Water Bijvullen in ketels

Ik Hoor van zeggen dat er stoomtreinen zijn waar ze het water bijvullen via een spuitfles(regner)als die onder druk staan.
Ik vraag mij af of dit geen kwaad kan voor je ketel, want er wordt gewoon koud water bij getankt.
zijn er mensen die dit op video hebben staan, ben wel erg benieuwd hoe dit werkt
 


klaas,
zie die man met de gestreepte tuinbroek, heeft de vulfles met water bij de hand om de ketel bij te vullen
 
Op die manier water bij vullen kan geen kwaad, maar als je te snel vult ben je al je stoomdruk kwijt omdat het ater in de ketel te veel afkoelt.

De "grote" modellen, 1:6 tot 1:16 hebben zelf een as aangedreven pomp die direct uit de watertank in de ketel persen.
Met kolenstook kun je daarmee spelen om je druk te regelen: wordt druk te hoog, zet pomp bij, koud water komt in ketel en druk loopt terug.
Is de druk ver genoeg terug gelopen dan zet je de pop weer uit.
 
Op die manier water bij vullen kan geen kwaad, maar als je te snel vult ben je al je stoomdruk kwijt omdat het ater in de ketel te veel afkoelt.

Je kan ook een ook een warmte wisselaar(tje) maken
Word het water voorverwarmt
Stoom door de pijpjes en het koude water er om heen
mvg
Frederik
 
Of rustig pompen...

Warmte wisselaar heeft natuurlijk ook iets nodig om het water op te warmen......


12494940fbf309273.jpg


Kijk zo iets dus de afgewerkte stoom door de einddekseltjes En het water er omheen
Aan de eind dekseltjes moeten hier de aansluitingen nog worden opgemaakt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het niet bedoeling voor mij om een warmtewisselaar te gaan te gebruiken,dan heb ik ook een water voorraad tank nodig en een extra pomp om het water de ketel in te krijgen.
Ik dank niet dat ik daar ruimte voor heb,daarom leek mij wel wat om met een hoge druk fles te gaan werken, zo kan ik toch even langst de kant varen even bijtanken en dan weer verder varen.
 
je knt vrij eenvoudig een water reservoir maken van een stuk buis, en daar en fietsventiel op zetten + een manometer (van cv installatie bijvoorbeeld).

Vul de tank met water en pomp naarna de tank op druk met de fietspomp, 4 bar bijvoorbeeld.
Maak ook een kraantje met aansluiting voor een slang of leiding aan de tank .

Monteer leiding of slang aan terugslagklep op de ketel, en open de kraanop de tank.
Het water zal nu de ketel in stromen zo lang als de druk in de tank hoger isdan de druk in de ketel.

Er moet wel een terugslag klep op de ketel zitten, anders wordt het wat lastig.

ideetje ?
 
je knt vrij eenvoudig een water reservoir maken van een stuk buis, en daar en fietsventiel op zetten + een manometer (van cv installatie bijvoorbeeld).

Vul de tank met water en pomp naarna de tank op druk met de fietspomp, 4 bar bijvoorbeeld.
Maak ook een kraantje met aansluiting voor een slang of leiding aan de tank .

Monteer leiding of slang aan terugslagklep op de ketel, en open de kraanop de tank.
Het water zal nu de ketel in stromen zo lang als de druk in de tank hoger isdan de druk in de ketel.

Er moet wel een terugslag klep op de ketel zitten, anders wordt het wat lastig.

John je heb een pb
 
Hoi klaas

Ik maak voor je wel een watertankje met schráder aan sluiting zo dat je onder keteldruk water bij kunt vullen en te regelen is met een afsluitertje.Het tankje maak ik dan van roodkoper met de nodige aansluitingen en een manometertje
Wij kunnen met elkaar overleggen hoe we dit in gaan aanpakken en nog beterschap toegewenst

Gr.Joop
 
Hallo Frederik

Een schráder aan sluiting is het zelfde als een autobandventiel maar dan zit het ventiel in een andere aansluiting en maken wij dan gebruik van een speciale hogedrukslang (min. 50 Bar)met in de aansluiting een pennetje die het ventiel dan open drukt.

Ik zal hier proberen een foto te plaatsen ter verduidelijking.

Gr.Joop
 
hallo,

in apeldoorn ligt een vulnippel en een fles klaar voor mj maar aangezien ik morgen moet werken kan ik het niet ophalen, maar dat ga ik volgende week doen en dan kun je zien wat ik bedoel wat ook op de stoomlocs van regner zit om water onder druk bij te vullen.

groeten, willie
 
Ja Willie,dat staat ook in de cataloges van Regner beschreven en is een eenvoudige manier ,maar ik kan er geen terugslagklepje of kraantje bij ontdekken en dat heb je wel nodig tijdens en na het vullen anders komt de stoom er net zo hard uit als het water er in gaat.

Gr.Joop
 
Dit heb ik gevonden van een nachspeiseventiel

Dit moet toch ook bij ons in de boten kunnen
Als dat bij de treinen gaat waarom dan niet bij ons in de boot

26949440dd026c7f.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi klaas

dit is wat ik bedoel, je kunt onder druk water bijvullen, ik aat het maandag opsturen uit apeldoorn
groeten,willie
 
Ik snap dat rechtopstaande pijpje ook niet helemaal ???

Ik denk dat dar de terugslagklep in zit, want op de ketel zit het leidinkje met een banjo bout vast, dar zit geen klep in.

Maar, Roelie, heb je een draaibank ?
Want met een stukje brons en een krap uurtje werk zit je dit zo in elkaar.
 
Ik heb een vergroting uit de nieuwe catalogis gemaakt maar kan er geen terugslagklepje uit halen

11524944e1cb67ac8.jpg


Dan zal in dat pijpje met die haakse aansluiting wel het terugslagklepje in zitten,maar eerlijk zeggen is het mij nog niet helemaal duidelijk.

Gr.Joop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top