Waneer stort het winkelcentrum in Heerlen in?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 3 dec 2011.

  1. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
  2. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Het is ook niet helemaal mijn vakgebied, maar de meettechnieken met neutronen difractatie zal wel beinvloed worden door het ijzer in het beton. Ik heb pas een soortgelijke technieken laten toepassen om vocht gehalte te meten, maar die meting bleek onbruikbaar vanwegen het aanwezige betonijzer.
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Sterker nog, het werkt alleen met staal (evenals de andere genoemde technieken), of meer algemeen metalen.
    Ik heb nog eens gekeken, maar het lijkt erop dat alles uit gewapend beton bestaat, en niet zoals wel meer gebeurt dat er op een bepaald punt gebruik gemaakt wordt van stalen kolommen.
    Het "in-situ" meten van drukkrachten in betonnen pilaren lijkt mij nauwelijks mogelijk.
    Het verhaal dat ik net las over dat het een "geluk bij een ongeluk" is dat er extra veel wapening in de kolommen is verwerkt is eigenlijk ook kul. Wapening zorgt ervoor dat het beton bij elkaar wordt gehouden, en dat het ook trekbelasting kan hebben. Drukbelasting moet vrijwel helemaal door het beton worden opgenomen (waar het dan ook extra goed in is), bij trekbelasting moet dit grotendeels door de wapening worden overgenomen, want de treksterkte van beton is maar een fractie van de druksterkte.

    Maar hier (bron NRC) wordt je niet echt vrolijk van:

    [​IMG]

    Ziet er ook wel wat naïef uit, alsof je met dit soor "steigermateriaal" de zaken zou kunnen stutten. Daar hadden veel zwaardere stalen kolommen (wellicht onder spanning gebracht met hydraulische vijzels) toegepast moeten worden.

    Groet,

    Ad
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Op de foto die Ad geplaatst heeft staat een van de kolommen die in 1985 door de brand was aangetast. Ze hebben toen alles gestut met stalen kolommen en hebben de beton welke aangevreten was door de brand weggekapt. Daarna hebben ze nieuw betonijzer om de palen heen gezet en weer nieuw beton eromheen gegoten. Ook hebben ze toen die hoeden erop gegoten. Het betonnen dek is zo ver ik me kan herinneren niks mee gedaan en of versterkt in die tijd. Dit was schijnbaar niet aangetast door de vlammen.
     
  5. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    De kwaliteit van de constructie staat niet ter discussie, dat blijkt ook wel uit het bezwijkpatroon.
    En de getoonde constructie is zeker wel toereikend om de ondersteuning over te nemen. Tijdens de bouw wordt exact dezelfde constructie materialen gebruikt, en wordt met ongeveer gelijke belastingen gerekend.
    Het klopt, de kracht van beton zit 'm in de druksterkte.
    Maar constructie's worden ook door dwarskracht en momenten belast. En daar is wapening nodig. En niet te vergeten de spanningen die ontstaan door krimp van beton. is ook aanzienlijk.
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    [​IMG]

    (Bron: NRC)
     
  7. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Ook weet niet 100% alles (tevens wat er in deze thread geschreven is) maar die dag dat de experts melden dat de bewoners nog redelijk veilig zaten in die hoge flat(s) ,

    errr sorry hoor maar wisten die mensen (experts) van deze steigers af :confused:
     
  8. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Met deze steigers is absoluut niets mis. Die zijn ook nog allemaal intact. Probleem zit in de ondergrond. Dit gebouw is kennelijk "op staal" gefundeerd, oftewel zonder heiwerk direct op een draagkrachtige laag. (heel normaal op goede zandgrond, en zelfs op een goed kleipakket). D ondergond is gewoon weggezakt.
     
  9. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    wie weet waren criminelen wel een tunnel naar de bankkluis aan t graven en is die tunnel nu ingestort :D:D:D
    want het tunnel boren voor amsterdamse noord zuidlijn zou dan wel erg ver uit de richting geraakt zijn,
    kan ook eventueel nog de gevolgen van de brand zijn geweest met al die hitte en water en dat t water weg gelopen is in een heeel klein scheurtje en dat langzaam aan het dmv grondwater is gaan spoelen onder de betonnen fundering tot er heel groot te groot gat is gekomen en teveel druk en deze gevolgen,
    zo was er laatst ook plots een hele weg weggespoeld in usa hele weg in zee gegleden,


    http://www.telegraaf.nl/buitenland/10977761/__Snelweg_stort_in_oceaan__.html
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2011
  10. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Ik begrijp u'm :) ziet er naar mijn mening zo rommelig uit ,
    maar ik ben maar een leek....
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    De naam is van een groot bedrijf,
    maar de losse winkels zelf zijn vaak van de kleine francise (rotwoord) houder..
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Vandaag is de sloop begonnen.
    De winkeliers hebben hun spullen er niet meer uit mogen halen.
    Alle inboedel gaat verloren, dus ook onvervangbare zaken. (dingen die emotionele waarde hebben)
    Best triest om te horen.
     
  13. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    las t net,10 van de 50 winkels worden gesloopt met inboedel en al,
    gek dan dat de slopers wel in en rond de winkels lopen en van alles zouden mee kunnen nemen en de winkeliers niet,
    die zijn hun handel kwijt en moeten zelf proberen het vergoed te krijgen,
    het moet toch mogelijk zijn om het voorzichtig en gecontroleerd inboedel weg te halen,
    het stort toch niet zo snel in als je al een scheet zou laten,lijkt mij,
     
  14. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Toch ben je er maar mooi klaar mee, gedverderrie!
     
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De slopers weten waar ze op moeten letten op het moment dat ze daar lopen en ook die jongens zullen er echt niet voor hun plezier rond gaan lopen :!: Het zal eerder een snel rondje wezen om eventuele probleemgebieden bij het slopen een beetje in kaart te brengen.

    Ben zelf jaren sloper van beroep geweest en het voorspellen van instorting is een onmogelijk iets... En als het gebeurd gaat het een heeeeeeeel stuk sneller dan jij kan lopen ;) Ben daar zelf helaas op de verkeerde manier achter gekomen ....

    Op het moment dat er zo'n haast achter de sloop wordt gezet als in dit geval kun je er vanuit gaan dat de situatie echt ernstig is en instorting eigenlijk een zekerheid.
    Ga je dan in zo'n pand lopen schuiven met het aanwezige gewicht in de vorm van inboedel/voorraad maak je het risico op instorting alleen maar groter omdat de diverse belastingen die de boel nu mogelijk nog een beetje bij elkaar houden ook gaan veranderen.
     
  16. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Vanochtend heeft de hr. Beelen (van Beelen sloopwerken) op de radio toegelicht hoe ze te werk gaan. Er komt geen mens in het gevaarlijke gebied. Alles gebeurt met kranen van buitenaf. De inventaris is als verloren te beschouwen.
     
  17. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat is tegenwoordig bijna standaard , zeker bij Beelen....
    Ben nog weleens uitgeleend geweest aan ze.

    Het liefst doen ze alles met rupskranen voorzien van sorteergrijpers en knabbelscharen.
     
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb dat onlangs mogen aanschouwen pal voor mijn voordeur waar een oude loods gesloopt werd (niet door de fa. Beelen). Eén man en een hydraulische kraan/schop/grijper/betonhamer. De man kwam zelden zijn cabine uit voor wat handwerk, en toch werd alles keurig gescheiden. Zelfs het metalen beslag werd nog van de houten deur gestript met de hydraulische grijper!
     
  19. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Klopt..... Een beetje machinist hoeft behalve voor het wisselen van z'n gereedschap de cabine niet meer uit of de kraan af. Heb daar ook de nodige ervaring mee op de wat kleinere kraantjes van 1 tot +/- 8 ton.

    Het is dat de hydraulische slangen nog met de hand aangekoppeld dienen te worden , zodra ze daar een werkende oplossing voor zouden hebben hoeft zelfs dat niet meer.
    De aankoppeling/zekering van het gereedschap op de giek is al hydraulisch.
     
  20. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074

    Nu je het zegt, er is daar vlak bij een filiaal van de nederlandse Bank waar regelmatig grote geldauto's laden en lossen...................
    Zou het dan toch....................
     

Deel Deze Pagina