Wat kan er gebeuren als je chinese rommel koopt....

Ik had het ook eigenlijk niet tegen jou :).

Een conformiteitsverklaring dekt overigens twee dingen: degene, die de apparatuur binnen de EER op de markt brengt (importeur of fabrikant) verklaart hiermee niet alleen, dat aan alle CE-eisen is voldaan, maar stelt zich daarbij ook produktaansprakelijk.

tja, iedereen doet't, en daardoor is''t ok?? zullen we dan ineens maar alle regelgeving overboord gooien?

ik wil hier zeker geen lans breken voor overdreven regeltjes en kommaneukerij, integendeel, maar ik vind wel dat we er als consument eens moeten gaan bij stilstaan waar dergelijke verhalen gaan eindigen...

W.

Dit verhaal is eigenlijk heel eenvoudig, als ze dit niet zouden doen zou je RC hobby minstens 10 keer zo duur zijn en ook al de rest zoals gsm's, PC's, enz...

Groet

Ik denk dat dit is beetje uit van het onderwerp, maar ik moet zeggen dit is zo dom.

waarom ze gaan niet naar de MediaMarkt of een ander bedrijf. ze verkopen ook producten die u niet kunt gebruiken in Nederland.

bijvoorbeeld je kunt kopen Carkit FM-zender om uw muziek draadloos te verzenden vanaf de iPod op uw autoradio. maar als je kleine letters lezen op het pakket dat u kunt zien is het verboden om te gebruiken in Nederland

hoe stom is dat!!!

lees dit er maar eens op na....

full

voor 550€ boete en de 100$ die 'ie origineel gekost heeft, had deze persoon een MX20 kunnen kopen, én nog centen over gehad....

W.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit verhaal is eigenlijk heel eenvoudig, als ze dit niet zouden doen zou je RC hobby minstens 10 keer zo duur zijn en ook al de rest zoals gsm's, PC's, enz...

Groet

10 keer, dat durf ik te betwijfelen........

Kijk, 't gaat er me niet om dat spullen in china gemaakt worden, m'n nieuwe Graupner MC32 wordt ook daar gebouwd, maar je hebt tenminste de garantie dat een 'huis van vertrouwen' als Graupner erachter staat, en dat zij instaan voor de kwaliteit. en daar wil ik graag meer dan 1000€ voor betalen, want ik weet dat ik minstens 10 jaar hiermee verder kan....liever dat, dan elk jaar een zendertje van 100€ te kopen....

W.

Ach dat dacht ik ook van mijn peugeot v clic, staat een groot europees merk achter voor qc. Google maar eens naar het resultaat.
Hoop dat graupner het beter doet.
De orange ontvangers voor spektrum en futaba staan goed bekend. +1hk

De Belgische overheid heeft overduidelijk nog méér geld nodig!
Niet alleen met Chinese zenders of met HK doen zij moeilijk. Heb zelfs een maat collega/motorenverzamelaar die ook modelbouw spullen in bvb. USA e.a. heeft aangeschaft, en hiervoor steeds de vereiste invoer rechten, btw, behandelingskosten en de hele heisa heeft betaald.
Nu komt de Douane ook bij hem thuis nog eens een controle uitvoeren om te kijken of hij deze niet verhandeld !!!
Zal traditie getrouw wel weer één of andere boete mee gepaard gaan.

@ Danny,

Dit zal inderdaad de drijfveer zijn, het is ongelooflijk hoe de laatste maanden controles de hoogte ingeschoten zijn hier in Vlaanderen (BTW, RSZ, Openbaar vervoer, politie enz...). Ik vrees ervoor dat men steeds meer de letter van de wet zal toepassen in plaats van de 'geest'

De Belgen zijn wat zuiverder in de leer ... de Nederlandse douane bemoeit zich daar niet mee ... wat de Belgische douane en de BIPT doet is niet conform de Europese regelgeving ...

BIPT nog zoiets, ondanks je een zendvergunning stop zet en hun de nodige documenten terugstuurd blijven deze volharden in de boosheid en maar rekeningen blijven sturen. Wanneer je dan meerdere malen telefonisch een rechtzetting doet krijg je als antwoord dat ze de zaak zullen nakijken, echter zonder enig gevolg. Heb denk ik al de hele BIPT ploeg aan de lijn gehad.
Op meerdere (aangetekende) schriftelijke zendingen en e-mails antwoorden ze gewoonweg niet. Och het zal hun worst wezen want uiteindelijk betaal je zelf toch het gelach.

... Nu komen er bij mij (naast de merken waarvoor ik de servicedienst ben binnen Nederland en België) ook wel eens de diverse Chinese zenders op tafel, die je buiten de EER kunt kopen en dan heb ik toch heel vaak de neiging om ook de woorden 'rommel' in de mond te nemen. Dat wordt me dan meestal kwalijk genomen, dus dat doe ik tegenwoordig niet meer hardop. ...
Tsjonge, als er iemand is die goed die vergelijking kan maken, ben jij het wel. En juist jij 'mag' het niet dan niet zeggen van mensen die totaal geen sjoege hebben van elektro?

Die mensen willen gewoon niet horen dat ze volgens de regelgevingen een zender in Nedrland of binnen Europa moeten kopen want dat is te duur......

Er is misschien een verschil in wetgeving tussen nederland en belgie. Belgie verbied kennelijk het bezit van een dergelijke zender en nederland het gebruik. Niet dat er nu volop controle is in nederland op gebruik van dit soort dingen.
wat dat aangaat is de regelgeving in nederland vreemd. (bijna) alles mag verkocht worden maar niet gebruikt. of het nu gaat om tuningparts of zenders.
dan is de wetgeving in belgie toch een stuk eenvoudiger.

Maar om zomaar te zeggen dat de chinezen rotzooi maken nee ben ik het niet mee eens. de Orange ontvangers zijn gewoon perfect, orange spectrum is zelfs beter dan de originele, hoewel ik al op diverse ontvangers een origineleprint heb gezien.
of de zenders idd. niet door een dergelijke keuring heenkomen durf ik niet te zeggen. waarschijnlijk maakt de keuring de zenders zo duur dat het geen zin meer heeft om een merkloze zender te kopen.

citaat:
zoals ik recent in een andere post las, ging ongeveer zo: ja, die zenders zijn wel goed, maar je moet eerst wel eens controlleren of de antenne goed gesoldeerd is....

I rest my case........

W.[/QUOTE]

Ik heb een futaba fx-18 gehad waarbij ik maar storing bleef houden zender was nieuw gekocht. na enig onderzoek bleek dat de antennedraad niet vast zat op de antenne. vastzetten loste dit probleem op.

Een splinternieuwe MX16s wilde maar niet zenden na wat onderzoek bleek ook hier een stekkertje los te zitten.

zeg het maar Wim. Beide zenders waren nieuw in nederland gekocht en dus ook goed gekeurd.

om je nog maar eens te Quoten:
I rest my case........

Iedereen doet er natuurlijk mee wat'ie wil, en of die zender nu goed zijn of niet, 't gaat erom dat ze strikt genomen niet mogen gebruikt (NL) of zelfs in bezit (BE) zijn.

Ik zweer alvast bij merkapparatuur.

Wim

Zoek de verschillen:
De Modelcraft zender heeft een langere antenne, verder heeft de zender de zelfde looks, menu, knoppen etc. als de Hobbyking zender.
Zelfs de ontvanger lijkt het zelfde, echter de HK ontvanger heeft een ander kleurtje.

Conrad: Conrad Electronic - System Information
€75.-

Hobbyking: HobbyKing R/C Hobby Store : HK-310 3 Channel 2.4ghz FHSS Ground Radio

[/IMG] $31.-

Natuurlijk kan je naar uiterlijke verschillen kijken en zo te zien speelt de prijs ook bij jou een rol maar waar het in dit topic om gaat is de grote vraag als de Hobbyking versie met een geldige (!!!) CE verklaring wordt geleverd.

Als de HK-zender ook via het Duitse warenhuis te verkrijgen is, zal 't ie wel in orde zijn. De mededingingsautoriteit in Duitsland is namelijk zeer aktief en heeft eerder handelsvoorraden in beslag genomen.

In België gelden dezelfde regels als hier, alleen is de handhaving daar anders. Er bestaat vreemdsoortig genoeg binnen de EER inderdaad apparatuur, die volgens de wet wél verkocht, maar niet gebruikt mag worden. Daaronder vallen onze zenders echter niet. Als die verkocht mogen worden, mogen ze ook worden gebruikt.

Droopy0025, misschien, dat je eens een andere winkelier moet zoeken?

Ik ben servicedienst voor Graupner en zo lang er MX16S zenders zijn ben ik er ooit één tegengekomen, die als winkelvoorraad werd opgegeven, waarvan een steker van het hf-deel niet was aangesloten. Daarin waren echter ook al modellen geprogrammeerd en was zichtbaar een poging ondernomen een hackmodule in te bouwen. Overigens werden deze zenders geleverd met een werkende synthesizer ontvanger, dus af-fabriek moet zo'n steker vastgezeten hebben.

Ik ben tevens servicedienst voor Robbe en nieuwe FX18-zenders, waarvan de antennedraad niet vast zat heb ik nooit gezien. Wel, dat na het inbouwen van modulen het antennestekertje vergeten was vast te zetten, wat overigens ook een winkelier wel eens kan overkomen. Af-fabriek komt zoiets niet door de eindcontrole omdat het afregelen niet lukt.

Ik verbaas me er steeds weer over, dat als het over in Azië gekochte apparatuur gaat mensen per sé willen aantonen, dat er aan de in Nederland of België gekochte apparatuur ook wel eens wat mankeert. Dat komt inderdaad voor, maar wel heel sporadisch en dan zeker niet van die grote calamiteiten, dat het in het geheel niet werkt. Zoiets is namelijk een kwestie van een goede eindcontrole.

Als niet-elektronicus kan men trouwens toch zelf wel aan het soort kunststof van de behuizing en aan de kwaliteit van de stuurknuppels zien, dat je een andere kwaliteit in handen hebt? Over het elektronische verhaal hoef ik het dan niet eens te hebben. Ook geeft het toch te denken, dat sommige apparatuur binnen de EER niet te koop is of alleen bij een sporadische webshop. Dergelijke fabrikanten hebben dus geen belang bij een zo groot mogelijk aantal verkooppunten?

Laatst bewerkt:
Back