Walktrough/handleiding Graupner MX-12! en als Sim

Even een puntje:
De materie is voor mij ook allmaal redelijk nieuw, maar even over de modulatie:
In dit menu kun je kiezen voor PPM of SPCM. SPCM stelt je de mogelijkheid tot het gebruiken van Failsafe
Dat je failsafe hebt met (S)PCM is een bijkomstigheid, het verschil tussen PPM en (S)PCM is, is dat bij PPM het signaal analoog is en 1-weg (zender-ontvanger) is, dit kan storingen opleveren. (S)PCM is digitaal en 2-weg (zender-ontvanger-zender)...Het signaal wordt gefilterd waardoor storingen theoretisch niet voorkomen. Bij PPM merk je storing redelijk snel door kleine bewegingen en glitches in je heli, bij (S)PCM merk je dat dus niet, een storing openbaart zich dan ook direct vaak door totale verbindingsverbreking met de heli, en daar komt dan de failsafe om de hoek kijken, die schakelt op dat punt in.

Nogmaals, dit is hoe ik het verschil tussen PPM en (S)PCM begrijp.

rikdragonfly, watvoor sim gebruik je?

Is hier iemand die AFPD gebruikt als sim?

Ik heb de stappen hier gevolgd om de mx12 als joystick in te stellen, alle sticks reageren dan ,BEHALVE de gasstick!
In windows (joystick kallibratie) werkt de gasstick wel.... Iemand tips?

BadBert zei:
rikdragonfly, watvoor sim gebruik je?

Is hier iemand die AFPD gebruikt als sim?

Ik heb de stappen hier gevolgd om de mx12 als joystick in te stellen, alle sticks reageren dan ,BEHALVE de gasstick!
In windows (joystick kallibratie) werkt de gasstick wel.... Iemand tips?

raar maar waar, ik gebruik er nog geen :roll: Ik krijg ze nog niet volledig werkend. Clearview heeft bij mij even goed gelopen, totdat de trial om was :evil:

Als iets werkt, post ik het hier. geen illegale shit, want dat is verboden op dit forum :wink:

Gr. Rik

Mooie tutorial, maar ik krijg bij mij er geen helicopter ingesteld.
Iedere keer als ik alles in wil gaan stellen gaat er iets fout, namelijk dat ie van helicopter
terug gaat naar airplane.
Ik begin dus met down en selectknop in te drukken en dan de zender aan zetten.
Dan via de up toets kom ik bij modelname, daarna nog een keer op de up toets bij
Modeltype.
Maar iedere keer als ik dit verander van airplane naar helicopter en daarna verder ga
weer via de uptoets om het swashplate type in te stellen, blijkt de instelling weer terug te zijn
gegaan naar airplane.
Wat doe ik nu verkeerd?
Ik heb het nu al meerdere keren geprobeerd en alles stap voor stap volgens de beschrijving gevolgd, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Wie kan mij hiermee helpen.

Gr, Moelie.

Heeft iemand misschien de instellingen van de Honeybee FP voor de MX12. Krijg dat ding niet fatsoenlijk werkend...

Klasse werk!!!

Bedankt man,

Ik ben van een Robbe naar de MX-12 gegaan en was helemaal de weg kwijt:confused:
Maarnu :p alles goed ingesteld, bedankt voor de moeite!!!!!

Robbert

zucht

Ja is een fijne zender, (als die werkt)

Bij mij is het nu dus zo dat ik het gas EN op de linkerstick EN op de rechterstick heb...... (????)
Weet iemand hoe je dit kunt veranderen?
Aan de heli licht het niet, heb alleen kanaal 3 (throttle) in de ontvanger gedaan en nog op beide sticks gas....

Heb nieuw gemaakt, mode 2 ingesteld, ppm, swashplate 120 ccpm en voor de rest alles normaal gelaten.

Als ik kijk op het grafiek van de uitslagen per servo, dan gaat kanaal 1 niet naar rechts als ik de rechterstick omhoogduw, wel als ik de lionkerstick omhoogduw wat ook normaal is, maar het gekke is dat die wel gas geeft als ik de rechterstick omhoogduw.

wie helpt mij....

remon

PS: heb net nog even gecontroleerd hoe het in andere modes zit, maar in elke mode geeft die gas op beide sticks...???
PS2: Ok Laat maar, moest alle stekkertjes van de servo`s in de ontvanger omschakelen. nu werkt het naar behoren.

Laatst bewerkt:
Hoi

even een oud draadje oppakken want ik heb een probleem met mijn 2e hands aangeschafte mx-12:
Ik heb er zon mooie usb kabel bij gekregen maar de pc zegt dat hij m niet herkent.
Ik heb ook geprobeerd om het met een 3.5mm plug aan te sluiten maar het lukt niet. Ik heb ppjoy geïnstalleerd maar daar kan ik niet 'mappen'.
Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt!!

Jan-Willem

Ik heb er geweldig veel van geleerd. Die nederlanders zijn toch echt wel toffe mensen.
Reg bedankt Rik en groeten uit België. ;)

Ergens schrijft de topicstarter"
D/R, Dual Rate, wordt niet gebruikt bij helikopters, maar wel bij vliegtuigen. Het is er voor om de uitslag van de servo’s via een schakelaar te regelen. Dual rate verdubbelt of halveert de uitslag. De servo uitslag kan van 0-125% worden ingesteld. Bij mij staat deze schakelaar op INDIVID, oftewel geblokkeert.
Echter klopt dat niet.
Je kan wel degelijk de DR functie gebruiken bij helicopters. Daar blijft het niet bij; aan de DR schakelaar hangt ook de functie van EXPO en dat wordt zeer zeker heel veel bij helicopters gebruikt. Dus de schakelaar ergens op je zender aanwijzen is zeker een aanrader :)

Back