In de vliegersvergadering zijn de reglementen voor het NK besproken en daar zijn een aantal wijzigingen uit voort gekomen. Doel was zoveel mogelijk aan te sluiten bij het internationale reglement, voor zover dat in Nederland ook inderdaad haalbaar is.
Ik noem hier de meest opvallende veranderingen maar verwijs nadrukkelijk naar de officiële documenten op KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina, waar het nieuwe reglement binnenkort beschikbaar zal zijn. Deze documenten zijn leidend.
* Priklandingen.
Deze waren niet verboden. Er was een herenakkoord om geen priklandingen te maken. Deze tekst is uit het reglement gehaald om verwarring te voorkomen.
* Voorbereidingstijd (ongewijzigd).
De voorbereidingstijd is door de FAI vastgesteld op 5 min. In de Nederlandse competitie hanteren we een afwijkende procedure omdat de vliegers ook tijdwaarnemer moeten zijn. Dus is er tijd nodig voor de wisseling tussen de ronden. Als iedereen klaarstaat, start de wedstrijdleider de voorbereidingstijd van 30 seconden. Indien nodig wordt gewacht met starten van de voorbereidingstijd.
* Herstarten binnen de werktijd.
Het FAI reglement geeft de vlieger één vluchtpoging binnen de werktijd. Herstarten binnen de werktijd is niet toegestaan. Voor 2015 is de local rule dat meerdere pogingen mochten worden gedaan geschrapt.
NB. Een vluchtpoging is reglementair als het model met draaiende motor is gestart. Het is dus sowieso niet toegestaan het model te starten vóórdat de motor is gestart.
* Fly-off (ongewijzigd)
Het FAI reglement stelt dat er bij minder dan 20 deelnemers geen fly-off hoeft te worden gevlogen.
Ook in 2015 blijft de local rule van kracht dat we in de NK-competitie geen fly-off vliegen, ook niet als er meer dan 20 deelnemers zijn.
De vliegersvergadering is overigens van mening dat het nut van een fly-off in een competitie die uit meerdere evenementen bestaat, en waarbij iedereen tegen iedereen vliegt, ontbreekt.
* Aantal te vliegen rondes (ongewijzigd).
De wedstrijdleider geeft in de briefing aan hoeveel rondes gepland zijn. Dit is afhankelijk van het aantal deelnemers, de weersomstandigheden en de op de wedstrijddag beschikbare tijd (in april is de dag korter dan in juli). Dit is conform het FAI reglement. Het minimum is bij voorkeur 4 rondes, een maximum is niet gegeven. Vanaf 5 rondes is er één schrapresultaat.
Tot slot een opvallende regelwijziging in het FAI-reglement (en dus de NK competitie):
Het gebruik van "augmented stability systems" (gyro's etc) is toegestaan. Gebruik van GPS, waypoint navigatie en autonome vlucht alsmede telemetrie blijft verboden, behalve voor het bewaken van signaalsterkte en accuspanning.
Ik noem hier de meest opvallende veranderingen maar verwijs nadrukkelijk naar de officiële documenten op KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina, waar het nieuwe reglement binnenkort beschikbaar zal zijn. Deze documenten zijn leidend.
* Priklandingen.
Deze waren niet verboden. Er was een herenakkoord om geen priklandingen te maken. Deze tekst is uit het reglement gehaald om verwarring te voorkomen.
* Voorbereidingstijd (ongewijzigd).
De voorbereidingstijd is door de FAI vastgesteld op 5 min. In de Nederlandse competitie hanteren we een afwijkende procedure omdat de vliegers ook tijdwaarnemer moeten zijn. Dus is er tijd nodig voor de wisseling tussen de ronden. Als iedereen klaarstaat, start de wedstrijdleider de voorbereidingstijd van 30 seconden. Indien nodig wordt gewacht met starten van de voorbereidingstijd.
* Herstarten binnen de werktijd.
Het FAI reglement geeft de vlieger één vluchtpoging binnen de werktijd. Herstarten binnen de werktijd is niet toegestaan. Voor 2015 is de local rule dat meerdere pogingen mochten worden gedaan geschrapt.
NB. Een vluchtpoging is reglementair als het model met draaiende motor is gestart. Het is dus sowieso niet toegestaan het model te starten vóórdat de motor is gestart.
* Fly-off (ongewijzigd)
Het FAI reglement stelt dat er bij minder dan 20 deelnemers geen fly-off hoeft te worden gevlogen.
Ook in 2015 blijft de local rule van kracht dat we in de NK-competitie geen fly-off vliegen, ook niet als er meer dan 20 deelnemers zijn.
De vliegersvergadering is overigens van mening dat het nut van een fly-off in een competitie die uit meerdere evenementen bestaat, en waarbij iedereen tegen iedereen vliegt, ontbreekt.
* Aantal te vliegen rondes (ongewijzigd).
De wedstrijdleider geeft in de briefing aan hoeveel rondes gepland zijn. Dit is afhankelijk van het aantal deelnemers, de weersomstandigheden en de op de wedstrijddag beschikbare tijd (in april is de dag korter dan in juli). Dit is conform het FAI reglement. Het minimum is bij voorkeur 4 rondes, een maximum is niet gegeven. Vanaf 5 rondes is er één schrapresultaat.
Tot slot een opvallende regelwijziging in het FAI-reglement (en dus de NK competitie):
Het gebruik van "augmented stability systems" (gyro's etc) is toegestaan. Gebruik van GPS, waypoint navigatie en autonome vlucht alsmede telemetrie blijft verboden, behalve voor het bewaken van signaalsterkte en accuspanning.
Laatst bewerkt: