niet lullig bedoeld, maar als de stroomvoorziening het probleem was, is gewoon gaan vliegen een recept voor nog een crash.
ik heb 2 heli's met een kapotte bec gehad.
op de grond was alles perfect. in hoover ook nog wel.
tot een paar tellen later, toen de bec het voor gezien hield.
mn 450 heeft hierdoor een crash gehad, bleek aan een paar verrotte servo's te liggen. deze hadden de bec gemold.
mn 600 heeft het gelukkig heel tot de grond gehaald.
ook een paar servo's over de huizen, wat ik even niet had opgemerkt. op de grond werkte alles... in de lucht ook..
tot de besturing er mee stopte
als je het niet zeker weet, eerst uitsluiten.
en een voeding sluit je uit door te meten.
@Thomas: als je de uitleg niet volgt, is het misschien toch wijs om ff bij een club of gevorderd hobbyist langs te gaan...
Wat ik heb uitgelegd..
je regelaar heeft een bec. deze zorgt voor stroom naar de servo's, ontvanger en gyro.
een goede bec kan gewoon zijn voltage vasthouden. dus als hij 6 volt hoort te geven, zal hij onder belasting (dus vliegend) op zijn laagst 5,8 of iets dergelijks moeten geven.
wordt dit een heel stuk lager, is waarschijnlijk de bec kapot.
hoe meet je dit?
een kapotte servo pakken. draadje eraf knippen.
middelste en zwarte draadje pakken. dit zijn de + en de -. + is altijd de middelste.
je bevestigd de pennen van je multimeter aan de goede draden. dus + op +, - op -.
tape erom. we hebben geen zin in kortsluiting.
stekker in de ontvanger.
als je nu alles aansluit, dus alle electrische onderdelen van de heli, en je hangt de accu er weer aan, moet alles gaan luisteren naar de zender.
je multimeter geeft dan het voltage weer, wat de servo's, ontvanger en gyro naar binnen krijgen.
als je nu flink met de stick van de zender gaat roeren (niet langzaam, mag best een beetje vlot), zie je op de multimeter het voltage iets zakken.
zie je het voltage erg veel zakken (dus een halve volt oid) is er iets niet goed.
probeer dan eens een uit de ontvanger te halen. blijft het voltage nu wel goed? was dat je kapotte en versleten servo.
blijft alles hetzelfde? servo terugsteken, en een andere eruit halen.
herhalen tot de rotte is gevonden.
vind je hem niet, is waarschijnlijk de bec kapot.
dan kan hij niet voldoende prik leveren om de besturing te laten bewegen.
als een stroomvoorziening het niet aan kan, zakt het voltage.
dit is bij accu's hetzelfde, zakt het voltage teveel is de stroomvoorziening niet in orde.