Wanitchek Scheibe L-Spatz 3 Motorspatz

Static margin

Om nog even op het zwaartepunt verhaal terug te komen, ik heb even gemeten en gerekend. Ik doe dat met dit programma, waarmee je ook vleugels met 2 verschillende panelen (zoals de Spatz) in kunt voeren: Aircraft Center of Gravity Calculator.

Ik had het zwaartepunt op 75mm, dat is de locatie van de platte vleugelverbinder. Ik dacht al wel dat dat waarschijnlijk iets te ver naar voren zou zijn maar dat is geen ramp.
Met dit rekenprogramma blijkt dat een static margin van 18% op te leveren. Dat is te veel. Rond de 10% vind ik persoonlijk meestal prettig vliegen, bij mijn Ka-8 in ieder geval wel. Hoe hoger de static margin, hoe voorlijker het zwaartepunt ligt.

Als je dan in dit programmaatje de static margin op 10 zet krijg je gelijk het gewenste zwaartepunt (in het blauwe vakje "From wing root LE to CG", ofwel van de voorlijst bij de romp tot aan het zwaartepunt)

Dat zou dus rond de 92mm moeten zijn. Ik leg het eerst 5mm naar achter, op 80mm, en als dat nog niet voldoende is ga ik nog eens 5mm naar achter, en zo door tot ik tevreden ben.
Wordt vervolgd :-)

Arjan,

Wat wordt er bedoelt met static margin.
Is dit een waarde die je zelf moet bepalen.
Ik kan het niet duiden.
Kun je mij dit even toelichten.

Dank bij voorbaat.
Mgv,
Aurectar

Ja, het is een waarde die je zelf mag bepalen.
Met static margin wordt bedoeld in hoeverre het zwaartepunt voor het liftpunt ligt, wat zich vertaalt in het qua snelheid zelfstabiliserende effect en rust rondom de hoogte-as.
Hoe groter de static margin hoe meer het toestel snelheidsstabiel is.
Hoe groot het moet zijn is per profiel, toestel en piloot verschillend. Voor invliegen is 15% wel prettig, eenmaal uitgetrimd kun je het verkleinen, afhankelijk van het type profiel/vliegtuig en je persoonlijke voorkeur. Voor een F3J/B neem je het over het algemeen veel kleiner dan voor een langzaam schaalmodel.

Het handige van het programma is dat als je de waarde eerst op bijvoorbeeld 15% zet daarna op 8% je een idee hebt van de range waarin je het zwaartepunt veilig kunt verschuiven.

Vertaald wat er staat:
For an aircraft to be stable in pitch, its CG must be forward of the
Neutral Point NP by a safety factor called the Static Margin, which
is a percentage of the MAC (Mean Aerodynamic Chord).
Static Margin should be between 5% and 15% for a good stability.

Om een pitch-stabiel vliegtuig te krijgen moet het zwaartepunt voor het liftpunt liggen, met een veiligheidsfactor die static margin wordt genoemd. Static margin is een percentage van de gemiddelde koorde. Static margin moet tussen de 5% en 15% liggen om een pitch-stabiel vliegtuig te krijgen.

Laatst bewerkt:
Stukje donkerblauwe Orastick gehaald en begonnen met de decals. Orastick voelt aan als Oracover maar is zelfklevend, je hoeft het niet te strijken.

De eerst Spatz (duits voor "mus", voor wie het niet weet :-) ) zit er op

110618_Spatz002.jpg

110618_Spatz008.jpg

110618_Spatz009.jpg

:olympic: Fabelhaft. Dacht ik zo....

Nog maar eens over het maken van letters uit Oracover of Orastick: zo gaat het mooi, netjes en makkelijk:

Letters inPaint of een fotobewerkingsprogramma op de juiste grootte afdrukken en een paar millimeter buiten de lijntjes uitknippen
110618_Spatz003.jpg

Met breed plakband op de Oracover plakken
110618_Spatz004.jpg

Netjes op de lijntjes uitknippen. Denk eraan om éérst de binnenste stukken bij de "D" en de "P" en zo te doen. Door het plakband blijft je papiertje zonder te verschuiven zitten totdat je de letter helemaal hebt uitgeknipt. Je moet de letters dus ook niet met teveel overmaat uit het papier uitknippen, dan kunnen ze ook gaan verschuiven. Na het laatste knipje valt je letter gewoon onder het papiertje vandaan.
110618_Spatz005.jpg

Als het stickers zijn of Orastick: oppervlak bevochtigen met wat zeepsop, sticker aanbrengen (kun je zo weer lostrekken of verschuiven door het sop). Als alles recht en op de juiste plek zit goed aanwrijven met een zachte doek....klaar!
110618_Spatz006.jpg

"mus"

Het is je weer gelukt! :thumbsup:
Je beschikt nu over een goed arsenaal aan vliegtuigen! :)
Mooi gemaakt, veel plezier ermee! :D

Johannes

ik vond hem op het aller eerste gezicht toen ik het model voor het eerst zag niet byzonder , nu je zo de afwerking ziet ,vind ik hem leuk . kleur maakt een hoop goed ,meer als ik gedacht had .

hei ju moi doan jong ,top.

Ja, het is een waarde die je zelf mag bepalen.
Met static margin wordt bedoeld in hoeverre het zwaartepunt voor het liftpunt ligt, wat zich vertaalt in het qua snelheid zelfstabiliserende effect en rust rondom de hoogte-as.
Hoe groter de static margin hoe meer het toestel snelheidsstabiel is.
Hoe groot het moet zijn is per profiel, toestel en piloot verschillend. Voor invliegen is 15% wel prettig, eenmaal uitgetrimd kun je het verkleinen, afhankelijk van het type profiel/vliegtuig en je persoonlijke voorkeur. Voor een F3J/B neem je het over het algemeen veel kleiner dan voor een langzaam schaalmodel.

Het handige van het programma is dat als je de waarde eerst op bijvoorbeeld 15% zet daarna op 8% je een idee hebt van de range waarin je het zwaartepunt veilig kunt verschuiven.

Om een pitch-stabiel vliegtuig te krijgen moet het zwaartepunt voor het liftpunt liggen, met een veiligheidsfactor die static margin wordt genoemd. Static margin is een percentage van de gemiddelde koorde. Static margin moet tussen de 5% en 15% liggen om een pitch-stabiel vliegtuig te krijgen.

Het is voor mij de bedoeling om even dit programma te gebruiken in het kader van mijn Monterey project.
In dit geval zal ik starten met 10%.

Hartelijk dank voor de toelichting.

Mgv,
Aurectar

Zwaartepunt (je)

Om nog even op het zwaartepunt verhaal terug te komen, ik heb even gemeten en gerekend. Ik doe dat met dit programma, waarmee je ook vleugels met 2 verschillende panelen (zoals de Spatz) in kunt voeren: Aircraft Center of Gravity Calculator.

Hi Arjen en sorry dat ik ff bij je inbreek ;);)

Natuurlijk heb ik voor mijn projekt ook even met het door jouw hier voorgestelde programma gespeeld voor mijn ASH 31. Ik heb natuurlijk wat gemiddelde waardes moeten nemen omdat bij dit programma maar een vleugel uit 2 parallelogrammen ingevoerd kan worden, maar toch .... Hier wat leuke getalletjes die komen uit Adamone en wat resultaten uit nog 3 andere calculaties .

Adamone
NP 189, sp 10% geeft een zwaartepunt op 164.4 mm

Winlaengs 4
NP 179.2 sp 10% geeft een zwaartepunt op 154.9 mm

Stumpf
NP vlgs. Schenk 186.9, sp 8% - zwp. op 167.6; sp 16% - zwp. op 148.3
NP vlgs. Altenkirchen 185.5, sp 8% - zwp. op 166.2; sp 16% - zwp. op 147
NP vlgs. Russow 181.7, sp 8% - zwp. op 162.4; sp 16% - zwp. op 143.2

FLZ vortex
Np 186.06, sp van 10% geeft een zwaartepunt op 161.05

Het is dus wel duidelijk dat er onderling verschillen zijn. Waar die precies vandaan komen is mij niet helemaal duidelijk.
Een en ander betekent vlgs. mij wel dat je te werk moet gaan op één programma zodat je de uitkomsten naar jouw eerdere
bevindingen kunt interpreteren .........................

In al mijn bouwdraadjes zitten zijstapjes dus sorry hoef je niet te zeggen :-)

Ik weet niet hoe dat zit met die programma's die jij gebruikt hebt, maar die "van mij" houdt geen rekening met instelhoekverschil en vleugelprofiel. Het kan dus niet anders dan een benadering zijn - die als je de veilige marges aanhoudt best goed werkt, zeker om een eerste vlucht te maken.
Het werkelijke instellen van het zwaartepunt kan toch enkel vliegend gebeuren.

Helemaal met je eens en daar boven op nog een keer : is persoonsafhankelijk !
Kleine nuancering: persoons- en ervaringsafhangkelijk.
Voor een zwever met staart wordt vaak 10% tot 15% à 20% stabilitätsmaß gerekend. Je ziet dat beginners vaak rond die 15% à 20% zitten. De gevorderden op 10% en de zeer ervaren en geroutineerde vliegers (F3B / F3J) zelfs wel tot 6% gaan.

Dirk.

Kleine nuancering: persoons- en ervaringsafhangkelijk.
Voor een zwever met staart wordt vaak 10% tot 15% à 20% stabilitätsmaß gerekend. Je ziet dat beginners vaak rond die 15% à 20% zitten. De gevorderden op 10% en de zeer ervaren en geroutineerde vliegers (F3B / F3J) zelfs wel tot 6% gaan.

Dirk.

Dirk,

Bepalend in dit verband is ook waar, wanneer en met wat je vliegt.
Helling, windsnelheid of met een acro- of floater toestel, om maar iets te zeggen.

Aurectar

Dirk,

Bepalend in dit verband is ook waar, wanneer en met wat je vliegt.
Helling, windsnelheid of met een acro- of floater toestel, om maar iets te zeggen.

Aurectar
Ben ik niet echt met je eens.
Als het zw-punt flink naar achteren ligt, ergo de stabiliteitsmarge klein is, bereik je binnen de grenzen van de gebruikte profielen en zwever layout een optimale (grote) dynamiek. Een paar puntjes trim vergroot de snelheid dan al flink, terwijl de daalsnelheid veel minder toeneemt dan het geval zou zijn geweest bij een grotere stabiliteitsmarge.

Sinds ik mijn F3J met zo'n achterlijke zw-puntsligging vlieg, verander ik de trim niet meer voor de helling of hier. Soms misschien 2 puntjes op de helling als het hard waait. Maar (zoals al eerder gesteld) dan wordt de afstelling toch al heel persoonlijk ...

Dirk.

Arjan,

ziet er fantastisch uit!
Net terug van vakantie, wat kun je veel in 14 dagen voor elkaar maken!

moeten binnenkort maar eens samen vliegen met de spatzen.

gr

Gait

Back