Wasabi 900 bouwen

@ Ad, de afstand is niet teveel volgens mij liggen die waarde tussen 10 a 15cm van de spiegel af.
en daar zit ik goed mee.

@ Jan,
het waaien was toch wel heftig varen wat erg spectaculiar was.
alleen door een flip of 3 is er een slang van de waterkoeling los gekomen.
met het gevolg dat de boot plots stil viel, en niet lang erna een rookpluim :(

de hengel gepakt bootje naar de kant, en jahoor een laagje water in de boot.
esc is dood.

nou ga ik daar een beetje flauw van worden om die dingen steeds te verbouwen
kan ik ze niet water bestendig maken met een niet geleidende hars ofzo ???.

of moet ik maar een waterdichte kopen

Gr, Leon.

reg

daarom gebruik ik alleen maar de etti regelaars,makkelijk in te stellen en waterdicht.
kost wel wat meer maar dan ben je van dit af
mvg patrick

Hallo Leon,

Als je koelwaterslangen loskomen (na een flip of anderszins) dan heb je ze niet voldoende gezekerd, in de basis een opbouw foutje, dus.

Het is alleen zo jammer dat veel water in de boot elke keer je electronica kan kosten.

Op RC Groups is een topic over een spray, die electronica zelfs onder water werkend houdt.

De uiteinden van krimpkous om de regelaar afkitten (geen zuurhoudende kit gebruiken) is ook een optie.

Je kunt een regelaar ook ingieten in epoxy, geen probleem als de waterkoeling goed is.

Groeten, Jan.

Jan dat klopt helemaal is ook gewoon mijn eigen fout.
ik heb er nou tween gemaakt waarvan de koeling gewoon goed werkte.
dus ga ik er van uit de de 3e ook goed moet kunnen werken. (3 keer scheepsrecht toch ;))

dus als ik hem weer omgebouwt heb, test ik hem en is hij goed is, gaat hij is de epoxy.
kan ik daarvoor gewoon de 24 epoxy voor gebruiken ?
dan probeer ik de messing leiding uit een stuk te maken, en dan in een passend bakje
volgieten, als een esc stuk gaat kan je er toch niets meer mee doen.

Gr, Leon.

ik was weer even met de Wasabi bezig, en ik denk dat ik het probleem gevonden heb.

ik zag dus dat de Run pad niet waterpas was :(
dus deze is helemaal weg geschuurd en wordt opnieuw gemaakt.

leon,

na het lezen van dit bouw verslag heb ik besloten ook een wasabi te bouwen.

wel iets verschaalt naar een 75 cm romp.

Nog tips na jou ervaring wat wel en niet te doen?

Chris

Chris,

Leuk dat je hem ga maken.
en tips.

ja maak een bouw verslag, en die zal ik dan ook volgen en als je ook foto's neer zet over
je progressie dan kunnen er altijd tips gegeven worden.

bouw rustig en veel meten.
er is niet iets wat ik echt fout gedaan heb, dus wat niet te doen zou ik niet weten ;)

bouw hem wel op een bouwplank dat je geen banaan gaat bouwen.
het moet zo rechts als het kan.

ben benieuwd naar je verslag, succes.

Gr, Leon.

Ik heb hem verschaalt naar 75cm om twee redenen,

eerste een vriend heeft een magin one gekocht en ik wilde een vergelijkbaar formaat boot hebben. en had ook de verschaalde wasabi 600 en 650 gezien en dat zag er goed uit.

Als tweede reden wilde ik de kosten een beetje in de perken houden.
Kleinere boot kan ik een lichtere motor en esc aan schaffen.

Chris

Ook ik wil me op het wasabi pad gaan begeven , na lang niks meer met bootjes gedaan te hebben ben ik eerst weer een wiesel gaan bouwen.
En nu die klaar is wil ik aan de wasabi. Ik vraag me alleen af of ik dunner hout kan gebruiken voor de spanten. 6 mm multiplex kan ik niet snijden op de lazer snijder , en zagen dat lukt niet lekker met een hand.
De lazer kan max 4 mm ply aan maar dat gaat ook al niet van harte, dus 3 mm zou ideaal zijn.

ik wil overigens wel voor een 900 mm boot gaan dan kan ik gewoon hier op het kanaal varen zonder dat ik al te veel last heb van de golven

Hey

Als je alle spanten dubbel maakt uit 3mm triplex kan je er zelf spanten van 6mm multiplex van maken ;)

Groeten

das waar , vaak is de oplossing simpel.

denk idd dat ik het zo ga oplossen .

eerst even alle topics door lezen . en dan ga ik met de bouw beginnen

Voor ik ga bouwen wil ik eerst de hardware bestellen, accu's motor en regelaar komen later.
dan kan ik mijn uitgaven nog een beetje spreiden.

Bij onze vrienden in HK heb ik deze onderdelen uit gezocht, kan iemand me vertellen of ik daar goed mee zit of dat ik een maat groter moet.

rudder
HobbyKing Online R/C Hobby Store : CNC Boat Rudder

strut

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Adjustable Stinger Drive
als ik het goed heb komt mijn schroef dan op 10% van de lengte achter de boot .

turn vin

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Metal Stabi

en de motor mount

HobbyKing Online R/C Hobby Store : 36 Size Adjustable Motor Mount with Water Cooling

Hallo Janhein,

Je wilt de voorzijde prop op 10-13 % van de romplengte van de spiegel hebben, met de strut die je linkt kom je 20 mm te kort...

Het roer kun je gemakkelijk op een blokje monteren zodat het roerblad naast de prop komt, maar me de stinger wordt dat wat lastig.
De waterinlaat zit mij wat te hoog in het blad, als het tegen zit, komt dat alleen in rechterbochten in het water...

Twee turnfins is niet echt nodig, eentje aan de rechterkant is voldoende; de boot heeft een voorkeur voor rechterbochten, bochten naar links op volle snelheid zijn altijd behoorlijk wijd (of eindigen in een flip), daar doet een turnfin niks aan af.

Als je motor luchtgaten in de lagerschilden heeft, dek je die met deze motorsteun af, da's nie goe...

Groeten, Jan.

Bedankt voor de reactie.

Dat betekend dus zelf een motor steun maken en dat scheeld weer geld.

Zou deze stinger dan beter zijn die is langer en volgens mij kom ik dan op bij een 900 mm boot op 13 % lengte

https://www.r2hobbies.com/eng/proddetail.php?prod=rcbp1836017

of als alternatief deze

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Stringer Kit w/ Prop - Suit HobbyKing Vanquish 1075MM BOAT

daar staan alleen geen maten bij

De turn fins kan ik alleen per twee bestellen en das niet echt een probleem, al ik er eens een stuk vaar heb ik een reserve of als ik nog een boot wil bouwen dan hoef ik er geen te bestellen.

Zelf maken is de komende maanden geen optie.

Nu moet ik alleen nog een juist roer vinden , suggesties zijn welkom.

Hallo Janhein,

Kijk eens hier:
Hopf Alu Ruder 2 CNC mit WK Ruder Alu Rudder | eBay
Je moet dan wel even contact met de verkoper opnemen en vragen om de versie met de 'langer Ausleger', dan staat draaipunt van het roer 75 mm van de spiegel en de achterkant roerblad 10 cm van de spiegel.

Op de foto dit roergarnituur aan de spiegel van mijn Arowana, ik heb een roerblad zonder waterinlaat genomen:

full

Je zou ook de andere hardware hier vandaan kunnen halen:
Hopf Powertrimm 2mm mit shaft 90mm stinger drive | eBay

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
De onderdelen zijn onderweg :-)

En ik heb ook de spanten uit gamma triplex gesneden. volgende stap is de spanten op elkaar lijmen zo dat ik aan de juiste dikte kom.

De lazer had er een half uurtje voor nodig.

(kan ook nog een paar extra setjes snijden voor de liefhebbers )

Stuur me effe een pbtje. Met je adress gegevens.
kosten zijn ongeveer
Er zit ongeveer 5 euro hout
Een half uur lazer tijd. 20 euro
plus een pakket zegel.

Back