Waneer houd het op.... Het vervolg!!!

Die vraag komt regelmatig in mij op. Waneer houd het op? Geen idee, maar zolang ik er plezier in heb nooit meer wat mij betreft.

Waar gaat het over zul je denken, nou over het aantal vliegtuigen die je hebt. En wat er nog bij gaat komen. Dit jaar begonnen met vliegen, en man wat is dat leuk! Eerst op de simulator, en daarna met een piepschuimzwever. Van de persoon waar ik de piepschuimzwever van kocht kreeg ik een bericht, hij had nog een zwever liggen (de Alka 13) die ik mocht hebben.

En daar is het allemaal mee begonnen. Mijn eerste volwaardige zwevertje, en wat vloog dat beter dan mijn piepschuim zwever. Sinds de Alka 13 er niet meer na omgekeken, het werd alleen maar beter. na de Alka kwam de Elipsoid, en via de VGG mijn eerste vintage glider gekregen, de Dadalus. Heb ik ook nog een Cormoran liggen van Robbe. (kom ik zo op terug)

Beetje bij beetje ben ik steeds verder gegaan met vliegen, eerst met een motor omhoog, (wat leuk is én makelijk) en daarna met de stiek. (wat nóg leuker is!)

Inmiddels ben ik in het bezit van een F3B lier, en groeit het aantal modellen behoorlijk hard. Soms naar mijn idee té hard. De ASW 27B, Alsema Sagitta, modellen die hoog op mijn verlanglijst stonden en nu op mijn tafel liggen om gebouwd te worden. (als van bouwen enig sprake is met ARF) Ik merk wel dat ik in het bouwen steeds de lat hoger leg, ik ben steeds precieser gaan bouwen. Dit tot grote voldoening.

Maar waneer houd het op? Ik had mij voorgenomen om na de Sagitta geen model meer aan te schaffen. Iets wat niet is gelukt, want nu heb ik een SG-38 overgenomen die toch echt in 2012 gaat vliegen. De trigger was de (niet door gegane) verkoop van de Grunau Baby van Arjan. De SG-38 had ik al eerder op het oog, maar op de een of ander manier is het er niet van gekomen.

Ik stop voor dit en volgend jaar toch echt met aankopen van modellen, voordat ik door de bomen het bos niet meer zie. Al maak ik voor de Grunau Baby een uitzondering als ik er op een of ander manier aan kan komen.

Zelfbouw komt met stappen steeds meer in beeld, van alle kanten word ik hier in gestimuleerd. De gever van de Alka heeft materiaal liggen om de eerste stap te gaan zetten. Dat ga ik volgende week ophalen. En zo komt eigenbouw of bouwpaket wel dichterbij. Houtbouw gaat wel de voorkeur genieten, want ARF toestellen bouwen is wel leuk, maar vanaf een bouwdoos of tekening lijkt mij nog mooier.

Een Grunau Baby lijkt mij wel wat. Die van Arjan blijft lekker van Arjan, wellicht gaat dit de eerste aanzet worden om zelf te gaan bouwen.

Het lijstje wat ik ga afwerken. ASW 27B, Alsema Sagitta, SG-38. Daarna een Baby Grunau, (als ik er tegenaan loop, anders koop ik de Krick bouwdoos) en dan, tja dan gaat mijn grootste wens toch echt in vervulling. Een Slingsby T 31 vanaf tekening bouwen.

Bouwen is 1, maar het vliegen is weer een ander verhaal. Na bijna 1 jaar vliegen weet ik inmiddels wel wat ik wil. F5J is mooi om mee te doen, dat ga ik voorlopig met mijn Elipsoid blijven doen. Ik had de overweging om er een Cumulus voor te kopen, maar bij nader inzien blijf ik doorvliegen met de Elipsoid. Het is gewoon voor mij een goede zwever waar ik nog niet op uitgekeken ben. Dat kan in de toekomst anders worden, maar voor 2012 ff niet. Goed = goed denk ik maar.

Een ASW achtig model heb ik, maar ik neig toch wel naar semi-schaal vintage modellen. Het mag dan wel niet zo goed zweven, maar de looks geven de doorslag. Beetje bij beetje begint mijn voorkeuren naar boven drijven.

Ik heb hier 2 modellen waarvan ik nu al weet dat ik er niets meer ga doen.
Mijn piepschuim zwever ziet er niet meer uit, (Easy Fly) na 2 x onbedoeld opdracht gegeven te hebben om wormen te gaan zoeken. Vliegen doet ie nog goed, en ik wil deze dan ook weg geven aan een persoon die wil beginnen met vliegen.

De Cormoran, wel vintage maar niet mijn ding. Ook gekregen, dus bij de eerste vintage treffen een model die ook weg gegeven gaat worden. 1 voorwaarde, binnen 1 jaar garantie geven vliegend te zien. Maw, voor de liefhebben die m echt wil laten vliegen ipv op zolder te laten verstoffen.

De Dadalus heb ik gekregen, en binnen het half jaar laten vliegen. Voor mij een zwever met een achterliggend verhaal, en ik heb erg veel voldoening gekregen deze zwever weer te laten doen waar ie 26 jaar voor gebouwd is. Zeker als ik dan van de eerste eigenaar een bericht lees dat ie het leuk vind dat ie weer vliegt.

Ik had de intentie om de Dadalus te strippen, en opnieuw in de cover te zetten. Bij nader inzien ga ik m lekker laten zoals die is, 26 jaar is 26 jaar, op de kap na.

Een heel verhaal, wat voor sommige wel herkenbaar is denk ik.

Maar de vraag 'waneer houd het op'' zal wel nooit beantwoordt kunnen worden.

De tijd, die zal het gaan uitmaken.

Laatst bewerkt:
Het houdt niet op. Accepteer dat maar gewoon.

Het wordt wel rustiger. Toen ik een jaar of 6 geleden begon met modelvliegtuigen wisselde de vloot zeer vlot. Ik heb ergens een grote partij depron op de kop kunnen tikken en ben daar veel mee bezig geweest. Slechts 1 setup heeft in vele modelletjes gezeten. Bouwen gebeurde in enkele avonden. Sommige modellen vlogen slecht en overleefden de eerste vliegdag niet (niet omdat ze crashten, maar omdat ik ze weer demonteerde voor het volgende bouwsel). De goede mochten enkele keren vliegen voor ze werden gerecycled.
Daarna volgde een periode waarin ik me ging bezighouden met serieuzere modellen. Ik heb wat partijen spul gekregen van mensen die ermee stopten. Verder veel 2e hands gekocht en verkocht. En langzaam ga je steeds beter zien wat je nu eigenlijk wil. In het nabije verleden kocht ik alles wat ik mooi vond (en dat was veel, slechts mijn vrouw remde mij af). Nu kies ik steeds bewuster mijn volgende model en volgende bouwproject uit. Een nieuwe kist moet iets toevoegen aan de vloot. Hij moet een gat vullen of in de plaats komen van een ander model (en dan dus beter zijn). Langzaam krijg je dan een vloot met modellen waar je echt heel blij mee bent, de behoefte om te vernieuwen en uit te breiden wordt dan minder.

Maar ophouden doet het nooit.

Het stopt niet, maar zoals Raymond zegt, de vloot wordt wel completer.

Jaren terug was mijn doel om een fijne vloot "full-house" zwevers op te bouwen. Nu heb ik zo'n vloot. Je zou denken dat je dan klaar bent. Gelukkig niet. De DLG's kwamen op, en nu is die vloot ook bijna op niveau.

Dan ga je op zoek naar iets wat nog niet in de vloot zit, ook hier beleef ik het net als Raymond.

Nu tekenen de contouren van een eigenbouw 5.5-6mtr zwever zich steeds duidelijk af..... haast is er niet bij. De tijd werkt hier rijpend. Als dat gereed is heb ik thermiekwapens van 120 tot 6500gram.

Laatst bewerkt:
Het houdt niet op. Accepteer dat maar gewoon.

Hier moet ik me bij aansluiten... ( zo ongeveer het hele verhaal trouwens )
Ik vlieg nu ongeveer even lang als Fotor, en heb blijkbaar wel wat minder modellen kort gevlogen, maar de grote lijnen kloppen precies.
Ben nu een Kyosho Majestic op aan het bouwen die aanzienlijk beter gebouwd wordt als zijn voorganger (die ik begin dit jaar kort vloog). Ben nu dus ook op zoek naar een waardige opvolger aangezien de Majestics voort schaars zijn....

Maar zoveel groei in het aantal modellen als ik de eerste twee jaar in deze hobby is er gelukkig niet meer. Dan paste mijn auto er niet meer bij in de garage.
Ik merk wel dat mijn keuze in modellen wat groter is worden, dat kost ook al weer plek genoeg..

Geniet gewoon van de hobby, en maak jezelf niet gek. Zorg ervoor dat je voor jezelf leuke modellen hebt, en zorg dat je er een paar op voorraad hebt, zodat je niet meteen stil zit als er een keer eentje de grond in gaat. ( of de boom) Want we weten allemaal dat dit gebeurd...

Hmm, als ik zo eens in mn bouwkamer kijk zit die tjokvol, met ruim 40 modellen, kan ook nog wel iets meer zijn.

Het verhaal van Raymond komt me bekend voor. Sinds de kennismaking met F5B heb ik wel meer een richting gevonden, dat is wat ik erg leuk vind. Sinds ik daarmee bezig ben, liggen alle andere modellen voornamelijk stof te vergaren en voelen eigenlijk meer als een last dan als een leuke uitdaging. Hoog tijd om eens wat te gaan ruimen!
Vroeger trok de diversiteit me, nu heb ik meer en meer bewondering voor mensen die 4 a 6 echt mooie modellen hebben en het daarbij houden.

Gerben

1. Ik denk dat jij net zo 'gek' bent als Arjan (en alle anderen die hier vrijwel dagelijks op het forum zitten :rolleyes: ).
    En we mochten willen dat de hele wereld op die manier gek was. Zou een hoop ellende besparen.
  2. Net als Fotor en de rest: het houdt niet op. Het wordt eerder erger.
    Ik vlieg nu al zo'n 25 jaar. Je vliegt minder vaak iets kort, je hebt een redelijk complete vloot, maar de uitdaging wordt anders. Je gaat mooiere kisten bouwen (mijn Möwe), je gaat zelf ontwerpen. Noem maar op.
Dirk

Inderdaad, ik denk dat je altijd wel weer op zoek blijft naar iets nieuws, een nieuwe uitdaging.
Zoals in mijn handtekening te lezen is ben ik voor de eerst komende tijd wel voorzien van opknap-projecten. Dat is één kant van de hobby die ik errrug leuk vind. Het goedkoop opsnorren van zo'n 25 jaar oud zwevertje en er vervolgens weer een mooie kist van maken.
Naast die projecten zijn er ook altijd nog weer takken van de hobby waar ik ook heel graag meer van zou willen weten. Zo wil ik altijd nog een keer met DLG gaan beginnen, vliegende vleugels vind ik geweldig, maar ook een zelfbouw prestatie zwever met het daarbij onder de knie krijgen van vacuumbag techniek is iets wat ik ooit nog graag zou willen.

Als de tijd/het budget er rijp voor is komen die dingen toch wel. Een eind zal er wel niet aan komen! Alleen wel aan de opknappers die ik nu verzamel, dat zijn er nu echt te veel:)

Groeten Rick

Nooit

Het houdt nooit op. De kriebels blijven.

Zelf ben vanaf kind al geïnteresseerd in vliegtuigen. Met Revell plastic begonnen te plakken op mijn 10e of zo. Na 2 jaar lukt het je dan om echte mooie modellen te maken en ontdek dat als je ze iets grote in hout maakt ze echt kunnen vliegen! Mijn vader houd meer van motor-techniek en dus was de combinatie snel gemaakt, hij zorgde voor een goede aandrijving en ik kon vliegen. Dat was toen met de Graupner Taxi, en dan heb ik het toch over zo'n dikke 30 jaar geleden al weer.

Van de Taxi ging ik naar laagdekkers naar de Curare, zelfs nog een keer clubkampioen geweest met 'stuntvliegen'. En ja, toen kwam het windsurfen op en leerde ik het andere geslacht wat beter kennen en ging ik bouwen aan huisje, boompje, beestje. En dan is er dat moment een paar jaar geleden dat ik de zolder op moest en daar dan ineens die oude zwevers zie liggen. Kaboem, gelijk wist ik weer dat het moment rijp was om deze prachtige hobby op te pakken. Het houd dus nooit op.

Nu tel ik meer dan 10 kisten van allerlei pluimage, van DLG tot 4 meter home-built balsa zwever tot een schuimpie en een depron Piper Pawnee voor windstille avonden. En nog plannen genoeg voor de komende jaren. Ik heb 2 lijsten op mijn PC: 'in bezit', 'in de planning'. De laatste is veeeel langer dan de eerste. Dus het houd nooit op.

Wel merk je dat er langzamerhand wel 1 lijn in komt. Ik vind het heerlijk om s'avonds nog ergens een half uurtje een DLG in de rondte te gooien. En als er meer tijd is dan duik ik ergens een weiland in en ga ik met de wat grotere jongen zweven. Dat vliegen zelf lukt nu wel, het intrigeert me steeds meer om te proberen snel de lokale thermische omstandigheden te leren kennen. Dat snelle ragwerk, hard en laag heb ik wel gehad...

Groet,

Jacob

Dat snelle ragwerk, hard en laag heb ik wel gehad...
Grappig, ik lees dat de laatste tijd vaker op het forum. Ook mensen die voorheen nooit aan zweefvliegen deden en zweven maar een suffe bezigheid vonden ontdekken nu ineens de uitdaging die erin zit.

Of we worden gewoon oud met zijn allen ;).

Net als Fotor en de rest: het houdt niet op. Het wordt eerder erger.

Inderdaad, zelfde hier

Het is een beetje als roken (en ik mag mezelf een 4 tal maanden clean noemen na 20 jaar roken en dus kan ik spreken).

Ik heb onnoemelijke keren gestopt met roken en nadien weer lustig herbegonnen waarbij één ding duidelijk naar voren kwam, ik rookte meer dan voor mijn stop.

Met modelbouw niet anders, al onnoemelijk gestopt (voor welke reden dan ook) en nadien weer herbegonnen en geheel in de lijn van het roken verder gedaan:D

Het blijft een passionele liefde dat modelbouw nadat andere dingen en mensen om ons heen reeds lang vervaagd zijn blijft dit de constante. Het is mijn lief.

Ze heeft me alles geleerd, ik was met haar bezig toen anderen kwajongesstreken uitstaken
Ze hielt me van straat.
Ze bood me troost toen anderen er niet meer waren
Ze stond me dag en nacht bij.
Soms vervloekte ik haar
Toen ze de stekker uit onze relatie trok
en pardoes ervoor zorgde
dat mijn gevleugelde vriend, die ik aan haar had te danken
een eigen leven ging leiden
en pardoes het raam van mijn geliefkoosde bolide verbrijzelde
Ze kwam terug
nadat anderen vervagen komt ze terug
ze komt terug....

Stevo ;-)

Laatst bewerkt:
Grappig, ik lees dat de laatste tijd vaker op het forum. Ook mensen die voorheen nooit aan zweefvliegen deden en zweven maar een suffe bezigheid vonden ontdekken nu ineens de uitdaging die erin zit.

Of we worden gewoon oud met zijn allen ;).

Beide!

Groet,

Jacob

Dat snelle ragwerk, hard en laag heb ik wel gehad...
Ach, als ik met mijn Alpina die 'kerncentrale' (8S 5000mAh) bijna heb leeggevlogen na 35-45 minuten, als ik last van een stijve nek krijg, als ik teveel alleen maar lucht heb gezien, mijn eigen voeten niet meer herken ...
Dan wil ik die laatse 700mAh er best wel eens hard doorheen jagen.
En dan is het nog leuk ook. :rolleyes:

Dirk.

Ophouden nooit denk ik .
Wel houd ik me beperkt in het aantal modellen en de grootte ivm opslag en transport.
Het meeste trekt mij het zelfbouwen en verbeteren tijdens het bouwen van het ontwerp naar de doelstelling (sagitta900).
Voorliefde is wel propellorkisten in de wo1 en wo2 .Zwevers vind ik juist de oudere modellen mooi in een nieuw jasje gestoken .Ik blijf van mening dat de oudere modellen uit de wedstrijd serie , nog beter kunnen presteren als je ze nu bouwt met een beter profiel en huidige technieken .
Qua kunstvliegen ben ik van de oude stijl,het moet vloeien en dynamisch zijn .Dat stickrukken wat men 3d noemt vind ik niks ,net als prophangen ,koop dan een heli,dat is pas prophangen.
Ik vind het juist de uitdaging om een toestel zo goed mogelijk te laten vliegen qua instellingen .
Op dit moment heb ik 5 vliegtuigen vliegend die ik ook zo kan pakken .
er liggen er 2 op de plank en 1 in de wachtrij ,daarnaast heb ik nog 1 opknapper gekregen (lees enkelt een rompje )

Wat roken betreft ,daar heeft mijn dochter van 6 er voor gezorgd dat ik er mee stopte .
Het was heel ontnuchterend toen ze vroeg ;Pappa ,mag ik ook een sigaretje?
Vanaf die dag heb ik geen sigaret meer aangeraakt al 9 maand lang .Het was heel simpel ,nee tegen je dochter zeggen en zelf een peuk opsteken ,dat rijmt niet in mijn ogen qua voorbeeld naar je eigen kinderen toe .

Erg leuk om al jullie reacties te lezen! Ik ben dus niet de enige met dit ''probleem'', voor zover je het een probleem mag noemen. Toen ik dit jaar begon met vliegen had ik niet verwacht dat het zo'n vlucht zou gaan nemen. Jullie zullen wel gemerkt hebben dat ik de boel stapje voor stapje opbouw, en waneer ik er aan toe ben de stap pas neem. Zo verleg ik langzaam (als je over langzaam mag spreken) mijn eigen grenzen wat vliegen en bouwen betreft.

Het wordt wel rustiger.

Gelukkig, dat is fijn om te weten.

Het stopt niet, maar zoals Raymond zegt, de vloot wordt wel completer.

De vloot completer maken, daar ben ik druk mee bezig. Met name vintage zwevers genieten de voorkeur. Alhoewel ik een F3J, F5J niet uitsluit.

Geniet gewoon van de hobby, en maak jezelf niet gek. Zorg ervoor dat je voor jezelf leuke modellen hebt, en zorg dat je er een paar op voorraad hebt, zodat je niet meteen stil zit als er een keer eentje de grond in gaat. ( of de boom) Want we weten allemaal dat dit gebeurd...

Ha, ik ben al ruim voorzien van wat modellen, Elk model heeft wel zijn specifieke eigenschappen dus ik kan aardig vooruit.

Vroeger trok de diversiteit me, nu heb ik meer en meer bewondering voor mensen die 4 a 6 echt mooie modellen hebben en het daarbij houden.

Ik ben bang dat dat niet gaat lukken...

Ik denk dat jij net zo 'gek' bent als Arjan (en alle anderen die hier vrijwel dagelijks op het forum zitten ).
En we mochten willen dat de hele wereld op die manier gek was. Zou een hoop ellende besparen.

Is me dat een compliment! Tja er zijn wel gelijkenissen tussen Arjan en mij, dat was Arjan ook al opgevallen. Jammer genoeg is de wereld niet zo gek, het zou er idd beter uit gaan zien...

Inderdaad, ik denk dat je altijd wel weer op zoek blijft naar iets nieuws, een nieuwe uitdaging.

Dat is DE reden dat ik ben gaan vliegen. Ik had de mentale afleiding nodig, wat ik niet kreeg als ik met mijn duikboten aan het varen was. Het bouwen daarintegen is iets waar ik nauwkeuriger in ben geworden.

het intrigeert me steeds meer om te proberen snel de lokale thermische omstandigheden te leren kennen. Dat snelle ragwerk, hard en laag heb ik wel gehad...

Mijn gedachte! Het echt snelle hoeft voor mij niet. Ik heb hier ook nog een P51 Mustang hiervoor, en ik merk dat ik na 3 lipo's het wel heb gehad. Zweven geniet echt de voorkeur, de uitdaging om te zoeken naar thermiek geeft de extra dimensie aan het vliegen. Net zoals de starts, met lipo thermiek is het makelijk, maar eenmaal gesnuffeld aan de stiek ben ik om! Kan niet wachten om de ASW 27B of de Sagitta omhoog te brengen met de lier. Laat staan slepen, dat gaat daarna wel komen.

@serge,

Stoppen met roken is het beste wat ik ooit gedaan heb. Wat was ik daar een tijd aan kwijt. Inmiddels 10 jaar geleden, je krijgt er een hoop voor terug.

Ik heb mij wel eens afgevraagd waar de passie voor het vliegen vandaan is gekomen. Gisteren had ik het antwoord na het schrijven van mijn verhaal. Als kind al was ik al bezig met RC, bootjes genoten de voorkeur, vliegen was toen nog te duur en onbereikbaar én onbetaalbaar. Zoals elk klein menneke stond ik vaak te spotten op vliegbasis Volkel waar ik woonde. Ik wist het, ik wilde piloot worden.

Na een tijdje realiseerde ik dat dat m niet ging worden, maar genoot wel van al het vliegend spul. RC vliegen was mooi om te zien, maar nog steeds onbetaalbaar. Zo werkte ik in Uden als automonteur waar ik in contact kwam met Herman de ''pottenbakker''. Een klant waarvan ik de kofferbak opentrok tijden reparatie, en die kofferbak lag vol met vliegtuigen.

Herman bleek een fervent RC vlieger te zijn, en vloog met motor en zwevers. Van hem hoorde ik met regelmaat dat ie ging vliegen in Oostenrijk, nu pas weet ik waarom! Mijn interesse werd gewekt, en mijn eerste zwever werd aangeschaft! Jawel ik heb op mijn 17e jaar gevlogen! Herman was zo vriendelijk om de zwever te bouwen, met hier en daar en servo en accu kado.

Op de vliegclub in Uden kreeg ik mijn eerste les, nah ja wat je les kan noemen. Herman probeerde eerst de zwever (toen al electro!) omhoog te brengen, wat de regelaar niet trok en spontaan in rook opging. Als ik het goed heb ging daarna de zwever in Huckepack omhoog, zeker ben ik er niet meer van. Herman vloog de eerste ronden en daarna mocht ik de zender overnemen.

Nah ja, na 1 x up brak er een spant (hoorbaar in de lucht) en Herman vloog de zwever weer aan de grond. Ik was genezen, vliegen was niets voor mij. Te moeilijk voor mij dat vliegen, voor die tijd dan. Nu 20 jaar later alsnog gaan vliegen, wat een heerlijk gevoel geeft!

Nu weet ik niet of Herman (de pottenbakker) nog leeft, maar ik denk met regelmaat aan hem terug. Nu pas begrijp ik de beste man, nu pas voel ik de passie voor het vliegen. Nu pas begrijp ik waarom Herman naar Oosterijk ging.

Volgens traditie nog even een foto voor mijn alller, echt aller eerste vlucht ever! 20 jaar geleden, genomen door Herman...

full

Laatst bewerkt door een moderator:
[mod]Waarom een direct bovenstaand bericht quoten? en dan nog een dergelijk grote. Maakt het niet makkelijker lezen.[/mod]

1991 zeker .toen diende ik voor mijn nummer op volkel .

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja,

Heb ook al een lange modelbouwgeschiedenis achter me en hopelijk nog voor me. Het zal wel ophouden als ik de pijp uit ga.
Eigenlijk al begonnen vanaf mijn 8e of zo.
Het is een soort van virus waar je moeilijk vanaf komt als je goed besmet bent.
Roken? Het geld kun je beter gebruiken om modelbouwspullen aan te schaffen dan om rook de lucht in te blazen.

Groeten, JH

Back