Watergekoelde automotor (nitro)

Tering he wat een onzin allemaal, beginnen over rechtzaken.Fabrikanten zetten gewoon neer wat ze willen en niemand die daar iets tegen kan doen.Elke fabrikant test weer op zijn eigen manier en zolang je niet precies doet wat zij doen kom je altijd op wat anders uit.Op deze manier word in elke bedrijfstak gewerkt,voorbeelden genoeg(kan je een apart forum overbeginnen want het gebeurt overal).
Gister zat ik een stukie topgear te kijken waar ze een mustang gt 500 aan het testen waren.Die moet volgens ford 500 pk hebben maar kwam maar rond de 450.

Nou als je net als sander zo zeker bent van je zaak, dan zou ik zeggen stap samen met hem naar een advocaat, want als ik jullie zo hoor ga je geheid winnen.

De waarheid ligt natuurlijk heel anders,

Ik moet zeggen dat ik het verbazing wekkend vind dat jullie zo makkelijk denken over een vorm van fraude. Jullie betichten fabrikanten er van getallen te verzinnen enz enz, maar niemand van jullie kan iets hard maken of het wel werkelijk zo is. Als argument gebruiken jullie Top Gear en Dingen die je hebt gehoort of gelezen. Chappeau!!

Jullie insinueren dat bedrijven die motors fabriceren en wel over meet apperatuur beschikken lukraak dingen verzinnen. Beetje vreemd, want dat is een misdrijf.

Dat de getallen die je bij je motor vind niet kloppen met de werkelijke getallen ben ik met je eens, maar om nou te roepen dat ze die dingen uit hun duim zuigen, laat me niet lachen.

Een voorbeeld,

Ik heb mijn sirio .21 motor afgeklokt op 45300 toeren. Dat is een werkelijk getal, hij kan het, hoe hij het kan, tja dat doet er niet toe, maar hij kan het wel. Dussss als ik fabrikant was dan zou ik er ook op zetten dat hij 45000 kan halen dus MAX RPM. Max rpm is een getal dat je bij gebruik nooit haalt, het is een indicatie die aangeeft wanneer je motor bij wijze van ontploft. Als jij je motor om zeep helpt bij 44.999 toeren dan valt het dus binnen de garantie.

De PK's die motor halen kan zijn in veel gevallen dan ook niet berekend met de maximale RPM, maar ergens veel lager, bij LRP meestal rond de 38000.

De motor die je koopt leverd wel degelijk de aangegeven PK en RPM, alleen verliest hij omdat hij gemonteerd zit op een auto bij jou, op een testbankje kloppen de gegevens wel.

Zouden de gegevens niet kloppen dan is er sprake van Fraude / Misleiding / valsheid in geschrifte ed. Dan kun je wel zeggen: " tering hey " maar in zo een geval lijkt mij een rechtzaak zeer in zijn plaats.

Orion, ik begrijp wat je wilt zeggen. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat ze niet zonder enige naleving van de wet zo'n dingen zouden testen en dan zouden publiceren.
Het feit is gewoon dat er geen wetgeving bestaat die zegt welke brandstoffen, uitlaatsystemen, etc. rc-motoren bij tests moeten gebruiken. Dit bepaalt elke producent namelijk helemaal zelf. Op die manier bestaan er zo veel variabelen waardoor het moeilijk wordt motoren van verschillende merken met elkaar te gaan vergelijken.
Je verhaal zou eerder opgaan als het over motoren van hetzelfde merk zou gaan, aangezien ik me kan inbeelden dat die allemaal onder dezelfde omstandigheden worden getest en gebenchmarked.

Bottom line blijft dat échte dyno tests toch vaak andere uitkomsten geven dan die van de producent en het is dàtgene dat ik Nick probeerde duidelijk te maken.
Je weet uiteindelijk pas welke motor goed presteert als je gebruikerservaringen leest en/of zélf de motor uittest in plaats van telkens op data van de fabrikant terug te vallen.

EDIT: ik moet daar wel bij vertellen dat ik niemand beticht van fraude, Orion. Ik baseer me ook niet enkel op dingen die ik ergens lees of ergens gehoord heb. Ik probeer zelf een beetje kritisch te zijn door gewoonweg de data van de producent niet als 100% waar aan te nemen. Verder geef ik je dan ook gewoon gelijk in je redenering; ik denk er hetzelfde van.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry hoor sander, maar dat zou pure concurentie vervalsing zijn. Ik mag toch wel aannemen dat ze ergens naar enige wetgeving werken, aangezien het allemaal officiele europeese bedrijven betreft. Er dus klakkeloos van uit gaan dat ze getallen uit hun duim zuigen is dus een vreemde gedachten gang.

De getallen die producenten weergeven zijn gebaseerd op tests en daar de maximale results van in veel gevallen. Voor rijders dus onhaalbaar.

Verdiep je eens in 2-takt en je zult leren dat het mogelijk is aan de hand van verbruik, boring, slag, div. gewichten en timingen wat specificaties te berekenen maar die zijn puur theoretisch zonder rendementsfactoren. Hoe ze aan die getallen komen weet ik niet maar het is veelal toch natte vinger werk. In een ver verleden had een Novarossi als specs: 37.000 rpm en 2.7pk, een Force 8P kende als specs 40.000 rpm en 2.8pk. Op papier zou de Force dus een betere motor moeten zijn maar er is er nog nooit 1 gereden op de grote onroad wedstrijden.
Maar dergelijke getallen zijn nooit gemeten, ook niet bij veel Nitro, om die reden zeggen sommige fabrikanten er niets over of geven het in een schaalverdeling aan waarbij de beste motor op vol staat.

Ik heb mijn sirio .21 motor afgeklokt op 45300 toeren. Dat is een werkelijk getal, hij kan het, hoe hij het kan, tja dat doet er niet toe, maar hij kan het wel. Dussss als ik fabrikant was dan zou ik er ook op zetten dat hij 45000 kan halen dus MAX RPM. Max rpm is een getal dat je bij gebruik nooit haalt, het is een indicatie die aangeeft wanneer je motor bij wijze van ontploft. Als jij je motor om zeep helpt bij 44.999 toeren dan valt het dus binnen de garantie.

In een ander topic had je het daar ook al over en ik vind het knap, eigenlijk niet zo geloofswaardig. Dit zijn toerentallen die mijn onroad motoren niet eens halen of hooguit net aan aantikken. Een offroad motor met een langere uitlaatsysteem en een lagere uitlaatpoort zou dit niet kunnen halen en heb ik dus twijfels bij de meetmethode of de eventuele omrekening ervan.

...
In een ander topic had je het daar ook al over en ik vind het knap, eigenlijk niet zo geloofswaardig. Dit zijn toerentallen die mijn onroad motoren niet eens halen of hooguit net aan aantikken. ...

Sorry Roelof, 45000 RPM halen de meeste moderne on-road wedstrijd motoren met gemak (inclusief jou JP Eagle) en met de juiste afstelling blijven ze bij die snelheden lang genoeg heel.

De allerlaatste Off-road motoren zullen de 45K wel als grens hebben, dat weet ik niet zeker... ben daar niet zo thuis in ;-)

Het hardst wat er gereden wordt op de MACH is 110/112 per uur. Het mooie van de MACH is dat er een speedtrap ligt.
Ik rij op de MACH max 108, en met de overbrenging en bandendiameter in mijn auto komt dat neer op 42.500 ongeveer...

Mijn hoogste snelheden lagen rond de 115km/u, met een 76mm band kom ik op iets meer dan 44.000 rpm

en zo komen we weer op een watergekoelde motor.............................................................................................................................................................................................................................................

of toch niet?

Een voorbeeld,

Een motor afklokken met een Spektrum telemetrieset zoals in een ander topic blijkt....... Het idee is leuk maar uit ervaring weet ik dat het allesbehalve zuiver is.... Ik heb metingen gehad van meer als 30.000 RPM bij misschien net halfgas :sleepy: Omdat het toch niet werkte heb ik de zooi er weer uitgemikt....

Feit is gewoon dat alle fabrikanten de cijfers mooier maken als dat ze in werkelijkheid zijn.

Iets wat al jaren bekend is bij de mensen die zich (wat) serieuzer met de hobby bezig houden zoals b.v. Roelof.... En als er hier op het forum 1 persoon is met verstand van "onze" motoren , is hij het wel :!::!:

Back