Wedell Williams Model 44 - schaal 1/5.5=> No. 92 Miss Louisiana

.
Bedankt voor de leuke reacties :)

Ik blijf toch even zeuren.
Mijn vraag is natuurlijk: hadden die er niet horen te zitten?

Dat vind ik geen zeuren Jan, ik snap je vraag/verwondering!
Maar nee, ze horen er volgens mij niet te zitten qua ontwerp.
Zie onderstaande foto, alleen capstrips op de binnenste rib.
De andere (3) ribben zijn even hoog als de indekking, daar hadden geen capstrips meer opgepast, het lijkt zo ontworpen...
De ribben zijn wel 2,5mm dik:

full


Maar de vleugel ga ik nog onder handen nemen, nu eerst de romp.
En die romp is alweer bijna klaar voor de folie:

full


Daarna verder met de vleugels, heb ik ook wat plannen mee... ;)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Je kijkt hier toch tegen de zijkant van de indekking aan? :hammer:

upload_2022-3-13_18-4-4.png


Al horen ze er niet: dan zou ik ze er nog steeds op lijmen.


jan.
 

Bijlagen

  • upload_2022-3-13_18-3-15.png
    upload_2022-3-13_18-3-15.png
    130,8 KB · Weergaven: 110
Je kijkt hier toch tegen de zijkant van de indekking aan? :hammer:

Toegegeven, op de foto lijkt door de schaduwwerking alsof ze lager liggen, maar dat valt erg mee.
Die schaduw zie je bij de rib waar wel een capstrip op zit namelijk ook (net niet op jouw uitsnede te zien).
Het is in ieder geval geen 1,5mm waar een capstrip op kan.

Maar, zoals ik hierboven al aangaf, heb geduld tot ik met de vleugel aan de gang ga.
Daar gaat namelijk ook het e.e.a. aan veranderen... ;)

Groeten, Ramses
.
 
.
:D

Wacht nou maar gewoon af, dat is namelijk helemaal geen issue meer straks!
Ik ga niet discussieren over hoe een (deze) ARF ontworpen/gebouwd is.
Daar heb ik de kennis ook helemaal niet van.
Maar wel over wat ik er van ga maken!
Uiteraard verbaas ik me net als jij over het e.e.a., maar ga dat oplossen, niet uitvoerig benadrukken.
Dat wordt het een ARF afkraak draadje en dit is een ARF bashing/bouwverslag.

Groeten, Ramses
.
 
.
Afgelopen dagen griep met flinke koorts... niets meer gebouwd dus.
Het pakketje van Kjel had ik op m`n werk laten bezorgen, maar daar ben ik afgelopen dagen niet geweest...het ligt klaar!
Ben heel erg benieuwd Kjel, nogmaals echt SUPER bedankt!! :thumbsup:

Verslag ook al even niet meer bijgehouden, hier nu een update tot de huidige stand.

De motorbok was niet heel degelijk, er zat ook een stuk los:

full


De motorbok goed geschuurd en de lijmnaden nagelopen.
Aan de binnenzijde komen nog extra driehoekslatjes.
Daarna de neus tot de ring op de romp in verschillende lagen glasweefsel gezet dmv epoxy:

full


full


Daarna met secondenlijm de lijmnaden aan de binnenzijde van de romp nagelopen voorzover ik daarbij kon:

full


Op de plaatdelen die geschilderd worden ipv gefolied een zwarte "verklikkerlaag" geverfd:

full


De bouwmeester(es) wilde me iets duidelijk maken... :D

full


De vleugel klopt qua spanwijdte wel, maar niet qua koorde... en dat scheelt best veel, zo`n 3,5cm...
Je ziet het op onderstaande foto ook, de vleugel moet breder in verhouding:

full


Aangezien de vleugelachterlijst (de full span aileron) heel erg dik is, valt daar wel iets mee te doen.

Groeten, Ramses
.
 
.
Begonnen met het lossnijden van de ailerons.
Het profiel maar een klein beetje uitgerekt, maar wel nu uitlopend in een scherpe achterlijst, wat de koorde de gewenste 3,5cm langer maakt.
De ailerons krijgen de schaal afmeting waardoor de servovakjes twee vakken naar buiten moeten opschuiven:

full


De gehele bovenkant van de vleugel heb ik ingedekt met balsa:

full


De onderzijde blijft deels open, alleen folie erover:

full


De onderzijde van de vleugelachterlijst moet nog geschuurd worden, de achterlijst is op deze foto`s nu nog ongeschuurd (dik).
Gewichtstoename vleugelaanpassingen is 55 gram, totaal romp en vleugel nu 105 gram.
De verhoudingen kloppen nu veel beter, begint er steeds meer op te lijken:

full


full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Prachtig Ramses! Hopelijk ben je weer snel fit. De verhoudingen van de vleugel en romp zien er zo inderdaad veel beter uit. Dappere aanpassing, had ik niet zomaar gedurfd. Hoe heb je de nieuwe achterlijst bevestigd? En heb je de bestaande ribben nog aangepast?
 
Ziet er goed uit Ramses, het wordt weer wat moois :thumbsup:. Ik weet niet of je de bouwbeschrijving er bij hebt gekregen, maar bij versie een hielden ze voor het zwaartepunt 80mm van de neuslijst. Bij versie twee hebben ze dit aangepast naar 75mm van de neuslijst. Natuurlijk bij de oorspronkelijke koorde van de Black Horse kit. Ik heb zwaartepunt bij de mijne op ergens tussen de 70mm en 75mm liggen. Misschien deze afstanden even naar een percentage van de oorspronkelijke koorde omrekenen, zodat het zwaartepunt op de goede plek komt bij je bredere vleugel. Als ik het goed beredeneer.
 
.
Dank voor de leuke reacties :)

Hoe heb je de nieuwe achterlijst bevestigd?

Ik heb nieuwe eindstukken gemaakt voor de ribben.
Als achterlijst heb ik zo`n medium hard balsa voorgevormd latje gepakt.
Die is in spie vorm, met een hele dunne acherzijde, daaroverheen komt de indekking.
E.e.a. is op deze foto te zien:

full


En heb je de bestaande ribben nog aangepast?


Zeker!
Daar moest overal de indekkingsdikte vanaf gesneden/geschuurd worden.
Ook langs de randen een nieuwe "aanslag" gemaakt waar de indekking op bevestigd kan worden.

Het valt me wel op dat bij deze ARF (mijn eerste houten ARF, heb nog geen andere ervaringen) alles net wat minder vast zit dan ik gewend ben...
De Oracover kwam er in hele grote vellen vanaf, was binnen no-time een kale kist.
Met het verwijderen van de Oracover op m`n Mosquito ben ik heel lang bezig geweest, die zat echt goed vast.
Ook het slopen van sommige houten delen van de vleugel trek of pulk je gewoon met de hand los...
Heb alles voor de zekerheid en zover ik erbij kon weer goed nagelopen.

Misschien deze afstanden even naar een percentage van de oorspronkelijke koorde omrekenen, zodat het zwaartepunt op de goede plek komt bij je bredere vleugel. Als ik het goed beredeneer.

Ja,inderdaad :thumbsup:
Ik ga het CG zeker aanpassen aan de nieuwe koorde.
Bedankt voor jouw waardes, daar ga ik mee aan de slag.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Vandaag eindelijk opgestaan zonder koorts....
Voelde me gelijk ook wat beter en heb weer wat houtjes geplakt :yes:

Zoals eerder aangegeven zat de buik onder de vleugel niet (meer) bij deze kist.
Origineel is de buik een mooie gladde kunststof plaat uit 1 stuk, hier goed te zien op een foto van Kjel:

full


Maargoed, die zat er niet bij, dus de buik ga ik zelf scratchen van balsa.
Voordeel hiervan is, dat ik nu de stringers dieper in de buik kan laten doorlopen, zoals ook bij het origineel.

Eerst de vleugel met de twee breekbouten in de schoot geschroefd met een laagje plastic ertussen.
Daarna twee balsa buisjes gemaakt waar de breekbouten in vallen (1mm balsa om een stift gerold met wat CA ertussen).
De aansluitspanten (voor en achter) aan de romp gemaakt van 4mm balsa.
Daar tegenaan verjonge 2mm dikke balsa spanten gemaakt waar de indekking op komt.
Deze zijn 3,5mm verjongt zodat er 1,5mm indekking op kan plus de 2x2mm latjes:

full


Deels ingedekt en klaar voor de 2x2mm latjes:

full


Aan de hand van de 4-view en wat foto`s de buik steeds wat verder vormgeven:

full


Vorm bepaald, latjes achter erop en het eerste "plaatdeel" ingedekt:

full


En de buik is klaar, gewichtstoename van deze buik is 22 gram:

full


full


full


Nog twee onderdelen maken/bouwen:
  • de ailerons
  • het landingsgestel
... en dan is de Wedell Williams klaar voor de afwerkfase :yes:

Groeten, Ramses
.
 
.
Dank voor de leuke reacties :)

In ieder geval wordt een deel van de gewichtstoename opgevangen door je nu grotere vleugeloppervlak.

Klopt :thumbsup:
Het vleugeloppervlak was ca. 36dm2, daar is ca. 4dm2 bij gekomen.

full


De Wedell mag inderdaad wat zwaarder worden om netto toch op dezelfde vleugelbelasting uit te komen.

Afgelopen week geen tijd voor de hobby gehad...
Wel de prachtige! wielkappen van Kjel ontvangen.
Deze prachtige wielkappen verdienen natuurlijk ook mooie en vooral degelijke landingsgestel poten.
Ik kan dat niet zelf draaien oid en heb daarom zojuist deze poten besteld:

full


Alloy Oleo Set Twin Nosewheel/Stirrup Mains for 90mm EDF/1.20 Class 3pc
Superb looking and high quality Oleo leg's for Warbirds and scale models & Jet's
Complete with axles, wheel spacers and steel mounting pins.

Specs:
Length to axle centreline Mains: 125mm (not inc pin)
Length to axle centreline Noseleg: 115mm (not inc pin)
Retract Mounting Pin: 5mm
Axle: 4mm
Maximum Wheel Diameter Main: 70mm (20mm Wide)
Weight: 138g

Ik ga het landingsgestel voor m`n Wedell baseren op het duidelijke voorbeeld van Kjel op de eerste pagina uit dit verslag.
De struts welke ik besteld heb vormen alvast dit deel:

full


De rest van de pootconstructie ga ik zelf maken naar voorbeeld van Kjel.
Pauze plaatje:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ramses,

Mooie poten, maar ik ben bang dat ze iets aan de korte kant zijn. Ik heb het even bij mij nagemeten en van de onderkant van de vleugel tot het midden van de wielas is ongeveer 166mm. Nu steken de wielen bij best een stukje uit de wielkap. Iets minder ver zou mooier staan, maar is wel nadeliger voor de weerstand in wat hoger gras.
Of je gebruikt een langere bevestigingspin, die je op maat kunt maken om precies de juiste hoogte te bepalen. Dat kan natuurlijk ook :D.

groeten kjel
 
Back
Top