Mwahhh... 10x mooier? Schoonheid?... Ieder wat wils. Met kopen is ook niks mis hoor.
Als hij maar naar volle tevredenheid werkt. Dat is het belangrijkste. Andere factor is bijvoorbeeld tijd... of... grootte van de kist?
Voor een licht toestel moet de waag ook zeer licht lopen, zeker niet te stroef.
Feitelijk kan je ook met twee zadeldak afgepuntte stokjes uit, bevestigd aan een bodemplaat of T-verband.
De plaats voor de CG (center of gravity) teken je met een stiftje af op de romp.
Ook wel belangrijk is dat je de waagpunten verder, of dichter naar elkaar toe kan brengen. Afhankelijk van het type vleugel, de breedte van de romp (bij een pijlstand bijvoorbeeld...).
Bij een kist als een trainer zet je de punten zo dicht mogelijk tegen de romp aan. Verder is het zaak, dat het scharnierpunt zo dicht mogelijk tegen de vleugel licht, ook al komt dat niet op een paar mm aan.
Mij Great-Planes CG Machine gaat prima voor een kist van +2 Kg.. en bij 5 kg zal hij vast gaan wiebelen... maar bij m'n Hotliner liep deze toch niet licht genoeg, 1.18 kg, en ondanks smeren van de kogelkopjes in de balansgewrichtjes.
Heb toen de CG afgetekend op de vleugel, kleine M1.5 ringetjes op de vleugel getaped. En daar leunt de vleugel op de kogelkopjes van de waag en schiet het zaakje niet onderuit of door de vleugel heen.
Wegen ging toen perfect, op de halve gram zelfs...
De ringetjes laat ik gewoon aan de vleugel vastgetaped zitten.
Dus... een beetje van je zelf en een beetje van... net als in de soep!