Wat is het nuttige verschil tussen een GY240 en GY401 Gyro?

Satoer

Forum veteraan
Mijn GY240 giro is geëmigreerd van mijn Logo 10 naar mijn Hummingbird. Ik heb dus een nieuwe gyro voor mijn Logo 10 nodig.
Ik was prima tevreden met de GY240 in de Logo is de GY401 de 40-50€ meer waard?
Ga je het werkelijk gebruiken dat je hem kan instellen tijdens de vlucht? Dat doe je toch ook maar 1 keer en dan is het goed?
Wat zijn de bruikbare voordelen voor mij?

GY240 bij cyberheli = 94,99$
GY401 bij Helihobby = 135$

GY240:
P1001_1-F1227.jpg

• • Reverse switch
    • Normal / AVCS mode switch
    • Gain adjustment
GY401:
P1001_1-F1226.jpg

• • Reverse switch
    • Normal / AVCS mode switch, gain adjustment from transmitter
    • Normal / AVCS mode neutral position adjustment at the transmitter
    • Variable delay to suit different servo speeds
    • Pulse frequency switch for analogue and digital servos: 70 / 270 Hz
    • 270 Hz high-speed signal for digital servos
    • Variable servo limit
    • Neutral setting can be called up, even in AVCS mode.
    • Accepts stick neutral position when initialised, ideal for transmitters with non-standard neutral position

Groetjes Michel.

de supersnelle aansturing van de servo, de 9253 of de nieuwe 9450 (?) geloof ik, dat is de grootste vooruitgang, omdat die hem ook supersnel aanstuurt is het vasthouden van de staart echt heel erg merkbaar.

vast als een rots en het prijsverschil MEER dan waard.
plus je kan op afstand schakelen tussen rate en heading hold, EN je gain op je zender finetunen, dus niet meteen met schroevendraaiertjes in de weer, maar gewoon met je zender.

Maar ik zou hem toch kopen zonder servo. Heb er namenlijk al een servo (HS-85) in zitten. (waar ik eigenlijk geen zin in heb om die al te gaan vervangen)
Finetunen hoef je ook maar 1 keer te doen.
En waarom zou je zonder HH willen vliegen?

Hebben de gyro's verschil met het 3D vliegen?

de 401 houd een stuk beter zijn lock, mede dankzij de digi servo.
als je van plan bent een hs58 te gebruiken heeft het geen nut een 401 te moneteren, want dan moet ie in de stand "non digital servo" en is ie net zo snel als een 240.
de 401 heeft enkel nut m in combi met de digitale servo.
denk wel dat je evt een hele snelle mini servo zou kunnen gebruiken (als die er zijn)

finetunen doe je in principe maar 1 keer idd, maar soms kom je toch situaties tegen waarin je wat wilt bijregelen, voordeel is dan dat dit electronisch kan.

waarom zou je zonder HH willen vliegen?
ik vind het ook niet zo fijn vliegen, maar ik kan het wel, en ik denk dat iedere piloot ook op rate zou moeten kunnen vliegen, daar leer je je rudder mee gebruiken, HH is dan slechts een aanvullende gemakkelijkheid :wink:
zelf gebruik ik de HH switch om na het starten de heli op rate te zetten, dan spool ik hem op, en dan pas weer in HH om te voorkomen dat door een onoplettendheid de heli zijn neus mee omzwaait als ik loskom.

de ervaringen leren dat de 401 DE gyro combinatie is, en zeker voor het kleine prijsverschil zou ik de 401 nemen.

Okay... Dan ga ik voor de 401.
en zeker voor het kleine prijsverschil zou ik de 401 nemen.
ermm... is wel 1.5 keer zo duur. Neem hem echter zonder digitale servo (Servo vind mijn 6V Bec toch niet leuk) en koop in de toekomst dan misschien een dig servo.
Remco had laatst een kysho dig servo voor weinig. Misschien dat ik die er dan bij neem (als ik daar aan toe kom).

Thanx Gerard voor je advies.

ps. heb een HS85 ipv HS58 ;)

de 401 dan niet op "ds" (digital servo) zetten anders bakt ie het motortje in je servo.

gerard_nl zei:
de 401 heeft enkel nut m in combi met de digitale servo.
denk wel dat je evt een hele snelle mini servo zou kunnen gebruiken (als die er zijn)

De 'grap' van de stand digital is, dat er met een rotgang pulsen naar de servo worden gestuurd, zodat-ie flitsend snel kan reageren op de gyro-signalen. Normaal gesproken wordt er elke 20 milli-seconde een puls naar de servo gestuurd, in de stand digital is dat (geloof ik) elke 2,5 milli-seconde, dus 8 keer zo vaak. Helaas kunnen alleen digitale servo's wat aan met zulke snelle informatieoverdracht.
Als beginner zul je met een gewone (snelle) servo uiteraard ook heel goed uit de voeten kunnen, het verschil merk je pas nadat je de zoveelste set rotorbladen hebt verbruikt...

hmm, is het niet zo dat je alleen het verschil kunt weten tussen een 401 en een 240 indien je ze beide ooit gevlogen hebt? Het is maar een vraag.

Anyway, er is nog een andere reden om de gain van je gyro te kunnen regelen vanaf je zender. Wanneer je verschillende toerentallen vliegt (omschakelbaar op je zender), dan wil je tegelijkertijd de gain kunnen schakelen. De totale versterking is namelijk het product van de elektronische versterking en de mechanische versterking.

Zoals je zult begrijpen, de mechanische versterking neemt toe wanner het toerental van de heckrotor toeneemt (je hebt dan meer thrust bij een zelfde bladhoek verstelling). Dus als je altijd maximale gain wil vliegen (maximale lock zonder oscillatie), dan zul je de gain van je gyro moeten kunnen schakelen samen met het schakelen van je toerental.

Als je gewoon een beetje rondvliegt (niet maximaal hard achteruit etc), dan is een 240 natuurlijk ook prima. Ik denk niet dat je er dan iets van zult merken.

hmmmm, heb net een GY401 Gyro bij helihut besteld (130$) maar bedenk mij ineens dat ik maar een 5 kanalige ontvanger heb.
Is het verplicht een kanaal aan de gyro te koppelen?

Als er zo'n omschakelmogelijkheid heading hold/normaal op zit en als je ook nog de gevoeligheid via de zender kunt instellen, wil je die functies natuurlijk ook gebruiken.
De 5-kanaals ontvanger kan zonder uitgebreide modificaties van een extra kanaal worden voorzien. In de HFS 04MI+ ontvanger zitten 9 kanalen, waarvan er maar 5 op de stekerlijst zijn aangesloten. Tegen vergoeding van porto-kosten en een fraaie tekening (je weet wel waarvan) wil ik dat wel voor je regelen!!! :twisted: Een pb'tje is genoeg :D

Hoi Jan!

Heel erg tof van je! :D Alleen de ontvanger is een Berg 5 waar het niet bij mogelijk is een extra kanaal op te solderen. Er is wel een expander om naar 9 kanalen te gaan.

Maar het is dus niet mogelijk mijn GY401 als een GY240 te gebruiken?

Enne... over die tekening, ze heeft gelukkig nog niet echt naar boven gekeken maar er beginnen steeds meer mysterieuze rondjes te vormen :alien: oh... oh... :mrgreen:

Zo'n Berg 5 heb ik nog niet in handen gehad, maar als deze de kanalen 1-2-3-4-6 te voorschijn tovert, lijkt het me uiterst onwaarschijnlijk dat het 5e kanaal nergens te vinden is, dus
money_eyes.gif
ik wil best wel eens naar de ontvanger kijken :)

Ik heb er al eens op gezocht Jan... Helaas. Kanaal 5 zit er wel op, maar die is alleen maar via een lastige manier te programmeren op het 6de kanaal. Dus je kunt ze alleen omwisselen. Het is een microprocessor gestuurde ontvanger. extra veilig doordat hij stoorsignalen wegfilterd (zelfs op hetzelfde kanaal)
Hij is wel uit te breiden met een expander:
channelExpanderBerg.jpg

op de "Batt" aansluiting.

met de mate waarin jij jouw modelbouwbudget erdoorheen fietst moet een ander ontvangertje geen probleem zijn hehe.

Je moest eens weten waar ik mijn oog op heb laten vallen... Maarja we moeten ook een nieuwe badkamer.

Waar liggen de prioriteiten hè. Kijk, een badkamer kan wachten.... :mrgreen:

Weet jij of het trouwens mogelijk is om een gy401 te gebruiken zonder extra ontvanger kanaal?

volgens mij werkt dat wel alleen kan je dan geen modes schakelen.

ps badkamers......... hou op :wink: ik moet ook dringend een nieuwe maar ik vind alles ook veel leuker... :D

gerard. (die net een raptor 50v2 kit heeft bijbesteld ipv een badkamer :lol: )

Je kan geen modes schakelen maar toch ook niet de gevoeligheid instellen? En waarop zal die staan als die geen signaal krijgt?

Elwin

denk dat je gelijk hebt, op kanaal 5 moet een switch toegewezen worden om te schakelen tussen normal en HH.

je gevoeligheid kan je den regelen met de atv van kanaal 5 of (als je die hebt met speciaal gain menu op je zender
de piruette rate is de atv van je rudder kanaal.

Back