wat voor een motor is dit

Ik heb nog een nummer ontdekt op de motor. Wellicht dat dat iets betekend?
26550

Barend

...

Ik zal helpen... Zijn dit de foto's uit barend's Album?
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Overigens is jouw motor iets anders dan het filmpje. Kijk maar naar het deel tussen de cilinder en de prop, waar de lagers in zitten. Dat is op het filmpje lang en dun. Bij jouw motor lijkt daar een dikke aluminium schijf te zitten...

Nog wat laatste info, en dan ga ik weer naar mijn eigen vliegtuig...

Als ik google, dan vind ik veel referentie naar Zeiss Jena motoren. Misschien dat ze zo echt hetten.
Ik weet uiteraard niet of je de engelse taal machtig bent, maar ik kwam op rcgroups.com een linkje tegen over Vintage Glow engines. Misschien staat daar nog wat info tussen:
Vintage Glow Engines - Page 357 - RC Groups

Deze link heb ik niet helemaal doorgelezen, maar daar lijkt wel nuttige info bij te staan:
Global Engine Review (1963 Annual Edition American Modeler)

Op één van de plaatjes staat een Jena 2M die een beetje op die van jouw lijkt:
global-engine-review-annual-1963-am-9.jpg

(Wel leuk zo, een beetje research doen op een druilerige zondag...)

Misschien dat ebay indirect nog wat extra info geeft:
Zeiss Jena RC airplane diesel engine | eBay

Googel geeft ook nog de toevoeging Carl aan het Zeiss gebeuren. Nu ken ik Carl Zeiss alleen van de lenzen, dus dit was nieuw voor mij (druk baasje, die Carl Zeiss)...
https://www.google.com/webhp?hl=nl&...0fed8432bed04c&bpcl=35466521&biw=1846&bih=969

[EDIT] Ik kwam ook nog deze tegen, die inderdaad bevestigd dar het de zelfde Carl Zeiss is:
Company Seven | Carl Zeiss Companies History Page

Heb toen ik 14 jaar was ook nog een Jena diesel gehad.

Als ik mij goed herinner was het een 2 ccm, wat de kleur van de cilinderkop was weet ik niet meer, je had ook nog de taifoon diesel motors in die tijd met blauw en rode cilinderkop.
En inderdaad, de Jena draaide liever verkeerd om, het was dan dikwijls herstarten geblazen.
Maar ze waren wel een van de voorlopers waar de krukas in een rollager van liep ipv. een bronzen bus.

Johan.

Dus een Jena, oostduitse dieselmotor uit de jaren 50/60. Ze duiken sinds de val van het ijzeren gordijn nog wel eens op. De 2cc en 2,5cc waren uiterlijk alleen te onderscheiden aan de kleur van de koelkop, blauw was 2cc, zwart was 2,5cc. Het carter en de kop hadden van buiten dezelfde afmetingen, alleen de maten van het binnenwerk (de 'set') verschilden. De kop van deze motor is zwart, dus een 2,5cc versie, ik denk ook de meest bruikbare.

Ik heb van beide versies een exemplaar, maar nog nooit laten lopen. Het waren geloof ik geen geweldige motoren, maar dat betekent niet dat ze niet bruikbaar zijn. Mijn maatje Jan Bakker had een paar jaar geleden een vintage powermodel (vrije vlucht) mee naar de Engelse Nationals voor het vrije vlucht vliegen 's avonds. Daarvoor was het een heel bruikbare motor.

Van Jena kom je ook geregeld 1cc dieseltjes tegen (soms funkelnagelneu, misschien komen ze uit een gevonden voorraad 'new old stock'). Die hebben een rode koelkop en de venturi, die naar voren steekt, op de cilinderwand aan de voorkant, een nogal afwijkend concept dus. Ik heb begrepen dat dat heel aardige motortjes voor vrijvliegende sportmodelletjes zijn.

Deze 2,5cc Jena zou dus leuk zijn op een Suppi, Wesp/ACE of andere trainer, of op een funcombatje, maar je moet dus niet te veel verwachten.

Ik heb begrepen dat Hobby Inn in Waalwijk op bestelling kant en klaar gemengde dieselbrandstof uit Engeland kan leveren. Da's dicht bij Boxmeer, dus valt te proberen. Anders, als je een apotheek vindt die je ether kan leveren, haal je de wonderolie bij Hobby Inn en meng je 35% ether met 25% wonderolie en 40% petroleum (bij voorkeur kleur- en geurloze lampolie, er moet wel op het etiket staan dat het een parafineprodukt is). Bewaar de gemengde brandstof als het kan in een blik (van metaal!) met een blikken dop, anders in een glazen fles met bij voorkeur een metalen dop, of desnoods in de lege lampoliefles, maar op den duur gaat alles waar lang ether in zit en van plastic is kapot én de ether verdampt langzaam door het plastic heen.

Diesel kunnen vervelend bokken, dus gebruik een vinger beschermer of een startstok, maar géén electrische starter, daarmee mol je de motor geheid. Als je wilt (en me een PM stuurt) kan ik je een handleiding toesturen hoe je met modeldiesels moet omgaan.

Van Jena kom je ook geregeld 1cc dieseltjes tegen (soms funkelnagelneu, misschien komen ze uit een gevonden voorraad 'new old stock'). Die hebben een rode koelkop en de venturi, die naar voren steekt, op de cilinderwand aan de voorkant, een nogal afwijkend concept dus. Ik heb begrepen dat dat heel aardige motortjes voor vrijvliegende sportmodelletjes zijn.
De twee grote hebben een reed valve, zoals de Bee serie van Cox, die kleine een zuigergestuurde inlaatpoort, net als de Mills of de ED Bee. dat beperkt het maximale toerental, maar voor V.V. lijkt me dat juist een voordeel....
Hier een leuke video

Deze 2,5cc Jena zou dus leuk zijn op een Suppi, Wesp/ACE of andere trainer, of op een funcombatje, maar je moet dus niet te veel verwachten.
Als hij nog moet leren LB vliegen, dan een ACE, die is het stevigst en vliegt het makkelijkst.

motortje

Anders, als je een apotheek vindt die je ether kan leveren, haal je de wonderolie bij Hobby Inn en meng je 35% ether met 25% wonderolie en 40% petroleum (bij voorkeur kleur- en geurloze lampolie, er moet wel op het etiket staan dat het een parafineprodukt is).QUOTE]

Waarom bij voorkeur kleurloos en reukloos? Voor het motortje of voor je kleding?

dieselbrandstof

Gaan we op dit forum de discussie aan over de soorten petroleum. Is daar belangstelling voor?

Voorlopig mogen jullie het doen met de one-liner:

Hoe harder het stinkt, hoe harder het loopt.

Stinken is : veel aromaten in de petroleum.

Niet stinken: weinig of geen aromaten in de petroleum.

Gerben, wat hier gebeurt wordt volgens mij het 'hijacken' van een topic genoemd. Maar mij maakt het niet uit. Over soorten petroleum: ik heb er bewondering voor wanneer mensen dingen kunnen beweren op basis van feitenkennis en jij bent daar veel beter in dan ik. Ik kan alleen info van verschillende kanten oppikken en bewaren.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit bewust aan petroleum geroken en zou het dus ook moeilijk vinden om verschillende maten van stank met elkaar te vergelijken. Verder vind ik voor sportmotoren het vaak al prima als het überhaupt loopt en eerlijk gezegd doet het dat eigenlijk wel met alle petroleum die ik ooit heb gebruikt.

Oorspronkelijk kocht ik huis-tuin-en-keuken petroleum bij de bouwmarkt, en eerlijk gezegd, ik heb nooit gemerkt dat motoren daar niet goed op liepen.

Omdat het van verschillende kanten werd geadviseerd, waaronder door Loet Wakkerman voor zijn TYR motoren, én omdat het spul regelmatig in de aanbieding is bij winkels als de Action en bouwmarkten, ben ik lampolie gaan gebruiken, maar dan wel de kleurloze versie. Dat laatste is natuurlijk vooral gebaseerd op de veronderstelling dat onnodige toevoegingen als kleurstoffen alleen maar kwaad kunnen, dus "baat het niet, dan kan het ondertussen misschien wel schaden". Het spul is makkelijk te krijgen, handzaam en goedkoop, dus ik denk de ideale peut voor brandstof voor sportdieseltjes.

Omdat ik een Zibro Kamin petroleumkachel had en daarvoor een container met (10?) liter gezuiverde petroleum in huis had (en deels nog steeds heb) heb ik dat een tijd gebruikt. Lampolie is echter makkelijke ter verwerken omdat je het rechtstreeks uit de spuitmond op de fles kunt spuiten. De Zibro petroleum moet je eerst uit de jerrycan pompen en daarbij wordt nog wel eens geknoeid.

Ik heb sinds ik in F2C kringen verkeer echter vernomen dat de hedendaagse Zibro brandstof een brandvertragende (!) toevoeging heeft gekregen, en dat moet men in motoren juist niet hebben, dus is Zibro geen oplossing meer.

In die F2C kringen wordt het liefst Shell D-60 gebruikt. Het schijnt gewoon petroleum te zijn, maar wordt als schoonmaakmiddel verkocht. Nadeel: alleen via groothandels in vaten van 200 liter te krijgen. Er zijn wel mensen die dat doen en het vervolgens weer over andere geinteresseerden distribueren. Esso schijnt een soortgelijk alternatief te hebben dat in kleinere vaten (50 of 60) liter te krijgen is. Voor mijn teamracemotoren gebruik ik bij voorkeur dat spul, want de mensen die dat gebruiken vliegen sneller dan ik, dus waarom zou ik iets anders gebruiken. Wel moet je het dan eerst kunnen krijgen. Ik heb het nog niet, dus ik heb het afgelopen NK nog gewoon gemengd met lampolie, en, zeker voor mijn doen, ging dat toch behoorlijk hard ...

Bij Model Technics , en bestelbaar bij de winkels die deze brandstof voeren.
Leuker is het om het laatste weekend van augustus de Open British Nats te bezoeken -vooral als je uitgenodigd bent om daar te jureren- en het daar nog wat goedkoper op de tradeshow in te slaan.
Overigens heb ik voor een hele goede prijs twee literblikjes dieselpeut op de kop getikt. Een met 1- en de ander met 3 % IPN, zodat ik per motor een tankflesje met het juiste percentage IPN kan mixen.
Daar doe ik al weer meer dan een jaar mee en het is nog lang niet op.

Back