Wedstrijdreglement NK2015

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
In de vliegersvergadering zijn de reglementen voor het NK besproken en daar zijn een aantal wijzigingen uit voort gekomen. Doel was zoveel mogelijk aan te sluiten bij het internationale reglement, voor zover dat in Nederland ook inderdaad haalbaar is.
Ik noem hier de meest opvallende veranderingen maar verwijs nadrukkelijk naar de officiële documenten op KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina, waar het nieuwe reglement binnenkort beschikbaar zal zijn. Deze documenten zijn leidend.

* Priklandingen.
Deze waren niet verboden. Er was een herenakkoord om geen priklandingen te maken. Deze tekst is uit het reglement gehaald om verwarring te voorkomen.

* Voorbereidingstijd (ongewijzigd).
De voorbereidingstijd is door de FAI vastgesteld op 5 min. In de Nederlandse competitie hanteren we een afwijkende procedure omdat de vliegers ook tijdwaarnemer moeten zijn. Dus is er tijd nodig voor de wisseling tussen de ronden. Als iedereen klaarstaat, start de wedstrijdleider de voorbereidingstijd van 30 seconden. Indien nodig wordt gewacht met starten van de voorbereidingstijd.

* Herstarten binnen de werktijd.
Het FAI reglement geeft de vlieger één vluchtpoging binnen de werktijd. Herstarten binnen de werktijd is niet toegestaan. Voor 2015 is de local rule dat meerdere pogingen mochten worden gedaan geschrapt.
NB. Een vluchtpoging is reglementair als het model met draaiende motor is gestart. Het is dus sowieso niet toegestaan het model te starten vóórdat de motor is gestart.

* Fly-off (ongewijzigd)
Het FAI reglement stelt dat er bij minder dan 20 deelnemers geen fly-off hoeft te worden gevlogen.
Ook in 2015 blijft de local rule van kracht dat we in de NK-competitie geen fly-off vliegen, ook niet als er meer dan 20 deelnemers zijn.
De vliegersvergadering is overigens van mening dat het nut van een fly-off in een competitie die uit meerdere evenementen bestaat, en waarbij iedereen tegen iedereen vliegt, ontbreekt.

* Aantal te vliegen rondes (ongewijzigd).
De wedstrijdleider geeft in de briefing aan hoeveel rondes gepland zijn. Dit is afhankelijk van het aantal deelnemers, de weersomstandigheden en de op de wedstrijddag beschikbare tijd (in april is de dag korter dan in juli). Dit is conform het FAI reglement. Het minimum is bij voorkeur 4 rondes, een maximum is niet gegeven. Vanaf 5 rondes is er één schrapresultaat.

Tot slot een opvallende regelwijziging in het FAI-reglement (en dus de NK competitie):
Het gebruik van "augmented stability systems" (gyro's etc) is toegestaan. Gebruik van GPS, waypoint navigatie en autonome vlucht alsmede telemetrie blijft verboden, behalve voor het bewaken van signaalsterkte en accuspanning.

Laatst bewerkt:
Wat is de redenatie achter het toestaan van gebruik van gyro's?
Weet iemand dat?

Henk

Tot slot een opvallende regelwijziging in het FAI-reglement (en dus de NK competitie):
Het gebruik van gyro's etc is toegestaan. Telemetrie blijft verboden, behalve voor het bewaken van signaalsterkte en accuspanning.

Ja, dat het niet te handhaven/controleren is of iemand dat gebruikt. Advies van onze subcommissie was om tegen te stemmen maar het voorstel is toch aangenomen. Meer details weet ik niet meer.

Dat argument van het niet kunnen handhaven/controleren geldt denk ik ook voor de telemetriegadgets. Vario's, hoogtemelding etc.

Henk

Ja, dat het niet te handhaven/controleren is of iemand dat gebruikt. Advies van onze subcommissie was om tegen te stemmen maar het voorstel is toch aangenomen. Meer details weet ik niet meer.

Henk,

Die argumenten heb ik al eens naar voren gebracht. Er kan steek proef gedaan worden indien men valsspel denkt te zijn gepleegd. Wedstrijdleider en helpers kunnen na vlucht altijd kijken in toestel enz.

Volgens mij werd vroeger (ehm ja ben ...) voor de wedstrijden toestel gekeurd bij in name van de zender. Dit is tegenwoordig niet meer nodig, zender inname, vanwege de 2.4 ghz technieken.

Heeft iemand al eens z'n toestel bij wedstrijd moeten laten op meten? max span enz ?

Voor de NK 2015 of vergelijkbare wedstrijden lijkt mij de overhead van alle controles ondoenbaar voor wedstrijdleiding. Daarom gaan we uit van de eerlijkheid en sportiviteit van de vliegers.

Ik heb afgelopen seizoen volgens mijn tijd opnemer precies 10 min (verdacht) gevlogen, dat zou een hele goede zijn geweest om extra te controleren. Ik zou zelf hier vragen over hebben verwacht. Kennelijk zijn we allen zo sportief dat we elkaar vertrouwen.

En daar gaat het nu precies om. Heb vertrouwen in elkaar dat we eerlijk en sportief zijn, zo blijft de competitie leuk en open voor iedereen. Kijk eens hoeveel schuimpjes, houtjes enz meevliegen en ook top prestaties neerzetten. Juist dit vind ik van deze klasse zo verschrikkelijk leuk, iedereen is welkom en kan vaak goed meekomen.

Nog even een veer voor Arjan, super wat je allemaal voor de competitie doet!!!

Dat argument van het niet kunnen handhaven/controleren geldt denk ik ook voor de telemetriegadgets. Vario's, hoogtemelding etc.

Henk

Dat is inderdaad een leuke discussie.
Om dit soort gegevens van het toestel bij de piloot te krijgen heb je geluid of een display nodig. Beide zaken zijn dan door de waarnemer ook te zien of te horen. En die behoort dan in te grijpen.
Het gebruik van telefoons, portofoons etc op het wedstrijdterrein is reglementair verboden dus iedereen die een oortje in heeft of zijn telefoon gebruikt om te communiceren overtreedt de regels.
Er zijn ook zenders die kunnen trillen, dat is lastiger. Ben ik met je eens.
Maar een ontvanger met ingebouwde gyro (of erger, een gyro die in een model is gebouwd) is helemaal niet op te sporen, tenzij je het model sloopt. En dat wil men niet gaan doen - wat ik wel begrijp.

Verder denk ik dat het belangrijk is toch wat onderscheid te maken tussen een NK competitie en EK/WK evenementen. Als je aspiraties op dat niveau hebt moet je er rekening mee houden dat op dat niveau de controle veel strenger zal zijn. Het is ondoenlijk om dat op NK niveau na te streven. Degenen die daar misbruik van willen maken komen zichzelf op EK/WK niveau alsnog tegen, dan zullen ze het zonder valsspelen moeten doen.

Iedereen kent de regels en sportiviteit moet bovenaan staan. Je kunt niet van mij als wedstrijdleider verwachten dat ik als privé-detective alle valsspelers er tussenuit vis. Daar heb ik gewoon geen tijd voor (en ook niet zo heel veel zin :-) ). Ik ben druk genoeg met het regelen van het wedstrijdverloop, bijgestaan door Terence volgend jaar. en daar hebben we onze handen vol aan. (Robert; bedankt für die Blumen :-) )
Als er een serieuze vraag vanuit het deelnemersveld komt om hier wél strenger op toe te zien zal er ook gekeken moeten worden wie dat dan gaat doen.......Mooi punt voor de volgende vliegersvergadering.

Waarbij ik hierbij dan voor de zorgvuldigheid nog even herhaal dat dit mijn laatste seizoen als wedstrijdleider is, dus er moet eerst nog een vervanger komen anders hebben we in 2016 helemaal geen NK F5J :eek:

Ben het eens met jouw redenering qua sportiviteit e.d., ik zie het ook niet als een probleem op jullie F5J-wedstrijden. Ik zelf heb nog niet eerder meegedaan, wel een keer als toeschouwer in Olst een wedstrijd bijgewoond, nog niet als deelnemer meegevlogen.
Ik stel alleen vast dat er krom is geredeneerd bij de verandering van de internationale regels.
Henk

Henk,

Die argumenten heb ik al eens naar voren gebracht. Er kan steek proef gedaan worden indien men valsspel denkt te zijn gepleegd. Wedstrijdleider en helpers kunnen na vlucht altijd kijken in toestel enz.

Volgens mij werd vroeger (ehm ja ben ...) voor de wedstrijden toestel gekeurd bij in name van de zender. Dit is tegenwoordig niet meer nodig, zender inname, vanwege de 2.4 ghz technieken.

Heeft iemand al eens z'n toestel bij wedstrijd moeten laten op meten? max span enz ?

Voor de NK 2015 of vergelijkbare wedstrijden lijkt mij de overhead van alle controles ondoenbaar voor wedstrijdleiding. Daarom gaan we uit van de eerlijkheid en sportiviteit van de vliegers.

Ik heb afgelopen seizoen volgens mijn tijd opnemer precies 10 min (verdacht) gevlogen, dat zou een hele goede zijn geweest om extra te controleren. Ik zou zelf hier vragen over hebben verwacht. Kennelijk zijn we allen zo sportief dat we elkaar vertrouwen.

En daar gaat het nu precies om. Heb vertrouwen in elkaar dat we eerlijk en sportief zijn, zo blijft de competitie leuk en open voor iedereen. Kijk eens hoeveel schuimpjes, houtjes enz meevliegen en ook top prestaties neerzetten. Juist dit vind ik van deze klasse zo verschrikkelijk leuk, iedereen is welkom en kan vaak goed meekomen.

Nog even een veer voor Arjan, super wat je allemaal voor de competitie doet!!!

Ik stel alleen vast dat er krom is geredeneerd bij de verandering van de internationale regels.
Henk

Dit is zeker internationaal een "hot" item waar de FAI/CIAM mee aan de slag is. Misschien dat het, sinds dit jaar vrijgeven van gyro's, een eerste signaal is van de moeilijkheden die er zijn, dit in regelgeving te ondervangen........
(Graupner heeft al ontvangers meen ik waar het hele zootje geiintegreerd is)

Een heel moeilijk thema, maar ik heb dan ook weer zoiets van; wanneer jij een vario nodig hebt om boven te blijven is dat jouw probleem en niet het mijne :rolleyes:

Henk
Ben ik met je eens, we zullen het er alleen wel mee moeten doen. Het gebruik van telemetrie met hoogtemeting en plaatsbepaling wordt (nog?) wel nadrukkelijk verboden. Het spelletje zal denk ik wel veranderen als dat wordt losgelaten.

Is waar. Ik heb voor de aardigheid wel eens gevlogen met vario's maar ik wordt gek van het gepiep en meestal heb ik de eventuele thermiek al gecentreerd voordat mijn vario dat duidelijk gaat aangeven!

Ik zie wel voordeel in gyro's. Als je ver weg en laag een belletje oppikt zijn mijn ogen niet goed genoeg om heel precies te sturen:nooo:. Een extra hulpje om de hellingsgraad constant te houden en het gieren met richtingsroer-compensatie te voorkomen lijkt me wel wat. Je kunt zelfs nog verder gaan: bv automatische compensatie invalshoek en vliegsnelheid, maar misschien ga ik nu een stapje te ver.
Henk

Een heel moeilijk thema, maar ik heb dan ook weer zoiets van; wanneer jij een vario nodig hebt om boven te blijven is dat jouw probleem en niet het mijne :rolleyes:

Nee, je gaat niet te ver. Dat alles is volgens mij nu toegestaan. Het toestel mag alleen niet autonoom vliegen geloof ik, maar hoe je dat dan controleert weet ik ook niet.
(maar als ik het verkeerd heb word ik ongetwijfeld gecorrigeerd)

Het spelletje zal denk ik wel veranderen als dat wordt losgelaten.

Meen je dat echt ???

Vlgs. mij hebben al die elektronische hulpmiddelen weinig effect op F5J. Je zet de motor uit op het moment je meent goede lucht te hebben. Of je nu wel of niet weet dat, dat op 164 meter is maakt weinig verschil .........
Een vario toestaan maakt het makkelijker een belletje uit te vliegen maar dat zal ook weinig verschil veroorzaken wanneer iedereen zoiets aan boord heeft..

Wanneer je de elektronische mogelijkheden nog verder doortrekt, en dat is zeker geen fictie, wordt het pas echt interessant. Een thermiekbel heeft bijvoorbeeld de vervelende eigenschap altijd ver weg te zijn. Ik kan me dan voorstellen dat met een knopdruk de kist in auto modus gaat en dat middels timer, gyro en gps de kist na 9.59 automatisch weer op de stip ligt.
De problemen zijn dus stukken groter als een simpele hoogtemeter en vario, want de eletronica voor genoemd scenario ligt in feitte al op de plank.....
Waar is dus de scheidslijn te trekken ??

Ik zie wel een reuze voordeel met de gyro in de landen fase in moeilijke omstandigheden ( turbulent lucht )
Ik gebruik dit al een tijd in een electro vliegtuig en ben toch zeer tevreden van.
Het feit dat je dat kunt instellen op verschillende manieren voor elke vlucht fasen bied veel mogelijkheden.
Nu nog zien dat de gyro ook in Belgie toegelaat word.

Meen je dat echt ???
ja, bijvoorbeeld omdat....
Een vario toestaan maakt het makkelijker een belletje uit te vliegen maar dat zal ook weinig verschil veroorzaken wanneer iedereen zoiets aan boord heeft..
...er tussen vario's grote kwaliteitsverschillen zitten. Met een goede vario wordt het een stuk makkelijker dan zonder. En dat zal ongetwijfeld van invloed zijn op de prestaties van de piloot.
Niet dat ik dat per definitie erg vind hoor. In de 1:1 zweverij is het gebruik van vario en vluchtcomputer volkomen ingeburgerd, en dan nog komen de beste piloten vanzelf boven drijven. Maar het gaat dan niet meer alleen om goed kunnen thermieken, je moet óók de beste apparatuur hebben en daar uitstekend mee om kunnen gaan. Het spelletje verandert dus. Er komen meer technische aspecten bij. De puristen zullen dat niet toejuichen, de techno-freaks wel.

Enige opmerking voor devices is het volgende in FAI F5 doc 5.5.11.1 item I.

l) Any device other than an approved AMRT which is carried in or on the model and which enables total or partial independent control over the model’s electric drive motor operation, is prohibited. Receivers and ESCs are not affected by this rule.

Dit gaat dus puur en alleen om de manipulatie van aandrijving.

Algemene regels e-modelen:

in artikel 5.5.1.3 d en e -> stabiliteit en energie regeling toegestaan. GPS en autonoom systemen niet toegestaan.

Allemaal "heel" duidelijk.

Blijft de mogelijkheid tot sjoemelen bestaan en op rekking van betekenissen. Grootste probleem is en blijft controle. Net zo als op de NL wegen de snelheidscontroles, zijn ook maar steekproeven. En moet je ze eens horen over die steekproeven, het zou tuig zijn enz...

Laten we F5J leuk houden en dus sportief met elkaar vliegen. Met andere woorden laten we er geen politiesport van maken.

Ik kan het verkeerd opgevat hebben, maar ....
dat verhaal over gyro's (en telemetrie) was toch alleen van toepassing op F5B ?

Nee, blijkt ook voor F5J te zijn. Verschil is dat telemetrie (anders dan signaalsterkte en accubewaking) bij F5J verboden blijft.

Tekst in het binnenkort te verschijnen reglementenboek voor elektro 2015 (d en e zijn nieuw):

5.5.1.3. Specificatie voor elektrisch aangedreven RB‑modellen
Algemene specificatie:
Maximaal totaal oppervlak (vleugel + horizontaal staartvlak) 150 dm2
Maximum massa 5 kg
Draagvlakbelasting (voor pylonrace zie 5.5.6.2) 12 tot 75 g/dm2
a. De energiebron bestaat uit oplaadbare batterijen naar keuze (secondaire cellen). Het maximale voltage zonder belasting mag niet hoger dan 42 volt zijn. Wanneer de spanning gemeten wordt, moet dit geschieden op het ogenblik dat de voorbereidingstijd voor de betreffende deelnemer aanvangt. Nadat de meting is uitgevoerd krijgt de deelnemer 5 min. voorbereidingstijd zoals vermeld in art. 5.5.2.4.
b. Batterijspecificaties voor F5B, F5D en F5F zijn beschreven in de speciale reglementen voor deze klassen.
c. Mechanische of chemische aanpassingen aan individuele cellen ter verlaging van hun gewicht is niet toegestaan, behalve dat wijzigen van de isolatie van de individuele cel.
d. Toegestane elektronische systemen zijn:
* Gyrostabilisatie systemen.
* Systemen, die de energie gedurende de klim beperkt.
e. Elektronische systemen, die verboden zijn, zijn:
* Autonome of voorgeprogrammeerde vlucht.
* GPS of gelijkwaardige positionering systemen of waypoint navigatie.
Verdere uitzonderingen zijn in de specifieke klassenregels geschreven.

Voor F5J geldt apart:
5.5.11.1.3. Specificatie voor RB-thermiekzweefmodellen met elektromotor en hoogtemeter/motorlooptimer
a. Maximum totaaloppervlak: 150 dm2
Maximum massa: 5 kg
Maximale spanwijdte 4 m
Draagvlakbelasting: tussen 12 en 75 g/dm2
Type batterijen elk type oplaadbare batterijen
Type motor elk type mag gebruikt worden

Zie het vervolg voor deze paragraaf in het reglementenboek; dit laatste is niet gewijzigd.

Peter Keim

Back