Wat is het nuttige verschil tussen een GY240 en GY401 Gyro?

tuurlijk, huisje eraf voor gewicht te besparen en vliegen met dat apparaat.

Satoer,

Waarom vlieg jij met Berg ontvangers die zijn toch alleen verkrijgbaar in 72 MHz. Dus niet toegestaan voor het gebruik in radio-bestuurde modellen hier in Nederland. Het schijnt dat de Schulze 4xx serie een Berg ontvanger is maar dan in de Europese freq.-banden 35 & 40 Mhz.

Groetjes,

Rick

Yup I know. :oops:

Nou het hele verhaal dan maar:
Foutje bij de aanschaf van mijn zender in Amerika (in mijn beginnende onwetende modelvlieg-naïviteit). Ben druk bezig met een 35 Mhz module voor de Eclipse7. Als het goed is krijg ik deze volgende week.

Daarna wil ik een 35 Mhz versie van de Co-pilot kopen (dat leek mij dus een belangrijkere aanschaf dan een badkamer Gerard ;) ).
De nieuwe co-pilot is volledig CCPM met geïntegreerde 8 kanaals super-failsafe ontvanger. De co-pilot kan je heli in een kwart seconde “level” zetten als je het even niet meer weet of je oriëntatie kwijt raakt (doormiddel van sensoren die de horizon zien). Een dure investering (240$, maar als het een dure crash kan besparen is het het zeker waard) Daarnaast kan je hem programmeren dat hij bij verlies van signaal de heli rustig laat afdalen ipv als een steen naar beneden dondert.

Ik zie het ook niet als een stuk elektronica wat het vliegen makkelijker maakt maar als een “backup” als ik het ff niet meer weet.

Heb er al heel veel positiefs over gelezen op de Amerikaanse forums (zoek maar eens op fs8 op runryder/rcgroups)
1 probleem: De 35 Mhz versie gaat pas in april in productie, dus blijf ik ondertussen lekker vliegen op de 72 Mhz band. Boeiuhh…. Lekker makkelijk en niemand die last van mij heeft :mrgreen:

72 MHz is overigens wel toegestaan voor modelbouw in ons buurland België. Hier is deze band toegewezen aan militair gebruik. Het lijkt mij heel erg sterk en heel stom dat ze deze frequentie gebruiken voor belangrijke dingen hier. als dit een vrije frequentie is in het buurland. Wel leuk natuurlijk als ik ineens een voorbijvliegende F16 kan besturen :P :hammer:

72 Mhz wordt overigens ook vaak bij wedstrijden gebruikt.

Satoer zei:
72 MHz is overigens wel toegestaan voor modelbouw in ons buurland België. Hier is deze band toegewezen aan militair gebruik.

Ja? Ben je daar zeker van? I dacht dat 72MHz hier ook verboden was :? ?

Niels

Yup Niels, het heeft zelf de meeste toegelaten kanalen ook!

Toegelaten zend frequenties en kanalen in België:

27 MHz-Band
4 26,995
9 27,045
14 27,095
19 27,145
24 27,195

35 MHz-Band
61 35,010
62 35,020
63 35,030
64 35,040
65 35,050
66 35,060
67 35,070
68 35,080
69 35,090
70 35,100
71 35,110
72 35,120
73 35,130
74 35,140
75 35,150
76 35,160
77 35,170
78 35,180
79 35,190
80 35,200

40 MHz-Band
50 40,665
51 40,675
52 40,685
53 40,695

72 MHz-Band
200 72,000
202 72,020
204 72,040
206 72,060
208 72,080
210 72,100
212 72,120
214 72,140
216 72,160
218 72,180
220 72,200
222 72,220
224 72,240
226 72,260
228 72,280
230 72,300
232 72,320
234 72,340
236 72,360
238 72,380
240 72,400
242 72,420
244 72,440
246 72,460
248 72,480
250 72,500

Amerika gebruikt trouwens de (oneven) kanalen tussende de belgische 72Mhz kanalen. (dus: 72.010, 72.030, 72.050, 72.070..... enz)

In Frankrijk zijn zelfs de 27,35 en 40 Mhz illegaal en mag er alleen de 72 Mhz en de 41 Mhz gezend worden. Het zal wel met de tijd recht getrokken worden met die Europese unie.

Satoer,

Doe ff een search op storing en dan weet je hoe het zit als er 2 zenders op het zelfde kanaal bezig zijn.

Aangezien de meeste wedstrijden worden georganiseerd onder de vlag van de KNVvL en er daar dan enige vorm van frequentie controle wordt toegepast. Zullen de meeste wedstrijd-vliegers toch beschikken over in Nederland toegestaande kanaalen. Zelfs trouwens gezien op F3J wedstrijden dat men een 35 Mhz scanner gebruikt voor veiligheid, er zijn daar dan zo'n 6-8 kisten tegelijk in de lucht.

Als je al ooit op een wedstrijd bent geweest, misschien dat je dan een vlieger tegen het lijf gelopen bent die van een internationale wedstrijd afkwam en toen z'n toestel nog niet terugbouwd heeft naar 35 Mhz ofzo.

Groetjes,

Rick

Hoi Rick,
Rick NT zei:
Het schijnt dat de Schulze 4xx serie een Berg ontvanger is maar dan in de Europese freq.-banden 35 & 40 Mhz.
Alle ontvangers ontworpen door Peter Berg worden gefabriceerd door schulze.
Rick NT zei:
Doe ff een search op storing en dan weet je hoe het zit als er 2 zenders op het zelfde kanaal bezig zijn.
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen. Ik denk dat de kans heel klein is dat iemand ook op de 72 Mhz in een straal van 2 km een modelbouw ding bestuurd. kleiner dan dat ik op de 35 zou zenden.

Daarnaast is de berg een van de minst storingsgevoelige ontvanger die te verkrijgen is.
Berg zei:
Advanced ultra narrow-band circuitry design that deals directly with most types of interference found in our R/C world
The Transmitter Signature Recognition ("TSR") of the receiver learns the characteristics, or signature, of the transmitter.
Ik heb nog nooit een hikje in een servo gezien met deze ontvanger.

Groetjes Michel

Satoer,

Ik denk ook dat de kans klein is dat iemand anders in een straal van 2 km op de 72 Mhz een model bestuurd. Aangezien iedereen daarvoor de vrijgegeven banden gebruikt, 35 & 40 Mhz.

Maar dat wil niet zeggen dat iemand anders (geen modelbouw) de 72 Mhz niet gebruikt en jouw zendertje kompleeet uit de lucht blaast van misschien wel meer als 10 Km afstand. Omdat die zenders aan andere regels moeten voldoen en het zou wel eens kunnen dat hun zendvermogen veel hoger ligt.

Wat ik dus daarmee bedoel is dat het idiote fabeltje wat algemeen (bij niet modelbouwers) bekend is, dat iemand anders jouw toestel over kan nemen als hij zijn zender aanzet dus compleet op fantasie berust. 2 Zenders op 1 kanaal geeft meestal brokken.

Zelfs een echte Fail-Safe functie kan dan een vliegende helikopter niet echt meer redden, meer iets van damage-control. En zo'n Berg beschikt volgens mij over een semi Fail-Safe.

Groetjes,

Rick

Satoer zei:
extra veilig doordat hij stoorsignalen wegfilterd (zelfs op hetzelfde kanaal)
.

Rick NT zal wel hierop reageren. Uiteraard valt er voor de ontvanger niets meer weg te filteren als er een andere zender op het zelfde kanaal zit. Alleen pcm-ontvangers willen in dit geval de eigen zender nog wel een beetje herkennen, maar dit gaat dan zeer gebrekkig. Als helivlieger heb je hier dus niets aan.
Edit: ik zie dat Rick NT al zelf gereageerd heeft, dus hier nogmaals het zelfde, maar dan in andere bewoordingen.[/edit]

Waar heb je overigens de info van de Belgische frequentietoewijzing vandaan? Deze is in ieder geval niet geheel juist (35MHz: kanaal 60 t/m 80 en 281 t/m 283). In zoek nog steeds het officiele frequentieregister (voor 40MHz en 72MHz).

michel, je vliegt in het donker met die logo op een parkeerterreintje en dan ook nog eens op 72 mhz ??? :D :(

Ooee.... het slotje dreigt.

Even snel dan nog.

@ Satoer: ZIE JE HET DAN NIET??? Die striping op het plafond is jouw schuld helemaal niet!!
Da's van die oud kolonel twee straten verder, met zijn legerbakkie.
Vandaar ....

:ontopic: ???? nee toch :offtopic:
Oh ja op de site van co-pilot staat volgens mij die ook alleen maar in 72MHz wordt geleverd.
Tijd voor een protestactie op het binnenhof?

Groetjes, Erwin

@Jan: In de handleidingen van Pro-models staat de frequentie toewijzingen van elk land:
http://www.protech.be/MapT0351.pdf onderaan blz 21,22

@Erwin: oud kolonel?? Edit: ohwww snap m. haha trage reactie :hammer: hahaha
Ik zei ook dat de 35 Mhz versie van de Co-pilot in April in productie gaat.

@ Gerard: Ik vlieg helemaal niet meer met die Logo (en dat gehop op die parkeerterrein heb ik ook maar 1 keer gedaan) , Ten eerste is die gestriped van onderdelen voor m’n Hummy. En ten tweede vlieg ik nu met die Hummy. En Ja, die is ook op 72 Mhz waar ik overigens ook nog geen ontvangers problemen mee gehad heb met die prut GWS ontvanger.
Als ik die 35 Mhz module heb zet ik de boel wel eens over :D

@Rick: Als ze hier werkelijk met mega zenders op de 72 MHz zouden zenden dan gaat dit signaal ook wel ver over de landsgrenzen. In dat geval zal België gerust wel ingrijpen als het buurland met hun zenders hun vrijgegeven frequentieblok vervuilen en op deze manier vliegtuigen uit de lucht schieten.

Erwin Lokhorst zei:
@ Satoer: ZIE JE HET DAN NIET??? Die striping op het plafond is jouw schuld helemaal niet!!

:offtopic: Nog even afdwalen, hoor! NATUURLIJK IS DAT WEL JOUW SCHULD en aangezien er nu wat meer striping op het plafond staat:
1365.gif

:ontopic: Overigens zal dit, om het toch nog over de GY401 te hebben, niet veranderen met deze autopiloot. Ook deze corrigeert alleen om de horizontale as....

@Satoer:

Corrien zei:
NATUURLIJK IS DAT WEL JOUW SCHULD en aangezien er nu wat meer striping op het plafond staat:
1365.gif
...

Sorry hoor ik wilde alleen maar helpen je te verdedigen. :roll: :roll:

Ik denk dat die tekening er nu maar beter kan komen om zo met Corrien tot een schikking te kunnen komen. :twisted:

Groetjes, Erwin

Hallo Luitjes,

Kan ik hier een vraagje kwijt over de 401 gyro of moet ik daar een nieuw draatje voor opstarten? (mod's???)
Ik wil deze gyro in mijn heli (raptor30)inbouwen, maar ben alleen een simpel piezo gyrootje gewent (revo mix etc)
Mijn technisch engels is niet helemaal je van het, dus vandaar de volgende vragen:
Kun je nu in HH mode de gevoeligheid ook regelen of alleen in normal mode?
En die gevoeligheid is dat in percentages ingesteld of bijv traploos?
Ik heb een ff9 CP.
Met andere woorden: Wie helpt mij wijzer te worden (de zoek-knop niet :wink: )
Wie kan mij vertellen hoe ik wat het beste in kan stellen?
Als dit niet binnen dit draatje thuishoort, dan gaarne als nieuw onderwerp verplaatsen.

Alvast bedankt voor de medewerking

Martin

Hoi,

Geen Revo mix gebruiken bij de 401.
Je kunt de gevoeligheid regelen in zowel HH als rate.
De gevoeligheid kun je traploos instellen.

Op mijn site staan wat tips om de 401 in te stellen (http://home.tiscali.nl/john.vugts), en dan op Tips & Tricks klikken.

Suc6.

heeft het überhaupt zin om revo mix te gebruiken op een heading hold gyro ? (met heading hold enabled)

ik was van de overtuiging dat je zowieso revo mix moest instellen

voor mechanische gyro's straffer ingesteld
voor piezo gyro's wat zachter ingesteld

Y

Back