Watervliegen interesse?

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Richard Branderhorst, 19 jul 2005.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Volgens mij vallen ook watervliegtuigen onder de regeling modelvliegen dus is alles wel geregeld! De nieuwe regeling modelvliegen is nu in het stadium van definitieve goedkeuring en publikatie in het staatsblad. Binnen afzienbare tijd gaat er dus eindelijk een eind komen aan de huidige situatie van gedogen. Lees de draadjes hierover in het subforum "KNVvL" maar eens door.
    Met betrekkingen tot wat je schrijft over de natuur heb je volgens mij helemaal gelijk. Het probleem is dat je dat die fanaten ook aan het verstand moet zien te brengen. Helaas is dat een haast onmogelijk iets. :evil:
     
  2. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Is 1,5 - 2 mm balsa met een dunne (25 gr.) glasmat met epoxy hiervoor geen oplossing. Is tegelijk waterdicht.

    Mooi "kissie"overigens Richard.
     
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Ernst
    Je hebt gelijk, ik bedoel eigenlijk meer dat er volgens mij geen gemeentes zijn die een (water)modelvliegveld hebben.
    Ik meen dat een aantal gemeentes zelfs daarom het wildvliegen kunnen verbieden omdat ze een modelterrein aangewezen hebben waarop je wél mag modelvliegen.
    Dus het watervliegen zal voorlopig onder "wildvliegen" vallen.
     
  4. denken jullie dat deze drijvers geschikt zijn voor een 8.5cc?
     
  5. ik denk dat ik ze toch maar zelf ga maken, watnt een beetje fatsoenlijke drijvers voor mijn westerlytje kosten toch een behoorlijk aantal duiten, die ik niet heb.
     
  6. ik heb de tekening bekeken en zie dat er op vier plekken sleufen in zitten (bij het zijaanzicht) wat is het nut hiet van Iets met de bevestiging aan het toestel denk ik, maar hoe werkt dat dan?
     
  7. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    illustratie svp??
     
  8. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Er stond laatst in de Waterkampioen een plaatje van een haventje waar ze een apart aanlegplaatsje hadden voor watervliegtuigen. Mooi vliegtuig lag daar. Hier in de buurt (Rijkerwoerdse plassen) waren ze een tijdje geleden ook aan het watervliegen. Lijkt me wel wat. Maarja.. Mijn geld. Ik denk niet dat je voor 80euri leuk kan watervliegen. :(
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    @zweefman,
    Denk eens aan iets als "piepschuim" of nog mooier "roofmate". De laatste laat zich beter/gladder afwerken.
    Eventueel bekleden met 2 of 3 lagen 25gr glasvezel en Epoxy.
    Gemakkelijk te bewerken, licht van gewicht en geen last van inwerken van vocht.
    Ik zou het de eerste keer lekker simpel houden voor het leuke experiment. :D

    Waar je zeker op moet letten is de onderkant van de drijver, daar waar de voorste(diep in het water liggende) drijver over gaat in de achterste drijver.
    Probeer er voor te zorgen dat je deze rand niet afrond maar juist heel scherp maakt, anders heeft je toestel extra moeite met loskomen.
     
  10. Tja, ik had quartel gebeld en die zeiden dat de "piepschuim" niet helemaal geschikt zijn voor "zware" brandstof toestellen, maar dit is dus wel als ik er een paar lagen glasvezel over doe?
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dat "eventueel" in mijn vorig post staat er ook wel erg vrijblijvend maar denk eens die kant op.
    Voor de bevestiging naar je romp bv een paar stukjes printplaat?
    Wordt misschien niet direct erg mooi, maar daar kun je dan een volgende keer weer verder aanwerken.
    Eerst maar eens wat ervaring opdoen. :D
     
  12. philip

    philip Guest

    hoi,

    ik heb afgelopen winter zelf ook een paar drijvers gebouwd, en zelf ontworpen. is niet echt moeilijk. ik heb ze gebouwd van balsa 1,5/2mm
    tussenschotjes zou ik wat dikker en steviger hout nemen.

    om ze waterdicht te krijgen kun je ze folien wat ik zelf ook heb gedaan. maar als je veel rondjes vaar en planneer enzo kruipt het water op een gegeven moment onder de naden en zal de folie los gaan laten.

    wat je ook kan doen is gewoon lekker verven. als hij 10 keer lekker goed in de verf gezet is zal er denk ik geen water meer doorheen komen.

    het mooie van watervliegen is dat als je een keertje chrasht hij veel minder beschadigd (zelf ondervonden dusja...) :wink: of je moet zo'n harde klap maken dattie finaal uit elkaar klapt.
    [/img]
     
  13. tja, das wel mooi
     
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Philip
    Zoals je zelf al zegt is folën geen goede optie, dat is beslist af te raden.
    10 X verven is echter wel erg veel van het goede, een paar lagen G4, maar beter nog epoxy met een glasmat is véél beter. G4 met een glasmat is natuurlijk ook prima.
    tevens is schilderen van de binnenkant een must.
     
  15. philip

    philip Guest

    bedankt voor de tip :D

    ik ben nog erg onervaren in het bouwen van drijvers, dus het was gewoon ff proberen. ben er zelf ook al achter gekomen dat folien niet alles is. maar wat is G4 dan?

    en als ik het goed begrijp: drijvers gewoon van balsa maken, en dan epoxy lijm met een matje glasvezel eroverheen?

    is wel lekker stevig denk ik zo... egt een goed idee!! en daarna spuiten of verven voor een mooie afwerking zeker?

    ik weet niet hoe ik er een foto bij moet plaatsen..... :cry: anders zet ik er een foto bij van mijn tiger trainer op floats.
     
  16. philip

    philip Guest

    vergeet nog wat te zeggen;

    als je van plan ben om zelf drijvers te gaan bouwen moet je zeker op de al eerder genoemde site kijken: www.seacommander.com :idea:

    egt een perfecte site om de vorm van je drijver af te kijken.
    je ben al een heel eind als je weet dat je de lengte van je drijver kan bepalen doormiddel van: lengte vliegtuig maal 0,75. in het midden van je drijver komt je step en de step zit weer precies onder het zwaartepunt van je vliegtuig. en dan maar bouwen... leuk klusje voor in de wintermaanden tog? :D

    groeten, philip
     
  17. Piper

    Piper

    Lid geworden:
    5 nov 2003
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Almere
    Buiten dat ik een wat groter model Beaver bouw, ben ik daarnaast ook bezig met een PAF Beaver, aangedreven door een Irvine 53.
    Wat ik mij afvraag, hoe kom je aan 5 kilo? :?: Zijn de drivers dan aardig aan het gewicht?
    Als ik alles ingebouwd heb kom ik nog niet aan de 3.5 kilo. :oops:
     
  18. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    beter toch. je hebt geen "neutral boyancy" nodig.. :p :wink:

    met dat sommetje trouwens zou een charter van 1.5m een drijver van 1.125m nodig!!

    lijkt me zo groot!!!

    of is dit vanaf "de veilige" kant bekeken??
     
  19. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Piper,
    Alles gespoten, waterrudders plus servo, 4 takt OS 15cc, tja, dat telt op..
    Idd de Commander drijvers van Epoxy maken het ook niet lichter.
     

Deel Deze Pagina