walkera v450d03 gecrasht. waarom?

je zou dan ook alle electronica uit kunnen leggen op tafel en op elkaar aansluiten zoals je dat ook in de heli zou doen. en dan checken en meten zoals bovenstaand.

Geen idee...? Maar die vragen dan ook weer geld en om eerlijk te zijn ben ik op dit moment krap bij kas.. :)

En zeggen dat Hollanders zuinig zijn....nou ja ;).

Grapje Thomas, maar bouw hem op en vlieg eerst rustig en ga hem dan langzaam wat onder druk zetten...geen gekke dingen doen zodat je altijd kan ingrijpen. Bijvoorbeeld gewoon flink stressen met wat pitch pumps en dan na de vlucht ook eens voelen of de ESC niet heel heet wordt. Vertrouw je het echt niet kan je altijd een wat zwaardere ESC monteren. Mijn enige probleem met de V450D03 was echt de tailservo die heet werdt.

niet lullig bedoeld, maar als de stroomvoorziening het probleem was, is gewoon gaan vliegen een recept voor nog een crash.
ik heb 2 heli's met een kapotte bec gehad.
op de grond was alles perfect. in hoover ook nog wel.
tot een paar tellen later, toen de bec het voor gezien hield.
mn 450 heeft hierdoor een crash gehad, bleek aan een paar verrotte servo's te liggen. deze hadden de bec gemold.
mn 600 heeft het gelukkig heel tot de grond gehaald.
ook een paar servo's over de huizen, wat ik even niet had opgemerkt. op de grond werkte alles... in de lucht ook..
tot de besturing er mee stopte

als je het niet zeker weet, eerst uitsluiten.

en een voeding sluit je uit door te meten.

@Thomas: als je de uitleg niet volgt, is het misschien toch wijs om ff bij een club of gevorderd hobbyist langs te gaan...

Wat ik heb uitgelegd..
je regelaar heeft een bec. deze zorgt voor stroom naar de servo's, ontvanger en gyro.
een goede bec kan gewoon zijn voltage vasthouden. dus als hij 6 volt hoort te geven, zal hij onder belasting (dus vliegend) op zijn laagst 5,8 of iets dergelijks moeten geven.
wordt dit een heel stuk lager, is waarschijnlijk de bec kapot.

hoe meet je dit?
een kapotte servo pakken. draadje eraf knippen.
middelste en zwarte draadje pakken. dit zijn de + en de -. + is altijd de middelste.
je bevestigd de pennen van je multimeter aan de goede draden. dus + op +, - op -.
tape erom. we hebben geen zin in kortsluiting.
stekker in de ontvanger.

als je nu alles aansluit, dus alle electrische onderdelen van de heli, en je hangt de accu er weer aan, moet alles gaan luisteren naar de zender.
je multimeter geeft dan het voltage weer, wat de servo's, ontvanger en gyro naar binnen krijgen.

als je nu flink met de stick van de zender gaat roeren (niet langzaam, mag best een beetje vlot), zie je op de multimeter het voltage iets zakken.
zie je het voltage erg veel zakken (dus een halve volt oid) is er iets niet goed.
probeer dan eens een uit de ontvanger te halen. blijft het voltage nu wel goed? was dat je kapotte en versleten servo.
blijft alles hetzelfde? servo terugsteken, en een andere eruit halen.

herhalen tot de rotte is gevonden.
vind je hem niet, is waarschijnlijk de bec kapot.
dan kan hij niet voldoende prik leveren om de besturing te laten bewegen.
als een stroomvoorziening het niet aan kan, zakt het voltage.
dit is bij accu's hetzelfde, zakt het voltage teveel is de stroomvoorziening niet in orde.

Nee, Student bedoelt, dat je een test-snoertje moet maken van een servo die toch al kapot was.... (eentje uit de rommelbak dus).

Groet, Bert

Ik heb gewoon nog nooit echt gesleuteld aan elektronica...
Het enige wat ik al gedaan heb met elekrtonica is solderen en mijn quadcopter bouwen... maar voor de rest niet echt... en zeker niet met servo's

Kaprijke, buurgemeente van eeklo

Ik heb de heli nu niet direct in de buurt Maar is dat hetzelfde kabeltje om van de naza(quadcopter) naar de reciver te gaan?

Veel makkelijker en duidelijker kan ik het via een scherm niet uitleggen..
Probeer een ervaren persoon even mee te laten kijken

Je hebt de kleine fiche nodig van op onderstaande foto, je knipt de kabeltjes door aan de servo, aan het middenste kabeltje hang je de + van je multimeter, aan de zwarte kabel hang je de - Dan aansluiten op je ontvanger, de batterij aansluiten en met de sticks gaan spelen, blijft het voltage goed, dan zijn alle servo's goed, zakt het dan zit er een slechte servo tussen....

KDS-450-9g-Speed-Torque-font-b-Micro-b-font-font-b-Servo-b-font-All.jpg

OF de bec kapot..

die mag je gerust verdenken..
tegenwoordig wordt alles goedkoper, de bec's worden zwaarder belast.
vaak zijn ze al een beetje onderbemeten. en na verloop van tijd, of wat "oeps" momenten hebben ze een oplazer gehad.

zeker interne bec in de regelaar stoppen er nog wel eens mee.
ik heb er nu een paar ervaringen mee gehad. ik stop er gewoon een beetje zware bec's in..

Maar ik moet de draadjes doorknippen en dan moet ik ze weer aansluiten? Als ik ze doorknip kan ik ze toch niet aansluiten op mijn ontvaner...?

Nee!! Enkel de kabeltjes van de kapotte servo afknippen om het stekkertje te hebben, andere servo's gewoon uittrekken he, je trekt er een servo uit en steekt het stekkertje met multimeter in de plaats, blijt het voltage goed, dan zijn de servo's die nog aangesloten zijn goed, zakt het voltage in dan zit er tussen één van de nog aangesloten servo's een slechte, of de bec is kapot

Back