Wanitchek Scheibe L-Spatz 3 Motorspatz

Ik heb bij de bouwmarkt al eens Bison ijzerlijm gehaald, werkt perfect om ijzer aan elkaar te lijmen, is grijs en epoxy-achtig. Misschien kun je daar wat mee.

Groet,

Jacob

PS vanavond 5 hoogtelijnstartjes met de Scirocco :yes:

Ik ga voor gewone epoxy, dat lijmt opgeruwd ijzer/staal ook uitstekend. Heb het even geprobeerd.

Verder vanavond de vleugelservo's ingebouwd, dekseltjes gemonteerd en de aansluitingen gesoldeerd.
Ook de eindribben zitten op hun plek en zijn afgewerkt.

Die kleine dingetjes, dat kost zooooo veel tijd......

110607_Spatz003.jpg

Vanavond schiet het niet zo op....

De remkleppen zijn niet goed. Ze sluiten scheef; beide kleppen gaan aan de rompzijde helemaal in, maar aan de tipzijde staan ze nog wat omhoog. De gaatjes waar de armpjes aan zitten zijn dus niet op de juiste afstand geboord. Zie dat maar eens goed te krijgen. Het is aluminium van 0,5mm dus je kunt er weinig mee. Ik overweeg ze er helemaal uit te slopen en er Graupner Teck-kleppen in te zetten, die werken veel fijner.

Daarna de stuurkabels van de hoogteroeren gemonteerd en die willen niet goed centreren. Als je wat up geeft komen ze een heel stuk hoger naar neutraal dan wanneer je down geeft. Veel te veel naar mijn zin. Ik moet nog eens zien wat ik daar aan ga doen.

Ik weet het, deze kabeltjes komen uit een ander toestel wat nog op 35MHz staat :-)
Scherp gezien trouwens

Zo...er zit weer wat schot in.
Hoogte en richting werkt, motor zit er in en werkt, ontvanger en regelaar zitten op hun plek....

110609_Spatz002.jpg

De oplossing voor het slechte centreren was de kabels beter fixeren tegen de romp. Nu werkt het prima.
Omdat er twee afzonderlijke hoogteroeren zijn hebben die ieder hun eigen kabel, die in een schofterig duur stukje Graupner aluminium met gaatjes gekoppeld worden aan elkaar en de servo. Werkt wel mooi trouwens.
Richting is pull-pull met staalkabel 0,5mm.

110609_Spatz001.jpg

Aan de staartzijde zit het afneembare stabilo, de hoogteroeren zijn met ballinks aan de kabels gezet. Spelingvrij en makkelijk te demonteren. Het richtingsroer heb ik aan deze zijde niet voorzien van stelmogelijkheden om gewicht achterin te sparen.

110609_Spatz003.jpg

En ja, er zit een sleuf te veel achter de kabels naar het hoogteroer. Had ze net te ver naar achter gezet, toen kon ik niet voldoende uitslag naar beneden geven :hammer:
Moet ik nog een beetje afwerken. Als ik zin heb.

Morgen heb ik mijn andere remkleppen dus dat is ook mooi.

ach zie het zo extra koelopening voor je wrme lucht van de regelaar en motor :D.

daarbij hij zal er niks minder om vliegen

met al die mooie bouwverslagen de laatste tijd was ik bang dat ik de enige was die wel eens dat soort foutjes maakte ;-)

haha, bij mij gaat het altijd zo: ik ben een hele poos goed bezig en vroeg of laat komt er een moment dat ik een "fuck-up" maak. Ik betrap me er wel eens op dat ik me al bouwend afvraag of ik daar op dat moment mee bezig ben. Ik heb echt nog nooit een vliegtuig gebouwd zonder ook maar één foutje te maken. Een verkeerde zaagsnede, epoxy of secondelijm op een plek waar het niet moet komen (en bij voorkeur jezelf daar dan aan vastlijmen), vastgelijmde stuurkabels, gaten en krassen prikken in net gespoten rompen/vleugels, soldeerbouten wegleggen tegen plastic onderdelen of schuimvleugels, iets te drogen op de grond leggen en er vervolgens boven op gaan staan......Vroeger (duh...) verzweeg ik ze, tegenwoordig kom ik er eerlijk voor uit. Misschien dat dat een ander behoedt voor dezelfde dommigheidjes :-)

Tja, ik vind mijn eigen bouwsels doorgaans zo gebrekkig dat ik er tot dusver maar geen gedetaillerde bouwdraadjes aan wijd, dus het kost geen extra inspanning om mijn echte blunders er uit te houden...

Arjan, was er geen simpeler mogelijkheid geweest om die twee hoogteroeren te koppelen? Een metalen verbinding rechtstreeks tussen de twee helften of zo? Wat je nu hebt is technisch wel mooi, maar het lijkt me zo'n omslachtige toestand om twee bowdenkabels die precies hetzelfde doen helemaal naar achteren te laten lopen.

Ik vind het wel een mooi toestel... (in tegenstelling tot de tweepersoons versie waar er een aantal van op vliegveld Hilversum staan en waar ik ook wel eens in heb gevlogen) maar wel jamer om er een vaste prop op te zetten ipv een klapprop, maar ja schaal hè...

Laatst bewerkt:
De scharnierlijn van de hoogteroeren loopt midden door het kielvlak. Hier zie je dat goed:

110603_Spatz003.jpg

De enige andere oplossing was dus geweest een gat/sleuf door het kielvlak met een koppelstuk er tussen.
Maar dan is het stabilo niet meer afneembaar of je moet met een los te maken koppelstuk gaan werken, maar dan moet het hele stabilo weer deelbaar zijn anders krijg je het er niet tussen....kortom, nog weer wat omslachtiger :-)

Tja. Dat moet voor de ontwerper/fabrikant van het origineel toch ook een lastig punt geweest zijn, ook daar zullen beide helften afzonderlijk bediend moeten worden... terwijl hij, door het hele stabilo iets naar voren te schuiven, van al dat gedonder af zou zijn (en jij dus ook)

Hoogteroer

Bij vele verschillende zwevers werd het simpel gehouden. Ook bij de Motorspatz.

sf24b11280.jpg

Johannes

Nee, ik zie het ook niet... dat gebogen lijntje dat je ziet lijkt mij een bowdenkabel die gaat naar een trimvlakje. Maar hoe het roer bediend wordt?

Laatst bewerkt:
Ik denk nu ik nog eens kijk dat bij een echte Spatz een gleuf onder aan het kielvlak zit waar het stabilo onder schuift. Zo zit het bij mijn Ka-8b ook en dan lukt het inderdaad wel. Bij de Wanitschek romp loopt het kielvlak echter helemaal door tot op de romprug. Ik had er een stuk uit kunnen halen maar de scharnierlijn ligt verder naar achter dan bij het origineel. dan had ik wel een hele diepe gleuf moeten maken.
Maar goed, het zit nu al en het werkt :-)

Back