Wat voor leopard in pursuit met 6s?

Ron:

Ik ben idd niet verder gegaan als korrel 240. Blijkbaar moet ik het nog afmaken: Wat adviseer jij?

Groet,

Richard

Heee Fietsemakert,

Wat lees ik nou? Een holle bodem...... weer iets waar ik nog nooit van gehoord heb.
Ik ga onmiddelijk kijken met een lineaal ( die ik wel voorhande heb;-) )

Groet,

Richard

Heb net gekeken met een liniaal: er zit idd zowel verticaal als horizontaal een "KUIL" in de achterkant. Deze begint precies na de strepen (ik heb geen idee hoe ik die "vouwen" in de romp moet noemen). Ik heb geen idee of het goed of slecht is, maar misschien weten onze andere lotgenoten ;-) hier meer van. Bijgaand beroerde foto's met lineaal.

Groet,
Richard

Hallo Richard,

Op de foto's is de deuk slecht te zien vanwege de transparante lineaal, een stalen, ondoorzichtig exemplaar werkt beter.

Je hebt twee opties;

Vinylester (polyester) wordt vervormbaar als je het warm/heet stookt, je kunt de deuken verwarmen en inklemmen tot het laminaat weer is afgekoeld, je hebt dan een deel weggewerkt.
Aansluitend zou ik de binnenkant verstevigen met glasweefsel en epoxy en terwijl de boel uithardt de vlakken weer klemmen tussen rechte platen.
Om dit goed te kunnen uitvoeren moet de romp op die plek leeg zijn.

Deze manier levert de meest stijve romp op.

Een andere manier is schuren, ontvetten en plamuren.
Deze manier voegt gewicht toe zonder de stijfheid van de romp noemenswaardig te verhogen.
Om de stijfheid te verhogen kun je carbon buis in het verlengde van de stringers (zo heten ze) in de boot lijmen met epoxy en glasweefsel.

Iets anders; op je foto's staat het roerblad naar achteren (draaipunt staat niet vertikaal), als je nu stuurt, wordt je neus naar beneden gedrukt, wat op snelheid voor fraaie klappers kan zorgen...

Groeten, Jan.

Ok duidelijk.
Ik moest toch de oude motorsteun eruit halen (iemand een idee hoe zonder veel schade?).
Kan ik een instelbare elektrische verf afbrander gebruiken om het vlak te verwarmen en vervolgens een lijmtang gebruiken icm plankjes die de vlakken inklemmen en zo ja hoe warm moet ik de fohn dan zetten?
Ik ben helemaal blanc op dit gebied.

Groet, Richard

Geen enkel idee of je dat netjes kan doen, ik neem meestal een knijptang, neem de rand van de motormount vast en begin er rustig aan te wrikken, normaal gezien zou je niet te veel moeite moeten doen om die los te krijgen aangezien het originele lijmwerk meestal op niets trekt, de motormount komt meestal toch vanzelf los na 10 vaarten. De lijmresten die achterblijven schuur je eruit met goed grof schuurpapier, daarna lijm je de nieuwe motorsteun erin met epoxy verdikt met katoenvezel, als je hem er echt nooit meer uit wilt, gebruik je nog een lapje glasvezel.

Gr,

Roy

Roy,

Bedankt voor je reaktie! Ik heb even naar je setup foto's gekeken. Cool man pursuit in black and white !!
Heb jiij een reden anders dan gewicht verdeling om je motor verder naar achter te zetten?
En waarom heb jij een Leopard 4082 2000kv erin gezet?

Groet,
Richard

Momenteel ben ik die Pursuit nog aan het verbouwen, bodem vlakplamuren, aandrijving nog wat meer uit het midden zetten en extra laagje carbon/aramide ligt er reeds in, rompje is nu echt super hard en toch wat beter bestand tegen de hoge snelheden, hiervoor lag er alleen maar glasweefsel in, ging ook goed maar toch, dit geeft weer wat extra zekerheid.

Er zijn 2 mogelijke verdelingen, oftewel doe je het zoals ik, met de motor zo ver mogelijk naar achteren ofwel met de motor rond het zwaartepunt met lipo's langs de zijkanten, dan moet je kleinere packs nemen, bijvoorbeeld 2x 4s 4000mAh 30-40C. Ik heb voor de eerste optie gekozen omdat ik toen met 4s 8000mAh 30C zippy's vaarde, die passen niet langs de zijkant als je de motor verder naar voren zet. Momenteel vaar ik nog steeds met die 4s 8000mAh en met 2x 5000mAh 5s 40C. 6s vaar ik niet meer, dat is echt niet gezond voor al de elektronica, als je bekijkt hoeveel extra vermogen je erin moet pompen voor 10km/h sneller te gaan, niet echt de moeite, wel leuk om eens de limieten van de romp op te zoeken maar wel eenmalig dus :)

Ik heb toen voor die 2000kv en niet voor de 2200kv versie om een serieuze prop te kunnen draaien en om de amps toch iets of wat binnen de perken te houden. Ik vaar nu op 4s met een x447 en op 5s met een x440, allebei goed voor ongeveer 90km/h en dat gaat eerlijk gezegd best hard, als het vaarwater het toelaat vaar ik soms nog met de x447 op 5s maar dat is dan ook weer op het randje, trekt dik 130A, die setup is voor max 3min varen, anders riskeer je schade..

De motor is momenteel 2 jaar oud, nog geen klachten van maar als ik opnieuw zou mogen kiezen zou ik voor TP kiezen, kwalitatief zou dat nog beter moeten zijn maar leopard is zeker niet slecht hoor. Ik heb er vroeger een 36mm in gehad maar je merkt toch wel goed het verschil in power met een 40mm motor, als je voor vaartijd wilt gaan neem dan een 4074 of een 3674 verbruikt het minst, voor snelheid is het extra koppel van de 4082 wel meegenomen maar dat merkt je ook in verbruik, zou ik eerlijk gezegd niet varen met 1 pack, steeds parallel nemen om alles heel te houden. 4092 moet je niet nemen, dat is dan weer van het goede te veel, ik kom toch toe met die 4082, daar haal je makkelijk 100km/h mee, mits je Pursuit degelijk verstevigd is, anders zal het niet lang duren denk ik..

Hopelijk heb je er iets aan, als je nog vragen hebt, shoot :)

Gr,

Roy

Toen ik begon was ik zoals altijd erg enthousiast met het beste van het beste willen en was niet zo onderlegd qua techniek, ik wilde lang en snel varen zonder toe te leggen op kwaiteit. Dus heb 2 stuks turnigy nano-tech 6s 6000mah 35-50c pack's gekocht. De 3 andere lipo's die ik heb zijn 2s 2000mah lipo's voor "onze" (bootje van mijn zoon) MhZ Mamba. Aangezien dit 1 van mijn vele geldverslindende hobbies is en ik geen andere toepassing heb voor de nano-tech lipo's wil ik deze graag gebruiken in de Pursuit. Tevens vind ik het ook wel fijn dat er niet zoveel draden door mijn bootje lopen, en dat de gewicht verdeling vrij makkelijk te doen is.

Ik wacht met slopen van de motorsteun nog even totdat de nieuwe motor setup Leopard 4072 2000kv,50 cm motorkoeling en motorsteun binnen zijn, maar ga dan de motorsteun zeker voorzichtig verwijderen. Ik weet nog niet of ik de motorsteun idd gelijk helemaal vast ga zetten met een extra glasvezel matje, dat doe ik wel als ik tevreden ben over de plaats.

Heeft iemand een idee waar ik in de buurt van Hoofddorp/Amsterdam aan Carbon vezel kan komen? 2Brothers is voor het mooie net te ver.

Groet,

Richard

Update:
Heb net een miss Geico gekocht bij BVA Auctions !! Kwam er stom toevallig op terecht en heb een bod gedaan in de laatste 5 minuten, heb ik hem nog gewonnen ook.

Je weet hopelijk wel dat het om de kleine 43cm, ABS Miss Geico gaat, met een 380 borstel motortje erin?

Riez,

Ik snap goed dat je die nieuwe lipo's graag zou willen gebruiken maar in een combo met een 4074 2000kv zie ik da eerlijk gezegd niet direct goed komen of je moet iets van een 38mm prop gaan draaien wat de acceleratie niet bepaald ten goede zal komen.. Mijn Pursuit trekt op 5s (2000kv) met de X440 een dikke 80A, op 6s kan je dat niet onder de 100A houden.

Kv voor op 6s moet iets tussen 1250 en 1800 zijn, alles daarboven of daaronder werkt niet zo super meer. Deze zou goed zijn: XK4082-1500KV Brushless Inrunner
Dan kan je een X445 of M445 draaien en zal je denk ik eerder het gewenste resultaat opleveren dan met die 2000kv leopard.

hoi jan,

ja ik heb een miskoop begaan!!
zag het later.... zal me leren met mijn hebzucht. hahahaha
misschien is het nog wat voor mijn zoontje, maar waarschijnlijk heb ik hem verpest met de mamba, en toen de pursuit het nog deed heeft hij er ook mee gevaren.

maar goed we zien wel. jammer van die 120Euro inclusief veiling kosten en andere ellende. maargoed misschien kan ik er nog iets van maken met een 4800 kv brushless ;-)

wat voor carbon mat?
ja heb weer een.nieuwe vraag: hoveel grams carbon mat heb ik nodig om de bodem te versterken. Ik zie nl 80 grams 160 grams?

groet,

Richard

Ik gebruik meestal 215gr maar de 185gr variant wordt ook vaak gebruikt, ik leg meestal eerst een laagje glasvezel en daarna carbon/aramide, dan is alles goed hard.

Laatst bewerkt:
full
full
full
Inmiddels is de pursuit gestript. Motor steunen voorzichtig verwijderd met een combinatie tang en een soort van paletmes om de glasmat los te maken. Ging best goed. Daarna de bodem en overgebleven resten op/weg geschuurd. Ik heb een carbon armide vezel mat besteld die ga ik met epoxy verlijmen op de bodem, zo hoop ik de bodem goed sterk te krijgen.

Ik heb inmiddels mijn bestelling van offshoreelectronics binnen:
Leopard 4072 2000KV, 50 mm koelmantel,kop koeling en carbon motorsteun incl. aluminium schroefas houder. Speciale schroefas voor pursuit van offshore. (ben benieuwd). Ik heb net de motor setup even "geprobeerd" in de pursuit. Past keurig icm schroefas koker en schroefas erin.

Hopen dat de carbon/armide mat snel binnen is dan kan ik aan de gang.

Groet,

RieZ

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit alleen is die setup goed voor max 5s, op 6s moet de boot perfect goed lopen wil je geen opgefikte regelaar hebben, wat je gegarandeerd zal hebben als je boot bijvoorbeeld iets te nat loopt... Met een 5s en een m445 haal je ook 90km/h en moet je niet werken met zo'n belachelijk hoog toerental.

Daarnaast weet ik niet hoe het met jouw Pursuit zit maar mijne was echt niet stijf, ik had er eerst alleen glasweefsel in gelamineerd maar dat was vond ik nog niet het van het dus daarna heb ik er nog een laagje carbon/aramide weefsel overgelegd. Dat is volgens mij het recept voor optimale stijfheid, maar het natuurlijk jouw boot.

Gr,

Roy

Als je carbon gebruikt, dan liever éérst carbon en afdekken met een laagje glasweefsel, carbon is tenslotte elektrisch geleidend...

Groeten, Jan.

Back