Wederopstanding van mijn Robbe Spitfire?

• Topicstarter Topicstarter Erik Stronk
  • Startdatum Startdatum
E

Erik Stronk

Guest
Na anderhalf jaar in stukken op de kast te hebben gelegen, wil ik mijn Robbe Spitfire (foamie) weer tot leven brengen.

Reden van de crash (de tweede op rij :? ) was een tekort aan power bij de start.

Voordat ik mijn Spit ga herstellen (toch weer een paar avondjes klussen) wil ik onderzoeken of er inmiddels een motor / prop combinatie te verzinnen is die mijn Spit (veel 8) ) meer power geeft.

Wat gegevens van de Spit:
Spanwijdte: 1100mm
Total surface area: 23,8 dm2
Vlieggewicht:
- met besturing,
- met accu [7 x Sanyo RC-2400],
- met Speed 600 Race - 7,2v [prop 7x3]
Totaal gewicht 1250gram.

De Spit is gebouwd om met 7 cellen te vliegen en voorzien te worden van een directdrive motor (zonder vertraging). De motor (Speed 600 size) moet klem in de romp zitten, en dit beperkt het aantal motor mogelijkheden volgens mij :?: :!:

Wie kan mij wat tips geven voor een nieuwe (optimale) motor / prop combi?

Groet,
Erik

Tja, je kunt altijd een brushless gebruiken, maar dat is een financiele aderlating. Of je dat voor dit model over hebt..

Brushless is eventueel een optie. Maar ik wil eerst de goedkopere alternatieven onderzoeken...

'k Heb ook zo'n "bouwpakket" op zolder liggen, hetze;fde probleem. Overtrokken bij start door gebrek aan power, resultaat is twee delen van één toestel. Dit was de tweede crash in drie vluchten en 1 keer voor de cockpit en 1 x achter de cockpit dwars door.

Erg frustrerend moet ik zeggen en dit toestel heeft van mij het predicaat kl*teding gekregen. Ook ik ben wel benieuwd naar andere vormen van motorisering die wel werken, RBCkits heeft een spit van ongeveer dezelfde maten en die gebruiken een vertraging, welke precies ben ik nog niet achter.

Van de RBC site ;-) ...

Rob Bulk on zijn site zei:
Spitfire

It's made to fly with the speed 600 and Master Airscrew 1:2,5 gear and
the 12x10 Graupner gear prop and Hollein spinner and 60mm midpiece.
Specs :
wing area: 22 dm2
wing span: 1100 mm
weight : 1325 grams
power : 8 x 2000ma
motor: speed 600 8,4

Lijkt qua spec's wel op de "foamie" ....

Heeft iemand hem al zien vliegen met deze aandrijving?
Volgens mij is dit "net" genoeg om leuk te vliegen, maar niet voldoende om de start problemen op te vangen. (heb hem zelf niet zien vliegen, maar lijkt me zo)

Speed 600 met Master vertr en 12x10 prop

De speed 600/8,4 met Master vert en 12x10 prop en een 8 cellen pakket is een prima setup voor de RBC modellen en zeker ook voor de Robbe Spit.

Het vliegen is zelfs al mogelijk met een 7 cellen pakket die ik gebruik in de RBC Hawk 75, ook het handstarten doe ik zelf en is geen enkel probleem. Het is natuurlijk niet mogelijk om rechtomhoog te gaan maar een loop vanuit vlakkevlucht is geen probleem en dit alles met een stroom van 20 amp wat dus ook nog een leuke vliegduur geeft. zie foto.
afb2208.jpg

Vlieg ook nog met de Spitfire, zie foto, maar dan met 8 cellen net iets meer vermogen.
afb1816.JPG

Wat de Robbe Spit betreft ik denk dat je een te kleine prop gebruikt zou eerder voor een klap 8x4,5 bij 7 cellen. Heb ook wel eens gesproken met het Robbe demoteam en zij gebruikte allemaal een Robbe Sport motor en dus niet de speed 600 in de Spit.

Weet niet of je de Robbe Spit gemakkelijk kan ombouwen voor een Mastervertraging omdat de motor daardoor uit het midden komt te zitten. Misschien is het een optie om de Robbe Spit op zolder te laten liggen en de RBC Spit te bouwen ben je van alle problemen af.

Ton

RBC Spitfire

@Ton: Dank voor je feedback. Ik heb de Spitfire van RBC al een paar keer bekeken en dat lijkt me een goed alternatief, alleen ben ik nog aan het bijkomen van bouwen (ben niet zo'n bouwer :wink:) van mijn RBC P51 micro Warbird (welke op de RBC-site is te bezichtigen inclusief video!). Wellicht voor de winter....

Wat betreft de motor en prop voor de Robbe Spitfire:
- een andere prop (8x4,5): voldoende power voor een handstart?!
- vertraging: daar is (helaas) geen ruimte voor.

Gr,
Erik

Erik,
Heeee leuk, is tie van jou, ziet er goed uit de Micro Mustang en een leuk filmpje.

De prop zou een verbetering moeten zijn, de 7x3 is meer voor E-zwevers. Weet niet hoeveel stroom er zal gaan lopen dus meet even de amp en maak ook wat koelgaten voor de motor, want die zal redelijk warm kunnen worden.

Heb de door jouw genoemde 600/7,2 Race met een 7x3 prop op 7 cellen nog even door een reken programma gehaald en daar komt de Amp uit op 36 Amp en met de 8x4,5 op 56 amp en dat is einde speed 600. De max voor een speed 600 is ongeveer 25 amp mits redelijk gekoeld.

Wat is de bestelcode op de motor.

http://brantuas.com/ezcalc/dma.asp

Ton

Ikzelf heb een electro trainer met dit gewicht en daar vlieg ik een gewone Speed 600 7,2 V met 7 cellen en een 8*4 slim prop. Deze is nooit vervangen en voor de trainer heeft hij power zat. (voor een looping hoef ik niet te duiken). Nu is het wel een ander model, maar kwa gewicht / grote is hij hetzelfde.

De 8x4 slimprop blijkt eigenlijk een een 8x3 prop (volgens elektro guru Wilhelm Geck). Dat kan dus nog net op een sp600 7.2V #1793.

Probleem met de spit is de naar mijn idee hoge vleugel belasting waar je alleen met voldoende trekkracht (vertraging of bot vermogen) wat mee kan.

Die aandrijving als op de Rob Bulk modellen lijkt mij bruikbaar.
Let bij gebruik van vertraging op dat je propsnelheid wel hoog genoeg blijft (veel spoed), anders kom je niet of nauwelijks boven de overtreksnelheid uit.

Zelf wil ik de spit gaan proberen met een mega 16/25/4 (ja, 25. Iets nieuws. ik heb een voorserie model.) en 8 x 1700 AUP cellen en kleine servo's.
Kan meer dan speed 600, maar deze spit komt dan onder 800 gram.

Lichtere cellen (en gelijk een celletje meer, dus 8) als bijvoorbeeld 1700 AUP, of rc 1600 4/5SC kan helpen.
Gebruik dan een "gewone" speed 600 8.4V #3301 met een 8x6 prop.

Het is niet zo dat je beperkt bent tot speed 600 maat. Daar valt best wat te modificeren. Vleugel vast lijmen, luikje maken om de motor van binnenuit er in te doen. Batterij bevestiging verbeteren (luchtiger) enz...
Je kan dan ook een speed 700 BB 8.4V gebruiken met 9x7 of 10x6.

Dank voor alle feedback. Ik ga nu eerst de komende avonden de Spit maar eens restaureren (by the way: hoe plaats ik een foto, zodat ik jullie de ravage van mijn spit kan laten zien?)

Tevens ga ik de Spitfire wat ruimer maken zodat er 8 cellen in passen; op zoek naar een "standaard" Speed 600 8,4v met een 8x6 Prop .

Ik hou jullie op de hoogte.

Gr,
Erik

@Ton: heb zelf even zitten spelen met het reken programma. Thanx voor de link.

Kweenie of het helpt, maar ik vlieg de p51 (broertje van die piep-spit :)) met een Robbe 600/24 en een 8*5 klappert, en das net genoeg voor een goeie handstart. Die 8*5 zit wel op een verlengde alu brug, omdat hij anders door de grote neus niet kon inklappen bij de landing. Dus netto zal het we liets van 8,5*5 zijn oid.
Trekt als een beest, is alleen na 4 minuten vliegen leeg...

Groetjes,

Ton.

waar staat de /24 voor harold? zijn dit het aantal winding of iets dergelijks? en zijn dat soort motoren niet wat "heter" te maken door wat windingen eraf te halen ofzo ?

Ja, bij robbe zijn dat de windingen.
Prachtige aanduiding trouwens.

Speed 600 motoren varieren van 17 to 30 windingen, maar die info krijg je niet bij graupner.
(voor meer meningen zoek op "marketing trut van graupner")

ALs je er windingen van af haalt, ben je niet meer "vol" gewikkeld.
Dat gaat dan ten koste van rendement, maar zou wel kunnen om de motor voor een toepassing aan te passen.

Een 600/19 (speed 600 7.2v #1793) heeft bijvoorbeeld dikker draad dan een 600/24 om dezelfde "vullingsgraad" te bereiken.

Back