Static margin
Arjan,
Wat wordt er bedoelt met static margin.
Is dit een waarde die je zelf moet bepalen.
Ik kan het niet duiden.
Kun je mij dit even toelichten.
Dank bij voorbaat.
Mgv,
Aurectar
Om nog even op het zwaartepunt verhaal terug te komen, ik heb even gemeten en gerekend. Ik doe dat met dit programma, waarmee je ook vleugels met 2 verschillende panelen (zoals de Spatz) in kunt voeren: Aircraft Center of Gravity Calculator.
Ik had het zwaartepunt op 75mm, dat is de locatie van de platte vleugelverbinder. Ik dacht al wel dat dat waarschijnlijk iets te ver naar voren zou zijn maar dat is geen ramp.
Met dit rekenprogramma blijkt dat een static margin van 18% op te leveren. Dat is te veel. Rond de 10% vind ik persoonlijk meestal prettig vliegen, bij mijn Ka-8 in ieder geval wel. Hoe hoger de static margin, hoe voorlijker het zwaartepunt ligt.
Als je dan in dit programmaatje de static margin op 10 zet krijg je gelijk het gewenste zwaartepunt (in het blauwe vakje "From wing root LE to CG", ofwel van de voorlijst bij de romp tot aan het zwaartepunt)
Dat zou dus rond de 92mm moeten zijn. Ik leg het eerst 5mm naar achter, op 80mm, en als dat nog niet voldoende is ga ik nog eens 5mm naar achter, en zo door tot ik tevreden ben.
Wordt vervolgd![]()
Arjan,
Wat wordt er bedoelt met static margin.
Is dit een waarde die je zelf moet bepalen.
Ik kan het niet duiden.
Kun je mij dit even toelichten.
Dank bij voorbaat.
Mgv,
Aurectar