Die vraag komt regelmatig in mij op. Waneer houd het op? Geen idee, maar zolang ik er plezier in heb nooit meer wat mij betreft.
Waar gaat het over zul je denken, nou over het aantal vliegtuigen die je hebt. En wat er nog bij gaat komen. Dit jaar begonnen met vliegen, en man wat is dat leuk! Eerst op de simulator, en daarna met een piepschuimzwever. Van de persoon waar ik de piepschuimzwever van kocht kreeg ik een bericht, hij had nog een zwever liggen (de Alka 13) die ik mocht hebben.
En daar is het allemaal mee begonnen. Mijn eerste volwaardige zwevertje, en wat vloog dat beter dan mijn piepschuim zwever. Sinds de Alka 13 er niet meer na omgekeken, het werd alleen maar beter. na de Alka kwam de Elipsoid, en via de VGG mijn eerste vintage glider gekregen, de Dadalus. Heb ik ook nog een Cormoran liggen van Robbe. (kom ik zo op terug)
Beetje bij beetje ben ik steeds verder gegaan met vliegen, eerst met een motor omhoog, (wat leuk is én makelijk) en daarna met de stiek. (wat nóg leuker is!)
Inmiddels ben ik in het bezit van een F3B lier, en groeit het aantal modellen behoorlijk hard. Soms naar mijn idee té hard. De ASW 27B, Alsema Sagitta, modellen die hoog op mijn verlanglijst stonden en nu op mijn tafel liggen om gebouwd te worden. (als van bouwen enig sprake is met ARF) Ik merk wel dat ik in het bouwen steeds de lat hoger leg, ik ben steeds precieser gaan bouwen. Dit tot grote voldoening.
Maar waneer houd het op? Ik had mij voorgenomen om na de Sagitta geen model meer aan te schaffen. Iets wat niet is gelukt, want nu heb ik een SG-38 overgenomen die toch echt in 2012 gaat vliegen. De trigger was de (niet door gegane) verkoop van de Grunau Baby van Arjan. De SG-38 had ik al eerder op het oog, maar op de een of ander manier is het er niet van gekomen.
Ik stop voor dit en volgend jaar toch echt met aankopen van modellen, voordat ik door de bomen het bos niet meer zie. Al maak ik voor de Grunau Baby een uitzondering als ik er op een of ander manier aan kan komen.
Zelfbouw komt met stappen steeds meer in beeld, van alle kanten word ik hier in gestimuleerd. De gever van de Alka heeft materiaal liggen om de eerste stap te gaan zetten. Dat ga ik volgende week ophalen. En zo komt eigenbouw of bouwpaket wel dichterbij. Houtbouw gaat wel de voorkeur genieten, want ARF toestellen bouwen is wel leuk, maar vanaf een bouwdoos of tekening lijkt mij nog mooier.
Een Grunau Baby lijkt mij wel wat. Die van Arjan blijft lekker van Arjan, wellicht gaat dit de eerste aanzet worden om zelf te gaan bouwen.
Het lijstje wat ik ga afwerken. ASW 27B, Alsema Sagitta, SG-38. Daarna een Baby Grunau, (als ik er tegenaan loop, anders koop ik de Krick bouwdoos) en dan, tja dan gaat mijn grootste wens toch echt in vervulling. Een Slingsby T 31 vanaf tekening bouwen.
Bouwen is 1, maar het vliegen is weer een ander verhaal. Na bijna 1 jaar vliegen weet ik inmiddels wel wat ik wil. F5J is mooi om mee te doen, dat ga ik voorlopig met mijn Elipsoid blijven doen. Ik had de overweging om er een Cumulus voor te kopen, maar bij nader inzien blijf ik doorvliegen met de Elipsoid. Het is gewoon voor mij een goede zwever waar ik nog niet op uitgekeken ben. Dat kan in de toekomst anders worden, maar voor 2012 ff niet. Goed = goed denk ik maar.
Een ASW achtig model heb ik, maar ik neig toch wel naar semi-schaal vintage modellen. Het mag dan wel niet zo goed zweven, maar de looks geven de doorslag. Beetje bij beetje begint mijn voorkeuren naar boven drijven.
Ik heb hier 2 modellen waarvan ik nu al weet dat ik er niets meer ga doen.
Mijn piepschuim zwever ziet er niet meer uit, (Easy Fly) na 2 x onbedoeld opdracht gegeven te hebben om wormen te gaan zoeken. Vliegen doet ie nog goed, en ik wil deze dan ook weg geven aan een persoon die wil beginnen met vliegen.
De Cormoran, wel vintage maar niet mijn ding. Ook gekregen, dus bij de eerste vintage treffen een model die ook weg gegeven gaat worden. 1 voorwaarde, binnen 1 jaar garantie geven vliegend te zien. Maw, voor de liefhebben die m echt wil laten vliegen ipv op zolder te laten verstoffen.
De Dadalus heb ik gekregen, en binnen het half jaar laten vliegen. Voor mij een zwever met een achterliggend verhaal, en ik heb erg veel voldoening gekregen deze zwever weer te laten doen waar ie 26 jaar voor gebouwd is. Zeker als ik dan van de eerste eigenaar een bericht lees dat ie het leuk vind dat ie weer vliegt.
Ik had de intentie om de Dadalus te strippen, en opnieuw in de cover te zetten. Bij nader inzien ga ik m lekker laten zoals die is, 26 jaar is 26 jaar, op de kap na.
Een heel verhaal, wat voor sommige wel herkenbaar is denk ik.
Maar de vraag 'waneer houd het op'' zal wel nooit beantwoordt kunnen worden.
De tijd, die zal het gaan uitmaken.
Waar gaat het over zul je denken, nou over het aantal vliegtuigen die je hebt. En wat er nog bij gaat komen. Dit jaar begonnen met vliegen, en man wat is dat leuk! Eerst op de simulator, en daarna met een piepschuimzwever. Van de persoon waar ik de piepschuimzwever van kocht kreeg ik een bericht, hij had nog een zwever liggen (de Alka 13) die ik mocht hebben.
En daar is het allemaal mee begonnen. Mijn eerste volwaardige zwevertje, en wat vloog dat beter dan mijn piepschuim zwever. Sinds de Alka 13 er niet meer na omgekeken, het werd alleen maar beter. na de Alka kwam de Elipsoid, en via de VGG mijn eerste vintage glider gekregen, de Dadalus. Heb ik ook nog een Cormoran liggen van Robbe. (kom ik zo op terug)
Beetje bij beetje ben ik steeds verder gegaan met vliegen, eerst met een motor omhoog, (wat leuk is én makelijk) en daarna met de stiek. (wat nóg leuker is!)
Inmiddels ben ik in het bezit van een F3B lier, en groeit het aantal modellen behoorlijk hard. Soms naar mijn idee té hard. De ASW 27B, Alsema Sagitta, modellen die hoog op mijn verlanglijst stonden en nu op mijn tafel liggen om gebouwd te worden. (als van bouwen enig sprake is met ARF) Ik merk wel dat ik in het bouwen steeds de lat hoger leg, ik ben steeds precieser gaan bouwen. Dit tot grote voldoening.
Maar waneer houd het op? Ik had mij voorgenomen om na de Sagitta geen model meer aan te schaffen. Iets wat niet is gelukt, want nu heb ik een SG-38 overgenomen die toch echt in 2012 gaat vliegen. De trigger was de (niet door gegane) verkoop van de Grunau Baby van Arjan. De SG-38 had ik al eerder op het oog, maar op de een of ander manier is het er niet van gekomen.
Ik stop voor dit en volgend jaar toch echt met aankopen van modellen, voordat ik door de bomen het bos niet meer zie. Al maak ik voor de Grunau Baby een uitzondering als ik er op een of ander manier aan kan komen.
Zelfbouw komt met stappen steeds meer in beeld, van alle kanten word ik hier in gestimuleerd. De gever van de Alka heeft materiaal liggen om de eerste stap te gaan zetten. Dat ga ik volgende week ophalen. En zo komt eigenbouw of bouwpaket wel dichterbij. Houtbouw gaat wel de voorkeur genieten, want ARF toestellen bouwen is wel leuk, maar vanaf een bouwdoos of tekening lijkt mij nog mooier.
Een Grunau Baby lijkt mij wel wat. Die van Arjan blijft lekker van Arjan, wellicht gaat dit de eerste aanzet worden om zelf te gaan bouwen.
Het lijstje wat ik ga afwerken. ASW 27B, Alsema Sagitta, SG-38. Daarna een Baby Grunau, (als ik er tegenaan loop, anders koop ik de Krick bouwdoos) en dan, tja dan gaat mijn grootste wens toch echt in vervulling. Een Slingsby T 31 vanaf tekening bouwen.
Bouwen is 1, maar het vliegen is weer een ander verhaal. Na bijna 1 jaar vliegen weet ik inmiddels wel wat ik wil. F5J is mooi om mee te doen, dat ga ik voorlopig met mijn Elipsoid blijven doen. Ik had de overweging om er een Cumulus voor te kopen, maar bij nader inzien blijf ik doorvliegen met de Elipsoid. Het is gewoon voor mij een goede zwever waar ik nog niet op uitgekeken ben. Dat kan in de toekomst anders worden, maar voor 2012 ff niet. Goed = goed denk ik maar.
Een ASW achtig model heb ik, maar ik neig toch wel naar semi-schaal vintage modellen. Het mag dan wel niet zo goed zweven, maar de looks geven de doorslag. Beetje bij beetje begint mijn voorkeuren naar boven drijven.
Ik heb hier 2 modellen waarvan ik nu al weet dat ik er niets meer ga doen.
Mijn piepschuim zwever ziet er niet meer uit, (Easy Fly) na 2 x onbedoeld opdracht gegeven te hebben om wormen te gaan zoeken. Vliegen doet ie nog goed, en ik wil deze dan ook weg geven aan een persoon die wil beginnen met vliegen.
De Cormoran, wel vintage maar niet mijn ding. Ook gekregen, dus bij de eerste vintage treffen een model die ook weg gegeven gaat worden. 1 voorwaarde, binnen 1 jaar garantie geven vliegend te zien. Maw, voor de liefhebben die m echt wil laten vliegen ipv op zolder te laten verstoffen.
De Dadalus heb ik gekregen, en binnen het half jaar laten vliegen. Voor mij een zwever met een achterliggend verhaal, en ik heb erg veel voldoening gekregen deze zwever weer te laten doen waar ie 26 jaar voor gebouwd is. Zeker als ik dan van de eerste eigenaar een bericht lees dat ie het leuk vind dat ie weer vliegt.
Ik had de intentie om de Dadalus te strippen, en opnieuw in de cover te zetten. Bij nader inzien ga ik m lekker laten zoals die is, 26 jaar is 26 jaar, op de kap na.
Een heel verhaal, wat voor sommige wel herkenbaar is denk ik.
Maar de vraag 'waneer houd het op'' zal wel nooit beantwoordt kunnen worden.
De tijd, die zal het gaan uitmaken.
Laatst bewerkt: