Wedstrijd NK F5J 12 april 2014 Dalfsen

Je moet in Dalfsen parkeren langs de openbare weg,dus als hij niet te groot is ,moet dat lukken

Laatst bewerkt door een moderator:
Vraagje met betrekking tot indeling van vliegen. Ik vlieg graag met m'n vaste coach/spotter enz. Bij het opgeven kon ik niet direct kwijt bij welk "team" je hoort. Wordt de indeling pas op wedstrijddag gemaakt of moet ik nog ergens aangeven bij wedstrijdleiding wie mijn "maatje" is?

Blacquièrdinges

Je mag zelf bepalen wie jou coached, meestal helpen we elkaar.
Dus als je niet vliegt, help je een ander. Maar je bent vrij om je eigen
Helper mee te nemen.

Arjan zal een paar dagen van te voren de startlijst bekend maken.

Gr Lyckele

Tja Robert. F3J is in team verband en vlieg je niet tegen elkaar. Met F5J is dat wel zo. Mijn vaste maatje is Henk Struyk om te timen en anders om, maar moeten ook wel eens tegen elkaar vliegen. Dat iemand anders je timed is geen enkel probleem en is altijd goed gegaan. Hulp genoeg en iedereen helpt elkaar.

Dat lijkt mij bijna onmogelijk. Om met 25 deelnemers ook nog eens zo in te delen dat er vaste koppeltjes kunnen vliegen.

Wat doet de tijdwaarnemer nog meer dan tijd bijhouden? Ik kan mij voorstellen dat je wel bespreekt wie waar rondhangt, of er iemand en bel te pakken heeft maar veel meer kan hij niet voor je doen toch?

Dat doet een tijdwaarnemer nou pcies, zoals je zelf zegt.
En ja als jou maatje mee vliegt lukt het dus niet altijd om
de zelfde coach te hebben.
Maar er zijn genoeg mensen om je te helpen.

Gliderscore biedt wel de mogelijkheid om teams samen te stellen (zoals bij F3J) maar F5J is een man-tegen-man wedstrijd. En daarbij mag je niet je eigen tegenstanders kiezen :-)

Overigens heeft de waarnemer ook de taak te controleren of deelnemers volgens de regeltjes spelen. In feite zou je dus aparte waarnemers moeten hebben. Die hebben we niet...dus doen de deelnemers dat zelf en hopen we maar dat die hun "maatjes" niet matsen door valsspelen door de vingers te zien.

Je mag een eigen coach meebrengen hoor. Maar als die ook vliegt zul je hem soms moeten missen, dat kan niet anders.

coach & zo

Zonder hem kan ik natuurlijk niks. :)

Blacquièrdinges

Dank, dank dank :D

Alle gekheid, denk dat onze (zeer verre) F3J achtergrond zoals gememoreerd ons hier op verkeerde gedachten heeft gebracht. Voordeel, ik hoef niet meer te trainen in het Drentse maar kan tussen de koeienvlaaien in het Groningse m'n eigen ding doen.

Vraag aan de wedstrijdleiding, nog behoefte aan stopwatches?

Vraag betreffende de Altis: klopt het dat bij opstarten automatisch de laatste hoogte (223,5 mtr :() in beeld verschijnt. 1 Vlucht mee gemaakt, leek te werken, dus daarna direct weer in de vliegkoffer. Gisteravond bij het inpassen (spaghetti want geen bec) keek ik een beetje raar toen ik weer aan dit startdebacle werd herinnerd.
En ja, tussentijd de motor aanzetten heb ik nodig om de bel niet te missen. Van mij is traditioneel weinig tegenstand te verwachten :cool:

Iedereen nog veel plezier met de voorpret.

Groet

John

Hallo John,
Vraag aan de wedstrijdleiding, nog behoefte aan stopwatches?
Nee, we hebben voor iedere startplek een stopwatch. Let wel, dit is een enkele stopwatch die de vluchttijd op kan nemen. Heb je zelf zo'n dubbele die ook de werktijd af kan tellen dan mag je die natuurlijk ook gebruiken.
Vraag betreffende de Altis: klopt het dat bij opstarten automatisch de laatste hoogte (223,5 mtr :() in beeld verschijnt.
Ja, dat klopt. Dit doen zowel de Unilog als de Altis. Pas als je de motor start wordt de nieuwe meting gedaan.
En ja, tussentijd de motor aanzetten heb ik nodig om de bel niet te missen.
Dat is niet toegestaan en ook niet mogelijk met de juiste firmware aan boord.
Wat dat betreft is F5J net als F3J; als je gestart bent heb je een zwever en geen mogelijkheden om nieuwe hoogte te winnen anders door te thermieken.

(check even of je de laatste F5J firmware op je Altis hebt staan, op de wedstrijddag moet je daar liefst niet meer mee gaan pielen)

Hallo John,

Dat is niet toegestaan en ook niet mogelijk met de juiste firmware aan boord.
Wat dat betreft is F5J net als F3J; als je gestart bent heb je een zwever en geen mogelijkheden om nieuwe hoogte te winnen anders door te thermieken.

Hoi Arjan,

Dank voor je antwoorden. Nee, geen software, gewoon opgeborgen in de vliegkoffer. Door de zelfspot lezen graag :D

Serieus, waar ik wel ik mee aan het experimenteren ben nadat ik de beschreven problemen van plaatsing van de Altis had gelezen is deze op te bergen in een solide behuizing. Gemaakt van koolstof met afsluitbare o-ring voor deksel.
Toen ik eenmaal zover was ben ik gaan experimenteren met de Altis in een soort van drukkamer. Deze wordt gevoed door een gasflesje van een intrekbaar landingsgestel. Kom op de werkbank al tot een negatieve uitgangshoogte. Ziet er veelbelovend uit. Plaatsing van de tank in de romp is nog een lastige (ruimte). Denk dat ik de ballastkamer verwijder. Komt dus wel goed voor Dalfsen.

Als er behoefte aan bestaat zal ik morgen als ik weer thuis ben foto's op het forum plaatsen.

Groet

John

hoi John
De zelfspot had ik begrepen :-)
Er gaan echter stemmen op om een herstart van de motor mogelijk te maken ("uit veiligheidsoverwegingen"). Is in de huidige reglementen echter niet toegestaan. Ik noem het maar even :cool:

Laatst bewerkt:
Het wordt een alkoof van 7 meter hopelijk lukt dat.
We willen vrijdag avond geheel of gedeeltelijk reizen.

Willy

Zo zo. Al 27 deelnemers ingeschreven. Dat is mooi. Zag alleen wel dat er 2 vliegers
met nummer 24 zijn ingeschreven.

Willy,

Je hebt in Dalfsen nog gevlogen, je staat zelfs nog op de film: [URL="
F5B Promotion movie 2011 - YouTube[/URL]
parkeren in een lange rij langs het veld, prachtig clubgebouw, heerlijke hamburgers etc, staat je er nog iets van bij?

Gerben

Ik had een vaag vermoeden. Een fotoalbum aanleggen voor de toekomst is mischien de oplossing alleen vergeet ik foto's te nemen.

Willy

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil wel komen, maar heb pas 4x met mijn 3.5m kist kunnen vliegen.
Daarom overweeg ik ook een EasygGider mee te nemen, die kan wat meer hebben.

Mag dat, of mag je maar met 1 kist inschrijven?

Doellandingen heb ik nog nooit gemaakt, dus ik sta er voornamelijk om gecoacht te worden en waar nodig de handen uit de mouwen te steken.

Hoi Sander,
Je mag met meer toestellen vliegen. Maar per ronde (dus per keer dat de werktijd start) mag je er maar één gebruiken.

Let even op de gewijzigde puntentelling in verband met de grote groep http://www.modelbouwforum.nl/forums/f5j/208491-belangrijk-aangepaste-puntentelling-f5j.html

Inschrijvingen per 1-4-2014:

Dalfsen [NK 2014 12-4-2014]

GliderScore

1 BLACQUIERE, Robert NL
2 BOS, Jacob NL /eigen
3 BROUWERSHAVEN, VAN, Adrie NL /eigen
4 BÜNDGEN, Hans Josef D /eigen
5 DIEVELAAR, Herman NL /eigen
6 DOFF, Frans NL /eigen
7 DOMINGO, Raymond NL
8 GOG, VAN, Johan NL /eigen
9 GOVERS, Lyckele NL
10 GREVE, Jaap NL /eigen
11 HUDEPOHL, Harald NL /eigen
12 LELIE, Sander NL /eigen
13 MOREE, Justus NL /NO
14 PETERSEN VAN, Wim NL
15 REINTEN, Ton NL /eigen
16 RUITER, John NL /eigen
17 SANDERS, Marc NL /eigen
18 STELT, VAN DER, Terence NL /eigen
19 STRUYK, Henk NL /eigen
20 SWART, Willy NL /eigen
21 TITO, Bob NL /eigen
22 VELZEN VAN, Sander NL /eigen
23 VELTHUIZEN, Erik NL /eigen
24 VERSCHOREN, Kristof B /eigen
25 VERSCHOREN, Willy B /eigen
26 VISSER, Martijn NL /eigen
27 VOLKERS, Theo NL /eigen
28 WESTDIJK, Dennis NL /NO

Laatst bewerkt:
Hoi Arjan,

Bedankt voor de info, 2 tegelijk gaat me ook niet lukken vrees ik ;)
Ik heb er zin in tot dan!

Ps. zou je nog een kleine aanpassing kunnen maken?
22 VELZEN VAN, Sander

Back