Harry van Melick
PH-SAM
Hallo
Ik zelf vieg al zo'n 14 jaar met een Gyro aan boord, weliswaar alleen maar bij (semi) schaal- modellen maar toch, hier zijn mijn ervaringen.
Bij thermiek vliegen zie ik geen enkel voordeel, men verliest het totale (eigen) thermiek gevoel, overigens heb ik dat ook met een vario aan boord, niet dus.
In de landing heeft het, zeker bij cross-wind en turbulent weer voordelen, wel is het inderdaad zo dat er een vrij grote kans bestaat dat men het toestel te langzaam maakt en hij 'ophoudt met vliegen'.
Persoonlijk heb ik een landings-vluchtfase geprogrammeerd (rolroeren +/- 3 millimeter naar boven, wat downtrim en de Gyro ingeschakeld in de demping- mode)
De heading functie gebruik ik nooit maar ik zou mij kunnen voorstellen dat, indien men van zeer grote afstand het veld nog moet halen de heading- mode op het richtingroer van voordeel kan zijn.
Zeer veel vliegers van KTW toestellen starten met het richtingroer in de heading-mode (ook al zeggen ze van niet :grin
Let op, in de heading-mode heeft men zelf niets meer over de bepaalde functie (b.v. richting) te vertellen, deze mode wordt door velen als gevaarlijk gezien.
In dit draadje weliswaar niet van toepassing maar, tijdens de sleep gebruik ik de gyro ook niet, ik heb het een paar keer geprobeerd maar het beviel mij niet.
Just my 2 cents,
Harry
Ik zelf vieg al zo'n 14 jaar met een Gyro aan boord, weliswaar alleen maar bij (semi) schaal- modellen maar toch, hier zijn mijn ervaringen.
Bij thermiek vliegen zie ik geen enkel voordeel, men verliest het totale (eigen) thermiek gevoel, overigens heb ik dat ook met een vario aan boord, niet dus.
In de landing heeft het, zeker bij cross-wind en turbulent weer voordelen, wel is het inderdaad zo dat er een vrij grote kans bestaat dat men het toestel te langzaam maakt en hij 'ophoudt met vliegen'.
Persoonlijk heb ik een landings-vluchtfase geprogrammeerd (rolroeren +/- 3 millimeter naar boven, wat downtrim en de Gyro ingeschakeld in de demping- mode)
De heading functie gebruik ik nooit maar ik zou mij kunnen voorstellen dat, indien men van zeer grote afstand het veld nog moet halen de heading- mode op het richtingroer van voordeel kan zijn.
Zeer veel vliegers van KTW toestellen starten met het richtingroer in de heading-mode (ook al zeggen ze van niet :grin

Let op, in de heading-mode heeft men zelf niets meer over de bepaalde functie (b.v. richting) te vertellen, deze mode wordt door velen als gevaarlijk gezien.
In dit draadje weliswaar niet van toepassing maar, tijdens de sleep gebruik ik de gyro ook niet, ik heb het een paar keer geprobeerd maar het beviel mij niet.
Just my 2 cents,
Harry