Wat is het nuttige verschil tussen een GY240 en GY401 Gyro?

Lijkt mij niet, Hoe ziet de gyro dan het verschil tussen een stuur reactie en een mix reactie.

je hebt gelijk ... ik heb altijd gelezen in de boeken en tijdschriften dat revo mix een "gratis" functie was op je zender om de gyro te helpen in staartcontrole.

men adviseerde steeds dit te gebruiken, het zit er toch op, dus configureer en haal er je voordeel mee.

maar met de komst van chiptechnologie en HH lijkt het me allemaal wat gedateerd ...

Y

NEE geen revo mix in HH mode !!
dan heeft je HH geen nut, je geeft tenslotte een stuursignaal voor je rudder (welliswaar gemixed met je gas) en zal je heading wel degelijk veranderen.

de 401 en 240 zijn overigens dusdanig goede gyros dat een revo mix niet nodig is.

Dat was al duidelijk Gerard ;)

Ik heb m'n 401 gyro binnen, whoohoo... Nu nog een 6-8 kanaals ontvanger (ja ja, op de 35 MHz ;) )

ga je de 401 op de logo zetten en de 240 blijft op de micro ?
moet je eigenlijk nog een poepsnelle digital op die logo zetten (bij voorkeur 9253) dan heb je een staart die under "total controll" is

Ja, het leek mij geen goed plan de 240 constant te gaan verhuizen.
Ik ga eerst wel even lekker vliegen met de HS-85 servo die nu op de heck zit. Misschien dat ik later als ik wat agressiever ga vliegen, upgrade naar een digitale.

..en de mogelijkheid een digitale servo te gebruiken.

Maar dat is meestal zo hoor Remco. Sloop je TV maar eens open. Dan zie je een boel gaatjes waar extra elektronica componenten in kunnen (vaak met verf er ook nog op getekend). Zodat ze meerdere versies van de TV kunnen maken zonder elke keer een ander printplaat ervoor te ontwerpen. Gewoon wat onderdelen weg laten die voor de minder geavanceerde versie niet nodig zijn :D

Dat weet ik wel. Maar in het begin van dit draadje werd beweerd dat er technisch verschil in zou zitten. En dat geloof ik nu dus niet meer.
Of ze moeten in de software dingen begrenst hebben waardoor hij minder gevoelig wordt. Maar daar zie ik het nut niet zo van in.

gr Remco

Daar heb je gelijk in. Ik denk dat er ook geen verschil is. In het GY240 =>GY401 ombouw artikel staat ook dat de software gelijk is.
Het enige merkbare verschil (wat de GY401 sneller maakt) maakt dus die hele snelle digitale servo die een GY240 niet digitaal kan aansturen.

de gyro module zelf is exact hetzelfde het enigste verschil is idd dat de 401 snel uit kan sturen voor een digitale servo wat resulteert in een nog beter vasthouden van de staart

Hoi,

Ik heb nog niet gekeken naar het verhaal om de 240 naar de 401 om te bouwen (ben net thuis van ff weg geweest), maar toch vast even 2 opmerkingen :-)

1) In het voorbeeld van de TV hierboven, daar zit dan vaak ook wel andere software in (ik kan het weten, ik ben zelf betrokken (systeem architect) bij de ontwikkeling van TV's :-)). Om de ontwikkelkosten te verlagen proberen we uiteraard met zo veel mogelijk standaard componenten te werken (PCB’s en uiteraard ook instelbare software componenten).

2) Als een gyro niet de 9253 kan aansturen, en de andere wel, dan is de software dus anders. Het is enkel de software die dit bepaalt. De hardware van een gyro is heel simpel (op de sensor na, maar die koopt Futaba ook gewoon in, die maken ze ook niet zelf (kun je dus ook zo zelf kopen)). Het is juist de software die de pulsen genereert voor de servo in de juiste frame rate en het is dus ook de software (met de sensor) die het gedrag (regellus) en dus de “kwaliteit” van de gyro bepaalt.

Dus als de software inderdaad het zelfde is, dan kun je dus ook de 9253 aansturen. Als dit niet kan, dan is de software ook niet het zelfde. Als de software het zelfde is, en de dip switches zijn aan de zelfde io-pinnen van de processor gesoldeerd, dan moeten ze ook de zelfde betekenis hebben (e.g. DS on/off).

Het kan natuurlijk zo zijn dat er dezelfde software in zit, maar dat die twee verschillende modi heeft (240 en 401), en dat een modus wordt gekozen afhankelijk van het hoog of laag zijn van een io-pin. Dit gebeurt dan meestal weer door het al of niet aanbrengen van een weerstandje naar de voeding of massa. Dit laatste is heel goed mogelijk omdat men dan heel laat in het productieproces nog kan kiezen of het een 240 of een 401 moet worden (of wel, er wordt maar een processor geprogrammeerd voor een hele familie gyro’s om de kosten te reduceren). Wederom, ik kan je verklappen, dat dit heel normaal is in de elektronica business.

Ik heb geen 240, anders zou ik er wel eens verder naar willen kijken. Als iemand er een beschikbaar wil stellen, dan zet ik zo even de pulstrein die er uit komt op een geheugen oscilloscoop, dan kunnen we zo zien of het gedrag anders is en of hij al of niet een servo op 270Hz kan aansturen.

Nou, dit verhaal wordt al weer veel te lang, dus ik houd er mee op :-)

Back