Dus een Jena, oostduitse dieselmotor uit de jaren 50/60. Ze duiken sinds de val van het ijzeren gordijn nog wel eens op. De 2cc en 2,5cc waren uiterlijk alleen te onderscheiden aan de kleur van de koelkop, blauw was 2cc, zwart was 2,5cc. Het carter en de kop hadden van buiten dezelfde afmetingen, alleen de maten van het binnenwerk (de 'set') verschilden. De kop van deze motor is zwart, dus een 2,5cc versie, ik denk ook de meest bruikbare.
Ik heb van beide versies een exemplaar, maar nog nooit laten lopen. Het waren geloof ik geen geweldige motoren, maar dat betekent niet dat ze niet bruikbaar zijn. Mijn maatje Jan Bakker had een paar jaar geleden een vintage powermodel (vrije vlucht) mee naar de Engelse Nationals voor het vrije vlucht vliegen 's avonds. Daarvoor was het een heel bruikbare motor.
Van Jena kom je ook geregeld 1cc dieseltjes tegen (soms funkelnagelneu, misschien komen ze uit een gevonden voorraad 'new old stock'). Die hebben een rode koelkop en de venturi, die naar voren steekt, op de cilinderwand aan de voorkant, een nogal afwijkend concept dus. Ik heb begrepen dat dat heel aardige motortjes voor vrijvliegende sportmodelletjes zijn.
Deze 2,5cc Jena zou dus leuk zijn op een Suppi, Wesp/ACE of andere trainer, of op een funcombatje, maar je moet dus niet te veel verwachten.
Ik heb begrepen dat Hobby Inn in Waalwijk op bestelling kant en klaar gemengde dieselbrandstof uit Engeland kan leveren. Da's dicht bij Boxmeer, dus valt te proberen. Anders, als je een apotheek vindt die je ether kan leveren, haal je de wonderolie bij Hobby Inn en meng je 35% ether met 25% wonderolie en 40% petroleum (bij voorkeur kleur- en geurloze lampolie, er moet wel op het etiket staan dat het een parafineprodukt is). Bewaar de gemengde brandstof als het kan in een blik (van metaal!) met een blikken dop, anders in een glazen fles met bij voorkeur een metalen dop, of desnoods in de lege lampoliefles, maar op den duur gaat alles waar lang ether in zit en van plastic is kapot én de ether verdampt langzaam door het plastic heen.
Diesel kunnen vervelend bokken, dus gebruik een vinger beschermer of een startstok, maar géén electrische starter, daarmee mol je de motor geheid. Als je wilt (en me een PM stuurt) kan ik je een handleiding toesturen hoe je met modeldiesels moet omgaan.