water als ballast vraagjes

hallo mensen,

Ik ben bezig met de Arklow Rally te bouwen en wil hier werkende ballast tanks in hebben.

Nu heb ik een paar vragen hierover aan de mensen die hier ervaring mee hebben.

Ten eerste wil ik water boven de waterlijn pompen. Dat houd in dat er een positieve druk op de leiding en pomp zal staan. Blijft dit water op niveau met de pompen van oa aeronaut, of zal het water niveau in de tank langzaam "leeg" lopen tot de waterlijn?

Verder zou ik graag alle tanks appart aansturen dmv kleppen op de leidingen. Zijn er kleppen verkrijgbaar of moet ik deze zelf maken??

Waar zijn deze kleppen dan verkrijgbaar of zijn er voorbeelden van zelf gemaakte kleppen van iemand??

Even een stomme vraag, maar waarom zou je water BOVEN de waterlijn willen pompen? Dat is alleen maar gewicht dat een destabiliserende werking heeft... Ik zou het zelf zo laag mogelijk willen.

Los daarvan hebben waarschijnlijk de "duikers" wel antwoorden op je vragen mbt pompen en kleppen.

Het gaat om de "sidetanks"

Het schip heeft opzichzelf een uitermate goede stabiliteit, het gaat hier puur en alleen om diepgang..

Ik wil het schip namelijk kunnen laten laten bij onze granulaat en/ of container terminal...
Het is voor mij de bedoeling (dat weet de club nog niet XD ) om iets te bouwen zodat de vrachtwagens en de boten makkelijker en beter geïntergreerd kunnen worden op bijv Goes

Ja ,ik ken iemand die dit volop gebruikt voor zijn vissersboten maar ik denk niet dat hij op dit forum aanwezig is.

Op modelbouwen.be onder rc boten.

Even een stomme vraag, maar waarom zou je water BOVEN de waterlijn willen pompen? Dat is alleen maar gewicht dat een destabiliserende werking heeft... Ik zou het zelf zo laag mogelijk willen.

Los daarvan hebben waarschijnlijk de "duikers" wel antwoorden op je vragen mbt pompen en kleppen.

Dat valt erg mee hoor.... letterlijk iedere tegenwoordige (dubbelwandige) tanker heeft ballast tanks die tot aan het main deck doorlopen, en die zitten in ongeladen toestand meestal tot de nok toe vol. En in ballast heb je op deze schepen eerder last van teveel stabiliteit dan te weinig. Een model heeft gelukkig niet gauw teveel stabiliteit, maar toch....

Het is een fabeltje dat het massazwaartepunt van een schip onder de waterlijn hoort te liggen, en heel vaak is dat ook niet zo. Ook bij modelschepen is het absoluut niet noodzakelijk.

Ik kan het je zelfs gekker vertellen: maak je een tank laag in het schip, een dubbele bodem tank dus, dan ga je bij gedeeltelijk gevulde tank een enorm verlies aan stabiliteit krijgen vanwege het " vrije vloeistof oppervlak-moment". Zoveel, dat bij een te grote tank het schip gewoon omlazert.
Bij twee rechtopstaande tanks in de zijden van verder gelijke inhoud, heb je daar onnoemelijk veel minder last van, ondanks dat het zwaartepunt er hoger van komt te liggen.

Groet, Bert

hallo

een modelbouw gerelateerde pomp bestaat niet
die pompen worden ergens in de industrie gebruikt en komen zo door naar de modelbouw

als je met kleppen gaat werken kan je dus die boormachine pompjes gebruiken
ze geven veel debiet en stuwen een meter of 2 omhoog
maar ze lekken als een zeef (zijn niet zelf aan zuigend)maar dat is geen probleem als ze diep genoeg in je schip worden gemonteerd

wat je kleppen aan gaat zou ik voor schuif of kogel kleppen gaan
anders is het een flessen hals en verminder je door de diameter van het ventiel je debiet en verhoog je de druk
je moet om een duiktank/balasttank te vullen debiet hebben en geen druk
druk doet het water schuimen en zo krijg je de tank nooit vol of loopt ze reeds met schuim over
met schuim bedoel ik mengeling van lucht en water

gr raf

beste raf, wat is debiet???

Ik begrijp dat dit een belgisch begrip is maar kan ik hieruit op maken dat dit "overdruk" is??

verder watvoor en waar zijn deze kleppen dan te verkrijgen?

ah ok bedankt voor de uitleg, maakt een hoop duidelijk!
ik zou het liefst centrifugaal pompen gebruiken.. met n niet al te groot pomp vermogen.

dan nog de vraag over de kleppen, iemand hier wat info overwaar ik wat zou kunnen vinden?

Remco, ik denk dat Harm (Baggerraar) daar wel een antwoord op heeft
die heeft in zijn stoomsleper ook afsluiters zitten die hij met een servo aanstuurt.

Hallo Cotjuh,

De enige pompen die bij stilstand geen water doorlaten zijn slangepompen. Die hebben echter een kleine opbrengst, zijn daarom minder geschikt om ballasttanks binnen een redelijke tijd vol te pompen. Kleppen met een servo gaat prima, maar denk ook aan de afslag van de pomp(en). Voor ideeën, kijk eens op de link in mijn handtekening.

hey Lex,

Dat spul van jou zou idd een leuke optie zijn! Ik hou dit zeker in gedachte!
bedankt voor jou info.

Haaarrmpjeeee???!! :P
heb jij leuke voorbeelden?

Ik heb Harm (baggeraar) zijn topic even een beetje door gespit en zag toen dit:

full

Dit is denk ik wel wat ik zoek, maar deze zijn voor stoom volgens mij. Kunnen deze ook gewoon voor water gebruikt worden?

Waar kan ik info over deze afsluiters vinden en waar zou ik ze kunnen kopen?
Ik geloof ook dat deze afsluiters niet echt goedkoop zijn.. klopt dat vermoeden?

Laatst bewerkt door een moderator:
(een erg informatief verhaal over watertanks)
Ik snap dat een platte tank onderin het schip vanwege dat vrije vloeistof oppervlak als een grote slingerbak werkt en dat je dus beter hoge smalle tanks kan hebben.
Ik dacht alleen begrepen te hebben dat Cotjuh de complete tanks boven de waterlijn zou hebben, en dan heb je gewoon een plens gewicht op een plek waar je het imho eigenlijk niet wil hebben.

Dat je je zwaartepunt niet onder de waterlijn hoeft te hebben weet ik, daar heb ik nog wel e.e.a. over geleerd bij zeilcursussen, workshops en lezingen. Iets met vormstabiliteit versus gewichtsstabiliteit (zwaardboot versus kielboot, kort door de bocht). Maar dan nog wil je je zwaartepunt niet al te hoog, omdat het dan te snel voorbij het punt komt waarop de opwaartse kracht die het water levert, wat resulteert in kapseizen.

Anyways, ik begrijp dat Cotjuh een duidelijk plan voor ogen heeft en daar al goed over nagedacht heeft, dus laten we vooral nu verder gaan met de prakische uitvoering van het verhaal ;)

@raf: bedankt voor je input!! dat zijn ook mooie kraantjes idd!
ik ben zelf geen vissen/ aquarium man dus had hier zelf nooit opgekomen.

haha, ja ik heb idd een plan in mijn hoofd zitten en wil dit op papier uitwerken zodra ik de onderdelen ervoor gekozen heb. Tot nu toe is dit het plan:

full

Het gaat hier dan wel om een pomp die maar 1 kant op kan draaien.
Mocht de pomp 2 richtingen op kunnen werken vervalt er natuurlijk een deel

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb Harm (baggeraar) zijn topic even een beetje door gespit en zag toen dit:
Dit is denk ik wel wat ik zoek, maar deze zijn voor stoom volgens mij. Kunnen deze ook gewoon voor water gebruikt worden?

Als dat plunjerpompen zijn ? zou dat moeten kunnen voor water. Stoom aangedreven, stoom verpompen lijkt me moeilijk...;)
Die afsluiters doen me aan klepafsluiters denken , kan ik fout hebben !

@ Manus: nee het ging mij om het aflsuitertje wat er te zien is op de foto, of die ook geschikt is voor water ipv alleen stoom. Kan namelijk zijn dat de afdichting puur geschikt is voor stoom omdat het geheel uitzet door de warmte en dus in koude toestand, zoals bij water, niet zo goed afsluit

Back