Wedstrijden F3K in Nederland

Eigenlijk best vreemd. De F3K klasse bestaat al heel lang.
Het boekje wat ik op de DLG dag heb 'gewonnen' is uit 1996 en gaat over HLG's, maar dan de 'speerwerptechniek'.

De F3K klasse bestaat dus minstens 10 jaar, en 'officieel' is hier in Nederland niets mee gebeurd?

Daar gaan we dus wat aan doen. Goed initiatief Eric! :)

Ik zal proberen bij te dragen :pc:

Ik probeer alleen maar de struktuur neer te zetten, zodat we inderdaad een wedstrijdklasse krijgen. Het heeft lang genoeg geduurd, tenslotte.

:offtopic: (Nou een klein beetje dan)
De F3K klasse is gemakkelijk alleen te (wild)vliegen, hierdoor is het erg makelijk om je niets van de rest aan te trekken en kun je ook zonder anderen lekker vliegen.

De meeste andere klassen, hebben meer een reden om elkaar op te zoeken. Lieren kosten geld (F3J), een hal huren kost nogal wat centjes (F3P) hierdoor zul je sneller organisatie van gelijkgestemden krijgen.

Maar na een DLG meeting, blijkt dat we toch elkaar nodig hebben. En het heel erg leuk is om eens te vliegen en te presteren als dat moet. Niet van gisteren had ik een vlucht van 5 minuten. Nee, nu in deze ronde moet ik een vlucht maken van 3 minuten. Maar alleen als mijn tegenstander zijn 2:40 vlucht haalt. Zo niet hoef ik niet te vliegen. (denken,rekenen en vliegen)

Dat maakt het extra leuk en spannend.... dus Vliegen,Techniek en Tactiek, das nu eenmaal F3K.

2:40? hahahahahaha,

haal die 2 maar weg :D

gut gut, wat een lol was dat zeg, ik moet elke keer weer lachen als ik eraan denk!! whahaha

Omdat "knvvlsport" nog een poosje afwezig is, probeer ik iets aan te reiken.

De KNVvL zal zeker de wedstrijdklasse F3K aanmoedigen. Het lijkt mij logisch deze klasse onder te brengen onder de sport sub-commissie Zweef, waar ook F3B en F3J onder vallen. Als er dus 1 of 2 F3K "experts" deelnemen aan deze sub-commissie is de organisatie rond. Een enkele vergadering zal nodig zijn om elkaar te leren kennen en de plannen concreet te maken. In de praktijk gaat de rest per e-mail.

Voor een landelijke competitie, inclusief eventueel de selectie van deelnemers aan internationale wedstrijden (EK, WK zodra die er komen), is een wedstrijd reglement nodig. Voor alle andere internationale klassen wordt dat afgeleid van het FAI reglement. Ik weet zelf niet of dat er voor F3K al is. Verder moeten er dan tijdig (december - januari) wedstrijd data en plaatsen vastliggen. Dat kunnen bijvoorbeeld 4 wedstrijden verspreid over het land zijn, of een paar regionale "voorselecties" en een landelijke finale. Een kwestie van het verwachte aantal deelnemers, voorkeur en overleg. Zolang het voor iedereen maar duidelijk is.

That's it! Moet toch lukken?

O ja. Voor een nieuwe wedstrijdklasse geven we niet-leden de gelegenheid een paar keer mee te doen voordat zij KNVvL lid worden. Om in de eindklassering voor te komen moet je uiteraard wel lid zijn.

Boudewijn Swanenburg

O ja. Voor een nieuwe wedstrijdklasse geven we niet-leden de gelegenheid een paar keer mee te doen voordat zij KNVvL lid worden. Om in de eindklassering voor te komen moet je uiteraard wel lid zijn.

mmh, :( :(

De (voorlopige) regels van de FAI over F3K zijn hier te downloaden:
ftp://www.fai.org/sporting_code/sc4/sc4.f3bj.06.zip

Pak de zip uit en ga naar de pdf. Het F3K stuk begint op blz 37. Het is volgens mij gelijk aan http://www.f3k.nl/reglement.htm

We kunnen hier natuurlijk een Nederlandse versie van maken, bijvoorbeeld met toevoeging van de Micro klasse. De DLG dag op 11 juni bewees dat dit een hele leuke discipline van het DLG vliegen is, die zeker als aparte klasse moet blijven!

Leon

Heren F3K vliegers,

Heb mij aangemeld als vrijwilliger bij Boudewijn. Zodra ik nieuws heb zal ik dat met jullie delen.

Voordat we meteen gaan rennen met nieuwe voorstellen en twijfels, wacht even af wat de KnVVL van ons nodig heeft. Zodra ik weet wat er gedaan moet worden (en tegen welke voorwaarden) zal ik dat met jullie delen. En kunnen we kijken, wie wat voor zijn rekening gaat nemen.

Eventjes iets anders.....

Zijn er al personen die volgend jaar (2007) een wedstrijd willen houden op hun eigen club veld?

Veel is daar niet voor nodig, dat heb je kunnen zien op de DLG meeting van 11 juni j.l. (Een partytent of clubhuis, een groot scorebord, een aantal kleine scorebordjes en iets om het veld af te kunnen bakenen en een paar stopwatches)

Dus mocht je een F3K wedstrijd willen organiseren, meld je aan bij mij (mag onder voorbehoud) en gaan we kijken hoe we dat gaan vormgeven (bv een wedstrijdcommissie F3K, zodat we van elkaar kunnen leren/helpen) en op welke datum.

Kunnen we (proberen te) zorgen dat er geen dubbele vliegdagen komen, voor F3B,F3J en F3K. Zodat we veel vliegers aan de start kunnen krijgen.

Eric,

Een simpele post met de vraag "wie wil" is niet voldoende zo blijkt weer eens. Als je zo'n project opzet is het in het begin vooral veel trekwerk. Bellen, praten, en vooral veel pushen!!!!! Niet iedereen is aktief op het forum, houdt daar ook rekening mee.
Ik zou je willen voorstellen om uit de aktieve DLG'ers een 4 -tal clubs te kiezen wiens veld geschikt is voor een wedstrijd. Die dan benaderen en kijken wat er mogelijk is. Ik ken het nieuwe veld van Assen nog niet en weet niet of dat geschikt is, anders wil ik wel kijken wat hier mogelijk is.

Theo zei:
Ik ken het nieuwe veld van Assen nog niet en weet niet of dat geschikt is, anders wil ik wel kijken wat hier mogelijk is.

Ben al een paar keer in Assen geweest, op het nieuwe veld. Dat is prima geschikt (al zeg ik dat zelf). Als je het veld van Roden kent, verschilt Assen niet veel. Alleen dat er geen bomen om het veld staan, wel veel akkerland.

Als Assen niet lukt, wil ik Roden wel eens polsen.

Theo zei:
Een simpele post met de vraag "wie wil" is niet voldoende zo blijkt weer eens. Als je zo'n project opzet is het in het begin vooral veel trekwerk. Bellen, praten, en vooral veel pushen!!!!! Niet iedereen is aktief op het forum, houdt daar ook rekening mee.

En natuurlijk begrijp ik ook, dat de vraag erg gemakkelijk is. De vraag was dan ook bedoeld om te kijken of er animo is om een F3K wedstrijd te organiseren.

Daar we een nieuwe klasse zijn, is het handig als er bij een club al iemand is die zich ervoor wil inzetten. Anders is er de kans dat een club zegt....F3K, kennen we niet.... doet ook niemand bij ons... dus doen we niet.... (weet dit niet zeker, maar stel mij dit zo voor)

Het is nu misschien nog te vroeg om iets contreets te roepen. Maar het gaat mij ook meer om de intentie. Een antwoord in de trend van "Ik wil wel eens bij ons op de club vragen" doet meer goed, dan helemaal niks.

Daarnaast is het handig om je nu kenbaar te maken, Je kunt nu elkaar nog rustig opzoeken en dingen bespreken. Zodat volgend jaar (2007) alle wedstrijden op dezelfde manier verlopen. Kennis delen, is hier erg belangrijk lijkt mij.

Ben eventjes de Knvvl archieven in gedoken en kwam het volgende tegen:

Modelvliegsport zei:
Naar alle verwachting komt
het in 2006 tot enkele nieuwe
wedstrijdklassen: F3P (indoor
aerobatics), 3d helikopter, F3K
(hand launch gliders) en ??
Gebleken is dat een aantal van
de betreffende vliegers (nog)
geen lid van de KNVvL is. Toch
vinden we dat deze klassen (via
de subcommissies) door de
afdeling ondersteund moeten
worden. Besloten is dat in het
eerste jaar, dat een nieuwe
klasse gevlogen wordt, iedereen
mag deelnemen. Wel is het zo
dat alleen leden Nederlands
Kampioen kunnen worden.
Apart hiervan is besloten dat
aspiranten vier maal in een
al bestaande klassen mogen
deelnemen alvorens zij jeugdlid
worden.

Helaas zal 2006, dus 2007 worden en we moeten misschien "hand launch gliders" nog vervangen door "discus launch gliders".
Maar iedereen mag meedoen, in het eerste jaar. Ook als je nog geen Knvvl lid bent.

en we moeten misschien "hand launch gliders" nog vervangen door "discus launch gliders"

Waarom? Dan mag je als 'speerwerper' of met een Bug (SAL-launch) niet meer meedoen? Waarom deze beperking?

Leon

sietse zei:
ja, maar dan ben ik dus de titel kwijt.... :roll:

Nee hoor. Volgens mij hou jij je titel gewoon. Winnaar/Beste in de klasse tot 1m 8)

Maar een officiele nederlandse (sport) titel heb je nooit verworven, dus die kun je ook niet kwijt raken. :oops:
Pas als er een wedstrijd word gehouden onder toezicht van de knvvl, kun je je officieel Nederlands Kampion noemen.

KNVvL zei:

Boudewijn Swanenburg

Dat treft, ik heb me net van de week ingeschreven als lid :lol:

Maar hoe zit dat dan met die sportlicentie?

Misschien wel wat voorbarig, want ik heb nog geen eens een DLG, maar je weet maar nooit

Zo van de Knvvl website geplukt, menu optie "lid worden" -> waarom lid worden?

Om deel te kunnen nemen aan Nationale- en Internationale wedstrijden en recreatieve modelvliegevenementen.
Voor alle categorieën worden Nationale wedstrijden uitgeschreven. Het lidmaatschap van de KNVvL en bezit van de FAI sportlicentie is daarbij noodzakelijk. De beste Nationale vliegers mogen ons land vertegenwoordigen tijdens Europese en Wereldkampioenschappen.

Je bent dus lid van de Knvvl en krijgt een FAI sportlicentie. Op dat moment ben je dus niet alleen meer bezig met je hobby. Maar heb je van je hobby, ook je sport gemaakt.

En mogelijk heb je het eerste jaar nog geen sportlicentie nodig (zoek ik nog uit). Dus kun je misschien nog wachten met die aanschaf. Hij kost volgens mij €12 per jaar.

Back