Watervliegmeeting "de Natte Vleugels" Zeumeren, 16 april 2011

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Berto, 27 nov 2010.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Storing is mij maar moeilijk aan te praten. het grootste deel van de gevaarlijke situaties of crashes kwam mijns inziens door de volgende 2 zaken:
    - mensen met weinig vliegervaring die even een snelle Polaris of iets soortgelijks in elkaar knutselen en het toestel net wel/niet de baas kunnen.
    - stallen: een aantal mensen vind de start nogal spannend en probeert dat op te lossen door volgas te geven en zo snel mogelijk up te trekken. Het toestel racet met ongekende acceleratie weg, blijft een tijdje aan het water plakken, maakt een halve rol rechtsom en ligt gelijk weer in het water met de nodige schade. De vlieger staat verbaast te kijken dat alles zo snel ging en begint allerlei manieren te zoeken om de oorzaak te achterhalen... (minimaal 3 voorbeelden gezien alleen 's middags al!)


    Tegen beide gevallen is weinig te doen, en het is niet de bedoeling mensen hier persoonlijk mee aan te vallen. De eerste watervliegmeeting stond ik ook met bijna 0,0 ervaring mn Wilga te besturen, waarna die ook als bouwpakket weer uit het water kwam.
    De tweede (toen voor het eerst met de E-Flite Taylorcraft 450) keer iets minder moeite met het vliegen, maar het starten vond ik nog steeds lastig (goede uitleg gekregen van Richard Br. toen, veel van geleerd)
    Vorige week was voor mij de 3e keer. In de tussentijd veel meer vliegervaring, en nu begon ik echt plezier te beleven aan het starten en doorstarten!
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2011
  2. edge

    edge Guest

    Sorry,Maar dan wil ik toch ook iets zeggen :yes:
    Een toestel vast gebonden aan een boom laten inlopen, zonder dat er iemand bij staat , tewijl er bezoekers (incl kinderen) daar rond liepen :confused:
    En dan als iemand van de organisatie er iets vriendelijk van zeggen , er geen gehoor aan geven, vind ik ook niet gepast.
    en VER achter het ballen touw vliegen terwijl duidelijk op het papier stond (en ook gemeld werd) vond ik ook wel tegen vallen van iemand die veiligheid "hoog in het vaandel draagt" (maar de familie Branderhorst waren niet de enige die dit deden)

    Maar ook ik heb genoten.
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    over die ballenlijn is al eerder discussie geweest. Zelf ben ik het ook niet eens met de 'ballenregel' :p
    Als je circuits vliegt en voor de ballenlijn blijft wil dat zeggen dat je een kwart van het circuit recht op de piloten afvliegt, en dat weiger ik. Ook kun je dan geen doorstarts maken, tenzij je dit 100m vanaf de waterlijn doet.
    Draai je iets ruimer in (over de ballenlijn), dan vlieg je een mooi circuit dat parralel loopt met de waterlijn. Je hebt dan ook alle ruimte om doorstarts te maken (wat de Brandenhorsts graag doen!).
    Mijns inziens is dat veiliger, maar daarover verschillen de meningen... Ik hoorde zaterdag dat de ballenregel er is voor het geval er kinderen in het water aan het spelen zijn, maar dat lijkt mij ook verboden.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2011
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Vorige keer waren er regelmatig kinderen aan het spelen (waterpomp) en ook direkt aan het water .

    Dus die ballenlijn regel is niet verkeert.

    En je hoeft niet op de piloten toe te vliegen . je moet zo wie zo minimal 10 meter van de waterkant afblijven , met vliegen en bij het landen .;)
    Dat voor de neus landen is taboe op het water , en ook helemaal niet nodig , hij heeft toch drijvers ? :D

    Mvg Johan
     
  5. brand_vlieg

    brand_vlieg verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Barneveld
    Er zijn 2 ballenlijnen, haaks op elkaar!
     
  6. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    even iets zeggen over de ballenlijn

    daar de meeste linksom vliegen word de bocht voor de ballenlijn ingezet
    zodat bij een fout je nog ruimte over hebt .

    voorheen is het eens gebeurd dat er een vliegtuig gecrast is tussen het pupliek deze werd door een na mijn inziens zeer ervaren vlieger bestuurt maar ook deze kan weinig op het moment dat zo een toestel stuurloos word

    we zijn hierna streng gaan letten op de regel niet voorbij de ballenlijn en jitze of andere gewoon iets eerder de bocht in gaan en een doorstart hoeft ook niet voor je voeten maar kan ook gewoon veilig een meter of 10 van de vlieglijn af want als het verkeert gaat is het enige wat je hoort ..........dat doet die anders nooit ........................


    nog even het laatste hierover

    wij vinden veiligheid erg belangrijk dus ben je het niet eens met de regels ...

    gewoon heel simpel BLIJF THUIS

    PS. OVER DEZE REGELS IS DUS GEEN DISCUSIE MOGELIJK.

    verder zijn natuurlijk alle sugesties welkom zodat we er de volgende keer er weer een mooie dag van kunnen maken voor iedereen.


    groet john
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Edge
    Je hebt gelijk, ik zeg ook niet dat ik roomser als de paus ben. Ik wil er ook geen "jamaar jij dan" discussie van maken, ik heb idd ook fouten gemaakt, wie niet.
    Het moet mogelijk zijn een discussie over veiligheid te voeren, ook bij geslaagde evenementen, zonder gelijk als "party pooper" bestempeld te worden.

    Het ging er mij om, kunnen we een vaak voorkomende oorzaak vinden? Zijn er misschien sets die gevoelig zijn voor waterdruppels? Wat kunnen we verbeteren? Waar moeten we meer informatie over geven?

    Ik wil sowieso in een andere discussie opstarten (even vakantie zometeen) over de geschiktheid van de plas bij Zeumeren voor de iets grotere (brandstof)kisten, maar dat komt tzt.
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    afgelopen zaterdag is het in ieder geval 2x gebeurd dat een toestel tussen de piloten door over de piloten heen op het strand crashte, en dat waren mensen die niet over de ballenlijn zijn gegaan.
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dat betekend dus dat de 10 m regel niet word ingehouden , of die kunnen niet vliegen. :D

    Iedereen onderschrijft dat hij veilig kan vliegen en zich aan de opgezette regels houd .

    De organisatie stelt de regels op , niemand anders , en iedereen ging akkoord door ondertekening.
    Discussie dus nergens voor nodig . :D

    Mvg Johan
     
  10. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Die ballen lijn is idd goed te vermijden met het gemiddelde electro toestel.
    Maar met de iets grotere (zwaardere verbrandingsmotor kist) een stuk moeilijker.
    Gezien dat we eigenlijk in een soort kom vliegen is dat nadelig .
    Als we zouden kunnen vliegen van af de plaats waar het bootje aanlegde was er helemaal geen probleem.
    Ik ben op mijn vingers getikt (te recht) toen ik met mijn arco master iets achter de ballenlijn vloog. Maar als ik dan de rest van de middag diverse malen dezelfde brandstof kist ver achter de ballen lijn over het strand zie indraaien dan, :confused: :confused:

    Geen discusie: ben het met de organisatie eens veiligheid is het belangrijkste!!!!!!
    Ik heb een SUPER dag gehad.

    Maar Richard, als jij nog eens kunt regelen dat we in Oss (bij de duik club)kunnen vliegen HEEEEL graag ;) dat vond ik echt een super loatie .
     
  11. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Ben het er ook geheel mee eens: veiligheid voor alles.

    Mij waren (zoals eerder geschreven) ook die twee Polarissen die het strand op schoten met hoge snelheid en een onbeheerd draaiende brandstofkist opgevallen.

    Mijn aanvliegroute was ongeveer parallel met de ballenlijn en dan indraaien dwars op het strand. Zo had ik het minste last van verkeer. En toen de wind wat meer waaide heb ik richting strand geland, maar touch down ruim uit de kant.

    Als ik dan toch een idee mag opperen t.a.v. de veiligheid. Het landen en opstijgen is compleet ongeregeld. Daar zag ik af en toe toch wel gevaarlijke situaties bij ontstaan. Je ziet een kist die gaat landen van links onder de bomen bijna niet aankomen als je zelf aan het vliegen bent. Op mijn eigen vliegclub wordt altijd even aangegeven: "pas op, ik ga opstijgen", of "kan ik landen?", waarop "ja" of "nee" volgt. Op die manier krijg je nooit dit soort kris-kras-bewegingen. Ik merkte dat iemand anders tijdens het watervliegen hier ook last van had, en die heb ik toen als een soort spotter aangegeven als het vrij was om te landen, zodat je niet in aanraking komt met plots uit de startblokken schietende vliegtuigen. Mijn voorstel is om dit ook bij het watervliegen een zekere code in te voeren voor het starten en landen, zoals dat normaal ook op vliegclubs gebeurt.
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Wel vreemd dat ik met de Big Lift en de Piper Cub (ook al was dat maar 1 echte vlucht), geen enkel probleem had om voor de ballenlijn te blijven :roll:

    En dat zijn dan wel de grootste brandstofmodellen die er vlogen.

    Okee, ben 2x terecht op de vingers getikt door John dat ik de ballenlijn overvloog met de Piper en heb daarna er steeds voor langs weggedraaid.


    Wij hebben die regel niet voor niets gemaakt, het kan nou eenmaal zo zijn dat er mensen lopen op het gras achter het afgezette stuk en wij willen gewoon een buffer inbouwen als veiligheidszone en dat houdt in NIET ACHTER DE BALLENLIJN!!!!

    Maar ik weet wel waar het probleem zit.

    De brandstofvliegers willen gewoon vlak voor hun neus langs landen zoals ze ook op een veld doen en dat kan nou niet altijd.
    Dus dan maar wat verder weg.

    Als je dat trouwens deed wat verder weg landen kun je namelijk ook een normaal circuit draaien zonder vreemde bochten.

    EN, dat is nog mooier, je hebt geen last van die piepschuimkissies want die landen allemaal veel dichter bij.

    Problemen opgelost dus.


    En dat inlopen, denk dat ik dat volgende keer ook maar in het reglement opneem als niet toegestaan!!


    Moet wel zeggen dat deze drukst bezochte meeting er 1 was met de minste schades!
    Dat zegt genoeg denk ik ;-)
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2011
  13. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    het is voor iedereen lastig om gelijk de eerste keer op een vreemde locatie de juiste lijn te vinden voor het indraaien. ik heb met mijn eerste vlucht met de big lift ook 2 maal over de ballenlijn gezeten gewoon omdat je net te laat bent met draaien, en het gewicht van de drijvers zet dan nog een beetje door. de meeste zag je gedurende de dag ook netjes voor de lijn blijven.

    doorstarts, dat is nu net de fun van het watervliegen, zo mooi mogelijk neerzetten en dan netjes weer doorstarten. daar doen we het toch voor.

    wel zie je met alle schuimpjes (en ja ik vloog er ook met 1) dat vliegers het niet gewend zijn als er een wat zwaardere kist komt landen. die staat nu eenmaal niet binnen een meter stil op het water. die zet nog een eind door en dat was voor sommige schrikken. maar al doende went men aan elkaar, toch.

    zelf heb ik mijn funcub ivm een losse drijver richting het strand geland, had het wel aangegeven, om zo te zorgen dat de kist niet kopje onder zou gaan. daarop ben ik direct aangesproken door de organisatie (op een ludieke manier want ze wilden meer spektakel zien, maar de boodschap kwam over)

    al met al een leuke dag gehad ondanks dat mijn big lift het na 2 vluchten genoeg vond (uitlaat weer kaduk).
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2011
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Daar moet je echt een ker wat aan doen Pieter.
    Zo`n Big Lift vliegt juist zo lekker vanaf water :yes:
     
  15. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    ja leren solderen..... :-(
     
  16. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Je hebt weer een hele tijd de tijd om dit te leren maar nie op de laatste dag :yes::yes:
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hardsolderen . :D

    Mvg Johan
     
  18. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    Hi Eric

    Bedankt voor je mooie foto's van mijn Macchi, wat een stuiterbak!
    Nu moet ik nog beter leren landen!

    Vrgr René
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Rene, Wees maar blij dat je er zelf niet in zit.


    Wordt wel tijd voor wat meer Schneider Trophy racers, dus heren.

    Ton
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh, hier blijkbaar overheen gelezen, werd daar vanavond op de hei op gewezen.

    Leuk zo`n discussie, maar wat wil je ermee bereiken.
    De regels zijn duidelijke en blijkbaar moeten we hier dus nog harder in optreden :-(

    Blijkbaar zijn we te goedmoedig (ik in ieder geval wel op 1 punt maar dat gebeurt me niet meer :noo: ), een ieder tekent voor het reglement voor die dag en overtreders worden terecht gewezen.
    Blijkbaar is dit niet overal gebeurt en dan zullen we daar komende meeting weer strenger tegen op moeten treden.

    En Zeumeren niet geschikt voor grote modellen? definieer "groot"?
    Als ik met de TC Piper Cub van Onno en anderen met Big Lift formaat toestellen uit de voeten kunnen dan is het groot genoeg, En lijkt mij een nieuw draadje/discussie hierin overbodig.


    Wel vreemd dat op de dag zelf er "nooit" een probleem is maar erna is er altijd wel wat aan de hand is :roll:
    Ben je het ergens niet mee eens meldt dat dan, iedereen kent mij, of Onno, of spreek iemand aan met een hesje en we luisteren.


    Maar jah, we zullen 24 september maar weer strenger gaan optreden :-(
     

Deel Deze Pagina