Vreemd genoeg heb ik al van twee mensen vernomen die ook een FOK25 bij het Loe Lap vliegtuigje hadden, beide zo rond 1962 gekocht.
Productie startte pas in 1963, zie
hier.
Loe Lap heeft ze gehad van ~okt/nov 1965 tot voorjaar 1966, toen waren ze op.
't Zal eind november zijn geweest, ik was op weg naar de electronicazaak om de hoek in de Vijzelstraat - we waren uitgestapt op het Rembrandtplein- en kwamen aldus langs de etalage van de heer Lap. Ik had gespaard voor een soldeerbout.
'Weet je nog wel zeker dat je een soldeerbout gaat kopen' vroeg mijn vader, quasi onverschillig.
Ik wees op de modellen in de etalage en formuleerde mijn ontsnappingsclausule: 'Ja, want zo een vraag ik met Sinterklaas'...
Vanwege mijn kleine zusje vierden wij dit feest nog in volle glorie en al maakte ik nu deel uit van de samenzwering, geschenken werden nog steeds in dank aanvaard.
En zo geschiedde....
Zou het kunnen zijn dat de Webra motor te duur werd of dat Webra niet meer wou leveren aan Loe Lap ?
Vliegtuigje koste immers maar ~12,50 gulden inclusief motor, daar kon je in een modelbouwzaak alleen de motor niet eens voor kopen.
Webra heeft nooit aan Loe Lap geleverd.
Het model was ook een Webra produkt en in Nederland terechtgekomen door een actie van een toenmalige supermarktketen, De Gruyter. Zij hadden van die aanbiedingen (zoveel spaarzegels + bijbetaling) en daar was dit model er een van.
Omdat deze actie hopeloos flopte (het was te duur, kruideniersklanten wisten niet wat ze er mee aan moesten), is de hele partij doorgeschoven naar onze dumpkoning. En die wist er wel weg mee, zoals is gebleken.
Die Fok is duidelijk veel minder afgewerkt en ook dat deze motor minimaal heeft gelopen, volgens de eigenaar minder dan 1/2 uur, zit er een speling in dat wil je niet weten.
Laat me raden, op de drijfstang? Kwestie van 'even' bussen met brons en hij gaat nooit meer stuk.
Maar of je dat voor zo'n motor over moet hebben, dat is een andere discussie....