Wat is een goed klein hellingvliegmodel?

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Super Lex, 23 jan 2012.

  1. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi,

    Nog even een update. Ik heb de minus gebouwd en gevlogen. Een mooi vliegtuigje, maar toch niet goed genoeg voor echt lichtweer/thermal. Hij dook vervaarlijk in de bochten. Kan natuurlijk goed te maken hebben met de vleugels die je zelf "op profiel" moet schuren. Daarnaast is de carbon staaf een beetje gammel; hierdoor zit er wat speling in. Dodelijk natuurlijk. Ik zal dit nog verbeteren, mocht dat helpen dan laat ik het weten. Vooralsnog krijgt de minus dus geen voldoende.

    Ik heb voor de vakantie een vervoerskist gebouwd voor mijn electro glasfiber fox 1.5m, van hobbyking. Die heb ik al een tijdje en daar heb ik al heel wat vluchten mee gemaakt. Deze heb ik met veel plezier in argeles sur mer gevlogen. Ik had zoveel hellingwind dat hij continue onder een hoek van 10 graden moest duiken omdat hij anders teveel naar boven ging. Helaas een paar dagen erna met minder wind op de rotsen laten klappen. Mooi vliegtuig, maar bij weinig wind ERRUG stall-gevoelig. Herstel=minstens 10m duiken (vandaar ook mijn crash). Totall loss.

    Daarna thuis toch eens naar een ander model gekeken en een simprop liftoff xs gekocht. Deze gaat gloeiend hard, heeft betere helling-karakteristiek, hersteld bij een stall onmiddellijk. Ik heb nog een tweede fox liggen om electro in te bouwen, maar dat zal niet meer gebeuren; de lift off overtreft alle gevraagde vliegeigenschappen van de fox.

    Inmiddels heb ik me maar bij het vervoerprobleem neergelegd; gewoon in een extra bagagekist meenemen. Ze staan wel een beetje raar te kijken op het vliegveld maar het mag.

    Toch is de simprop liftoff xs (bijna een hotliner) relatief zwaar en wilde ik een kleiner, licht helling vliegtuigje. Ik heb toen verder gekeken en kwam op een DLG uit. Inmiddels een perfect beginnerstoestel overgenomen van een forumlid; de mimi. Geen acrobatiek, maar wel bij elk mini heuveltje hellingvliegen (in omgeving utrecht zelfs al plekken gevonden, unlimited hang!), daarnaast met 150gram auw/1m span superlicht en daardoor ook al snel thermiek. ziehier een filmpje. Derde worp een beetje thermiek.
    XEaG3zEl-Uw[/media] Mimi Frans Bal - thermal on third throw - YouTube

    Nu nog een wat meer acrobatiek vliegtuig zonder electro, wel in staat tot "lichtweer hellingvliegen". Ik heb daarom een swinger gebouwd met deelbare vleugel, deze moet ik nog testen. SlopeAerobatics.com – VTPR and slope aerobatics since 2007 » Swinger . Ik denk dat hij door het symetrich profiel echter niet goed genoeg zal zijn. Daarnaast zit ik te denken aan iets als de slopy van staufenbiel.

    Mijn advies uiteindelijk; kist bouwen voor vervoer en een vliegtuig met deelbare vleugel, zonder aandrijving (HLG of DLG). Bij omstandigheden aan de kust zijn duinen goed genoeg, helling 45+ graden, bft 3+, benodigd + loodrechte wind (mag een beetje schuin maar niet veel); licht vliegtuig met goede stijgeigenschappen. De DLG is behoorlijk licht voor zijn grootte. Als je echter weet dat je naar een winderig gebied gaat een hoge kust en aanlandige wind, dan kun je desnoods servo's op een baksteen plakken, dan vliegt alles.

    groet,
    Alex
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. brandtair

    brandtair Guest

    ik heb zelf een multiplex merlin. het is klein maar zeer geschikt voor zowel lichte aerobatic als zweven en hij is licht en makkelijk op te bergen.

    MULTIPLEX Merlin - YouTube
     
  3. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi Brandtair,

    Ik denk dat de merlin een hele goede is voor de vakantie. Helaas is de romp van de merlin nog net iets te lang om in een toegelaten bagagekoffer te proppen. Ik denk alleen dat je die dan gewoon deelbaar moet maken. Ik zie in het filmpje dat hij ook goed zweeft inderdaad. Verder is hij 300gram AUW (all up weight), dat is wel wat zwaar (DLG met meer span weegt de helft!). Toch is het niet zo zwaar dat het te zwaar is.

    Dus; bedankt voor de tip! Misschien dat ik deze voor volgend jaar vakantie aanschaf.

    groeten,
    Alex
     

Deel Deze Pagina