Wat is het eerste vliegtuig wat jij ooit gevlogen hebt ?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Gammapooka, 12 nov 2005.

  1. Olii

    Olii

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Lier BE
    Ik ben begonnen met papieren vliegtuigjes, aangezien de leerkracht dat niet graag had ben ik er maar mee gestopt.
     
  2. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Hehe da's een goeie :)
     
  3. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Het eerste vliegtuig waarmee ik heb gevlogen is niet het eerste vliegtuig wat ik in bezit had/heb. had de Robbe AMX Jet en een Graupner Starjet voordat ik m'n Easy Cub gehaald heb. :)
    Hbe nog maar 2 vluchten met de EasyCub gemaakt (op het modelvliegveld in Hellendoorn.) waarvan de 2e vlucht solo was omdat er niemand was. nog geen schade gevlogen. :)
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een Cox Cessna Centurion schuim modelletje met richting en hoogteroer, werden destijds door Graupner hier verkocht.
    Leek heel sterk op de tegenwoordige Protech cessna 400, maar dan zonder rolroeren (heb Protech er wel eens van verdacht die mallen opgekocht te hebben)
    Wegens totaal gebrek aan kennis van waar ik mee bezig was (was nog maar 12 of 13 toen) duurde de eerste en enige vlucht van dat ding maar ongeveer 30 seconden.

    Succesvol werd het pas met de oude Robbe Charter, maar dat was alweer een jaar of twee later.....
    Daarna was het binnen twee maanden een Hegi Speedy, en nog een maand later de eerste heli, de oude Bell 47G van Graupner. Onding, maar wél mee leren helivliegen!

    Groet, Bert
     
  5. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    ik begon met allerlei silverlit spullen daarna werd mijn eerste (echte) vliegtuig een borsteloze mpx magister
     
  6. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Ik ben begonnen met de Sig LT-40 Kadet!

    LT-40 Kadet

    Heb hem nogsteeds, al hangt hij al een paar jaar met crashschade aan de muur :rolleyes:
     
  7. R/C

    R/C

    Lid geworden:
    13 jan 2010
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Utrecht
    alles op volgorde.
    silverlit x-twin militair, jet,acrobat,safari,mini acrobat.
    Het echte is een skystar
     
  8. bier-Ton-

    bier-Ton-

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Jeetje dat is lang geleden, ik was 13 of 14.
    Ik ben begonnen met een vrijzwevertje "der kleine Uhu" van Graupner daarna een monsum rubberaangedreven en toen een Amigo zwever met een Robbe luna 4 kanaals zender.
    De Uhu heb ik nog steeds met meganische tijdklok, daarvoor kon je hem naar beneden halen doormiddel van een lontje. ik heb hiermee heel veel lol meegehad.
    Door thermiek een een weigerende tijdklok is hij er een keer vandoor gegaan vanuit Den Helder, maar ik had gelukkig mijn gegevens toen op de onderkant geschreven en werd gebeld vanuit Huizen door mensen die hem hadden gevonden in Egmond binnen.
    Wat ik daarna allemaal heb gehad weet ik echt niet meer.
    Groetjes Ton...
     
  9. mt2a

    mt2a

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Waddinxveen
    Het eerste vliegtuig wat ik bouwde was de Graupner Taxi 2. Helaas zelf nooit echt mee gevlogen.

    Het vliegtuig waar ik modelvliegen mee geleerd had was de Carl Goldberg
    Freedom 20. Machtig machientje om mee te vliegen, super stabiel, reageerde direct op elk roeruitslag.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben begonnen met de easystar van multiplex, na een vlucht of 30 ben ik overgestapt op de funcub, ook van multiplex
     
  11. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Mijn eerste vlucht met een vliegend ding was met een KDS 450S (februari):
    [​IMG]
    Mijn eerste keer met een vliegtuig was met de skyartec cessna (Juli):
    [​IMG]
    En mijn eerste keer met een EDF was afgelopen zaterdag (jetiger):
    [​IMG]
    [​IMG]

    De KDS is nooit gecrashed, de EDF de eerste 7 vluchten die ik nu gehad heb ook niet, de cessna wel 1 keer door erg vlagerige wind.
     
  12. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Om dit draadje terug nieuw leven in te blazen.

    Mijn eerste zelf te besturen toestel was een thunderbold van Cox met een 0,8ccm motortje voor rondvlucht.
    Nadien was het de Impuls op gebied van RC, zender ontvanger was geleend van mijn vriend.
    Werd gevlogen zonder hoogteroer aansturing, gewoon richting en motor.
    Het was nog met pulsen dat het bestuurd werd, het digitale was toen nog niet op de markt.
    Later was mijn eerste toestel eentje van Svenson, een hoogdekertje, ben wel de naam vergeten, maar het plan is diverse malen gecopieerd geworden en heeft nog een aantal leden het vliegen bijgebracht.
    Als zwever had ik de Sunny van Svenson.
    Toen ben ik begonnen met plans zelf te tekenen van afbeeldingen uit tijdschriften, soms zelfs gewoon uit fantasie, had destijds ook een flying schark,
    Tussenin had ik ook nog de Twinny gebouwd van Svenson.
    Dit vloog heel goed maar de copies waren veel minder, het was de bedoeling om een team van 4 te vormen om formatie te vliegen.
    Door het minder goed vliegen van de copies is dit niet doorgegaan.
    Het laatste toestel was de Schester Jeep.
    Verkocht bij stoppen met de hobby.
    Kinderen kregen voorrang.
    Na 30 Jaar terug herbegonnen met een f4f Wildkat.

    http://[​IMG]
    Parkzone F4F Wildkat.

    Nu ondertussen mijn vroegere droom nagestreeft, het vliegen met 2 motorige toestellen.

    http://[​IMG]
    Vlieg nu met een P 38 Lichtning.
    Van Davy heb ik zijn Junkers Ju-52 overgenomen.
    Een 3 motorig toestel, dit wacht op zijn eerste maiden vlucht.

    http://[​IMG]
    Dit is zowat een kort verhaal van mijn levensweg van modelvliegen.
    Het is zoals met een fiets rijden, eens geleerd vergeet je het nooit.
    Daarom niet met een trainer herbegonnen, weggegooit geld zou ik zeggen.

    Johan.
     
  13. KareldeK

    KareldeK Guest

    Ik ook maar ik wil het nu wat hogerop zoeken. Maar ik heb nog geen idee wat het gaat worden. Wel iets om mee te zweven denk ik.
     
  14. Rene V

    Rene V

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    0
    Locatie:
    Leusden
    Mijn eerste model waar ik mee heb leren vliegen (1971) was de Amateur van Graupner met een 1,7cc Webra en tiptip besturing.
    Gr René
     
  15. tomos19

    tomos19 Guest

    bij mij begon het (dacht ik 2001) met een airlifter van silverlit, doch die hield het onder mijn manier van omgaan met vliegtuigen, niet lang vol.
    toen een x-twin gehad en m'n eerste helicoptertje: picooz

    na een safari cruiser (beech staggerwing) van nikko te hebben versleten,
    m'n eerste echte heli gekocht: Aquila van revell, en later m'n eerste vliegtuig
    een NE mini cessna

    heb inmiddels een Walkera heli en ander spul :cool:
     
  16. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Mijn eerste vlieg ervaring was met een Robbe Varta-fly in 1997, helaas liep het slecht af voor het model door gebrek aan kennis. 3 jaar geleden toch de draad weer opgepakt en begonnen met een Easystar en heb ik het virus te pakken.
     
  17. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] ooit begonnen met de dana van igra,:confused:
    een zwevertje van 150cm span,vrije vlucht.
    was in 1973,koste toen fl 9,95 bij v en d.;)
    heel veel veron,keilkraft,aeronaut,en graupner kistjes gebouwd,eerste rc kist een snoopy van hegi,klote ding om te bouwen.tapse vleugel,veel te hoog gegrepen toen.:mad:
    vloog wel lekker,met een 6,5cc webra speed voorop.
    was snel stuk,graupner terry,maxi,taxi,robbe charter,rasant,delmo,lanzet,piper supercub,extra,progo,jumbo.top flite zero,p40,marutaka spitfire,bearcat veel gezweefd,graupner dandy,filou,amigo,pilot,hifly, cirrus,nimbus,weihe 50,discus robbe galaxi,edelweis,marabu,nova,roja,hornet, skorpio hirundo,enzzzzzzzzzzzzzz ,heeeel veeel figuurzaagjes en mesjes verder,:shock: bouw en vlieg nog steeds .ga op zoek naar een plaatje.
    geweldige hobby!!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Wat modelvliegen betreft: mn eerst kist was een Svenson Sunny. 2m volledig houtbouw kit toen ik 13 was. Eerst een hele winter bouwen en dan vliegen. Danm dat was een bijzonder gevoel :) Daarna veel F3J. Sindsdien alles wel gevlogen behalve turbine.. En de laatste 2 jaar voornamelijk heli's.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2011
  19. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
    Een eazystar van mpx en een mini mag
    Groeten sten
     
  20. Ruward-Storm

    Ruward-Storm

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Arnhem
    Mn eerste was een scout van parkfun, daar heb ik er 2 van gehad, de opvolger was een Hype, you can fly, vervolgens een MX2 van jamara, Yak 54 en een zwever, van de week mn nieuwste aanwinst een MX2 van Starmax, afgelopen week aangeschaft.
    De teller staat nu op 5 kisten, mn volgende word een klein 3D vliegtuigje.

    Groet Ruward.
     

Deel Deze Pagina