Wedstrijdreglement NK2015

Ik heb hier geen goed woord voor over, het doet alleen maar af breuk aan de klasse

Wat dan?

Het is maar een spelletje, mochten er mensen zijn die willen vals spelen, gyro's of vario's gebruiken, prima. ik kan er niet mee zitten. Mij gaat het om een potje gezellig vliegen en dat is de afgelopen jaren prima gegaan, en ik verwacht de komende jaren niet anders

Dit is alweer de zoveelste (niet heel zinvolle discussie, althans ik zie niet de toegevoegde waarde)

Laat je niet gek maken door wat er geschreven wordt. Geniet van de mooie hobby die wij
allemaal hebben ;)

Laatst bewerkt:
hoi Lyckele
Vanaf 2015 vallen gyro's niet meer onder valsspelen.
Er is geen discussie, enkel de aankondiging dat de FAI reglementen gewijzigd zijn. En daar vinden mensen wat van, prima toch?

Aan een gyro in een F5J zwever zie ik absoluut geen toegevoegde waarde. Je bent constant aan het sturen om lift te vinden. En cirkelen in de thermiek werkt een gyro alleen maar tegen lijkt mij.

hoi Lyckele
Vanaf 2015 vallen gyro's niet meer onder valsspelen.
Er is geen discussie, enkel de aankondiging dat de FAI reglementen gewijzigd zijn. En daar vinden mensen wat van, prima toch?

Okaaaaay :mrgreen: dan gaan we aan de Griek.

Tuurlijk mogen mensen er alles van vinden, mijn insteek is alleen dat je je niet moet laten gek maken door wat er allemaal gerept wordt. Thats all.

(en Discussie was niet het goede woord om te gebruiken, vergeet dat maar;) )

Lyckele ik ging net de auto in, dus ik kon niet uitgebreid schrijven :)

Ik vind dat elke technologische toevoeging afbreuk doet aan de stuurmanskunsten van de piloot, volgens mij is dat waar het om gaat in dit spelletje.
Goed kunnen vliegen en thermiek vinden.

Ik heb het tijdens de vergadering al geuit, maar blijkbaar was het reeds besloten bij FAI.
Iemand heeft het er daar op de een of andere manier doorgekregen.
(iets met arm en darmkanaal en de hand bewegen zodat de mond open en dicht gaat) ;)

Hang niet teveel emotie aan wat ik schreef, want zo was het niet bedoeld hoor :zon:

Ben ik het niet mee eens. Als je nog geen eenduidige lift gevonden hebt laat je het model zoveel mogelijk ongemoeid en aan de gedragingen van je model leid je af waar je de lift zit. Dan pas ga je cirkelen en meer sturen.
Zolang een model goed zichtbaar is heb je geen gyro nodig maar als je laag en ver vliegt ga je meestal overcorrigeren, tenminste ik geef graag toe dat ik dat doe. Dan kan een gyro uitkomst bieden. Uiteraard heb jij arendsogen en kun jij prima zonder.;)
Henk

Aan een gyro in een F5J zwever zie ik absoluut geen toegevoegde waarde. Je bent constant aan het sturen om lift te vinden. En cirkelen in de thermiek werkt een gyro alleen maar tegen lijkt mij.

Doet ik ook zeker niet Sander ;)

Het blijft voor mij een leuk en ontspannen potje vliegen, wat voor technische prularia
er ook bij komt

Tot slot een opvallende regelwijziging in het FAI-reglement (en dus de NK competitie):
Het gebruik van "augmented stability systems" (gyro's etc) is toegestaan.

Wat huh, veel te hard gewerkt voor een lange zomervakantie, maar is het al 1 april?

Nou ja, na de herenaccoorden in de regels hebben we in onze sjieke vrije tijdsbesteding ook al een afstand tussen de "sporters"en onze bestuurders. We worden als F5J volwassen.

Soit, 'k ga lekker vliegen met of zonder ondersteunende apparatuur. Leuk om te spelen, niet meer dan dat, maar op wedstrijd (voorlopig?) zonder. Da's een keuze, net zoals kiezen voor hout of duur ST carbon. Ben het dus met Lyckele eens. Niet ergeren, zelf plezier maken.

Johnny

Wat zou een gyro voor de prestaties van een F5j vlucht kunnen betekenen? Ik heb er geen enkele ervaring mee. Waar ik aan denk is dat je een iets achterlijker zwaartepunt zou kunnen kiezen. Maar levert dat ook een voordeel op bij het vinden van de thermiek? Weet iemand daar iets zinnigs over te zeggen? Ik kan me voorstellen dat bij still air je met behulp van de gyro nog iets langzamer zou durven vliegen. Dat levert een iets lagere daalsnelheid. Ook merk ik wel dat als ik vermoeider ben, ik minder optimaal ga vliegen. Wie weet helpt een gyro wel om dat wat uit te stellen.

Wat zou een gyro voor de prestaties van een F5j vlucht kunnen betekenen? Ik heb er geen enkele ervaring mee. Waar ik aan denk is dat je een iets achterlijker zwaartepunt zou kunnen kiezen. Maar levert dat ook een voordeel op bij het vinden van de thermiek? Weet iemand daar iets zinnigs over te zeggen? Ik kan me voorstellen dat bij still air je met behulp van de gyro nog iets langzamer zou durven vliegen. Dat levert een iets lagere daalsnelheid. Ook merk ik wel dat als ik vermoeider ben, ik minder optimaal ga vliegen. Wie weet helpt een gyro wel om dat wat uit te stellen.

Hallo Theo,

Ik heb maar weinig ervaring met gyro's waarbij ik zelf knuppelde. Meestal heli's en quads door collega's gevlogen.
Maar het lijkt me niet van voordeel bij thermieken. Ten eerste kan je wel met een iets achterlijker zwp vliegen wbt de snelle verstoringen, maar de langzame variaties in vliegsnelheid zullen niet worden opgevangen. Daarvoor heb je een pitot nodig op je autopilot.
Sterker, door de stabilisatie zul je thermiek niet of nauwelijks meer herkennen aan het gedrag van het model, dat wordt weggeregeld.

Alleen in de landing kan ik me voorstellen dat een gyro een positieve bijdrage kan leveren.

Rick

aan / uit ?

Ben een speelkind, geef het toe :rolleyes:

Maar als ik het goed heb begrepen kan je de gyro toch via de zender aan en uit zetten. Dus als assist aanzetten bij de genoemde problemen als geen arendsogen (meer ;) ) dan wel in een streep richting de stip?

Zie het als een sportwagen. Het is een dure optie dat je alle controlerende hulpmiddelen uit kan zetten voor het "echte" werk.

Johnny

Sterker, door de stabilisatie zul je thermiek niet of nauwelijks meer herkennen aan het gedrag van het model, dat wordt weggeregeld.

Rick[/QUOTE]

Ik sluit mij op dit punt helemaal bij Rick aan. Dat is waar het om draaid. Gebruik maken en herkennen van de soms minimale lift die er is. Als je denkt dat een gyro helpt dan moet je er één inzetten. Maar ik ga er niet aan beginnen.

Natuurlijk moet je meer dan goed kunnen vliegen om mee te doen in de bovenste regionen van de F3B, F3J, F3K, ... Maar zonder een erg goed model maak je geen kans. En erg goede modellen zijn (blijven) duur.

De charme van de F5J was juist dat je met een relatief simpel toestel toch een goede kans maakt mits je een goede piloot bent. Door het toestaan van een (groeiend?) aantal hulpmiddelen verschuift ook hier de top richting 'de grootste investering'.

En dat zeg ik, die nog nooit heeft meegedaan aan welke F3x wedstrijd dan ook, en dat ook niet van plan is. ;-)

tot nu toe heb ik goed ervaring met het gebruik van een gyro op mijn electro-vliegtuigen.
Voor de F5J zie ik maar 3 momenten waar het nuttig zouden kunnen zijn,
1 in de landing phase in een turbulent lucht, voor mij is de gyro hier een meerwaarde
2 als de model zeer ver is en om te helpen om de vliegtuig in een juiste positie te houden,
3 indien extreem veel wind is tijdens de vluchten en zo goed als geen thermiek is,

Wat mij betreft, mijn gyro zou automatisch ingeschakelt worden in de landing fase.
Volledig af tijdens de rest van de vlucht, maar ik behoud de optie om die aan te zetten via een schakelaar indien de punten 2 en 3 van kracht zijn.

Nog even dit, de juiste instelling van een gyro vraagt ook tijd om elke functies (3) fijn in te stellen.
Een slecht ingesteld gyro is voor mij slechter dan GEEN gyro.
Dus altijd de mogelijkheid houden om die aan en af zetten via een schakelaar is de boodschap.
een beetje uit de draad, maar de gyro op mijn super decathlon maakt wonder tijdens de landing, die blijft zo mooie op zijn voorste wielen door gaan tot er geen draagkracht op de elevator niet meer is. echt prachtig om te zien.

Gelukkig hebben we google en kunnen het een en ander opzoeken :)

Voor wat betreft de gyroscopen ligt het relatief simpel in de klassen F3 en F5J. Een gyroscoop kun je naar het schijnt gebruiken in verschillende modi, een heading mode, een damping mode, met een regelbare gevoeligheid, in-en uitschakelbaar en nog een heleboel andere trucs. Omdat je bij F3 en F5J geen vaste circuits vliegt is een uitdempen van bewegingen van het model ongewenst. Hoe wil je immers zien waar je belletje zit. Hier is dus de gyro een no-go.
Ook bij de landing, wat wel aanvliegen in een rechte lijn naar je doel hoort te zijn, kan een gyro weinig uitrichten omdat bij de landing de snelheid veelal te laag is en de gyro dus te traag.
Betekent dus tot dusverre geen voordelen met een gyro..........

Door het toestaan van een (groeiend?) aantal hulpmiddelen verschuift ook hier de top richting 'de grootste investering'.

Dit is dus helemaal niet waar, Dirk. Het gemiddelde 8-9 kanaals ontvangertje kost iets tussen de 50 en 70 euro. Doe er 35 Euri bij en je hebt een ontvangertje met all gyzmos............

Ook bij de landing, wat wel aanvliegen in een rechte lijn naar je doel hoort te zijn, kan een gyro weinig uitrichten omdat bij de landing de snelheid veelal te laag is en de gyro dus te traag.

Dan zou je ook niet kunnen sturen. Als je voldoende snelheid hebt om te sturen is de gyro altijd veel sneller dan een piloot. Het heeft bij de landing wel degelijk zijn waarde, behalve dan wanneer de gyro het model overstuurt.

Zoals een ABS wel helpt bij remmen maar niet in een bocht.

Er valt bij iedere nieuwe technologie weer bij te leren.

Rick

Dan zou je ook niet kunnen sturen. Als je voldoende snelheid hebt om te sturen is de gyro altijd veel sneller dan een piloot. Het heeft bij de landing wel degelijk zijn waarde, behalve dan wanneer de gyro het model overstuurt.
Rick

Je hebt inderdaad snelheid nodig om te sturen, maar bij de landing kan die dusdanig laag worden c.q varieeren dat je de gyro moet gaan "voeden" met deze snelheid om de gewenste uitslag te bepalen. Die koppeling heb ik nog niet ontdekt; dat krijg je dus handmatig beter voor mekaar lijkt mij.

Dit is het mooiste aan die forum, het uitwisselen van verschillende idee over een zelfde onderwerp.
In mijn gedacht, bij de landing zou ik enkel de richting en de rolroeren aan de gyro koppelen.
De up/donw blijft ik het handmatig te doen.

Je model komt traag binnen en wordt verrast door een windstoot (turbulentwind)
Het leekt me een goede idee om dan de gyro te gebruiken om sneller te reageren.
Trage snelheid betekent ook grotere uitslag van de roeren.
Dit is allemaal via een mixer met de Flaps verwerkt. Vanaf een bepaald positie van mijn flaps heb ik meer rolroeren uitslag.

Nu het is allemaal een zuiver hypothetisch gesprek, enkel het testen van die theorie zal het uitwijzen of niet.
Maar ik vind het bijzonder fijn om daarover de pro en contra mening te horen.

Oorspronkelijk geplaatst door DirkSchipper Bekijk bericht
Door het toestaan van een (groeiend?) aantal hulpmiddelen verschuift ook hier de top richting 'de grootste investering'.
Dit is dus helemaal niet waar, Dirk. Het gemiddelde 8-9 kanaals ontvangertje kost iets tussen de 50 en 70 euro. Doe er 35 Euri bij en je hebt een ontvangertje met all gyzmos............
Beter materiaal helpt. Een duurdere Vario is beter dan een goedkoper (over het algemeen), een duurdere gyro idem, een duurdere kist meestal ook.
(wedstrijd)vliegen zonder vliegtuig wordt lastig, maar zonder helpende apparatuur kan wel. Als hulpmiddelen zijn toegestaan, heeft degene met de beste hulpmiddelen een voordeel (per definitie). Of dat beslissend is voor de overwinning beweer ik niet, maar van twee exact even goede piloten, wint degene met de beste hulpmiddelen (grootste beurs). Dat kan geaccepteerd worden (bv. omdat de verschillen in grootte van de beurs beperkt zijn), maar het is wel aanwezig.

De hele discussie (wel/geen hulpmiddelen) lijkt wat op wel/geen doping toestaan. In beide gevallen kan er een winnaar uit de bus komen. Alleen de ene winnaar is de beste piloot/sporter, de andere heeft de beste hulpmiddelen (even zwart-wit gesteld).

Ik vind dat als je na afloop een man (of vrouw) op het podium zet, dan moet die ook de beste zijn. Anders moet je het merk van de hulpmiddelen er op z'n minst bij zetten.

wel of geen nut....dat is niet een punt van discussie. Het mag...klaar!

Of iemand het wel of niet wil gebruiken moet hij zelf weten, ik zie er voor mij geen enkel voordeel in voor het F5J spelletje.

Als je het verbied en de wedstrijdleiding moet dan de hele tijd agentje gaan lopen spelen is er voor hun ook geen lol aan.
En als iemand een berg werk aan instellen en afstellen erbij wil nemen om de giro een windvlaag te laten compenseren die je zelf ook makkelijk kan bijsturen moet hij dat toch lekker zelf weten.

Ik denk dat je al een toppiloot moet zijn om de voordelen van een giro er uit moet kunnen filteren voor het behalen van optimale prestatie. Ik stuur zelf al veel te veel, kun je na gaan wat er gebeurt als een giro dat ook nog eens gaat compenseren....dan ben ik na 2:30 weer beneden.

Back