlieghoogte kijken we echt niet uit.

( bron, knvvl )

Ah, sinds de post vóór de jouwe dus. Dat zou ik nu niet bepaald de hele discussie willen noemen. Volgens mij begon deze discussie met een aantal personen die hebben gevlogen op een plek waar dat niet toegestaan is. Als het blijkbaar te ingewikkeld is om te kunnen begrijpen in welke gebieden je wél en niet mag komen met je model en het daar naast blijkbaar ook nog eens erg lastig is om te controleren of je niet te hoog vliegt op plaatsen waar het wél is toegestaan, zijn de bestaande regels blijkbaar te ingewikkeld en/of multi-interpretabel. De standaard oplossing daarvoor is meestal dat e.e.a versimpelt wordt, meestal in het nadeel van degene met het minste (economische) belang.
Ergo: men zal zeker willen stellen dat de luchtvaart geen hinder heeft van de hobbyist, oftewel die zal ruimte moeten maken.
De makkelijkste manier om te controleren of iemand niet op een .plek vliegt waar dat gevaarlijk is, is door het vliegen alleen toe te staan op plekken waar het gevaar zo goed als 0 is. Ga jij ( of je model) ook maar één meter over de virtuele grens, dan zit je fout.
Makkelijk te controleren en absoluut haalbaar.

Ik reageer op een bericht van de knvvn over het overleg (?) om eventueel de vlieghoogte
te beperken.
De knvvn schrijft specifiek over een maximale vlieghoogte.

Dat het niet is toegestaan ( of verstandig is ) om binnen 3km van die vliegclub te vliegen lijkt me duidelijk.

Ik vraag mij af , hoe ze een eventuele ( nieuwe ) aangepaste vlieghoogte willen controleren.
Net zoals ik mij afvraag hoe ze de huidige hoogte controleren.

Want zover ik weet, heeft -de politie- geen middelen om dit te meten

Waarom je er een algeheel wild-vlieg verbod (?) bij betrekt is mij totaal een raadsel.

Waarom je er een algeheel wild-vlieg verbod (?) bij betrekt is mij totaal een raadsel.
Omdat dat dreigt te gebeuren, als je het bericht even goed leest. En voor wie zich afvraagt wat het nut van de KNVvL is; dat is de partij die door de overheid wordt uitgenodigd om mee te komen praten. En dus voor jou en mij gaat proberen te voorkomen dat we straks nergens meer mogen vliegen.

Overigens ben ik het met je eens dat verdere beperking niet goed te controleren is - net als nu het geval is. Zolang dat niet tot gevaarlijke situaties leidt zal het geen probleem zijn, maar nu dat steeds vaker wél tot gevaar leidt (in de ogen van de bemande luchtvaart, ik weet dat jij dat onzin vindt) is het niet moeilijk om te voorspellen dat er dan al snel een slimmerd komt die dan maar voorstelt het helemaal te verbieden. Want dat is wel makkelijk te handhaven.

Je kunt wel blijven roepen dat het allemaal onzin is en dat het niet te controleren is, maar zodra de overheid het met je eens is ben je de pisang. Dan is het gewoon afgelopen met onze relatief grote vrijheid. Vergelijk het maar met de situatie in België.
Je zou beter kunnen roepen dat het klopt, dat er grote gevaren zijn en dat wij als modelvliegers er alles aan gaan doen niet eens in de buurt te komen van de gestelde grenzen. .....dan geef je in ieder geval geen aanleiding te regels verder aan te scherpen.

Want zover ik weet, heeft -de politie- geen middelen om dit te meten

Nou.... denk nu eens even heel rustig na, dan valt dat kwartje vanzelf:

De politie heeft geen middelen om dit te meten.... nee, klopt, en net als met ALLES wat de politie niet goed kan meten, is dan de activiteit verbieden de enige oplossing.

Met een radardetector in jouw auto, kan de politie niet vaststellen dat jij een verkeersovertreder bent. DUS zijn die dingen verboden.

Handheld bellen achter het stuur is verboden, en dat kan de politie niet "meten". DUS krijg je al een boete als je alleen maar een Mars-reep of ander telefoon-vormig object tegen je oor houd....

Men gaat niet allerlei regeltjes verzinnen om te kijken of je nummerplaat wel goed leesbaar is: alles wat er ook maar in de buurt komt, levert je een boete op.

En als de politie niet kan meten hoe hoog jouw vliegtuigje zit, dan is het heel simpel: dan lost men dat probleem anders op en verbiedt men gewoon de gehele hobby (al dan niet met uitzondering van de modelvliegvelden).

Want dan heeft oom agent namelijk opeens helemaal geen meetapparatuur nodig, en dat is veel gemakkelijker en veel goedkoper.
Dacht je nu echt dat de politie meetapparatuur ging aanschaffen om te kijken of jij je wel aan de regeltjes houd, terwijl het veel makkelijker en goedkoper is om de regeltjes aan te passen????

Groet, Bert

Het rare is, het lijkt er op dat we t gewoon met elkaar eens zijn.

Ook als -cowboy- vind ik het not-done ( gevaarlijk ) om in de buurt van
een (zweef) vliegveld te vliegen. Dit moet je niet doen. * punt *

Net zo min dat je niks te zoeken hebt boven mensen uitgezonderd jezelf

Boven de stad ( enz enz .. het bekende verhaal )

Het enige is , waar ik me tegen verzet ( zie andere topic's ) is het idee en door sommige de suggestie om al dan niet vrijwillig alleen op een (rc) vliegveld te vliegen.
( en dat het toch echt mijn zaak is, als ik op eigen terrein al dan niet half moedwillig iets aan barrels vlieg )

Is een totaal verbod eenvoudiger voor de wetgever ?
Ja..
Is het te handhaven ?... Mha.. misschien in de randstad , boven de binnenstad.. lukt wel..
Hier ? Buitengebied.. ( waar ik woon ) Nooit..
Het lijkt me ook dat die paar agenten die we dan hebben nog, wel wat beters te doen hebben als gaan zoeken naar kleine witte vliegtuigjes die hoogstens 10 minuten in de lucht zijn...

Waar ik wél benieuwd naar ben, en misschien is dit nog meer relevant voor clubs die gecontrolleerd worden.
Hoe willen ze vlieg hoogte ( oude situatie, of eventueel een nieuwe ) , handhaven
of zelfs maar controlleren.

Ik, als piloot kan niet zeggen of ik op 275 , 300 , of 310 meter vlieg..
Hoe gaat Agent Zwart dat kunnen zien ?
( zonder geavanceerde apparatuur mee te hebben in z'n dienst golfje )

( afstand meten.. ja, dat kan *ruw* .. lang leve google maps / herkenning punten )
Maar.. Hoogte ? ( zonder radar ect. )

EDIT: met 300 bedoel ik huidige regels, kan ook *nieuwe* hoogte zijn

Je maakt twee denkfouten.
1. Jouw eigen grond betreft DE GROND, NIET het luchtruim er boven. Je mag op jouw eigen grond een heleboel dingen niet doen. Een schutting hoger dan 2 meter mag niet, een tuinhuis mg je er niet zomaar op neer zetten, enzovoort.Je mag op jouw grond ook geen activiteiten verrichten die de wet verbiedt. Dus als modelvliegen verboden wordt, mag je een multicopter op je grond zetten maar je mag er niet mee opstijgen.
2. Een agent kan niet meten hoe hoog jij vliegt. Maar - in principe mag je helemaal niet in het luchtruim, behalve voor de uitzonderingen die bijvoorbeeld de regeling modelvliegen je biedt. De overheid hoeft helemaal geen nieuwe regels te maken om modelvliegen geheel te verbieden - ze hoeven alleen de regeling modelvliegen op te heffen, dan ben je uitgekakt want in de Luchtvaartwet is dat allemaal al verboden. Heel makkelijk te handhaven.

Zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/geldigheidsdatum_06-09-2012
Artikel 2:
Voor een vlucht met een modelvliegtuig gelden in afwijking van hoofdstuk III van het Luchtverkeersreglement de volgende regels: (....)

Het zijn dus uitzonderingen op iets wat al helemaal verboden is.

En er hoeven nog maar een paar incidenten te zijn waarbij modelvliegtuigen of drones in de buurt komen van bemande luchtvaart (wat nu al verboden is) en het is zover. Ook als je maar 50 meter hoog vliegt. Want:
h. het is verboden een ander luchtvaartuig zo dicht te naderen dat gevaar voor botsing ontstaat, tenzij tussen de bestuurders vooraf hierover afspraken zijn gemaakt;

i. de bestuurder van een modelvliegtuig neemt alle maatregelen die een botsing kunnen voorkomen en geeft voorrang aan elk luchtvaartuig, dat geen modelvliegtuig is;

En dat gaat men aangrijpen. Lees het bericht wat ik eerder aanhaalde maar eens goed.

Je kunt gerust denken dat het zo'n vaart niet zal lopen omdat men je hoogte niet kan meten of de regels niet te handhaven zijn. Zodra er genoeg klachten uit de bemande luchtvaart op een stapeltje liggen is het afgelopen.

Stefan, volgens mij woon jij in Nederland. Oké, "aan de rand van", maar in Nederland. In een, wat je zelf noemt "buitengebied".
Jij hebt daar redelijk veel ruimte en kan dus zonder veel mensen tot last te zijn en zonder al teveel regels te overtreden lekker wildvliegen. Jouw agent Zwart zal het moeilijk hebben jou op een overtreding te betrappen. Luxe situatie.

In de randstad ligt de situatie ff iets anders. Denk aan het filmpje rond de domtoren: luid en duidelijk overtredingen van diverse artikelen uit de regeling Modelvliegen.
Stel:
er komen nóg meer van dat soort filmpjes op youtube.
1:1 piloten melden nóg meer near-misses.
Er gaat een keer écht iets fout tussen een 1:1 kist en een model.
Op een gegeven gegeven moment is de maat vol. "Het grote publiek", al dan niet gevoed door de media heeft tabak van al die "drones" (ze zien het verschil toch niet) en de politiek gaat reageren. Op de wijze zoals hierboven al meerdere keren aangegeven: onmiddellijk stoppen met "wildvliegen", alleen maar vliegen op daartoe aangewezen terreinen. (Lees modelvliegclubs)
Dat verbod gaat dan voor geheel Nederland gelden. Ook voor jou in je uithoek. Alle modelvliegers op dat moment de sigaar. En hoeveel modelvliegclubs heeft Nederland nog? Niet zo gek veel meer. Daar zullen de wachtlijsten best wel gaan groeien...

En oh ja: "boven eigen terrein vliegen" daar heeft de overheid in zo'n geval geen boodschap aan.
Een algemeen verbod is een algemeen verbod. Punt. Jij bent misschien de eigenaar van de grond, maar niet van de lucht erboven.
Edit: ik zie dat Arjan sneller typt van ik....;)

De verwijzing van het op eigen grond aan barrels vliegen is uit een
andere discussie origineel ,
Begonnen over een paar ( Noren ? ) die een vis achter hun vliegtuig aansleepte.
Ik vind dat prachtig, een enkel ander is er wat minder van gecharmeerd.

Even voor het duidelijke, mijn tuin ligt niet in een luchtruim met beperkingen , en ruim buiten enig vliegveld. ( of ander, verboden gebied )

De enige regel die ik *breek* , ik vlieg boven.. mijn -eigen- bebouwing. Mocht, ik hier de behoefte aan hebben.
- that's it - Naja.. zolang ik zelf niet over mezelf klaag bij de politie dat ik boven m'n eigen huis / tuin heb gevlogen...
( je snapt de strekking )

Het valt dus allemaal wel mee met m'n cowboy gedrag in een luxe positie van, niet hoeven auto rijden of fietsen voor een leuke vliegplek.
Ik hoef alleen maar m'n garage uit te lopen.

En , ja, mooie beelden, ook ik vind de dom-toren film onverstandig.
1a) niet doen, teveel mensen.. bebouwing.. risico.. moet je niet doen.
b) dan nog zo -stom- zijn om het op internet te pleuren en te pluggen...
2) Niet in de buurt van bemande luchtvaart .. moet je dat nog uitleggen zelfs ? :)
3) Niet boven wegen.. persoonlijk, vind ik het ook niet verstandig om er vlak naast te vliegen.

Dus eigenlijk zeg *ik* gewoon hetzelfde, het enige waar ik me ( tot in den treuren ) over tegen zal uitspreken ,
Is de suggestie van sommige rc piloten, om *vrijwillig* alleen nog op rc vliegvelden te vliegen.

Lees, vlieg op een club of vlieg niet.

( dit ook weer om diverse redenen, maar niet echt relevant voor de discussie )

Dus eigenlijk zeg *ik* gewoon hetzelfde, het enige waar ik me ( tot in den treuren ) over tegen zal uitspreken ,
Is de suggestie van sommige rc piloten, om *vrijwillig* alleen nog op rc vliegvelden te vliegen.

Lees, vlieg op een club of vlieg niet.
Okay....daar heb ik dan even overheen gelezen. Ik heb alleen gelezen dat iemand opmerkte dat in België alleen is toegestaan bij modelvliegclubs, en dat we in Nederland datzelfde risico lopen. Daar zit voor zover ik weet niemand op te wachten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back