Walkera 4G6s

Sinds een paar dagen de gelukkige bezitter van een 4G6s. Mijn eerste CP, en heb daarvoor alleen met een CB 100 micro FP gevlogen die ik aardig gecontroleerd door de woonkamer kon slingeren zonder brokken.
Moet zeggen dat de 4Gs wennen is maar na een lipo of 10 aardig begin aan te voelen.

Na een uitgebreide preflight check, recht uit de doos te vliegen en heb nog helemaal niets hoeven te stellen.
Na de eerste kwieke hop van de grond, gelijk een stabiele hoover. De handling is niet te vergelijken met de CB 100. Wennen uiteraard omdat het een maatje groter is, maar voelt erg goed. Voorlopig rustig door de kamer hooveren met als missie zolang mogelijk schade vrij te blijven. Nu nog erg beperkte ruimte om ook echt rond te vliegen zonder risico op schade, maar op een windstille dag buiten maar eens de grenzen verleggen.

Voordat ik met de standaard instellingen ga klooien wil ik dat beesje eerst helemaal leren beheersen. Moet mij nog verdiepen in alle instelmogelijkheden, maar voorlopig zijn de standaard settings okay en heb ik weer een uitdagend leertraject voor de boeg liggen.

Wat mij wel opvalt is dat de motor aardig heet wordt. Volledig laten afkoelen lijkt mij dan ook verstandig voordat het luchtruim weer wordt gekozen.
Vliegtijd op een 3,7 V 700mah lipo is 5 max 6 min om deze niet helemaal leeg te trekken.

Verder zijn alle tips welkom m.b.t. de settings van de gehele kit, want zit nu aardig aan te hikken tegen de vele stelmogelijkheden van dat apparaat.

Fer

Gister zelf ook de Walkera 4G6S uit de doos gehaald en met z'n trainingspootjes onder wat voorzichtig gepoogd het luchtruim te kiezen...

Valt toch om de donder nog nie mee...

Vooralsnog niet veel schade gevlogen en inderdaad wanneer het weer het toestaat buiten met wat meer ruimte proberen op iets grotere hoogte (>50cm) te vliegen.

Wel vast uit voorzorg nieuwe rotor en tail bladen besteld aangezien die wel wat kleine beschadigingen hebben opgelopen.

Heftig is het zeker!!!

Inmiddels weer wat ervaring opgedaan en moet zeggen.......fantastisch apparaat!!
Crashen betekent wel dat de foam blades gelijk aan snot liggen, maar de rest houd zich prima. Ook alvast de nodige spare parts in huis gehaald just in case, maar tot dusver alleen een set blades gesneuveld.

Zo´n CP vliegt zoveel strakker dan een FP en het directe gevoel op de pitch is erg lekker. Wel je koppie erbij houden want hij vraagt wel continue input om onder kontrole te houden.

Het AST systeem is ideaal om de heli uiterst stabiel te houden en kan naar wens worden ingesteld op je skills. Schakel je de AST uit dan veranderd de heli in een agressief, nerveus en direct beesje die echt razend snel is. Maar zoals gezegd geheel aan te passen naar je skills en op max instelling van de balance, goed gecontroleerd door de woonkamer te vliegen en geschikt om als minder ervaren piloot mee te oefenen zonder schade.

Als de wind zo gaat liggen mijn eerste buiten sessie om de heli echt aan de tand te voelen.

Nog een lange weg te gaan met dit apparaat maar het biedt wel de mogelijkheid geleidelijk te vorderen door stukje bij beetje de instellingen op te schroeven tot ik deze beheers zonder gebruik van AST.
raak er voorlopig dus niet op uitgekeken.

Ik heb de heli aangeschaft bij RC Hellevoet BTW. Binnen een dag in huis mits voorradig.

Fer

Gisteravond buiten gevlogen van heliplatform naar heliplatform, ging best aardig... :)
Na een paar kleine crashes ging de heli spinnen bij hoveren, bleek dat het tandwieltje tussen de main gear en de as naar de tail rotor nagenoeg tandeloos versleten was. Bijgeleverd reserve onderdeel geplaatst en we vliegen weer. Super ding :)

Ook gelijk maar gecheckt op slijtage van de tandwieltjes en nog geen slijtage kunnen ontdekken. Kontroleer de main shaft fixer ( kleine borgringetje die de hoofdas op zijn plaats houdt zodat deze niet naar beneden zakt)
Aardig wat lipo´s er doorheen gejaagd en nog geen slijtage op de kunstof tandwieltjes, dus wellicht dat die fixer iets strakker naar beneden moet worden gezet om geen speling tussen de tandwieltjes te hebben.

Het was makkelijk te verklaren, sorry had ik wel kunnen vermelden, de tailrotor was bij een graslanding wat gretig aan het gras begonnen... Blijkbaar had hij flymo aspiraties ;-)

Wel top om (eindelijk) een zaakje in NL gevonden te hebben die onderdelen kan leveren, zitten nu al een paar dagen op replacement rotorbladen uit HongKong te wachten... Thanks :)

Zo ik dacht laat ik ook maar eens een account aanmaken sinds ik een paar dagen nu ook in het bezit ben van een Walkera 4G6s.

Super ding, maar wel lastig om mee te beginnen en al wat rotorblaadjes om zeep geholpen.

@Madcow, heb je hem al beter onder controle nu? Je moet volgende keer een japanse vlag op dat ding schilderen je was net zo'n kamikazi piloot. :D
Ik zag de hele buurt naar binnen vluchten. Oh en voor de andere lezers, het doet echt zeer als de rotors op volle vaart draaien en dan tegen je teen aan vliegen.....dat onder vondt mijn vrouw wanneer mad "Kamikazi" Cow langs kwam. :rolling:

Maar volgende week weer, want het is wel errug lache.
En bedankt voor de tip dat er ook een shop in NL is die de onderdelen verkoopt.

Gr

Controle is soms nog ver te zoeken maar het hoveren gaat nu goed, ook op een meter of 1.90 hoog... Zojuist geslaagd in opstijgen vanaf de grond en dan hoverend naar de tafel en daar landen, dan draaien en weer terug. :)

Net een erg lekkere buitensessie erop zitten, en dat beesje vliegt goed!
Gister nog een crash te verwerken gehad de heli helemaal uit elkaar gehaald. Wat spare parts geconsumeerd en vliegt weer helemaal strak.

Dat ding is aardig rap en kan ook nog wel een briesje hebben.
Ik heb de instellingen wat agressiever gezet voor buiten en moet zeggen dat dat buiten heel goed te doen is met die ruimte. Wat een acceleratie met die directe pitch. Niet te vergelijken met een FP.

Erg happy met mijn aankoop en heb nog veel te leren. Ik zal voorlopig ook niet uitgekeken zijn op deze heli. Kan nu aardig crashvrij vliegen en als het toch mis gaat, voor een paar euro en wat gesleutel weer airborn.

Hallo,

Ik wil ook zo'n ding, maar heb wel even wat vragen, hopleijk kan iemand me helpen?

Hij lijkt niet meer verkrijgbaar in nederland, iemand nog een adresje?
Als ik 'm bij helipal bestel in de VS, moet ik dan nog BTW betalen?
Aan Madcow, waarom heb jij die dure transmitter gekocht, is dat beter?
Welke modus is het meest gangbaar voor de besturing?
Waar in nederland kopen jullie onderdelen voor dit apparaat?

Bedankt!

Ok bedankt, had die site nog niet ontdekt.

Of ik de heli aankan? Geen idee.
Heb alleen maar ervaring met de speelgoedhelicoptertjes tot nu toe, dus het is een grote stap.
Ik laat jullie weten hoe het lukt (of niet lukt).

Adios!

Als je van een coaxiaal af komt is het een grote stap. Crashes worden afgestraft met schade dus vrijwel altijd sleutelen en weer afstellen. Bij een CP zullen door de hoge headspeed de bladen goed gebalanceerd moeten zijn en de bladetracking bij elk nieuw setje bladen opnieuw worden afgesteld.
Het is dus wel handig om wat ervaring te hebben met vliegen als je aan een 4G6s begint.
Heb zelf al aardig wat spareparts geconsumeerd door overmoedigheid in de woonkamer en ook behoorlijk wat uurtjes gesleuteld om dit weer in orde te krijgen. Maar ook een hoop geleerd en kennis op gedaan.
Verder is oefenen de enige manier om je skills op te krikken en dit beesje te temmen. Een sim is handig om de besturing onder de knie te krijgen maar niet te vergelijken met het echte werk.
het logische traject van goedkope coaxiaal naar FP naar CP zal je meer baat bij hebben. De stap van micro coax en micro FP naar CP is behoorlijk groot, want waar de micro coax en FP nog wel tegen een stootje kunnen, zal het met de CP ineens veel sleutelen worden na een crash.
De eerste spareparts die sneuvelen bij de 4G6s na een crash zijn de bladen en de hoofd as.

Voor spareparts: HM 4G6/S Onderdelen - rchellevoet.nl

Voor kennis van de 4G6s:Absolute Beginners Walkera 4G6/4G6S thread - RC Groups

Suc6

Fer

Laatst bewerkt:
Bedankt Fer,
die link is erg handig!

Ik sim nu met FMS, icm zo'n Esky controller voor in de USB-poort. Maar kan geen 4g6s vinden!

Anyone??

Ik heb ooit een 4G6s gehad.
Heb hem verkocht aan mijn maat omdat ik niet kon afstellen op de 2801.
Connecteren, motor starten geen probleem.
Maar de 3-axis gyro flipt, alsof die een eigen goesting heeft.
Mijn maat heeft dezelfde probleem.
Volgens hem is er iets mis met de gyro sensor.
Ofwel zijn we kei stom of er scheelt echt iets aan de hardware/software.
Ik zou graag de TX setup willen van die gene die ingeslaagd is om dat ding te stabiliseren zodat we kunnen vergelijken.

Deze ziet er erg leuk uit.
Eeen 4G6S in een nieuw jasje met zonder flybar.

v120d02-big.jpg

xTAi-UVvkqY[/media] - HeliPal.com - Walkera HM V120D02 Micro Helicopter

Groeten!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik wil ook zo'n ding, maar heb wel even wat vragen, hopleijk kan iemand me helpen?

Hij lijkt niet meer verkrijgbaar in nederland, iemand nog een adresje?
Als ik 'm bij helipal bestel in de VS, moet ik dan nog BTW betalen?
Aan Madcow, waarom heb jij die dure transmitter gekocht, is dat beter?
Welke modus is het meest gangbaar voor de besturing?
Waar in nederland kopen jullie onderdelen voor dit apparaat?

Bedankt!

De transmitter zat erbij toen ik hem uit HongKong over liet komen... Bevalt mij prima, de extra functies gebruik ik nog niet... Wellicht gaat dat in de toekomst nog komen.

Hebben jullie de temperatuur van de motor al eens gemeten?

Ik heb het idee dat ik een probleem heb. Na vervanging van de main shaft en rotorhead na een vervelende crash wil de 4g6s na heeel veel afstellen weer prima vliegen. Echter na een minuut of 2-3 vliegen lijkt de lift minder te worden wat ik compenseer door bijna full throttle en full pitch te vliegen nadeel daarvan is dat de heli wil gaan tollen. Stijgen is dan haast niet meer te doen... Ik merk dan ook dat bij meer throttle en pitch het toerental daalt maar kan geen weerstand vinden... Heel vreemd.

Nieuwe batterij erin en hij vliegt weer als een zonnetje voor een paar minuten...

Bij het wisselen van de batterij merkte ik gister dat het motortje te warm was om beet te pakken dus even de temperatuur gemeten en dit was een schrikbarende 75 graden :(

Heeft iemand hier ervaring mee?

Back