Wasabi 650 Mono1 klasse bouwen

Spanten moeten helemaal weg. Een laagje carbon ertegen & is sterker dan tervoren. De kantelkamer MOET helemaal leeg & glad zijn.

Beter van dit nu te doen , dan dat je later problemen tegenkomt en dan kan je er niet meer bij natuurlijk.

Barry

Hhm dan moet ik eerst epoxy bestellen om de bodem (buitenkant) kan doen. Heb nog 160 gram weefseltje liggen, kan ik dat als laminaat gebruiken? Of gaat dat te zwaar worden?

Dat gaat wel lukken, maar of je daarmee lekker werkt in zo'n relatief kleine ruimte is een tweede.
Ik zou zeggen: Gewoon proberen. NIET proberen de hoek mee om te gaan, dat gaat hem zowiezo niet worden...

Nee ik wéét dat het niet lukt om de hoeken om te gaan haha ;) vooral om de hoeken die het water raken scherp te houden, moet je t in delen doen. Dus dan maar epoxy bestellen, voordat ik verder kan met de kantelkamer. Nu maar eerst de uitsteeksels voor de bouwplanken weghalen.

Laatst bewerkt:
en weer wat verder.
de kantelkamer wand is nu helemaal af:
full

full

en ook zit 1 van de zijkanten er op.
full

Gr. Sam

Laatst bewerkt door een moderator:
Eh, Sam,

Door de positie van het zwaartepunt van een monohull op 20-30% vanaf de spiegel, is het niet aannemelijk dat het voorste deel van de kantelkamer ooit nat zal worden, de meeste vloedkanaalwanden zijn recht en worden dus naar voren toe steeds smaller.
Zelfs hierbij loopt het voorste deel bijna nooit vol, de boot is voor dat het geval kan zijn al terug gekanteld.

In rust echter, zal zoveel water voorin de boot onrustbarend diep en scheef in het water doen liggen, het zou me niks verbazen dat de boot uit stilstand moeite zal hebben om weg te komen omdat de neus zo diep ligt.
Houdt rekening met óf de schroef boven water, óf een duikboot...

Oftewel, zoveel vernietiging van drijfvermogen ver vóór het zwaartepunt van de boot heb je alleen maar last van.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
ziet er netjes uit sam! ga je de spanten er nu helemaal uithalen of alleen op het laagste punt hapjes eruit halen zodat het water vrijebaan heeft?

Gr Thom

ik ga als eenmaal de bodem is gelamineerd zo veel mogelijk (stukjes) spant er uit halen. natuurlijk niet alle spanten want dan vervormd de boot helemaal, maar alleen dus die in de kantelkamer zaten.

haha jaa dat bedoelde ik ook ;) anders heeft hij inderdaad niet veel kracht meer om torsie van de motor en het varen tegen te gaan ;)
ben benieuwd hoe hij eruit komt te zien met de andere opbouw. ;)

Gr Thom

Bedankt! :D
@Thom, opbouw laat ik toch origineel. al heb ik wel een heel cool idee voor de paintjob, hij wordt helemaal zwart met witte strepen er op. geen echt cockpit raampje, maar de hele boot word mat zwart, behalve het raampje, die wordt hoogglans. dan heeft hij wel, maar eigenlijk ook geen cockit ;) de bodem wordt wit.

okejj het idee van een andere opbouw laten varen dus :P lekker flauwe woordgrap maar toch. haha ik weet nog niet of ik de opbouw anders doe. denk eht wel. gebruik de standaard basis wel. maar denk wel iets anders de hoe of wat laat ik nog wel zien dus ;)

Gr Thom

dat is wel vet inderdaad ;)
die van mij word gifgroen met witte pinstripes ;) ben nog niet helemaal zeker van wat voor pinstripes maar toch haha gifgroen word hij wel ;)

Gr Thom

Goed bezig met de bouw Sam. Een zwarte boot is alleen sterk af te raden. Die zie je slecht op het water namelijk. Mocht je ooit samen / wedstrijden varen, dan wordt dat nog meer een probleem, als anderen jouw boot ook slecht zien...

Ik vond je oranje met zwart witte kleurenschema wel gaaf!

Back