Wasabi 650 Mono1 klasse bouwen

gaat netjes. de bodem beplating word nog steeds .8mm berken triplex?

ik krijg het balsa zaterdag binnen. Maar ook de leopard 4065 voor mijn hydro. dus die heeft dan even voorrang ;) EINDELIJK kan ik daar mee verder haha.

had jij nog over de strakes nagedacht. ik kan zo nergens driehoekige latjes vinden. dus dan word het prutsen met iets vierkants en dan schaven en schuren tot het goed is.

Gr Thom

haha jazeker. maar je gaat dan met zwaarder glas werken denk ik? op mijn bodem ga ik 80gr doen denk ik en dek en binnenkant 50. en het hout eerst voorbewerken en verzadigen met epoxy zoals jan eerder zei. denk dat dat de oplossing word.

Gr Thom

Nee gaat waarschijnlijk ook 80 gram worden en dan idd eerst verzadigen met epoxy. Zie dat het best vaak zo wordt gedaan dus het zal wel sterk genoeg zijn.

Gr. sam

vast en zeker. en wat ook op andere topics word gezegd inspecteer het water even voor je gaat varen. en de kant niet raken :P
maar jij gaat me wel inhalen op dit tempo. (al heb ik de bodem er al in/op zitten)
zit ook te twijfelen of deze motor wel goed en sterk genoeg is. of dat ik een 29mm leopard oid erop zet. is beter te koelen!

Gr Thom

*edit* 36mm bedoel ik haha ;)

haha gaat 't toch nog meer geld kosten! haha denk dat ik dan maar een doekje ga gebruiken wat ik nog heb liggen(160 gram keper geweven). en dan aan de binnenkant ook nog, dat maakt hem in ieder geval sterk genoeg!

gr. sam

haha jaa klopt! duurder inderdaad. eerst met deze outrunner eens bezig. het kv's is nogal laag wil die echt een mono 1 worden qua snelheden moet ik sowieso een andere motor erin doen.

160gram is wel mooi stevig inderdaad. ik heb hier nog genoeg 50 gram keper geweven liggen voor de binnenkant. maar de buitenkant is nog een ander verhaal. ik zit nog te twijfelen. 80 gram is sterk maar niet veel sterker als 50gr dus denk dat ik op de bodem toch wel iets in de 100+ gr/m2 leg. dus tsja afwegingen maken. want dat is wel weer meer gewicht.

weet jij hoe zwaar een gemiddelde mono1 is van tussen de 60 en 70cm?

Gr Thom

een lege romp die je zo besteld, ligt zo rond de 600 gram en met elektronica moeten de mono1 vaarders hier op 't forum wel weten. iemand?
ondertussen zit de bodem er ook op.
full
full

Gr. Sam

ps. wat denken de anderen over 160 gram? maakt het heel veel uit qua gewicht?

Laatst bewerkt door een moderator:
heb nu een vraagje, de bodem zit er op, en er steekt overal nu ongeveer 5 tot 10 mm over. nu is dit echt veel te veel om weg te schuren met de hand aangezien het dan heeeeeeeel lang gaat duren ;) hoe kan ik het het beste wegschuren? kan zo'n klein schuurmuisje (machinetje) of is dat te veel geweld?

is niet teveel geweld maar dat gaat ook niet veel sneller dan een goeie 80 korrel met de hand hoor ;).
anders is een Scherpe schaaf blok of spookschaaf een goeie. wel goed scherp dan.
of als je heel goed bent met een figuurzaag zou dat nog kunnen.
zon schuurmuis of ander geweld kan je soms per ongeluk Teveel kracht zetten.

ik zou het met een goeie 80 korrel op een blokje doen. gaat sneller dan je denkt. of eerst stukje wegsnijden of schaven en dan afvlakken met schuurpapier.

Gr Thom

wat is een mooi streef gewicht dan? meegenomen dat het wel een houtbouw is.
wat zou jij voorstellen om mee te lamineren welk glas gewicht 80??

Gr Thom

Nee gaat toch met te veel geweld. Wegsnijden gaat toch echt erg moeilijk.denk dan toch maar schaven en met een 80 korrel schuurpapuer proberen.

Nein Ich meine Schleifpapier ja? nee haha op m'n ipod getypt is soms wat onhandig ;)
inmiddels heb ik het grootste overhangende deel hout afgesneden tot er ong 1mm over bleef en toen netjes op maat geschuurd. ziet er meteen een stuk verzorgder uit!
de buitenste zijde is nog niet geschuurd. wel is de hoek van runpad naar gewoon de bodem, een beetje rond geworden, maar dat compenseer ik wel met het lamineren ;)
full
full

Gr. Sam :bye:

Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels zit de 2e bodemplaat er ook op. Morgen waarschijnlijk foto's. Ben er ook achter gekomen dat de boot op het eerste bodemdeel ongeveer 1mm hol loopt.
bvo8.jpg

Dat ga ik recht plamuren als het weefseltje er op zit.

Hij gaat lekker zo!
Gr. Sam

hij gaat lekker sam. en bij mij loopt de bodem ook niet helemaal 100% vlak (helaas) heb er rond spant 7 een bult/golf inzitten. ik ga hem eerst zo goed mogelijk vlak krijgen door met een vlak stuk hout en schuurpapier overheen te gaan. (maar ik heb ook 3mm triplex) met .8mm word het wel lastig om dat te doen. ;)

hij ziet er goed uit zo :)

Gr Thom

Je gaat goed Sam!

Voor de volgende keer kan je een groot schuurblok nemen en daar de spanten mee vlak schuren, om holling of bolling in de romp te voorkomen. Maar die 1mm kan je inderdaad wel corrigeren.

Back