jitze
PH-SAM
Storing is mij maar moeilijk aan te praten. het grootste deel van de gevaarlijke situaties of crashes kwam mijns inziens door de volgende 2 zaken:
- mensen met weinig vliegervaring die even een snelle Polaris of iets soortgelijks in elkaar knutselen en het toestel net wel/niet de baas kunnen.
- stallen: een aantal mensen vind de start nogal spannend en probeert dat op te lossen door volgas te geven en zo snel mogelijk up te trekken. Het toestel racet met ongekende acceleratie weg, blijft een tijdje aan het water plakken, maakt een halve rol rechtsom en ligt gelijk weer in het water met de nodige schade. De vlieger staat verbaast te kijken dat alles zo snel ging en begint allerlei manieren te zoeken om de oorzaak te achterhalen... (minimaal 3 voorbeelden gezien alleen 's middags al!)
Tegen beide gevallen is weinig te doen, en het is niet de bedoeling mensen hier persoonlijk mee aan te vallen. De eerste watervliegmeeting stond ik ook met bijna 0,0 ervaring mn Wilga te besturen, waarna die ook als bouwpakket weer uit het water kwam.
De tweede (toen voor het eerst met de E-Flite Taylorcraft 450) keer iets minder moeite met het vliegen, maar het starten vond ik nog steeds lastig (goede uitleg gekregen van Richard Br. toen, veel van geleerd)
Vorige week was voor mij de 3e keer. In de tussentijd veel meer vliegervaring, en nu begon ik echt plezier te beleven aan het starten en doorstarten!
- mensen met weinig vliegervaring die even een snelle Polaris of iets soortgelijks in elkaar knutselen en het toestel net wel/niet de baas kunnen.
- stallen: een aantal mensen vind de start nogal spannend en probeert dat op te lossen door volgas te geven en zo snel mogelijk up te trekken. Het toestel racet met ongekende acceleratie weg, blijft een tijdje aan het water plakken, maakt een halve rol rechtsom en ligt gelijk weer in het water met de nodige schade. De vlieger staat verbaast te kijken dat alles zo snel ging en begint allerlei manieren te zoeken om de oorzaak te achterhalen... (minimaal 3 voorbeelden gezien alleen 's middags al!)
Tegen beide gevallen is weinig te doen, en het is niet de bedoeling mensen hier persoonlijk mee aan te vallen. De eerste watervliegmeeting stond ik ook met bijna 0,0 ervaring mn Wilga te besturen, waarna die ook als bouwpakket weer uit het water kwam.
De tweede (toen voor het eerst met de E-Flite Taylorcraft 450) keer iets minder moeite met het vliegen, maar het starten vond ik nog steeds lastig (goede uitleg gekregen van Richard Br. toen, veel van geleerd)
Vorige week was voor mij de 3e keer. In de tussentijd veel meer vliegervaring, en nu begon ik echt plezier te beleven aan het starten en doorstarten!
Laatst bewerkt: