Walkera HM4G1B (beginner)

Hoi,

Ik ben hier nieuw, maar toch ook weer niet.
Enkele jaren geleden was ik voor het eerst in mijn leven aan het kijken naar een rc helicopter. Wegens verschillende reden ben ik toen weer afgehaakt. Nu is het toch weer teruggekomen en wil ik een heli kopen: puur om te proeven hoe het is.
Ik heb mijn oog laten vallen op de HM4G1B. Van wat ik lees, heeft 2.4Ghz verschillende voordelen. Echter heb ik wat vragen waar ik zelf niet uitkom. Een paar vragen zijn voor mij toch wel enigszins belangrijk:
- Ik wil graag gebruik maken van een flightsimulator dmv de bijgeleverde transmitter en een sim kabel. Bij de HM004 was dit wel mogelijk dacht ik. Hoe is dit bij de HM4G1B? Als dit mogelijk is, welk programma wordt aangeraden? Aerofly Pro Deluxe?
- Mocht dit lukken, kan ik dan een adapter aansluiten op de transmitter (ivm lege batterijen na uren oefenen)
- Past het standaard trainingskruis onder de skids?
- De HM004 heeft een standaard crashkit. Bij de onderdelen van de HM4G1B zie ik deze niet staan. Waarschijnlijk ga ik deze zelf samenstellen. Welke onderdelen zijn 'must-have'. Aangezien van vliegen de eerste paar dagen nog niet echt sprake zal zijn....
- Ik meen me te herinneren dat je enkele jaren geleden je heli ook voor een paar euro (ergens rond de 15 euro) kon laten afstellen. Is dit nog steeds mogelijk? Ik zie het volgens mij nergens staan. Komt er veel kijken bij afstellen?
- Volgens mij zijn de eerste paar vluchten echt een hel (voornamelijk voor de heli, maar ook voor mij....) Zijn er zogenaamde beginnerstips?
- Ik lees verschillende dingen dat een motor kan doorbranden bij veel veelvuldig gebruik. Is dit ook aan de orde als je er 'normaal' mee omgaat? Dus paar vluchten per dag? Of moet je dan echt gekke dingen gaan doen.
- Er zit een zogenaamde power indicator op de transmitter. Is dit om de lading batterijen van de transmitter aan te geven of van de accu van de helicopter?
- Welke versie ontvang je hier: de Europese of Amerikaanse? (Misschien een stomme vraag, maar ik weet niet vanaf waar ze geimporteerd worden...)
- Geeft de lipo oplader aan, wanneer de accu vol is? Er staat in de gebruiksaanwijzing: do not overcharge. Moet niet zo'n probleem zijn, als hij het aangeeft lijkt me.
- Tot slot: brushless, dit wordt vaak genoemd. Op internet kom ik er niet geheel achter. Kan iemand dit uitleggen?

Ik ben van plan om dit te gaan kopen:
- HM4G1B
- Must-have spare parts
- Extra Lipo accu
- Trainingskruis
- Eventueel Sim kabel, indien mogelijk.

Zijn er mensen die nog andere (koop)adviezen hebben?

- Zender kan je inderdaad met een kabeltje gebruiken om te simmen. Er zijn verschillen simulatoren op de markt zoals AFPD, phoenix, realfligt en ook nog de gratis versies fms, enz... . Zelf heb ik phoenix en ik vindt deze zeer realistisch. Bijkomend voordeel is dat die "slechts" 100 euro kost terwijl andere betaalde varianten snel meer kosten.
- Je kan een adapter aansluiten op de zender al weet ik niet of je die zo kan kopen, anders kan je hem eventueel zelf maken (gewone voeding met een stekkerverbinding).
- Ik weet niet wat je bedoelt met het standaard trainingskruis maar als die de juiste grote heeft zal het wel passen.
- Als je crasht kunnen zowat alle onderdelen van een heli kapot gaan, je kan zoveel onderdelen meebestellen als je zelf wil. Ik zou hier persoonlijk toch niet mee overdrijven. De kans bestaat immers dat je teveel dingen gaat kopen die je later niet nodig hebt. Als je eens kijkt in de verkoop topics zie je dikwijls mensen die helis verkopen met een heleboel spare-parts die ze niet gebruikt hebben. Als je crasht kan je gewoon kopen wat je kapot is.
- Heli kan je laten afstellen bv bij www.pitch-play.nl. Je kan ook lid worden van een (indoor)club en daar hulp vragen bij het afstellen. Als je hem zelf wil afstellen moet je vooral veel lezen en kan je op Helifreak naar de filmpjes van fineless bob kijken(heel interessant).
- Veel oefenen op de sim:)
- Een brushed motor kan inderdaad ook bij normaal gebruik doorbranden. Je kan wachten tot ze kapot zijn en dan vervangen(als dit tijdens een vlucht gebeurt is dit niet zo prettig) of je kan de motortjes bv standaard na 10 uur vliegen vervangen voor een paar euro.
- Power indicator geeft de spanning van de zenderaccu weer.
- Geen idee. Is er een verschil? De mode van de zender kan je eventueel manueel veranderen.
- Lader stopt met laden als de lipo vol is.
- Brushless motoren is een ander(beter) type motoren dan brushed motoren. Het exacte technishe verschil moet je maar eens opzoeken op google. Het komt er op neer dat er bij een brushless motor geen borstels aanwezig zijn in de motor en hierdoor efficiënter is. Als beginner heb je hier echter voorlopig geen behoefte aan. Later kan je als je wil je heli ombouwen naar brushless.

De esky hbfp is inderdaad een vergelijkbaar model. De meningen hierover lopen nogal uiteen. Sommigen vinden walkera het beste, anderen kiezen esky. Ik denk dat het meer een persoonlijke keuze is.

Veel succes met de nieuwe hobby:).

Mvg,
Demen.

- Zender kan je inderdaad met een kabeltje gebruiken om te simmen. Er zijn verschillen simulatoren op de markt zoals AFPD, phoenix, realfligt en ook nog de gratis versies fms, enz... . Zelf heb ik phoenix en ik vindt deze zeer realistisch. Bijkomend voordeel is dat die "slechts" 100 euro kost terwijl andere betaalde varianten snel meer kosten.
- Je kan een adapter aansluiten op de zender al weet ik niet of je die zo kan kopen, anders kan je hem eventueel zelf maken (gewone voeding met een stekkerverbinding).
- Ik weet niet wat je bedoelt met het standaard trainingskruis maar als die de juiste grote heeft zal het wel passen.
- Als je crasht kunnen zowat alle onderdelen van een heli kapot gaan, je kan zoveel onderdelen meebestellen als je zelf wil. Ik zou hier persoonlijk toch niet mee overdrijven. De kans bestaat immers dat je teveel dingen gaat kopen die je later niet nodig hebt. Als je eens kijkt in de verkoop topics zie je dikwijls mensen die helis verkopen met een heleboel spare-parts die ze niet gebruikt hebben. Als je crasht kan je gewoon kopen wat je kapot is.
- Heli kan je laten afstellen bv bij www.pitch-play.nl. Je kan ook lid worden van een (indoor)club en daar hulp vragen bij het afstellen. Als je hem zelf wil afstellen moet je vooral veel lezen en kan je op Helifreak naar de filmpjes van fineless bob kijken(heel interessant).
- Veel oefenen op de sim:)
- Een brushed motor kan inderdaad ook bij normaal gebruik doorbranden. Je kan wachten tot ze kapot zijn en dan vervangen(als dit tijdens een vlucht gebeurt is dit niet zo prettig) of je kan de motortjes bv standaard na 10 uur vliegen vervangen voor een paar euro.
- Power indicator geeft de spanning van de zenderaccu weer.
- Geen idee. Is er een verschil? De mode van de zender kan je eventueel manueel veranderen.
- Lader stopt met laden als de lipo vol is.
- Brushless motoren is een ander(beter) type motoren dan brushed motoren. Het exacte technishe verschil moet je maar eens opzoeken op google. Het komt er op neer dat er bij een brushless motor geen borstels aanwezig zijn in de motor en hierdoor efficiënter is. Als beginner heb je hier echter voorlopig geen behoefte aan. Later kan je als je wil je heli ombouwen naar brushless.

De esky hbfp is inderdaad een vergelijkbaar model. De meningen hierover lopen nogal uiteen. Sommigen vinden walkera het beste, anderen kiezen esky. Ik denk dat het meer een persoonlijke keuze is.

Veel succes met de nieuwe hobby:).

Mvg,
Demen.

Je hebt gelijk wat betreft dat wachten. Ik was ongeduldig. Ik wilde hem het liefst dit weekend hebben, vandaar.
Na enige adviezen op verschillende fora ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ga voor de Esky Honey Bee FP V2. Goede beginnersheli en erg populair.
Echter, hij is bijna overal uitverkocht omdat er leveringsproblemen zijn. Weet iemand waar ze de 2.4 Ghz versie nog wel hebben toevallig?
Andere vraag: ik begrijp dat hij standaard met mode 2 wordt geleverd (gas links). Mijn gevoel zegt dat mode 1 (gas rechts fijner is. Ik ben ook rechts, misschien heeft het daar mee te maken). Waar gaat jullie voorkeur naar uit?

Ik heb er zin in!

mode 2 (gas links en de cyclic op rechts) wordt door de meeste gevlogen.
Mode 1 kan natuurlijk ook maar veel mensen die zich het vliegen in mode 1 hebben aangeleerd hoor ik vaak zeggen dat ze beter met mode 2 hadden kunnen starten.
sommige kunstvluchtfiguren zijn wat vanzelfsprekender te sturen in mode 2.
Hier een heel draadje over dit onderwerp:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/welke-mode-vliegen-2.100661

Grt,
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de adviezen.
Het is een Esky Honey Bee CP3 geworden. Enigszins uitdagende keus. De Honey Bee FP2 wordt op dit moment niet (meer) geleverd. Er zijn problemen bij Esky omtrent dit model, overal uitverkocht. Op zijn vroegst zou het 4-8 weken duren voordat ze (misschien) weer binnen zijn. Ik heb vandaag met 6 online shops gebeld.
Bij 1 shop boden ze me de CP3 voor dezelfde prijs aan als de FP2 omdat deze uitverkocht is.
Ik heb daarnaast ook een simulator zender genomen, daar deze er bij de CP3 NIET bij zit. Dan kan ik mooi op mijn kamer oefenen, en als ik thuis ben bij mijn ouders in het weekend met de echte heli.
Mode 2 heb ik genomen.
Ik heb er zin in! Dank jullie wel!

Bedankt voor de adviezen.
Het is een Esky Honey Bee CP3 geworden. Enigszins uitdagende keus. De Honey Bee FP2 wordt op dit moment niet (meer) geleverd. Er zijn problemen bij Esky omtrent dit model, overal uitverkocht. Op zijn vroegst zou het 4-8 weken duren voordat ze (misschien) weer binnen zijn. Ik heb vandaag met 6 online shops gebeld.
Bij 1 shop boden ze me de CP3 voor dezelfde prijs aan als de FP2 omdat deze uitverkocht is.
Ik heb daarnaast ook een simulator zender genomen, daar deze er bij de CP3 NIET bij zit. Dan kan ik mooi op mijn kamer oefenen, en als ik thuis ben bij mijn ouders in het weekend met de echte heli.
Mode 2 heb ik genomen.
Ik heb er zin in! Dank jullie wel!

Verstandige keuze voor wat betreft mode 2 (dat vliegt echt veel intuitiever en wordt tegenwoordig door zo'n 95% gebruikt) en die simulator, maar de CP3 is niet bepaald een beginners heli! Zelfs een lastige heli om het mee te leren, dan had je nog beter kunnen gaan voor een Esky Honey Bee King 3 of Belt-CP. De CP3 is een gevoelig beestje.

Dat gaat dus echt vallen en opstaan worden. ;) Heb je er een groot stevig trainingskruis bij gekocht? Zou ik wel doen. Het dwingt je ook tot rustiger beginnen, wat een heel goed plan is.

Verder zou ik je aanraden eerst vrij lang te gaan hoveren (langer dan je gevoel zegt). Tegelijkertijd met de simulator de stuur bewegingen oefenen voor het echte rondvliegen, vooral dus met de heli op je af vliegen zodat dat een automatisme wordt etc.

Vervolgens met goede hoogte (en liefst wind-stil weer) je eerste rondjes proberen. Misschien is het zelfs beter om te gaan lopen met de heli. Dus rondje vliegen terwijl je er achteraan loopt (rustig, want als je struikelt crash je de heli..).

Succes gewenst.

Verstandige keuze voor wat betreft mode 2 (dat vliegt echt veel intuitiever en wordt tegenwoordig door zo'n 95% gebruikt) en die simulator, maar de CP3 is niet bepaald een beginners heli! Zelfs een lastige heli om het mee te leren, dan had je nog beter kunnen gaan voor een Esky Honey Bee King 3 of Belt-CP. De CP3 is een gevoelig beestje.

Dat gaat dus echt vallen en opstaan worden. ;) Heb je er een groot stevig trainingskruis bij gekocht? Zou ik wel doen. Het dwingt je ook tot rustiger beginnen, wat een heel goed plan is.

Verder zou ik je aanraden eerst vrij lang te gaan hoveren (langer dan je gevoel zegt). Tegelijkertijd met de simulator de stuur bewegingen oefenen voor het echte rondvliegen, vooral dus met de heli op je af vliegen zodat dat een automatisme wordt etc.

Vervolgens met goede hoogte (en liefst wind-stil weer) je eerste rondjes proberen. Misschien is het zelfs beter om te gaan lopen met de heli. Dus rondje vliegen terwijl je er achteraan loopt (rustig, want als je struikelt crash je de heli..).

Succes gewenst.

Dat zijn hele geruststellende woorden :p
In eerste instantie wilde ik voor de Honey Bee FP2 gaan. Deze is alleen momenteel overal uitverkocht wegens leveringsproblemen bij de importeur. Bij 1 shop kreeg ik de CP3 daarom voor dezelfe prijs.
Voor het eerst vliegen vind ik een Belt Cp redelijk prijzig.
Het zal inderdaad vallen en opstaan worden. Ik heb volgens mij nog niemand horen zeggen dat het in 1 keer goed ging. Ik ben echt heel benieuwd :mrgreen:

Hmm, ik weet het, maar het heli vliegen is nu eenmaal niet iets wat je zo even oppakt en leert. ;) Dat betekent natuurlijk niet dat je het niet moet proberen te leren, want er bestaat niets leukers dan te vliegen met heli's.

Maar laat je de volgende keer in ieder geval niet zo gemakkelijk gek maken door webshops die beweren problemen met hun importeur te hebben om je als absolute beginner dan vervolgens maar een CP3 aan te laten smeren. ;)

Begrijp me overigens niet verkeerd hoor. Opzich kan het geen kwaad met een CP heli te gaan leren vliegen, maar zoals gezegd deze heli is gevoelig, lichtgewicht en klein en heeft daarbij ook niet zo mega veel power.

Dus het vliegen kan echt een beetje tricky zijn. Vooral wanneer je tegen de grenzen van de heli aan loopt als je eenmaal wat beter vliegen kunt. Dan zul je begrijpen waarom het ook eigenlijk voor beginners niet echt zonder meer geschikt is t.o.v. bijvoorbeeld de Belt-CP of King serie die vele malen stabieler vliegen. Wel zit daar dan weer zo veel meer power in, dat een beginner zich er zonder meer geïntimideerd door zal voelen.

Als je dan toch weinig geld kwijt wilt zijn aan de heli en onderdelen en als beginner meteen met een CP begint, dan zijn dat eigenlijk wel betere keuzes.

Blijft desondanks echt een verhaal van zeer geduldig om springen met die CP3, of welke CP dan ook wanneer je daarmee meteen begint met het leren heli vliegen.

Ik raad dat echt enorm af. Eerst een FP heli laten hoveren, het liefst een redelijk gevoelig ding is echt een goede voorbereiding voor het CP werk.

Meest belangrijke is uiteraard eerst te leren hoveren en de flight sim in jouw geval zeer intensief te gebruiken om te snappen hoe alles zoal werkt... het liefst voordat je met je heli gaat vliegen.

Met kleine stappen kom je er dan uiteindelijk wel, maar laat je niet uit het veld slaan door crashes, want dat zal wel gaan gebeuren denk ik zo.

Ik heb bewust ook een flight sim erbij genomen. Bij de FP2 zat deze er standaard bij, bij de CP niet. Dus deze heb ik apart genomen. Ik heb thuis Aerofly, dus ik ben benieuwd. Ik wilde een paar jaar geleden al een heli kopen, maar ik realiseerde me dat je met alleen een heli er niet bent. Het krijgt gevolgen, dus ook wat geld betreft.
Nu kan ik me dit wel veroorloven als kleinigheidje erbij, maar ben bang dat dat daarbij niet zal blijven.
Voor zover ik weet zit er een Idle knop op voor de 3D functies. Wanneer ik deze rustig uit laat staan, maak ik me niet al teveel zorgen. Het weer is ook weer erg lekker geworden, dus daardoor raak ik erg enthousiast.
Het verhaal van het feit dat Esky leveringsproblemen kent is wel degelijk waar. Ik heb meerdere shops aan de telefoon gehad. Alleen mijn zwakke punt is dan.... Enthousiasme. Nu ben je enthousiast en zit je dagelijks op fora. Als er gezegd wordt: binnen 4 - 8 weken kunnen we je meer vertellen, wil je daar niet op gaan zitten wachten, want je wilt nu vliegen. In ieder geval zal ik in dit topic mijn bevindingen vertellen. Ik heb net te horen gekregen van het thuisfront dat hij geleverd is, met extra accu en trainingskruis. Ik weet niet of ik er in het weekend mee ga vliegen. Waarschijnlijk zal het wel ergens kriebelen. Aan de hand van 3 goede filmpjes op Youtube ga ik de heli proberen af te stellen. Ik kan het wel iemand laten doen, maar ik wil het graag zelf doen om er gelijk van te leren. Ik hou jullie op de hoogte!

Goede keuzes die je maakt.
Heel rustig en kleine voorzichtige stapjes nemen in het begin.
En wordt je echt een freak, ga dan wel kijken of je helivliegers bij jou in de buurt kan vinden (je woonplaats staat nog niet in je profiel).
Is echt veel leuker en het leert veel sneller.
We gaan je volgen!.

M.vr.gr.
Eric

Goede keuzes die je maakt.
Heel rustig en kleine voorzichtige stapjes nemen in het begin.
En wordt je echt een freak, ga dan wel kijken of je helivliegers bij jou in de buurt kan vinden (je woonplaats staat nog niet in je profiel).
Is echt veel leuker en het leert veel sneller.
We gaan je volgen!.

M.vr.gr.
Eric

Dank voor de attentie. Heb het inmiddels aangepast. Lijkt me inderdaad erg leuk. Eerst even voor mezelf, daarna met anderen.
Vandaag regent het bij ons pijpestelen. Erg jammer.
Heb m'n helikopter ontvangen, alleen mijn sim niet. Was niet meer op voorraad (de site vond het leuk om aan te geven dat alles nog op voorraad was). Deze wordt dus nageleverd.

De eerste keer gevlogen:
Moeilijk, moeilijk en nog een moeilijk. Wat lastig zeg. Dat ding vliegt alle kanten op.
Op het begin wordt er bij mijn 3 in 1 controller een lampje groen. Dat is volgens mij de bedoeling. Op het laatst had hij minder power (dus ben gestopt) en toen knipperde dat lampje op de 3 in 1 controller rood. Houdt dat in dat de batterij bijna op is?

Ik ben helaas niet bekent met de 3 in 1..
Maar logischerwijs denk ik dat hij leeg is en opgeladen moet worden.
En dat het moeilijk is om te beginnen weet iedereen hier denk ik wel.
Maar hoe meer je oefent des te sneller wordt het sturen een automatisme, alleen geduld en inzet wordt beloond, maakt het ook leuk :).
De sim zal hier ook heel veel bij helpen denk ik.

Ik heb 1 extra accu erbij gekocht. Toen ik ze allebei oplaadde duurde het ongeveer 2 uur. Nu laad ik de eerste accu voor de tweede keer op en deze zit er momenteel al 4 uur in. Toen ik merkte dat de heli minder power kreeg (meer moeite met opstijgen) ben ik gestopt. Het is een 11.1 v, 1000 Mah lipo. . De adapter switcht van 220 volt naar 12 volt en levert 1.5 A bij output. Hierna zit de balancer er tussen. De balancer geeft aan 0.8 bij output te leveren. Is dit normaal?

Edit: mogelijk heb ik de accu te ver in de balancer gestoken. Ik kreeg hem er met moeite uit. Toen ik hem 2mm had terug getrokken stond het lichtje opeens op groen. Volgende keer iets minder ver er in duwen (denk ik).

Edit: opladen bij mijn andere lipo heeft opladen vandaag ruim 3 uur geduurd. Lijkt mij erg lang of niet?

Erg leuk dat vliegen!

Laatst bewerkt:
Weet niet zeker of het met de huidige (meegeleverde) laders nog hetzelfde werkt als voorheen, maar zover ik weet gaan de ledjes rood branden tijdens het laden en springt deze pas naar groen als de accu vol is / 4,2 volt per cel (of als er geen accu aangekoppeld is).

Het laden van de 11,1V 1000mAH met een 0,8 A lader zal in theorie 1000 / 0,8 A = 1u15m. in beslag nemen, maar de gespecificeerde 0,8 A van de lader zal naar verwachting alleen mogelijk zijn indien een 2 cellen accu geladen wordt. Bij een 3 Cell accu wordt dan ong. 0,5A. Daarnaast zal tijden de laatste fase van het laden.(Als eindspanning bijna is bereikt) de stroom nog verder omlaag gaan. Stel dat je dan als gemiddelde 0,4 A aanneemt, dan zit je al op 2,5 Uur :sleepy:

Ik lees dat je pas de accu gaat laden zodra de heli niet goed opstijgt!.. Dit zou ik zeker NIET aanraden omdat je dan waarschijnlijk je accu TE ver ontlaad met als resultaat dat je na een paar vluchten je accu zijn capaciteit verliest, of in het ergste geval zelf volledig sloopt !! Ik zou aanraden om een kookwekker o.i.d. te gebruiken zodat je (ruim) voor het einde van de capaciteit stopt en hem vervolgens aan de lader hangt. Ik zou zeggen ca. 6/7 min. hooverren en 5 min. 3D:mrgreen::mrgreen:. Het is normaal dat je bij gebruik van een lipo accu (van klein tot groot) maar ongeveer 70-80% van de capaciteit gebruikt!

succes met oefenen

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor de tips.
Is heel tegenstrijdig want mijn telefoon (noem maar wat) laat ik helemaal leeggaan 'omdat dit het beste' voor de telefoon is. Ik heb inderdaad 2 keer gevlogen en toen ik merkte dat hij minder power had ben ik gestopt. Blijkbaar was dat al te laat. Ik ga nu lekker laden en niet te lang vliegen, dan hoop ik toch echt dat mijn lipootjes het lang blijven doen ;)

Mijn eerste crash is een feit.
Moet zeggen het voelt behoorlijk naar :P Je bent lekker bezig, raakt even de controle kwijt en daar gaat je heli.
Wat is de schade?
- Tail boom
- Main blades
- Horizontal fin set
- Knighthead set

Totale schade 12 euro.
Vervolgens ga je die hele helikopter uit mekaar pielen om te kijken wat er fout gaat en dat ging goed! Erg interessant.
Nu wachten op deze onderdelen en weer vliegen :)

P.S. 1 seconde denk je: ik stop er mee, dit gaat me teveel geld kosten. Maar andere kant denk je: ooit zal het zonder schade gaan :)

Nee, helaas. Ik heb hem verkocht. Ik ga een Honey Bee FP2 kopen. Het was toch iets te overmoedig van mij om te denken dat ik het met een CP3 wel 'even' zou leren. Viel tegen.
Na rond surfen op het forum blijkt een CP3 redelijk pittig voor een beginner. Helaas is de FP2 op dit moment vrijwel overal uitverkocht. Ze moeten binnen enkele weken weer binnen komen. Dan ga ik hem bestellen en echt leren vliegen :-).

Laatst bewerkt:
Back