Weer een cessna 182

Is niet heel spannend hoor ;)

Ik heb een paar tekeningen van toestellen die ik (in ieder geval als statisch model) heel graag nog eens zou bouwen maar waarvan het uitsnijden van al die kleine deeltjes eindeloos veel werk & geduld met zich meebrengt. Helaas kan ik het aantal uren dat ik maandelijks in bouwen kan steken op 1 hand tellen.. Makkelijk.

(tevens, mijn plannen voor een home made cnc lasersnijder en cnc schuimsnijder zijn nog in een erg pril stadium)

:D

Het werd tijd dat de vleugelhelften aan mekaar vast gelijmd moesten worden.
Het duurde wel ff, want er moest nl ruimte gemaakt worden.
Even snel een plankje regelen kon niet, vleugelspan is te groot!
Dan toch maar verplicht de werktafel kuisen, nou, deels dan.

w13.jpg

Was wel een spannend moment!, doe ik alles recht?, tafel helemaal recht én vlak? verschuift tijdens het verlijmen van de helften geen klemmen? noem maar op....

...check...
w14.jpg

...dubbel check...
w15.jpg

p.s. Hierboven zie je wat ribben "zweven". Dat is juist vanwege het middenstuk dat iets hoger van het werkblad is. De z.g. Polyhedral (inmiddels ook al toegevoegd). De wingtip rib daarentegen zit wél vlak op het werkblad (zie gewicht). Deze geeft de juiste washout aan de vleugeltip.

...en LIJM!...
w16.jpg

...pffft,...uiteindelijk heel goed vanaf gekomen...:-)

8 stuks ijslollie sticks gesneden uit 2mm Berken triplex ter versteviging van het middenstuk en de vleugelhelften. Deze worden boven en onder van de Polyhedral beugel gelijmd.

w17.jpg

Berkentriplex die ik in huis had liggen heeft een eigenaardige lijmsoort in zitten, kan je zien aan de verbrande randen. Maakt hier niet zoveel uit, daar de lange kopse kanten voor deze toepassing niet relevant zijn. Schuurpapiertje langs de korte kanten die tegen de ribben aan moeten zijn zo verdwenen.

Moos

Update

Het bouwen heeft even wat stil gelegen.
Toch maar wat plaatjes neerzetten om dit draadje "live" te houden.

De onderbeplanking aangebracht tevens de bevestiging voor de wingstrut, zie inslagmoer.
Wat ook handig is meteen wat rietjes geplaatst om de navigatie lichten makkelijk door te kunnen loodsen....

w18.jpg

....en ook maar meteen wat touwtjes voor de Flap en Aileron servos aangelegd.
Oja,... een verstevigings plaatje waar de servo draden uit de vleugel komen kan ook geen kwaad:

w19.jpg

w20.jpg

Voor de vleugel zijn deze de laatste onderdelen, of beter gezegd hulp middelen om de vleugel uit te lijnen voor de juiste tip washout.

Voor zover ik het kan overzien komt er dus geen lasersnij werk meer aan te pas.

w21.jpg

Zo ziet het er dan uit wanneer de hulpstukjes geplaatst worden:

w22.jpg

w23.jpg

w24.jpg

w25.jpg

.

Neuslijsten en wingtips worden op dit moment aangebracht, dus wordt zo meteen flink schuren...:-)
('t is toch mooi weer buiten...:-P)

Heel netjes! Ik mag nog wel even oefenen voordat ik zoiets kan afleveren. Ik ga (zodra hij bezorgd is) beginnen aan een laserkitje van een cub. Genoeg uitdaging voor mij!

Hoi Stef,
De Cub is zeker ook een mooi toestel. Ik hou het in de gaten
Welke span wordt het?
Ben ook van plan een cub te bouwen schaal 1:4 of mooier nog een 1:3.
De ruimte hier wordt een beperking voor zo een ding, dus daarom wil ik die zodanig maken dat die in delen opgebouwd kan worden.

Even de Flaps gepast:

com.jpg

formaat is 120 cm, is een voordelig pakket om eens te proeven aan houtbouw. Ik weet dat ik balsa vliegtuigen mooi vind ( op basis van de 2 ARF's die ik heb) maar een kit bouwen is toch ander verhaal. Vandaar voordelig en eenvoudig beginnen.

@Stef,
Moet vast lukken en zo niet zijn er genoeg adviseurs hier op MB :-)

Ik had ooit eens een webstite gevonden tig jaren geleden en helaas door PC vervanging de bookmarks kwijtgeraakt.
Het gaat om diverse instrumenten panelen/ interieur van verschillende vliegtuigen waaronder de 182.
Uitprinten bv of in 3D maken.
Wie, o wie, kan mij hiermee helpen?

Zoveel is er niet gebeurd de afgelopen dagen.
Vandaag hoogte- en richtingsroer gelijmd en wat kleinigheden gedaan zoals het landingsgestel uit 3mm alu gemaakt, rearwindow van lijsten voorzien, deze moeten nog afgerond worden, wat stevigheid latjes bovendek aangebracht en de binnenkant voorzien van wat extra CA.

Uitlijnen en lijmen van de stab, hoefde helemaal nies af te schuren, zat meteen goed:

r1.jpg

Ook hier paste het mooi:

r2.jpg

r3.jpg

En zo die hier nu staat zonder neuswiel en beplanking van de romp aan de bovenkant.....:

r4.jpg

.....ben ik bang dat de verwachte <3kg niet wordt gehaald :-(...

r5.jpg

...Haaaa-ATSJOE!!!!...pffffff...
....
....
sorry mensen als ik wat bacteriën hier heb laten rondvliegen...;-)
Beetje aan de verkouden kant, maar ondanks dat heb ik wat kunnen doen,...
...tenminste, de tailcone kunnen maken en de bovenkant romp kunnen 'skinnen'.

Het schuren , schaven, vormen heb ik maar achterwege gelaten, gezien de houtstofdeeltjes die alle kanten, waaronder de neusholtes binnen komen waaien.

Hier de tailcone gewoon getekend en met de hand gesneden, had geen zin in CNC pc tierlantijntjes om alles op te starten.

r6.jpg

Het skinnen rechterbovenkant:

r7.jpg

En de linkerbovenkant,...jaja...2.0mm:

r8.jpg

Voor de achterkant tussen fin en stab heb ik hiervoor gekozen, daar het moeilijk was de bocht daar 'nat' aan te brengen.

r9.jpg

Als er tips of andere zinnigheden zijn, hoor ik het graag!...

Hatsjoe!!!!!!!!!!...nondejuuu!...
Dat was het weer voor vandaag, warm bad met ecaplyptus etc.....

ps...mn bestellingen vanuit HK duren verdacht lang(!!!!!!)

Kon ik het maar ongedaan maken.

Tsja, vanuit HK kan maarzo 5-7 weken duren helaas. En dan moet je hopen dat de douane het niet onderschept (gebeurd steeds vaker hoor ik) want dan komen er nog de nodige tientjes bij...

Hoi Robert,
Heb al een (enkele) mail verstuurd naar HK, heb vandaag antwoord gekregen dat ze het gaan 'checken', want zoals het alsnog ervoor stond gaf de bestelling 'pending' aan!!...

Maargoed wij wachten af.

Hierbij de tailcone assy, zou niet weten hoe ik het anders moest doen.

cone1.jpg

cone2.jpg

cone3.jpg

Overal geplak, gesnij en geschuur, komt omdat ik van gedachte ben veranderd hoe de servo's geplaatst zullen worden.
Het ziet er niet uit, dat weet ik, maar ik hoop dat het folieen alles weer goed zal maken.

cone4.jpg

Wie hier heeft ervaring met folie van HK??? Of is dat gewoon weg AF TE RADEN???

Wil je wel foliën? ik weet niet wat droog gewicht wordt, maar als je met G4 er een goed laagje op aanbreng, kan je um misschien wel schilderen in alle kleuren die je wil.
Ik zie het steeds vaker dat men uiteindelijk de oracover gaat schilderen, maar als de oracover dan weer een beetje leeft, krijg je weer rimpels..

Maar goed als ik jou was zou ik bij Oracover blijven en niet die van HK proberen. als je motor matig is, zo een andere erop. als folie tegenvalt, dan ben je wel ffe bezig..

Wat is of doet G4 precies?
Bedoel je dat ik het eventueel alleen zou moeten aanbrengen op dat hout zonder polyester doek bv?
Was eerder van plan de cessna niet van polyester te voorzien, maar aangezien de hollingen en bollingen begin ik nu te twijfefelen om te foliën

Ik zit nog steeds met het totale vlieggewicht. WIl het nl rond de 3kg houden, maar blijkbaar zal dat niet lukken.
De motor die besteld is weegt rond de 279 gram
4cellen weegt 234 gram. Naar schatting dit ik nu tegen de 3kg, zonder folie o.i.d.

Back