Wedstrijden F3K in Nederland

Het tweede punt, is waarschijnlijk een nederlands F3K reglement.

Ik zou willen voorstellen ook in het officiële Nederlandse F3K reglement ook de tweedeling in klassen (1,5 m en de micro's tot 1 m) in ere te houden. Op 11 juni bleek weer eens dat die micro klasse hartstikke leuk is en een eigen kampioen verdient.

Leon

Ik zou willen voorstellen ook in het officiële Nederlandse F3K reglement ook de tweedeling in klassen (1,5 m en de micro's tot 1 m) in ere te houden. Op 11 juni bleek weer eens dat die micro klasse hartstikke leuk is en een eigen kampioen verdient.

Alweer gelijk Wubbe; gedeeltelijk tenminste.......
De klasse F3K is nauwkeurig omschreven, internationaal; dat zijn de smijtzwevers tot aan een spanwijdte van 150 cm. Maar niets belet ons natuurlijk een tweede klasse in het leven te roepen voor smijtzwevers tot aan een spanwijdte van 100 cm. Denk alleen dat je die niet de naam F3K moet geven om verwarring te voorkonem.
Maar dan natuurlijk, zoals ik al eerder zei, "what's in a name".........

Arno

ik gebruik expres de term smijtzwevers; anders krijg je weer dat gehannes met HLG, DLG, SAL of weet ik wat er nog meer van dat spul bestaat :):)

De F3K klasse sluit micro-dlg's niet uit, die passen dus prima in de F3K klasse.
(Denk alleen wel dat het misschien handig is om er een aparte ronde van te maken. Het verschil zal anders te groot zijn (in wiens voordeel, wil ik het niet over hebben))

Dus laten we eerst gewoon voor de F3K klasse gaan zorgen, voordat we onze kansen/krachten gaan verdelen over de F3K sub-klassen. Een klasse uitbreiden gaat gemakkelijker dan een nieuwe klasse in het leven roepen.

Eerst leren lopen.....

De F3K wedstrijd verleden week in Brockhagen was voor mij een eerste kennismaking met de "officiële" F3K taken. Naar ik mag aannemen zullen wij het volgend jaar ook dergelijke taken op de nederlandse wedstrijden gaan vliegen........

Enkele (echte) verschillen met wat er tot nu toe gebeurd is in Nederland zijn:
- de score wordt berekend per groep; nummer 1 in de groep krijgt 100% de overige een score gerelateerd hieraan !
- de werktijd per groep is maximaal 10 minuten m.u.v. de taak "all up - last down".
- er wordt duidelijk gewerkt met een maximale tijd per vlucht (meestal 3 minuten); overschrijding van die maximale tijd levert geen direkte strafpunten op maar is in die zin een straf omdat de extra gevlogen tijd afgaat van je werktijd....
- de vliegtijd van een vlucht eindigt altijd met het verstrijken van de werktijd ! Na het verstrijken van de werktijd blijft nog een periode van 30 sekonden waarbinnen je moet landen; binnen het start-landingsgebied natuurlijk.

Deze basisregels gelden voor een heleboel taken. Met dit in je achterhoofd kun je jezelf natuurlijk tijdens het maken van je oefenvluchten een aardig doel stellen ! B.v. een vlucht moet minimaal 3 minuten duren en er moet weer geland worden binnen je startgebied..........

hmmmmm, dit gaat op deze manier echt leuk en spannend worden :)

Arno

Vanaf 2007 is F3K offizieel een FAI-Klasse in 2008 zal er in Europa de
eerste WM gehouden worden.
Ik denk dat man zich dan in nederland ook aan de taken en reglement van de FAI houden zal om international gelijk te blijven.
CU Henk

Zijn er al personen die volgend jaar (2007) een wedstrijd willen houden op hun eigen club veld?

Jazeker, ik heb het aangekaart bij 'mijn' club. De conclusie was dat ons veld (kleigrond in Vogelenzang) niet geschikt is voor een DLG wedstrijd.

Het is namelijk vochtige en dus 'koude' grond. Daar ontstaat zelden thermiek op geringe hoogte. Enkele DLG-ende clubleden hebben bevestigd dat op 'ons' veld op DLG-hoogte nooit thermiek te vinden is.

Leon

Het is namelijk vochtige en dus 'koude' grond. Daar ontstaat zelden thermiek op geringe hoogte. Enkele DLG-ende clubleden hebben bevestigd dat op 'ons' veld op DLG-hoogte nooit thermiek te vinden is.

Dit lijkt me nou een hardstikke leuke om een weddenschap op af te sluiten :):)

Arno

Hallo clubgenoot,
Mijn ervaring is dat dit veld prima voldoet. Het is zeker niet zo thermisch als het Rozendaalse veld in Arnhem want daar gaan bij tijd en wijlen bakstenen omhoog. Een minder thermisch veld maakt het alleen maar interessanter.
Arjen

Het is zeker niet zo thermisch als het Rozendaalse veld in Arnhem want daar gaan bij tijd en wijlen bakstenen omhoog.

Klopt helemaal; heb mijn modellenkoffer (vrije vlucht) al flink moeten verzwaren want die was ik al een keer bijna kwijt in zo'n spuiter :):)

Arno

Wat is momenteel de status van het initatief om in 2007 een heus NK te vliegen. ?

Is er inmiddels overleg geweest met de KNVvL?
Is , of zijn er datums geprikt.
Is men nog aan het brainstormen?
Is het nog steeds een 1-mans initiatief of heeft Eric hulp?
Heeft zich al een club gemeld voor de organistie
Is er uberhaubt gezocht naar een lokatie/ club.
enz enz enz

Kortom, is er nieuws???? Het is maart voor je het weet!!

Jazeker, ik heb het aangekaart bij 'mijn' club. De conclusie was dat ons veld (kleigrond in Vogelenzang) niet geschikt is voor een DLG wedstrijd.

Leon

Tja dat dachten wij op onze club ook tot dat Henk en Bas bij de eerste gooi demonstreerde dat dit dus onzin was.
Een ieder die in Vlaardingen is geweest weet wat ik bedoel.
En het gebrek aan thermiek is voor elke vlieger daar, dus maakt dat voor de wedstrijd niet veel uit.
Reken alleen maar op veel starten.

Frans

onder voorbehoud.
Er zijn plannen om van de Limbo Cup, dit jaar voor het eerst als vrije vlucht wedstrijd op de kalender, volgend jaar een gecombineerde VV/DLG wedstrijd te maken.................................
VV op zaterdagmiddag/zondagochtend gevolgd door een DLG wedstrijd vanaf zondagmiddag.

Arno

Theo zei:
Wat is momenteel de status van het initatief om in 2007 een heus NK te vliegen. ?

Is er inmiddels overleg geweest met de KNVvL?
Is , of zijn er datums geprikt.
Is men nog aan het brainstormen?
Is het nog steeds een 1-mans initiatief of heeft Eric hulp?
Heeft zich al een club gemeld voor de organistie
Is er uberhaubt gezocht naar een lokatie/ club.
enz enz enz

Kortom, is er nieuws???? Het is maart voor je het weet!!

Hoera, er is nieuws.

Ik ben voorlopig subcommissielid voor F3K, tijdens de vliegersvergadering zal ik (zonder tegenkandidaat en met voldoende steun van jullie (dus kom stemmen)) tot subcommissielid voor F3K worden benoemd (voor 2 jaar, dacht ik)

Er zijn al 2 clubs, die zich hebben aangemeld, om volgend jaar (2007) een wedstrijd te organiseren.
De definitieve data zullen tijdens de vliegersvergadering van 10 december in Arnhem (aanvang 14:00, Clubgebouw ALC) worden vastgesteld.
Zie ook http://www.modelvliegsport.nl/wedstrijden/vliegersvergaderingen.htm

Indien men een wedstrijd wil organiseren, vul dan volgend formulier in ( http://www.modelvliegsport.nl/downloads/aanvraag-NK-RB&Schaal06.doc ) en stuur dat naar mij: eric_@belni.org (verwijder de "_" uit het email adres)
Er zijn 4 data geprikt, heb dus nog 2 webstrijdaanmeldingen/clubs nodig!!

@ Eric: Normaal is het zo dat de organisator aangeeft op welke datum de wedstrijd gevlogen wordt. Welke clubs hebben zich aangemeld?

Btje zei:
@ Eric: Normaal is het zo dat de organisator aangeeft op welke datum de wedstrijd gevlogen wordt. Welke clubs hebben zich aangemeld?

Heb de voorlopige wedstrijdkalender helaas niet bij de hand, kom ik dus nog op terug.

Er zijn 4 data geprikt in het jaar 2007, rekening houdend met F3B en F3J wedstrijden en feestdagen.
Deze data zullen dus, in overleg met de organiserende clubs worden bepaalt.
Tijdens de Vliegersvergadering, zullen de definitiefe data worden vast gesteld.

De volgende clubs hebben zich aangemeld (of tonen interesse)

• MVC De Stootkop in Swalmen
    Model Zweefvlieg Club 'De Regte Heide' in Goirle

Daarnaast wil ik nog een club in het Noorden proberen vinden om een F3K wedstrijd te organiseren.

Leon, volgens Arjen kan het dus eventueel wel bij jullie? Lijkt me leuk, dan worden de wedstrijden wat verspreid. Kan het misschien ook nog in Vlaardingen? Vond ik geen slechte lokatie (en lekker dichtbij :D)

Back