wat is : " gammaply " ?

Vandaag even naar Ede gereden en twee mooie plaatjes uit de stapel gehaald. De tip van Gerard om ze tegen het licht te houden was een hele goede, want ik kon de noesten in het middelste deel zo ook zien zitten.

geweldig, een draadje over gamma triplex :rolleyes:

ik ga regelmatig kijken of er een nieuwe voorraad binnen is, ik haal dan de hele stapel uit het schap en haal de mooiste eruit, die houdt ik dan vervolgens nog even tegen het licht zodat je ook kan zien of de tussen liggende plaat een beetje netjes is.

okee bedankt gerard, daarom is er dus bijna geen mooie plaat meer te vinden bij de gamma in veendam :(

Airfield Models - Interview with Dave Platt

AM: Lastly a question that is important to all scale model-builders. Weight seems to be the arch-nemesis of the scale-model. What are some methods you use to keep airframe weight under control? For example, those beautiful scale cockpits you build look like they add a significant amount of weight. What building and finishing techniques do you use to ensure the model will not be lead sled?

DP: The simplest way to control weight is really the most obvious one: avoid or severely limit the use of materials known to be heavy. Fiberglass is okay for a cowling, but not a whole body. Use no light-ply; it is heavy and is no stronger than balsa. Limit the weight of the balsa you use. No piece should be over 8-lb./cu. ft. stock. Use no foam, it weighs a lot but has no strength. Use high-quality birch ply where you need strength, but cut it away where possible.

Just his two cents.

Dave Platt is natuurlijk niet de minste. :nooo:

jan.

ik heb diverse vliegtuigen van gamaply gefreesd en gebouwd, nen nu zelfs met een biglift bezig van gammaply, geen enkel probleem en omdat gammaply sterker is dan balsa hoef
je minder verstevigingen en of vliegtuigtriplex gebruiken wat ook weer gewicht is, is het vliegtuig gebouwd van gammaply vaak net zo zwaar of zelfs lichter dan een gebouwd van balsa, let op waik schrijf SOMS niet altijd

Ken je de Jan Bakker niet ?
Nee niet die met de camper.

Deze heeft een super frees maschientje . :D

Mvg Johan

na aankoop van de CNC frees had ik geen geld meer over voor een camper
en als je wilt weten wie ik ben kom je zaterdag maar langs in veendam
op onze Fly-Inn, en volgens mij komt johan ook........ toch...

Het 3mm triplex van de Gamma verschilt nogal eens van kwaliteit. De timmerplaat van Serge hadden ze een maand of twee geleden het woog 11 gr/dm2 en was redelijk vlak. Nu hebben ze een mindere kwaliteit van een structuurloze houtsoort. 10gr/dm2
Ewen vlakke plaat uitzoeken. Even tegen het licht houden dan zie je of er kieren in de binnenlaag zitten. Het materiaal is goed te frezen op een CNC machine. Te gebruiken op plaatsen die minder belast worden. b.v. rompspanten achter de vleugel en een accuplankje.

Fred

Back