Wasabi 650 Mono1 klasse bouwen

de bodem maak ik van 0,8mm dik triplex. duur plankje (100cm x 50cm kost 13,50) maar het is het waard. daarvan ga ik dus de bodem, en zo veel mogelijk andere delen van de beplating maken. als het plankje op is, maak ik de rest van 2mm dik balsa (waarschijnlijk alleen het bovenste paneel)

Gr. Sam

kan ik ook balsa hout gebruiken voor de onderkant van mijn rigger?

uiteraard ga ik hem bekleden (met polyester) zou dat kunnen.het balsa hout is 2 of 3 mm
 
ligt er aan hoe groot hij gaat worden. een bootje van een cm of 50 kan je wel 2mm (m'n wiesel is ook 50 cm) gebruiken. als je wilt gaan bekleden zou ik epoxy gebruiken. is veel minder giftig en heeft betere eigenschappen voor een boot. en dan vooral geen Glasmatten gebruiken, maar Geweven glasweefsel zoals dit: https://www.mrboat.nl/producten/glasweefsels/glasweefsel_80_gr_-_1m2/, is een stuk netter want een glasmat is zo vreselijk grof dat je het nooit netjes strak krijgt.
zorg trouwens ook dat je alle hoeken die in het water komen, (overgang van spiegel naar bodem bijv.) scherp maakt. anders blijft de boot plakken aan het water in plaats van er doorheen te snijden en dan krijg je hem heel moeilijk in plané en krijg je een raar vaarbeeld.

Gr. Sam
 
zou zeker kunnen. maar aangezien balsa niet sterk is zou ik dan wel dikker glasvezel *edit* glasweefsel! gebruiken. geen 50 of 80 gram dat word in mijn opinie niet sterk genoeg. dan is een combi van .8mm triplex met 50 gram glas even sterk en lichter.

en betrefd de houtlijm klopt d3 is watervast. maar ook sterker dan d2. zkr als je hem gaat klemmen en onder druk laat drogen. dan word de hechting beter en sterker, zoals ik zei ik maak handbogen ook laminaat bogen die lamineer ik met d3. is sterker dan het hout mits goed geklemt paar kilo per cm2 is genoeg. en dat maakt hem vele malen sterker tot dusver nog geen deel van het laminaat losgelaten. ;)

Gr Thom Aka Archer
 
kan ik ook balsa hout gebruiken voor de onderkant van mijn rigger?

uiteraard ga ik hem bekleden (met polyester) zou dat kunnen.het balsa hout is 2 of 3 mm


en thijs. een rigger is wel lastig. tolleranties voor verschillen in drijvers zijn klein! dus werk zo precies mogelijk wil ik dus zeggen. ga daar eerst veel over lezen hoe een rigger werkt. dan snap je ook wat je bouwt. ;) is wel veel over te vinden.
* edit

@ sam
idd dat kan ook ;) ik zet het hout allemaal vast met witte houtlijm. de spanten zelf had ik met d2 topspeed gedaan. niet de aller sterkste maar werk wel lekker snel. 5min zit het vast. de bodem en zijkant doe ik met d3 voor dee sterkte en klem ik zo goed mogelijk vast met gewichten en knijpklemmetjes. en de bovenkant doe ik met epoxy want die kan je niet klemmen. :)

Gr Thom Aka Archer
 
idd mooi lappie tekst over hydro-aangedreven boten, al zou ik als ik jou was voor een wiesel gaan. is lekker goedkoop bouwen en het bootje is eigenlijk bedoeld voor een borstelmotor zoals die van jou(mijn wiesel is feitelijk overpowerd ;)). is vooral goedkoop als je de elektronica al hebt, dan moet je alleen hout, epoxy/glasweefsel, roer, as/prop/koppeling en verf te kopen. ben je wel klaar met maximaal 80 euro (ruim berekend)

bouwbeschrijving en bouwtekeningen v.d. wiesel hier te vinden.
 
Doe zoals Sam zegt, probeer gewoon een Wiesel te maken. je hebt er al de motor voor. Later als je heel veel ervaring hebt opgedaan kun je proberen om een rigger te maken.

Terug on topic
 
Laatst bewerkt:
idd ;) wat hierboven gezegd word. rigger is lastig. ik had een hydro als eerste echte houtbouw. en eerlijk gezegd een stap teveel. begrijp wel hoe het moet en hoe die hoort te werken. en beter gezegd hoe die Moet werken. Maar ervaringsgewijs en fouten gemaakt tijdens de bouw. had ik beter met een mono zoals de wasabi die ik en sam nu bouwen kunnen beginnen. je steekt zoveel op over de bouwwijze dat je een rigger lichter en mooier kan maken dan zonder ervaring en meteen een rigger te doen.
een rigger (en een hydro) vragen wel om een goeie bouw alles recht en hydrodynamisch en aerodynamisch factoren spelen veel echt veel meer mee. (niet dat ik afbreuk wil doen aan een monovaarder/bouwer) maar het is zo.

ik had het voordeel dat met houtbouwen mij redelijk makkelijk afgaat. en dat ik dat ook al langer doe. ken jou verder niet, maar als eerste r/c boot zou ik een mono doen. wiesel is leuk en sam heeft een hele mooie draad gemaakt die je alle valkuilen laat zien. :)

gr Thom Aka Archer
 
deze is anders ook leuk om te maken thom +- 700gr vaarklaar ;)
keepthingssimple! mini hydro kit

Foto-GLAZSLV6.jpg


Foto-QCAX84L7.jpg
 
haha klopt ;) riggers zijn zowiezo geniale dingetjes. maar om ze simpel te noemen... zonder ervaring zou ik geen rigger of hydro aanraden ;) heb ik wel gedaan en terugkijkend had ik wel wat anders willen doen/moeten doen. te weinig stil gestaan bij het gewicht bijvoorbeeld. en hardware zaken die ik eerder had moeten passen en daarop voorbereidend werk moeten doen. teveel gaandeweg uitgezocht zegmaar. maar daar is een 1ste bouw ook voor. ik ga die hydro denk ik nog wel een keer maken en dan meer op dat soort zaken letten.

en een leuke rigger is dat zowiezo. vind hydro's mooier qua vorm maar dat is persoonlijk. en 700 gram vaarklaar is wel een geniale prestatie ;)
anyway back on topic zou ik zeggen.

Gr Thom Aka Archer
 
heb nu de spiegel op de bouwplank gelijmd en heb nu een vraag.hoe krijg je alle spanten netjes uitgelijnd met elkaar?

Gr. Sam
 
hoebedoel je heb nu de spiegel op de bouwplank gelijmt? de spant zelf?

ik heb alles even uitgemeten. er zit (bij mij) 6cm tussen elke spant. na de punt. dus dat deel die je al in elkaar had. 1 lange rechte lijn trekken. en dan met winkelhaak of geodriehoek (liefst platte timmermans winkelhaak) is wat langer en dus accurater ;)

en dan op je hartlijn. de eerste lange rechte lijn (en dus het midden van je boot) daarop de spanten uit tekenen. op die lijn een blokje of zoals ik heb gedaan alu profiel. en het punt deel aan weerzijde over de lengte richting ( dat hij dus in het midden blijft) vast zetten. en dan een kwestie passen en net zolang schuiven tot alles goed staat. :) je kan op die 2 middenlatten de ruimte tussen de spanten wel opmeten en dan van je punt naar de spiegel werkend alles op de juiste afstand zetten.

(snap je me nog) hahahaha
anders maak ik morgen even foto's om alles visueel wat beter uit te leggen ;)

Gr Thom
 
Ik snap het bedankt :) dan haal ik vanmiddag even de spiegel van het alu U profieltje af, en zet ik dat lange spant in de neus eerst vast.
 
Toppie kijk maar eens naar mijn topic heb niet een hele duidelijke foto staatln maar dan hebbje er ook een beter beeld bij ;-) ben benieuwd hoe jou oplossing word. Ik heb de spanten dan op de alu profielen vast gezet met van die kleine knijpklemmetjes. Blijft alles mooi op zn plek ;-)

Gr Thom
 
Back
Top