Wat was het eerste RC bestuurde bootje dat je ooit bouwde?

Dus de eerste die je bouwde na je bouwpakkettenperiode.
Kant en klare bootjes die je gepimpt hebt tellen niet.
Dat is pimpen, niet bouwen.

De mijne was een gouwe ouwe, de Smit Rotterdam.
Die bouwde ik in de tijd dat de echte nog rondvoer.
(was niet het mooiste dat ik ooit gemaakt heb, moet ik toegeven.)
 
Op school bij handarbeid heb ik een motorjacht gebouwd, daarna het visserschip Scheveningen 3, Zwarte Zee 3, opleidingszeilschip Danmark en stoomsleepboot Maarten. De Dordrecht 11 is mijn eerste RC bestuurbare model.
Groet, Jan.
 
Mijn eerste RC bestuurde model was en is nog steeds mijn tankertje (avatar). Is ontstaan uit de restanten van een Graupner bouwdoos, die ik in 1962 voor mijn 17e verjaardag kreeg. Heb er al eens een verhaal aan gewijd. Scheepje met (voor mij) geschiedenis. Hieronder de link, anders zit ik een half uur te typen. Was in wezen de basis van mijn RC kennis. Gr. Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/
 
Aan de Herby Walhalla begon ik toen ik een jaar of 16 was, maar werd uiteindelijk maar afgewerkt in 2015, nadat ik de Smit Rotterdam gemaakt had.
Eigen ontwerp op basis van, niet lachen !, de Yamato met zijn typische boegprofiel, een tanker van Texaco uit de jaren '70 ( dekhuis) en de Maersk-tankers (werkdek).
Volledig skratch gebouwd.
Het model is 122 cm lang en 18 cm breed.

upload_2025-1-19_20-54-37.jpeg
 
Ik moet een jaar of 14 geweest zijn toen ik met sparen en verjaardagsgeld de Graupner Fire Patrol kon kopen. Zender was een Robbe Starion.

GRA2138.jpg


Zo’n 10 jaar geleden zag ik een ongebouwde in originele doos te koop. Die ligt nog in mijn hobbykamer op me te wachten.
 
Dus de eerste die je bouwde na je bouwpakkettenperiode.
Kant en klare bootjes die je gepimpt hebt tellen niet.
Dat is pimpen, niet bouwen.

De mijne was een gouwe ouwe, de Smit Rotterdam.
Die bouwde ik in de tijd dat de echte nog rondvoer.
(was niet het mooiste dat ik ooit gemaakt heb, moet ik toegeven.)

De vraag is mij wat onduidelijk, want wat is "de bouwpaketten-periode"? Bedoel je de eerste scratch-built? Want ik heb juist (wegens geldgebrek als 12 jarige) heel veel scratch built vliegtuigjes gebouwd (sommige "vlogen" ook nog...), maar boten nog nooit.

Eerste ECHTE boot, was een Seal van Krick, en ik zou er DOLGRAAG eentje terugvinden, maar ze schijnen erg zeldzaam te zijn. Ik heb tot nog toe slechts één te koop gezien, ergens in Amerika, en toen ik die advertentie vond was die al meerdere jaren oud.
Die Krick heb ik toen zelf gebouwd, niet erg mooi natuurlijk want wat wist en kon ik nou helemaal? Maar ik was er apetrots op.
Daarna wat klein grut gehad, zoals een Graupner Miniprop (luchtschroef aangedreven versie van de MiniSpeed) die uiteraard, want Brutus was toen ook al een klein Brutusje, met een brandstofmotor uitgerust was, een Enya 09, wat weer mijn eerste "echte" brandstofmotor was na een aantal Coxjes.
Er zijn nog wat Airboats geweest, ik geloof dat de buurt mij toen niet zo heel erg lief vond... Heel veel kapotte vingers later ben ik (ik was toen "al" 15, bijna 16) in de vliegtuigen en helicopters gestapt, en pas een jaar of tien, twaalf geleden kwam er een bootje terug toen ik een Fuji outboard tegenkwam.
Wat kan ik zeggen, het moet nu eenmaal roken en drinken, net als ik...
 
ben in 2017 overgestapt van bouwkits statische modelbouw naar het RC gebeuren in scratch bouw omdat ik een extra uitdaging zocht.
waren toen 2 grote stappen waar ik tot op heden nog geen spijt van heb gehad.
mijn eerste varend gevaarte was een Amerikaans zee kustwacht vaartuig uit de oorlogs jaren dat origineel was voorzien van geschut en diepte bommen.
Heb het gebouwd naar de originele plannen , maar in de na oorlogse kleuren geschilderd ipv grijs.

mesquite 467.jpg
 
Dus de eerste die je bouwde na je bouwpakkettenperiode.
Kant en klare bootjes die je gepimpt hebt tellen niet.
Dat is pimpen, niet bouwen.

De mijne was een gouwe ouwe, de Smit Rotterdam.
Die bouwde ik in de tijd dat de echte nog rondvoer.
(was niet het mooiste dat ik ooit gemaakt heb, moet ik toegeven.)


Mooi onderwerp , Bootjebouwer.
Mijn eerste RC boot is de Zwarte Zee III. Model was gereed in 1988 , volgens naambordje op standaard.
In 1986 zijn bij de scheepswerven Barkmeyer , in Stroobos , en Tille Scheepsbouw , in Kootstertille , 4 havenslepers gebouwd voor Smit Havensleepdiensten. Dit waren Smit Nigeria , Smit Polen , Smit Siberie en Smit Japan.
Destijds werkte ik bij Wolfard en Wessels in Groningen, wij verzorgden de machine kamer inbouw van deze slepers.
Van de toezichthouder van Smit , naam weet ik niet meer , (Heitling of Van der Tuk ????) heb ik toen het lijnenplan en een algemeen plan van de Zwarte Zee 3 gekregen.
Hiermee heb ik mijn eerste RC boot gebouwd, scratch.
De electrische installatie was nogal een uitdaging , en is dat nog steeds , maar met behulp van collega's op mijn tweede mijn werkplek (VIRO engineering) is e.e.a. toch gelukt. Motortje komt uit een cassette recorder, en vaarregelaar is een zelfgemaakt mechanisch iets , aangestuurd door een servo.
Toen ook mijn zender gekocht , welke ik nog steeds gebruik : Multiplex Combi 80 (40 Hz)
Met mijn ZZ3 heb ik vaak gevaren bij mijn ouders thuis , zij woonden aan een mooie grote vijver.
Vanaf 1988 tot 2001 , toen het huis verkocht werd. Sindsdien nooit meer met ZZ3 gevaren.
Ik moet binnenkort maar eens kijken, of alles nog functioneert en weer eens met haar varen.
Hierbij nog een paar foto's van destijds . (gescand van dia's)
Gr. Menne.

Menne's bootjes (1).JPG


Menne's bootjes (2).JPG


Menne's bootjes (26).JPG


Menne's bootjes.JPG


Naamplaatje ZZ 3.jpg


Menne's bootjes (24).JPG
 
Leuk, die "oude verhalen" en de herinneringen die daarmee worden opgeroepen, Menne. Je noemt Wolfard & Wessels. Zaten die in een ver verleden (+/- 1961) niet aan de Noorderhaven in Groningen? Voor zover ik me kan herinneren hebben die onze Reijntjes koppeling gerepareerd. Die wilde alleen maar meer vooruit. Met pijn en moeite zijn we van het Esso depot aan de Friesche Straatweg (Reitdiep) naar de Noorderhaven "gestrompeld". Door de spoorbrug, Herman Colleniusbrug en de Plantsoenbrug. Met de matroos in de machinekamer om de Bolnes op belsignaal te starten en te stoppen.
Komt bij het lezen van jouw verhaal allemaal weer boven. Zou mooi zijn als die Zwarte Zee weer tot leven gewekt kan worden. En met een beetje liefde lukt dat denk ik wel. Mijn avatar, waar ik in 1962 aan begon levert nog steeds veel vaarplezier. Komt wel regelmatig aan de werf voor een survey. Gr. Klaas.
 
Leuk, die "oude verhalen" en de herinneringen die daarmee worden opgeroepen, Menne. Je noemt Wolfard & Wessels. Zaten die in een ver verleden (+/- 1961) niet aan de Noorderhaven in Groningen? Voor zover ik me kan herinneren hebben die onze Reijntjes koppeling gerepareerd. Die wilde alleen maar meer vooruit. Met pijn en moeite zijn we van het Esso depot aan de Friesche Straatweg (Reitdiep) naar de Noorderhaven "gestrompeld". Door de spoorbrug, Herman Colleniusbrug en de Plantsoenbrug. Met de matroos in de machinekamer om de Bolnes op belsignaal te starten en te stoppen.
Komt bij het lezen van jouw verhaal allemaal weer boven. Zou mooi zijn als die Zwarte Zee weer tot leven gewekt kan worden. En met een beetje liefde lukt dat denk ik wel. Mijn avatar, waar ik in 1962 aan begon levert nog steeds veel vaarplezier. Komt wel regelmatig aan de werf voor een survey. Gr. Klaas.
Hoi Klaas,
Wolfard en Wessels zat in 1980 , toen ik er aan het werk kwam , aan de Duinkerkenstraat.
Dat was aan het Winschoterdiep , aan de oost kant van de stad.
Waar ze in 1961 zaten , weet ik niet , ik was toen pas 4 jaar .
Later zijn ze verhuisd naar Hoogezand.
ZZ3 weer opstarten , gaat vast wel lukken. Een paar jaar geleden heb ik er heel even mee gevaren.
Maar ze was me wat te onstabiel toen , misschien waren er wat loodbroodjes verschoven.
Van't zomer eerst maar even in de machinekamer kijken, nu druk met de ijsbreker: schroefaskokers uitlijnen.
Het is net als destijds bij Wolfard en Wessels , alleen nu in het klein.:):)

Gr. Menne
 
Mijn eerste poging tot RC-varen... 1976, denk ik.

Dat was inderdaad 'een poging'. Niet meer. Ik had een 1:16 RC Tamiya tank en daar wilde ik wat meer mee dan alleen rijden.
Dus... Een tekening op ruitjespapier gemaakt van een LST (Landing Schip, Tank) waar het ding in en uit zou kunnen rijden.
En, niet gehinderd door enige kennis, balsa, triplex beuken latjes en twee Robbe motoren met vertraging gehaald bij de lokale modelbouw winkel (v.d. Stad in Nijmegen) en aan de slag gegaan. Lekker makkelijk, dacht ik: een soort langwerpige schoenendoos met 2 motoren in het achterschip en een klep aan de voorzijde.
Je snapt het al: geen spanten, geen onderling verband en de schroeven staken 'gewoon' uit het achterschip. En oh ja... shit: moeten er ook geen roeren onder? Kortom: na een half jaar kl@ten ging het hele handeltje, met uitzondering van de motoren, assen en schroeven in de kliko. Geen meter mee gevaren, het spulletje was zo gammel als wat.

Tweede poging: bij diezelfde v.d. Stad stond een Schütze van Robbe. Voor 1/4 gebouwd: motoren zaten er wel in, en een paar spantjes, maar de rest: niet. Wél een doos met alle onderdelen erbij en de beschrijving. Die heb ik toen wél succesvol afgebouwd. En, net als velen hier: het was niet mijn fraaiste model. Een aantal jaren mee gevaren en op een gegeven moment 'verbouwd' naar Schnellboot.
Met 4 torpedobuizen. Voor de jaarwisseling een aantal vuurpijltjes gekocht en de torpedobuizen zó gemaakt dat ik de vuurpijltjes er in kon schuiven en het lontje in een gloeispiraal van een brandstofmotor kon steken. Met één kanaal op de zender kon ik de torpedobuis 'kiezen', met een ander kanaal de gloeispiraal aan de stroom hangen. En verhip: dat werkte! En die 'torpedo's' werden iets verzwaard, zodat ze onder water gingen en daar explodeerden. Oké, zo ongeveer onder de eigen boot, maar een kniesoor die daarop let...

Daarna, rond 1985, kocht ik m'n eerste schip 'in de doos'. Compleet nieuw dus. In 'Hobby Bulletin' had ik de recensie van Herman Busman (Wie kent 'm nog?) gelezen van de Seabex One en meteen sloeg de hebberigheid toe. "Die wil ik ook!"
Dus, na een lange oefening in Duitsland die wat meer geld opbracht dan het normale salaris (de 'oefentoelage' van de Landmacht was eindelijk van een een paar gulden per oefendag naar een wat fatsoenlijker niveau gebracht) naar Volgers in Harderwijk gegaan waar de Seabex op de plank stond.
600 hele guldens. En met een doos van 1,5 meter lang kwam ik thuis.
En daar stond mijn normaal zo liefhebbende echtgenote, nu als reïncarnatie van Cerberus, de hellehond uit de Griekse mythologie. :oops::oops:
"WAT HEB JIJ DAAR EN WAT HEEFT DAT GEKOST???":mad::mad:
(Een voor sommigen onder ons een bekend fenomeen)

Enfin, na enig gemor was ze overstag, maar sprak de gedenkwaardige woorden: "De eerstkomende 4 jaar geen nieuwe schepen meer!"
Wat ze toen niet wist: er moest nog een beslagset bij, (150 gulden) 4 x schottel (per stuk 95 gulden) motoren, (per stuk een tientje) verlichting...
Kortom: die 600 gulden gingen ruim nóg een keer over de toonbank gedurende de volgende twee jaar. Steeds in kleine stapjes, want ondertussen was het gezin uitgebreid met 2 kinderen en het hobby-budget was klein...
Met de Seabex One heb ik veel gevaren en veel plezier gehad. Maar op een gegeven moment waren die schottels (de ouwe rood/witte exemplaren) gewoon óp. De onderste helft van één van de units donderde tijdens een vaart uit het schip. De 'staart' van de units zat met een nogal lullige ABS 'clipverbinding' vast aan de bovenste helft. Tja, en dat ABS werd na een tijd bros...
Die 'staart' ligt dus in het Uddelermeer ergens te wachten tot het ding in het jaar 3141 opgegraven wordt door een stelletje archeologen die vervolgens, met stomheid geslagen, zich afvragen wat dit voor vreemde contraptie is...
Uiteindelijk heb ik beide voorste Schottels vervangen door een home-made boegschroef en na een aantal jaren is het schip verkocht en heeft nog jaren gevaren bij een club in het Ruhrgebiet In Duitsland.

Ondertussen was ik vaste scheepsrecensent van het blad Hobby-Bulletin en later Modelbouw Aktueel geworden en had de vrouw des huizes niets meer te mopperen over hobby-aankopen...
Sterker nog: de hobby leverde zelfs (een bescheiden hoeveelheid) geld op...
 
Laatst bewerkt:
Die van mij was ook de smitrottetdam, helaas niet lang geleefd, is uit het raam gevallen op 2 hoog.
Grt peter
 
Mijn eerste bootje was de Brake/ elmshorn van Graupner geloof ik. Helaas gezonken, heb de kit nooit meer ergens gezien.
 
En daar stond mijn normaal zo liefhebbende echtgenote, nu als reïncarnatie van Cerberus, de hellehond uit de Griekse mythologie. :oops::oops:
"WAT HEB JIJ DAAR EN WAT HEEFT DAT GEKOST???":mad::mad:
(Een voor sommigen onder ons een bekend fenomeen)

Heerlijk :D:D Je kreeg geen klappen? :p
 
Haha! We zijn allemaal mannen hé? ;) Alle gekheid, ik heb wat dat betreft een vrij makkelijke echtgenote die wel weet wat het kost... dus smoesjes hebben hier nooit gewerkt

Of zoals de bekende mop zegt mochten we overlijden: "ik hoop niet dat mijn vrouw het spul verkoopt voor de prijzen die ik haar verteld heb dat het gekost heeft"! :D
 
Back
Top