Water Bijvullen in ketels

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door K.Rodenhuis, 10 dec 2008.

  1. roelie

    roelie

    Lid geworden:
    9 jun 2007
    Berichten:
    89
    Locatie:
    delden
    in het opstaande pijpje zit een kogeltje met een veertje, en de vulfles pompt met hoge druk het water door het ventiel de ketel in, werkt prima.

    groeten,willie
     
  2. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Hallo John33

    Je hebt helemaal gelijk, in dat pijpje zit de terugslagklep.
    Het zal wel een veertje met een kogeltje zijn, als je de slang van de druk fles erin stopt druk je het kogeltje na beneden zodat de opening vrijkomt en kun je met de druk fles het water in de ketel drukken.
    Ikzelf heb wel zo,n druk fles van Regner (zie de foto,s)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als ik op zo,n manier toch mijn ketel tijdelijk bij kan tanken,zodat ik toch wat langer kan varen zou dat fijn zijn, maar dit moet nog bewezen worden hoelang ik met mijn ketel en de nieuwe machine kan varen.
    Maar dit zal dit jaar wel niet van worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  3. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Ik wil nog even terug komen op het vullen met een schráderventiel zoals wij die in de koeltechniek gebruiken ,daar vullen wij installaties met vloeistof of gas tot wel 20 Bar

    Ik heb hieronder een foto geplaatst met verschillende nippels.

    [​IMG]

    Onderste rij nippels zit een schráderventiel (autobandventiel)gemonteerd en de slang of de rechterboven nippel ,waar in een pennetje zit, wordt dan op de schrádernippel gedraaid die het ventiel en tevens terugslag open gedrukt,zodra de het vullen gereed is draai je de wartel los en het ventiel sluit zich dan automatisch,na het vullen kun je als veiligheid het dopje linksboven op de vul nippel draaien.

    Dit lijkt mij ook een eenvoudige manier van vullen.

    Gr.Joop
     
  4. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Op verzoek als nog de foto met diverse vulnippels voor het bijvullen van water van de stoomketel onder druk.

    [​IMG]

    Gr.Joop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015

Deel Deze Pagina