Als de HK-zender ook via het Duitse warenhuis te verkrijgen is, zal 't ie wel in orde zijn. De mededingingsautoriteit in Duitsland is namelijk zeer aktief en heeft eerder handelsvoorraden in beslag genomen.
In België gelden dezelfde regels als hier, alleen is de handhaving daar anders. Er bestaat vreemdsoortig genoeg binnen de EER inderdaad apparatuur, die volgens de wet wél verkocht, maar niet gebruikt mag worden. Daaronder vallen onze zenders echter niet. Als die verkocht mogen worden, mogen ze ook worden gebruikt.
Droopy0025, misschien, dat je eens een andere winkelier moet zoeken?
Ik ben servicedienst voor Graupner en zo lang er MX16S zenders zijn ben ik er ooit één tegengekomen, die als winkelvoorraad werd opgegeven, waarvan een steker van het hf-deel niet was aangesloten. Daarin waren echter ook al modellen geprogrammeerd en was zichtbaar een poging ondernomen een hackmodule in te bouwen. Overigens werden deze zenders geleverd met een werkende synthesizer ontvanger, dus af-fabriek moet zo'n steker vastgezeten hebben.
Ik ben tevens servicedienst voor Robbe en nieuwe FX18-zenders, waarvan de antennedraad niet vast zat heb ik nooit gezien. Wel, dat na het inbouwen van modulen het antennestekertje vergeten was vast te zetten, wat overigens ook een winkelier wel eens kan overkomen. Af-fabriek komt zoiets niet door de eindcontrole omdat het afregelen niet lukt.
Ik verbaas me er steeds weer over, dat als het over in Azië gekochte apparatuur gaat mensen per sé willen aantonen, dat er aan de in Nederland of België gekochte apparatuur ook wel eens wat mankeert. Dat komt inderdaad voor, maar wel heel sporadisch en dan zeker niet van die grote calamiteiten, dat het in het geheel niet werkt. Zoiets is namelijk een kwestie van een goede eindcontrole.
Als niet-elektronicus kan men trouwens toch zelf wel aan het soort kunststof van de behuizing en aan de kwaliteit van de stuurknuppels zien, dat je een andere kwaliteit in handen hebt? Over het elektronische verhaal hoef ik het dan niet eens te hebben. Ook geeft het toch te denken, dat sommige apparatuur binnen de EER niet te koop is of alleen bij een sporadische webshop. Dergelijke fabrikanten hebben dus geen belang bij een zo groot mogelijk aantal verkooppunten?