Wat maakt een goede hellingzwever ?

Een beginnersvraagje dat ik toch liever in 't zweefvlieg-forum had gesteld : wat maakt precies een goede hellingzwever en waarin verschilt deze van een klassieke zwever die met een elastiek wordt gelanceerd ?

Heeft iemand aanbevelingen rond een goedkope, robuste hellingzwever voor beginners ?

Tom

Laatst bewerkt:
Goede vraag!

Ben zelf ook benieuwd naar de antwoorden. Enige tijd geleden voor het eerst aan de helling gevolgen en dat was echt gaaf!

Misschien dat ik er een vraag aan toe mag voegen: welke (zelfbouw, balsa) zwever is een goede hellingzwever?

Jacob Bos

De......................

piloot maakt een zwever tot een goede hellingzwever.......;)
In Duitsland smijten ze alles van de helling af.
Bij "Aufwind" gaat vervolgens ook alles omhoog. Belangrijk is, dat de zon het dal verwarmt. Dan heb je kans op Aufwind en Thermiek.

Jacob...............de Wings 190 is eigenlijk van origine een hellingzwever. Wist je dat?

Beetje googelen en je vindt vanzelf modellen, waarvan ze zeggen, dat het modellen voor hellingvliegen zijn.

Je kan met vrijwel elke zwever aan de helling vliegen. Wel heeft elke zwever zijn eigen bereik aan windsnelheid waarbij hij het goed doet. Van heel klein tot heel groot, alles vliegt aan een goede helling en bij de juiste windsnelheid. Voor grote zwevers ga je wel een bungee nodig hebben om ze te lanceren.

Vaak zie je toch zwevers aangeboden worden als 'hellingzwever'. Deze hebben enkele kenmerken met elkaar gemeen
- niet al te grote spanwijdte / slankheid
- rolroeren, vaak over een flink deel van de spanwijdte. Dit geeft een goede wendbaarheid en is prettig in de vaak turbulente landingscondities op de helling.
- een wat sneller profiel. Meer specifiek: een vlakke polaire waarbij de daalsnelheid niet teveel toeneemt bij toenemende snelheid. Dit geeft een breed snelheidsbereik, en dus ook een brede window van bruikbare windsnelheden.
- stevig gebouwd, het landen op een helling is over het algemeen wat uitdagender dan landen op een vlak weiland.

wat ik tot een paar specifieke dingen bezie als noden voor een helling vlieger...

1 een spanwijdte tussen 2m -3m
2 een profiel dat goed doorsteekt, zodat er ook heel snel mee gevlogen kan worden.
3 rolroeren (en ook remkleppen) of flaps voor butterfly functie
4 niet al te licht van vlieggewicht.
5 ik geef de voorkeur aan kunststof bakjes, want balsa vleugels zijn vaak te licht gebouwd om acro toe te laten.

eigenlijk zijn F3B modelletjes of hotliners leuke toestellen om op de helling te vliegen.

maar ik smijt ook ALLES wat ik heb van de helling ;)
dus het zijn maar wat richtlijnen

Toevoeging:
- ballastbaar zodat je met meer verschillende windsnelheden kunt vliegen
- remkleppen ter voorkoming van een 'overshoot' bij de (toch al niet eenvoudige) landing

Ik sluit me aan bij de vorige schrijvers.

Hier nog een plaatje van een "typische" hellingkist : De TALON.

Spanwijdte 137 cm en in deskundige handen een genot.

74584992b2ecd9f8a.jpg

Groeten, JH

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Fotor zegt de goede dingen, alleen zou ik het met motivatie willen herhalen.

Aan de helling is bovenblijven meestal geen enkel probleem, dus wordt er vaker wat sneller gevlogen.
Landen is vaak een stuk lastiger, dwars op de wind, in een vaak flink turbulente zone, geen horizontaal terrein, vaak een wat stenige bodem.

Op grond van deze punten zou ik een hellingzwever de volgende eigenschappen willen geven:
- niet te groot, maar zeker ook niet te klein (je vliegt vaak ook wat verder weg). Ik zou voor 2 tot max. 3,5 m gaan. Maar die 3,5 m pas nadat je flink wat hellingservaring hebt.
- wendbaar, dus rolroeren, en die weer niet te klein.
- remkleppen, geen butterfly! Want butterfly bouwt wel goed hoogte af, maar haalt ook de snelheid eruit, en dat gaat ten koste van de wendbaarheid, en het snel door een turbulente zone heen vliegen.
- dunner en minder gewelfd profiel (1-2,25%), en niet te voorzichtig met de vleugelbelasting.
- robuste (verstevigde) romp ivm. de wat hardere landingen.
- robuste(re) vleugels. Omdat er toch genoeg lift is, ga je al gauw en meer stunten. En omdat je wat harder vliegt, komen die loopings etc. flink harder aan. Ook het gevaar van flutter is opeens een stuk dichterbij gekomen ...

Waar vind je zoiets?
In een kleine F3B of kleine en wat snellere F3J.

Heel belanrijk als je met die kist niet alleen aan de helling wilt vliegen, maar ook hier: het zwaartepunt moet nagenoeg perfect liggen. Bij de duikproef moet hij heel rustig weer omhoog gaan.
Bij zo'n zwaartepunt kun je makkelijk door 1-2 puntjes trimmen een stuk harder vliegen zonder je daalsnelheid (vliegefficiëntie) al te veel te vergroten.

Gr. Dirk.

ik kan de easy glider van harte aanbevelen, prima beginners toestel en er is prima mee aan de helling te vliegen, je kan de vleugelbuis ook na verzwaren door hem te vervangen of op te vullen en dan kan er ook met meer wind mee gevlogen worden. En hij is makkelijk te repareren moicht er wat fout gaan.

ik heb al met de easy glider gevlogen op een helling , om het toestel van iemand in te vliegen.
persoonlijk is dit geen topper hoor.
traag, niet wenbaar, en te licht.
ik heb er bij 3beaufort al 250gr lood op geplakt toen.

ballastkamers vind ik vaak niet nodig.
gewoon boven op het CG kan je ook ballast plakken ;)

een fox of salto is bv een topper aan de helling.

@dirkschipper.
persoonlijk heb ik een cumulus xxl waarmee ik op de helling vlieg, en de butterfly doet het daar aardig.
je kan dan al stilhangend rustig hoogte afbouwen.
en gewoon voorzichtig terug snelheid opbouwen indien nodig als je ze toetrekt.
ik kom dan vaak wat hoger binnen, en vol open, zodat ik zak tot op 5m. dan nog maar half open en zachtjes landen :)

geen probleem gegeven ooit.

maar remkleppen zijn wat leuker wel.

het toestel van op onderstaande foto is inderdaad een model wat als hellingzwever eruit komt .
lange neus. strakke vleugels, en rolroeren over de hele lengte.

traag is een easy glider dat klopt, maar we hebben het hier ook over een beginnerskist. Ik zou een beginner geen salto in handen geven. Een easy glider is zo wendbaar als wat, die kan je door bochten gooien waar andere kisten de lucht uit komen vallen, juist omdat hij zo licht is.

Op de WaKu wordt er ook enorm veel mee gevlogen, daar waren er afgelopen zomer soms wel 8 in de lucht en dan overdrijf ik niet.

Wat de windkracht betreft, voor de easy glider houdt het wel op bij 3 a 4. Verzwaard (kan reuze makkelijk in de holle buis die er toch al in zit) kan het winkracht 6. Maar dan is het niet echt meer vliegen maar meer hangen.

Ik heb ook nog regelmatig lol met mijn easyglider. Ik vlieg dan met een meter M10 draadstaal ipv de originele ligger in de vleugel. Gaat tot windkracht 4 echt lekker, daarboven wordt het wat minder leuk. Wendbaarheid is best oke als je een beetje doorvliegt en met de oude EG heb ik totaal geen angst om hem stuk te vliegen, dus durf ik er alles mee. Ondanks dat hij soms letterlijk door het helmgras gaat is hij nog steeds niet stuk, waarschijnlijk juist omdat ik er zo ontspannen mee vlieg.
Is het een ideale hellingkist? Nee. Maar lol kan je er zeker mee beleven.

Allemaal goede en enthousiaste postings hier, maar wordt er niet vergeten wat de topicstarter Robbret eigenlijk vraagt?
Heeft iemand aanbevelingen rond een goedkope, robuste hellingzwever voor beginners ?
Hij geeft ook al aan dat het wat hem betreft een beginnersvraag is.
Dus een discussie over 2,5mtr of 3mtr kisten met remkleppen en al of niet butterfly lijkt mij niet zo zinvol in dit geval.
Relevant voor een antwoord denk ik is : leeftijd en ervaring van Robbret en heeft ie een helling op het oog en is die helling bv wel geschikt voor een beginner met een grote kist.
Als het bv gaat om een beperkte helling en een jonge beginner met beperkt budget zou ik willen sugereren:

Volledig zelfbouw klassiek: zoek de posting 'bouw van een fijn zwevertje' eens op en ballast dat ding.

Eenvoudige zelfbouw goedkoop en Depron: Dizzybird

Leuke houtbouwpakketten: zoek de site van Robert Schweissgut eens op: Little big wing, Minimax.

Snel , eenvoudig zelf af te maken: Wolf K10/Zagi achtigen, Weasel.

Zo goed als klaar en veelzijdig inzetbaar: Easyglider en klonen of (met ingebouwde onsnappingsmotor) Easystar.

Tom, als je wat meer je vraag toelicht kunnen we het advies wellicht wat meer toespitsen: het is nogal een verschil of je je eerste stappen op de Wasserkuppe gaat zetten of op de lokale vuilstorthoop.:)

@Tom: hopelijk zijn we inderdaad niet al ver afgeweken van je vraag en laat het anders in dit topic maar weten.

Peter doet een paar goede suggesties, een wolf k10 zou ik niet mee beginnen, vleugeltjes (of het moeten flinke zijn) zijn te kietelig voor een beginner.

@Fotor: dat is ook precies de reden dat ik zo lekker vlieg met mijn easy glider, ik sta er helemaal ontspannen waar ik met andere vliegtuigen dat nog niet zo heb. Heb de laatste keer op de WaKu er trouwens met wk 6 mee gevlogen, uitschiters tot wk 6.5, ik heb dan draadstaal in de originele vleugelbuis zitten en het gaat, het houdt niet over.

Sven
Je hebt het over een HOLLE BUIS,,weet niet hoe het in Boxmeer is maar bij ons is een buis altijd hol,,,als hij niet hol is noemen ze dat bij ons een staaf:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

traag is een easy glider dat klopt, maar we hebben het hier ook over een beginnerskist. Ik zou een beginner geen salto in handen geven. Een easy glider is zo wendbaar als wat, die kan je door bochten gooien waar andere kisten de lucht uit komen vallen, juist omdat hij zo licht is.

Op de WaKu wordt er ook enorm veel mee gevlogen, daar waren er afgelopen zomer soms wel 8 in de lucht en dan overdrijf ik niet.

Wat de windkracht betreft, voor de easy glider houdt het wel op bij 3 a 4. Verzwaard (kan reuze makkelijk in de holle buis die er toch al in zit) kan het winkracht 6. Maar dan is het niet echt meer vliegen maar meer hangen.

wat verwacht je van een zwever??? moet hij vinnig zijn, snel, of eerder luier en een tragere vliegsnelheid hebben?

Ik bouw momenteel een SIG Riser om mee het veld in te trekken, maar denk al vooruit, aan rolroeren bijvoorbeeld. Na het veld zal ongetwijfeld de helling zich aanbieden. Ik ben nog maar een beginner dus het toestel moet vooral vergevingsgezind zijn. Ook op mijn portomonnee ;).
Of dat kan worden gecombineerd met vinnigheid weet ik niet...

Tom

O ja ,die vergat ik nog op mijn lijstje van aanraders te zetten: een Sig Riser, al of niet naar behoefte met een flinke klont lood er in.:D

Back