Wat kan er gebeuren als je chinese rommel koopt....

Beste Jan, beide zenders kwamen van een andere winkelier de een bij quartel en de andere bij 2brothers beide staan redelijk goed aangeschreven(je kan natuurlijk pech hebben). de zendes waren absoluut nieuw en de problemen zo opgelost. en dat de kwaliteit van europese zenders beter is twijfel ik niet over. ik heb niet voor niets een t8fg gekocht. wel gebruik ik de orange ontvangers (zijn nog geen klachten over).
is een futaba ontvanger beter ongetwijfeld, maar voor het prijsverschil en voldoende kwaliteit kies ik toch voor de orange.

de vraag is enkel is een chinese zender werkelijk zoveel slechter ik vind de stickfeel van mijn FF8 veel beter dan van een turnigy wat er aan electronica verschillen in zitten kan ik niet over oordelen. wat ik wel zie is dat een chinese kloon voldoende presteerd voor parkflyers en voor 40$ mag je eigenlijk niet klagen mijn t8fg was 400 euros.

Feit blijft dat de chinese markt de hobby een stuk toegankelijker maakt. zeker voor starters.

Maar om zomaar te zeggen dat de chinezen rotzooi maken. . .

Als het dezelfde prijs heeft als in Europa is het perfecte kwaliteit.
Met de goedkope spullen KAN je geluk hebben.
Als er dan wat aan gaat mankeren is het een drama, kan je beter nieuw kopen.
(gaat het waarschijnlijk net zolang mee, dus beter één keer wat duurder, dan ben je beter af dan met die goedkope troep uit china) :p

Is mijn ervaring. (stroom aggregaten)

Net terug uit Neurenberg (Spielwarenmesse) kan ik u het volgende melden:

Ja, er is méér dan genoeg "Chinese troep" onderweg richting ons. En dan kijk ik even niet naar zender en ontvangers, maar kijk ik even op mijn "vakgebied": schepen.

Ja, het is goedkoop. Leuk voor de instapper in onze hobby, zou je zeggen.
Totdat... een RTR-scheepje binnen 5 minuten in de fik staat wegens een doorgebrande regelaar, kortsluiting door het ontbreken van isolatie op draden, vastlopende schroeven omdat de inbusboutjes verkeerd zijn vastgedraaid enz enz enz. Dan is "goedkoop" niet alleen duurkoop, maar verdwijnt het o zo goedkope scheepje in de kliko of gaat roemloos ten onder in het midden van de vijver, de jonge eigenaar verdrietig achterlatend. Die gaat zijns weegs naar huis en klimt vervolgens weer achter de (spel-)computer. En weer is een potentiële modelbouwer afgeschreven.
Dát is een van de gevolgen van de o zo lekker goedkope Chinese import.

Begrijp me goed: ik heb hele mooie modellen gezien in Neurenberg, ook van Chinese firma's. De vraag is alleen: zijn de modellen die jij en ik kopen óók zo mooi en goed afgewerkt? Lees voor de gein eens het verhaal van de politieboten van Coroli-kits. Een Nederlandse firma waagt een sprong in het diepe en gaat in zee (leuke woordspeling overigens) met een Chinese firma om Nederlandse politieboten op schaal te bouwen. ARTR.
Voor meer dan 400 euro lagen ze in de winkel. Na een akkefietje met de KLPD moest de firma een deel van de modellen naar Engeland verkopen. Alleen de modellen "met kleine schades" mochten ze vanuit hun eigen magazijn verkopen, met een flinke korting. Nu 150 euro, i.p.v. 400. Een aantal scheepsbouwers blij, waaronder ik. Boot gekocht. Op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Maar tijdens de "bouw" gaan er een aantal zaken flink mis. Lijm blijkt spuug te zijn, schroefaskokers blik, van de schroeven vallen de bladen spontaan af, de uitlijning van motorschot is bagger. Niet echt "kleine schades". Kortom: ik heb het model gedurende 6 maanden behoorlijk moeten restaureren. ARTR? Ammehoela. Maar je hoort mij niet mekkeren voor die 150 euro. Gelukkig ben ik modelBOUWER met 30 jaar ervaring en kan ik het model goed varend op het water krijgen. Die beginner kan dat niet.

Ander voorbeeld: In Neurenberg hebben een collega en ik ruim een uur met de directeur/eigenaar van een gerenommeerd Duits merk zitten praten. We hebben hem geïnformeerd over de Kwalitatief Uiterst Teleurstellende staat waarin een van de door hen gevoerde zeilschepen verkeerde.
Gelukkig had mijn collega tijdens de bouw een uitgebreide fotosessie gemaakt om het verhaal te ondersteunen.
De zeilboot in kwestie was in China gemaakt en vervolgens was er in Duitsland een sticker "Modellbau vom Besten" op geplakt.
De directeur van die firma gaat na Neurenberg een klein onderonsje houden met de betrokken Chinese firma... Kwaliteitscontrole en nakomen van gemaakte afspraken maken deel uit van de onderwerpenlijst.

Resumé:
Ja, de "grote merken" hebben in het verleden hun prijzen zelf vast kunnen stellen en dat heeft ze geen windeieren gelegd. Nog steeds niet, overigens. En in de Nederlandse winkels wordt steevast afgegeven op "de concurrentie uit China". Als het blad waarvoor ik schrijf een advertentie van een Chinese prijsvechter plaatst, is de wereld te klein. In een modelbouwzaak wordt het complete redactieteam, waar andere klanten bijstaan, voor "prutsers" uitgemaakt. Waarvoor dank, u hoort nog van mij.
Maar de werkelijke oorzaak van het hele verhaal is gelegen in het feit dat men doodsbang is dat "de chinezen" langzaam maar zeker ook met goed spul op de markt komen tegen betaalbare prijzen.

En geloof me: ik héb goed spul gezien. De vraag blijft alleen bij mij haken: Is het spul wat jij en ik straks via internet bestellen net zo goed als ik het, glimmend op een fraaie display, in Neurenberg heb gezien?

Leuk verhaal Roel kan zo de MBA in, je moet kijken naar de prijs / kwaliteits verhouding en die is gewoon goed ook al komt het uit china en geloof mij nou maar, er worden heelveel spullen in china gemaakt en weer door verkocht door een gerenormeerde bedrijfen hier in Europa waar wij geen weet van hebben.

En geloof mij nou maar het duurt niet lang dan komen die chineesjes met mog beter spul en voor een nette prijs, het heeft even tijd nodig, maar die grapjassen leren snel, geloof mij nou maar.

En geloof mij nou maar het duurt niet lang dan komen die chineesjes met mog beter spul en voor een nette prijs, het heeft even tijd nodig, maar die grapjassen leren snel, geloof mij nou maar.

Ja hoor. In de "echte" techniek maken ze ook al best kwaliteitsprodukten. Maar daar worden ze gehouden aan bepaal kwaliteits normen waarvan aan de nakoming ook streng wordt gecontroleerd. In de hobby sfeer zit de kwaliteitscontrole voornamelijk bij de consument. Die terugkoppeling duurt gewoon wat langer...

Groet,

Ad

Tjah .... Hoe je het ook bekijkt , uiteindelijk komt zomaar 75% van wat je in huis om je heen hebt uit die landen. Er zit vaak alleen een Europees stickertje/labeltje op geplakt , daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden in de hobby.

Mijn nieuwe 1000W lader is daar een schitterend voorbeeld van , die is onder ik geloof wel 5 verschillende "merken" te vinden waaronder 2 "Europese" varianten.

Ze hebben jarenlang dingen geproduceert in opdracht van en gaan het nu gewoon steeds meer met eigen research/ontwerp en merken uitbrengen.

Waarbij de kwaliteit niet onder hoeft te doen voor het "Europese" spul aangezien het gewoon uit dezelfde fabriek komt gerold ;)

@Ad Bakker
@Savage.26 picco

Bedankt oor jullie bijval, dat ... verhaal van Roel is gewoon de meest grote onzin verhaal

@Baggeraar
Je plaat blijft hangen geloof mij nou maar, je zal wel een europees draaitafeltje hebben

Ze hebben jarenlang dingen geproduceert in opdracht van en gaan het nu gewoon steeds meer met eigen research/ontwerp en merken uitbrengen.

Ach, het is een herhaling van zetten, toch. Eerst waren het de Japanners, die alles "kopiëerden". Nu is het op sommige terreinen omgedraaid.......

Groet,

Ad

verhaal van Roel is gewoon de meest grote onzin verhaal

Dat wil ik toch nuanceren. Op sommige terreinen is dat gewoon de huidige stand van zaken. Maar, te tijd staat niet stil.........
Europa is het al, en als we niet uitkijken wordt dat uiteindelijk ons enige bestaansrecht: Het Wereldmuseum.

Groet,

Ad

Kijk naar Merk kleding: wordt in kledingcity in china door fabriek nr1 gemaakt.
Fabriek nummer2 krijgt 1 origineel in handen, en voilla, het wordt gekopieerd:, iets dunner garen, een bijna echt labeltje, zga dezelfde stof, etc.....

Het zelfde gebeurd met auto onderdelen, electronica, parfum.......modelbouw

Wat mij op valt, is dat 9 van de 10 CE PRODUCTEN OOK uit china komen, gemaakt in dezelfde fabrieken met dezelfde onderdelen als waar de klonen vandaan komen. Er wordt in het productie proces bespaart op oa. soldeer kwaliteit, iets dunnere bekabeling, etc.....

Ik heb ooit in een bedrijf gewerkt waar defecte (Samsung)harde schijven vanuit heel europa werden "refurbished"..... dit hield ao. in: stickers er af (bv een schijf van destijds 160Gb) aan een testbank, een nieuwe printplaat er op, en een nieuwe sticker met een ander typenummer en spontaan een schijf van 540Gb.... Ik heb kleine schijven groter zien worden, en ik heb defecte grote schijven kleiner zien worden.......

Wake up en smell the coffee, de wereld van ïllegale" producten is vele malen groter en overal om ons heen..........
Kijk voor de grap eens hier en zie wat de prijzen zijn van spullen die je ook in nederland in de winkel ziet.......

Het verhaal van Roel is niet echt onzin in mijn ogen , het geeft gewoon weer hoe het er nu aan toe gaat..... Inclusief de dreigementen gericht aan het blad door bepaalde Europese merken vanwege een Hobbyking reclame in het blad.

Hij geeft eerlijk toe dat het niet alleen maar "rotzooi" is wat er uit het oosten komt en dat de "Europese" merken hun spul ook maar gewoon daar vandaan laten komen zoals wel blijkt uit het gesprek met de directeur ;)

En dat die bedrijven jarenlang hebben geprofiteerd van ons en de monopolie die ze hadden als het ging om modelbouw gerelateerd spul. Dat is door de opkomst van internet gewoon aan het veranderen.

Dat Roel vraagtekens zet bij het feit of het spul wat hij gezien heeft ook daadwerkelijk zo geleverd gaat worden... Tjah .... Roel is geloof ik nog niet zo'n fan van de "Oosterse" spullen.

Maar het merendeel van de gebruikers hier heeft ondertussen wel een Turnigy/Zippy lipo of een HK esc/motor in gebruik die bewijzen dat dat "Oosterse" spul weldegelijk kan doen wat je ervan verwacht.

Speciaal voor meneer Gaasbeek herhaal ik mijn laatste zin:

"En geloof me: ik héb goed spul gezien. De vraag blijft alleen bij mij haken: Is het spul wat jij en ik straks via internet bestellen net zo goed als ik het, glimmend op een fraaie display, in Neurenberg heb gezien?"

Vrij vertaald: in China kan men goeie spullen maken.
De proefbatch richting de "bekende merken" die dat spul gaan verkopen zal ongetwijfeld uitstekende kwaliteit zijn.
De batches die daarna komen (en dus in de winkel komen te liggen) zouden wel eens bijzonder tegen kunnen vallen.

Als jij dat een "groot onzin verhaal" vind... Prima, jongen. Succes ermee.

Iedere cent die bespaart kan worden zal ook bespaart worden.

Ik heb bij een Nederlandse computerbouwer gewerkt met spullen die hoofdzakelijk bij Vtech vandaan kwam en later bij het van Vtech zelfstandig geworden PcPartner.
Ik heb moederborden zien verkleinen omdat iedere vierkante cm geld kon besparen. Ik heb mindere condensatoren gezien, verbrande spoelen etc. Geen ontwerpfouten want de ontwerpen waren goed maar door besparingen waarmee ook andere leveranciers werden aangesproken had men geen grip op de continuïteit van de kwaliteit.

Maar vrees niet, ook in de wessterse landen zullen fabrikanten mindere kwaliteit materialen/componenten toepassen als de vaste leverancier even niet kan leveren.

China is nu op het punt waar Japan 60 jaar geleden was ... je heb een duidelijke meerdeling in de fabrikage ... bedrijven die "global" willen gaan en gewoon goede producten leveren zoals o.a. Huawei en Lenovo ... de bedrijven die onder westerse/Taiwanese/Japanse controle staan of eigendom zijn van ... 90% van de merk PC en printers en verdere ICT apparatuur wordt in China geproduceerd ... de meeste "eenvoudige" digitale camera's komen uit China ... daaronder zitten de prijsvechters die van "allewaarnaarzijngeld" producten leveren tot jereinste troep ... wij importeren o.a. beveiligings apparatuur uit China van "onbekende" leveranciers, die gewoon goed van kwaliteit zijn (tot op heden null!!! uitvallers, over 4 jaar)

Zoals Dirk schrijft over PC's en verdere ICT apparatuur is de situatie uiteraard ook voor onze RC-apparatuur. Dat is al vele jaren zo, dus eigenlijk is er niets nieuws onder de zon. Het maakt daarbij eigenlijk ook geen verschil of de produktie in China of een ander lage-lonenland plaatsvindt. Afhankelijk van de eisen, die de opdrachtgever stelt, kunnen er uitstekende produkten worden geleverd of produceert men mindere kwaliteit of zelfs rommel.

Het verschil met vroeger is eigenlijk alleen het internet, waardoor de produkten rechtstreeks uit China betrokken kunnen worden, zowel door de winkelier als door de klant. Dat het daardoor aanzienlijk goedkoper is geworden is iets, waarvan zo'n beetje elke modelbouwer dankbaar gebruik maakt. Dat er daardoor ook een toevloed is gekomen van nieuwe fabrikanten en nieuwe internet shops maakt het voor de consument echter ook een stuk ondoorzichtiger welke kwaliteit men nu eigenlijk koopt. Enne ja, de huidige modelbouwer kiest meer en meer voor goedkoop, dus vooral het aantal prijsvechters is gegroeid en dat is bepaald niet bevorderlijk voor de kwaliteit. Zelfs de gevestigde fabrikanten en winkeliers doen aan deze trend mee. De ervaren modelbouwer weet meestal wel wat-ie niet en wat-ie wel moet kopen, dus die bespaart flink op z'n hobby, wat uiteraard zeer plezierig is. De beginner is echter nogal eens de pineut, al vraag ik me af hoe veel er daarvan in de toekomst nog zullen zijn.

In ieder geval, terugkomend op de openingspost: in België is het vaker voorgekomen, dat bij invoer zendapparatuur in beslag is genomen. Misschien komt dat doordat functionarissen van het BIPT in de Europese commissie zitting hebben, die de regels opstelt en het goede voorbeeld willen geven. Waarom er in dit geval een rechterlijke procedure is gestart weet ik niet, maar tot nu hoorde ik alleen dat je dan afstand moest doen. In één geval wist één van onze forumers vervolgens via paypal zijn geld terug te krijgen.

die grapjassen leren snel

Die grapjappen kopieren snel...

Volgens mij hebben ze met die Orange RX de software en alles meegekopieerd.
Volgens mij zijn ze wel zo slim, anders werkte het ook niet, met half gaar geprogrammeerde rommel.

Die mensen van spektrum steken veel tijd in het maken van hun dingen, daar zit het grote verschil.
Testen doe je zelf als je rommel koopt.

Een argument wat ik heel vaak voorbij zie komen, is "dat al die spullen toch uit dezelfde fabriek komen"....

Alsof dat een garantie is voor "dezelfde kwaliteit"....

Dat is dezelfde soort redenering waardoor een hoop mensen nu opgescheept zitten met heli-tjes van E-Sky, HK en andere goedkope merken: men redeneert dat "als het niet vliegt, het ook niet verkocht zou worden", men redeneert dat "als merk X uit dezelfde fabriek als merk Y komt, het ook wel dezelfde kwaliteit zal zijn" en dergelijke aannames hoeven domweg niet altijd waar te zijn.

Ten eerste, zal een fabriek die spulletjes aan Graupner (of welk ander merk dan ook) levert, moeten voldoen aan de kwaliteitseisen van Graupner. Dat kost geld. Daar betalen wij ook voor. (we betalen ECHT NIET alleen maar voor de "naam"....)

Diezelfde fabriek kan besluiten datzelfde (of er zéér sterk op lijkend) product ook onder een andere naam op de markt te brengen, en dan kunnen ze flink geld besparen door op kwaliteit en kwaliteitscontrole te bezuinigen. En dat zullen die chinezen niet laten, terwijl ze het nog verkopen ook, omdat er hier genoeg mensen zijn die geloven "dat dat (bijna) net zo goed is"....

Ja, de Chinezen zijn absoluut in staat kwaliteitsspullen te produceren....
Alleen... dat WILLEN wij over het algemeen helemaal niet. Wij willen véél liever goedkope spullen, en die chinees heeft allang in de gaten dat "een paar kwaliteitsspullen en een heleboel goedkope klonen daarvan op de markt brengen" een heel goede marktstrategie is. De enkeling die nog op "duur is goed" vertrouwt, koopt het merkspul, de rest koopt de klonen in het vertrouwen "dat het wel goed zal zijn, want het lijkt toch op het echte product?" de goedkope klonen, en daarmee heeft china gewoon het overgrote deel van de markt, zo niet de gehele markt, in handen.

Japanners vroeger, en chinezen nu, maken graag spullen na. Waarom? Omdat wij als toch wel redelijk onnozele consumenten nog steeds denken dat als het er hetzelfde uitziet, het ook wel hetzelfde (of gelijkwaardig) zal zijn. M.a.w. het loont om iets na te maken, het loont niet om daar ook nog eens een uitgebreide kwaliteitscontrole op los te laten....

En helaas is de kans groot dat de kwaliteitsspullen het onderspit gaan delven tegenover de massa aan goedkope klonen, en vanaf dat moment is er echt geen enkele reden meer voor een chinees om nog te proberen kwaliteit te produceren. De geschiedenis herhaalt zich... (ze moet wel, de mensheid weigert te luisteren)

Groet, Bert

Heren, even een woord van orde. Zodra mensen op de persoonlijke toer gaan grijpen we in. Wees gewaarschuwd. Een paar berichten verwijderd.

En helaas is de kans groot dat de kwaliteitsspullen het onderspit gaan delven tegenover de massa aan goedkope klonen, en vanaf dat moment is er echt geen enkele reden meer voor een chinees om nog te proberen kwaliteit te produceren. De geschiedenis herhaalt zich... (ze moet wel, de mensheid weigert te luisteren)

Ik kan een eind met je mee gaan Bert, maar dit geloof ik niet. Er zal altijd een markt voor kwaliteitsprodukten zijn. Al is het alleen maar dat als die wegvallen, er niets meer te klonen valt........
De geschiedenis zal zich wellicht herhalen, ja. Zoals Peugeot en Citroën nu Japanse klonen op de markt brengen.....

Groet,

Ad

Back