Weegschaal / Balans

Deze had ik al misschien had er nog iemand een andere type ( was te proberen )
ik denk dat ik deze maar ga namaken, de afmetingen gewoon een beetje schatten.
bedankt

Een poos geleden ook zoiets gemaakt.

Tis alleen nog eenvoudiger en kost alleen wat moeite en restanten triplex.

Werkt perfect. Durf geen plaatje neer te zetten want het is een belachelijk ding.:D

Groeten, JH

ik volg ongeveer de opstelling, maar hoe doe je dat dan precies om het zwaartepunt te bepalen?
ik neem gewoonlijk 1/3 gemeten vanaf de voorvleugel en probeer dan de hele meut in evenwicht te brengen ( omdat ik niet anders weet...)
hoe doe je dit met deze balancer?

Wellicht help dit je een eindje op weg.
Kopen of zelfbouw? ter inspiratie. Soms helpt het als je een zoekterm van over de grens gebruikt. In deze Schweerpunkt Waage

schwerpunkt waage - Google Afbeeldingen

Ik heb hem zelf niet gebouwd. Ik heb de CG-Machine van Great Planes genomen.
Handig setje voor niet al te grote kisten.... en licht lopend scharnier...

Bij de GP zijn dat kogelkopjes met draadeind waarop dopjes geklikt zitten, waar aan tevens lineaaltjes bevestigd zijn.
Die constructie dient als 'mes' voor de balans.
Je vindt em zo op de site van Great-Planes.... en tussen de zoekresultaatjes van Google.

Multipex heeft overigens ook een goede waag.

Volgens mij kan je wel weer even voort niet?

Laatst bewerkt:
Wellicht help dit je een eindje op weg.
Kopen of zelfbouw? ter inspiratie. Soms helpt het als je een zoekterm van over de grens gebruikt. In deze Schweerpunkt Waage...............

.............Volgens mij kan je wel weer even voort niet?

Oei, hier kan ik niet tegenop. Daar staan hele mooie dingen tussen !!!

Misschien is er nog wel wat na te maken?

Hier mijn eigenbouw "waage": Ziet er niet uit, maar werkt wel.

74584b2fa46a4fdc7.jpg

Bedankt, JH

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe bedoel je zie er niet uit !! kopen kan iedereen, zelf bedenken en dan zelf maken dat is de kunst, ik vindt deze waag die jij gemaakt hebt 10x mooier dan die je kan kopen.

Mwahhh... 10x mooier? Schoonheid?... Ieder wat wils. Met kopen is ook niks mis hoor.
Als hij maar naar volle tevredenheid werkt. Dat is het belangrijkste. Andere factor is bijvoorbeeld tijd... of... grootte van de kist?

Voor een licht toestel moet de waag ook zeer licht lopen, zeker niet te stroef.
Feitelijk kan je ook met twee zadeldak afgepuntte stokjes uit, bevestigd aan een bodemplaat of T-verband.
De plaats voor de CG (center of gravity) teken je met een stiftje af op de romp.

Ook wel belangrijk is dat je de waagpunten verder, of dichter naar elkaar toe kan brengen. Afhankelijk van het type vleugel, de breedte van de romp (bij een pijlstand bijvoorbeeld...).
Bij een kist als een trainer zet je de punten zo dicht mogelijk tegen de romp aan. Verder is het zaak, dat het scharnierpunt zo dicht mogelijk tegen de vleugel licht, ook al komt dat niet op een paar mm aan.

Mij Great-Planes CG Machine gaat prima voor een kist van +2 Kg.. en bij 5 kg zal hij vast gaan wiebelen... maar bij m'n Hotliner liep deze toch niet licht genoeg, 1.18 kg, en ondanks smeren van de kogelkopjes in de balansgewrichtjes.

Heb toen de CG afgetekend op de vleugel, kleine M1.5 ringetjes op de vleugel getaped. En daar leunt de vleugel op de kogelkopjes van de waag en schiet het zaakje niet onderuit of door de vleugel heen.
Wegen ging toen perfect, op de halve gram zelfs...
De ringetjes laat ik gewoon aan de vleugel vastgetaped zitten.

Dus... een beetje van je zelf en een beetje van... net als in de soep!

Laatst bewerkt:
Back